zahřívání motoru na volnoběh

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

luk.zah

zahřívání motoru na volnoběh

Příspěvek od luk.zah »

Zdravím.
Potřeboval bych jeden komentář odborníka (nejlépe Pitrise) na téma:
Je lepší motor v zimě nechat několik minut zahřát na místě a potom vyjet a nebo okamžitě po nastartování vyjet s tím, že autu nedávám hnedka ´´záhul´´?
Dále prosím o vysvětlení proč.

Ptám se na to proto, že si myslím, že správnou odpověď znám i s odůvodněním, ale někteří uživatelé jiného fóra se snaží toto vyvrátit a argumentují svými pseudo-názory.

Předem díky.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Ano na forech píší někdy krávoviny. Doporučuje se vždy po nastartování vyjet a nevytáčet motor, prostě ho jízdou pomalu zahřát.
Na volnoběžky se motor jen pomalu zahřívá (o dieselech nemluvě) a chlemcá se větší množství benzínu do oleje. Provozováním při nízkých teplotách trpí i katalyzátor a vlastně celý motor. :wink:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: zahřívání motoru na volnoběh

Příspěvek od Pitris »

luk.zah píše:.....Je lepší motor v zimě nechat několik minut zahřát na místě a potom vyjet a nebo okamžitě po nastartování vyjet s tím, že autu nedávám hnedka ´´záhul´´?
Dále prosím o vysvětlení proč.....
Vítej zpět - doufám, že zůstaneš...... :wink:

Toto se tu už řešilo: je tam i můj názor http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=2780 na kterém nemám důvod nic měnit; jen dodám, že tam šlo o benziňák, u naftového motoru ty otáčky samozřejmě v době zahřívání nižší - ale nepodtáčet.
Ale je jeden případ, kdy je vhodné ten motor nechat v mrazu opravdu na místě ohřát trochu déle - a to, pokud mám " hned za domem" delší prudší stoupání.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Já bych ještě doplnil, že zahřívání motoru za studena ještě značně neprospívá motoru z hlediska mazání.
Za mrazu jsou oleje viskoznější (některé až velmi viskozní - třeba 15W a 20W, ale i 10W) a při volnoběžných otáčkách nemá olejové čerpadlo takový výkon, aby dostatečně prohánělo ten hustý promrzlý olej motorem a tudíž se dá říci, že je motor mazán nedostatečně.
Někteří ´´odborníci´´ , kteří mají v autě tlakoměr oleje, ale tvrdí, že tomu tak není, protože v této fázi jim budík ukazuje větší tlak oleje než když jedou s ohřátým motorem. Toto je však nemístný argument, jelikož tlak oleje se měří na čerpadle a čerpadlo se samozřejmě snaží tlačit ten hustý promrzlý olej motorem, ale jde mu to jen hodně ztěžka, a tak ta masa promrzlého hustého oleje v motoru tlačícího se čerpadlem samozřejmě vyvolává větší tlak v čerpadle. To však neznamená, že je motor v pořádku a dostatečně mazán (je tomu totiž většinou naopak), ale dokazuje to pouze to, že čerpadlo musí moc tlačit, aby prohnalo ten zmrzlý olej motorem, ale aby to čerpadlo zvládalo v pohodě, potřebuje provozní otáčky a ne volnoběžné.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

V zimě sic osobákem už nejezdim,nepotřebuju,ale i tak si myslim že neuškodí nechat motor v osobáku 2 min chrchlat na volnoběh,oškrábat okna....Nehleděl jsem na emise,drobet béňa,nafty navíc atd. Ale píšu cca 2 min,né 5,10....volnoběhem se neprohřeje ani almara,ložiska,nic.
Pitrisi,já sice na ranní služby chodím jen v pondělí,ut-pá mám odpo a proto mám zahřátou techniku,ale jak dlouho necháváš vrčet bednu než vyjedeš? No já tedy v ty pondělky,v létě v zimě min. 10 min a s bufikem.
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Anonymous píše:...Toto je však nemístný argument, jelikož tlka oleje se měří na čerpadle a čerpadlo se samozřejmě snaží tlačit ten hustý promrzlý olej motorem, ale jde mu to jen hodně ztěžka, a tak ta masa promrzlého hustého oleje v motoru tlačícího se čerpadlem samozřejmě vyvolává větší tlak v čerpadle. To však neznamená, že je motor v pořádku a dostatečně mazán (je tomu totiž většinou naopak), ale dokazuje to pouze to, že čerpadlo musí moc tlačit, aby prohnalo ten zmrzlý olej motorem, ale aby to čerpadlo zvládalo v pohodě, potřebuje provozní otáčky a ne volnoběžné.
Pekna pohadka. Skoda ze zalozena na omylu, tedy alepon u velke casti motoru. Tlak oleje urcuje regulacni ventil a ten podle vseho stoji take za zvysenym tlakem (zavislost regulovaneho tlaku na viskozite).

Olejove cerpadlo je objemove a pri vyssich otackach musi protlacit vice oleje. Tedy je take vice namahano. Vysoke otacky cerpadlu moc nepomuzou. Finta je jinde... :idea:

Nerikam, ze je provoz studeneho motoru idealni. Problem ale neni ani tolik v oleji, jako v ruzne teplote dilu (roztaznosti) a tim i rozmeru a vuli trecich dvojic oproti provozni teplote.

uz ponekolikate opakuji, ze viskoznejsi olej tvori obecne unosnejsi vrstvu resp. stejne unosnou pri nizsich otackach. Podobne je to s prutokem oleje mazanym uzlem.

