zahřívání motoru na volnoběh
Moderátor: Colommbo
zahřívání motoru na volnoběh
Zdravím.
Potřeboval bych jeden komentář odborníka (nejlépe Pitrise) na téma:
Je lepší motor v zimě nechat několik minut zahřát na místě a potom vyjet a nebo okamžitě po nastartování vyjet s tím, že autu nedávám hnedka ´´záhul´´?
Dále prosím o vysvětlení proč.
Ptám se na to proto, že si myslím, že správnou odpověď znám i s odůvodněním, ale někteří uživatelé jiného fóra se snaží toto vyvrátit a argumentují svými pseudo-názory.
Předem díky.
Potřeboval bych jeden komentář odborníka (nejlépe Pitrise) na téma:
Je lepší motor v zimě nechat několik minut zahřát na místě a potom vyjet a nebo okamžitě po nastartování vyjet s tím, že autu nedávám hnedka ´´záhul´´?
Dále prosím o vysvětlení proč.
Ptám se na to proto, že si myslím, že správnou odpověď znám i s odůvodněním, ale někteří uživatelé jiného fóra se snaží toto vyvrátit a argumentují svými pseudo-názory.
Předem díky.
Ano na forech píší někdy krávoviny. Doporučuje se vždy po nastartování vyjet a nevytáčet motor, prostě ho jízdou pomalu zahřát.
Na volnoběžky se motor jen pomalu zahřívá (o dieselech nemluvě) a chlemcá se větší množství benzínu do oleje. Provozováním při nízkých teplotách trpí i katalyzátor a vlastně celý motor.
Na volnoběžky se motor jen pomalu zahřívá (o dieselech nemluvě) a chlemcá se větší množství benzínu do oleje. Provozováním při nízkých teplotách trpí i katalyzátor a vlastně celý motor.
Re: zahřívání motoru na volnoběh
Vítej zpět - doufám, že zůstaneš......luk.zah píše:.....Je lepší motor v zimě nechat několik minut zahřát na místě a potom vyjet a nebo okamžitě po nastartování vyjet s tím, že autu nedávám hnedka ´´záhul´´?
Dále prosím o vysvětlení proč.....
Toto se tu už řešilo: je tam i můj názor http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=2780 na kterém nemám důvod nic měnit; jen dodám, že tam šlo o benziňák, u naftového motoru ty otáčky samozřejmě v době zahřívání nižší - ale nepodtáčet.
Ale je jeden případ, kdy je vhodné ten motor nechat v mrazu opravdu na místě ohřát trochu déle - a to, pokud mám " hned za domem" delší prudší stoupání.
Já bych ještě doplnil, že zahřívání motoru za studena ještě značně neprospívá motoru z hlediska mazání.
Za mrazu jsou oleje viskoznější (některé až velmi viskozní - třeba 15W a 20W, ale i 10W) a při volnoběžných otáčkách nemá olejové čerpadlo takový výkon, aby dostatečně prohánělo ten hustý promrzlý olej motorem a tudíž se dá říci, že je motor mazán nedostatečně.
Někteří ´´odborníci´´ , kteří mají v autě tlakoměr oleje, ale tvrdí, že tomu tak není, protože v této fázi jim budík ukazuje větší tlak oleje než když jedou s ohřátým motorem. Toto je však nemístný argument, jelikož tlak oleje se měří na čerpadle a čerpadlo se samozřejmě snaží tlačit ten hustý promrzlý olej motorem, ale jde mu to jen hodně ztěžka, a tak ta masa promrzlého hustého oleje v motoru tlačícího se čerpadlem samozřejmě vyvolává větší tlak v čerpadle. To však neznamená, že je motor v pořádku a dostatečně mazán (je tomu totiž většinou naopak), ale dokazuje to pouze to, že čerpadlo musí moc tlačit, aby prohnalo ten zmrzlý olej motorem, ale aby to čerpadlo zvládalo v pohodě, potřebuje provozní otáčky a ne volnoběžné.
Za mrazu jsou oleje viskoznější (některé až velmi viskozní - třeba 15W a 20W, ale i 10W) a při volnoběžných otáčkách nemá olejové čerpadlo takový výkon, aby dostatečně prohánělo ten hustý promrzlý olej motorem a tudíž se dá říci, že je motor mazán nedostatečně.
Někteří ´´odborníci´´ , kteří mají v autě tlakoměr oleje, ale tvrdí, že tomu tak není, protože v této fázi jim budík ukazuje větší tlak oleje než když jedou s ohřátým motorem. Toto je však nemístný argument, jelikož tlak oleje se měří na čerpadle a čerpadlo se samozřejmě snaží tlačit ten hustý promrzlý olej motorem, ale jde mu to jen hodně ztěžka, a tak ta masa promrzlého hustého oleje v motoru tlačícího se čerpadlem samozřejmě vyvolává větší tlak v čerpadle. To však neznamená, že je motor v pořádku a dostatečně mazán (je tomu totiž většinou naopak), ale dokazuje to pouze to, že čerpadlo musí moc tlačit, aby prohnalo ten zmrzlý olej motorem, ale aby to čerpadlo zvládalo v pohodě, potřebuje provozní otáčky a ne volnoběžné.
V zimě sic osobákem už nejezdim,nepotřebuju,ale i tak si myslim že neuškodí nechat motor v osobáku 2 min chrchlat na volnoběh,oškrábat okna....Nehleděl jsem na emise,drobet béňa,nafty navíc atd. Ale píšu cca 2 min,né 5,10....volnoběhem se neprohřeje ani almara,ložiska,nic.
Pitrisi,já sice na ranní služby chodím jen v pondělí,ut-pá mám odpo a proto mám zahřátou techniku,ale jak dlouho necháváš vrčet bednu než vyjedeš? No já tedy v ty pondělky,v létě v zimě min. 10 min a s bufikem.
Pitrisi,já sice na ranní služby chodím jen v pondělí,ut-pá mám odpo a proto mám zahřátou techniku,ale jak dlouho necháváš vrčet bednu než vyjedeš? No já tedy v ty pondělky,v létě v zimě min. 10 min a s bufikem.
Pekna pohadka. Skoda ze zalozena na omylu, tedy alepon u velke casti motoru. Tlak oleje urcuje regulacni ventil a ten podle vseho stoji take za zvysenym tlakem (zavislost regulovaneho tlaku na viskozite).Anonymous píše:...Toto je však nemístný argument, jelikož tlka oleje se měří na čerpadle a čerpadlo se samozřejmě snaží tlačit ten hustý promrzlý olej motorem, ale jde mu to jen hodně ztěžka, a tak ta masa promrzlého hustého oleje v motoru tlačícího se čerpadlem samozřejmě vyvolává větší tlak v čerpadle. To však neznamená, že je motor v pořádku a dostatečně mazán (je tomu totiž většinou naopak), ale dokazuje to pouze to, že čerpadlo musí moc tlačit, aby prohnalo ten zmrzlý olej motorem, ale aby to čerpadlo zvládalo v pohodě, potřebuje provozní otáčky a ne volnoběžné.
Olejove cerpadlo je objemove a pri vyssich otackach musi protlacit vice oleje. Tedy je take vice namahano