Uz vidim, jak se to tu zase zvrhne.
modelář

Příspěvek od modelář »

Já s tím v zásadě souhlasím, ale vidím tu ještě jeden problém: v jisté době - jak se vyvíjely exhalační normy i obecné názory - přestalo být "in", aby motor po studeném startu držel nějakou dobu vysoký volnoběh, resp. jak se dříve říkalo, "sytičový režim". Schválně si všimněte, jak obrovský rozdíl je právě v tomto ohledu mezi motory z 2. pol. 90. let a po r. 2000. Studený volnoběh tak šel sice dolů, tomu však povětšinou nebyl přizpůsoben výkon olejového čerpadla v nizkých otáčkách.
A primárně jde také o to, že místa mazaná ostřikem, nejsou mazaná dostatečně, jelikož do nich ten ztuhlý olej tlačený dírkami o neměnném průměru, jednoduše nedostříkne. Např. u některých motorů Mitsubishi bylo proto ostřikové mazání rolen/jehlových ložisek na vahadlech ventilů doplněno olejovou lázní/jakousi vaničkou pro čepy vačky, odkud olej nesteče ani po jeho dlouhotrvajícím odstavení. Nevýhoda ovšem spočívá v tom, že při zanedbávání výměnných lhůt se právě tady soustřeďují kaly a kromě toho se zvyšuje množství oleje, které při výměně zůstává v motoru.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

mastnák píše:.....Pitrisi,já sice na ranní služby chodím jen v pondělí,ut-pá mám odpo a proto mám zahřátou techniku,ale jak dlouho necháváš vrčet bednu než vyjedeš? No já tedy v ty pondělky,v létě v zimě min. 10 min a s bufikem.
Jo, ale autobus je trochu "o něčem jiném", jak osobák - tam je všeho trochu víc :lol:

- v zimě ten bufik samozřejmě ano, a těch 10minut taky, ale v létě to "navrčím", a počkám jen, až se dotlakuje vzduchová soustava, (ono to ale někdy trvá i 5minut), a pak jedu; ale "piánko - žádný spěch" - (většinou z vozovny, když se najíždí na linku, ještě lidi neberem - a před pátou ráno ještě není provoz, tak nikomu pomalou jízdou nezavazím :lol: ).
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

viskoznejsi olej tvori obecne unosnejsi vrstvu resp. stejne unosnou pri nizsich otackach. Podobne je to s prutokem oleje mazanym uzlem
Ao, tato poučka platí těméř vždy, ne však u promrzlý kejdy...
FF

Příspěvek od FF »

Ja to robím takto:
-pri veľmi nízkych teplotách nechám motor bežať cca 1 min.
-pri vysokých teplotách nechám motor bežať cca 15 sek.

...potom vyrazím na 1. prevodovom stupni a udržiavam 1500-1600 otáčok až kým nevyjdem z obytnej zóny (cca 400-500m). Potom sa dostanem na cestu a tam radím pri cca 2600-2700 otáčok až po 3. prevodový supeň a na ňom idem na cca 2000-2200 otáčkach až kým nevyjdem z mesta, potom to rozbehnem až na 5. prevodový stupeň (radením pri cca 2500-2600 ot.) a snažím sa ísť konštantnou rýchlosťou okolo 80-90km/h (2100-2300) až kým sa teplota nedostane tam kam má. Všetko robím s citlivým stláčaním plynového pedálu...

...keď je to takto rozpísané vyzerá to hrozne... :lol:
Naposledy upravil(a) FF dne pon led 25, 2010 16:17, celkem upraveno 2 x.
modelář

Příspěvek od modelář »

Asi si budu muset pořídit pořádný tripmaster... :wink:

(cit.) "nerád by som totiž "dral" spojkové ložisko pri takých vysokých otáčkach jeho stláčaním"

A jak mám naložit s tímhle? :roll:
FF

Příspěvek od FF »

modelář píše:(cit.) "nerád by som totiž "dral" spojkové ložisko pri takých vysokých otáčkach jeho stláčaním"

A jak mám naložit s tímhle? :roll:
...nič nenakladaj - nechaj to tam ležať kde to je!
Demo
Příspěvky: 609
Registrován: pon úno 25, 2008 13:17
Bydliště: Brno

Příspěvek od Demo »

Já po startu sleduju aktuální spotřebu, hned po startu je tam cca 4 l/hod. Vyjedu, když je tam 1,8-2 l/hod... Takže cca 45 sekund. Za tu dobu se dostatečne "natlakuje" i okruh automatu....
Total

volnoběh

Příspěvek od Total »

...a k narozeninám chci stopky abych dobře a přesně věděl kdy můžu vyjet....
Jan

Příspěvek od Jan »

Podobně jako "DEMO".
Když se okamžitá spotřeba ustálí, což je asi tak po 20 sekundách. Čerpadlo má konstantní tlak oleje nezávisle na otáčkách a podle mne už dostalo olej všude kam patří. Další už závisí na teplotě motoru.
Odpovědět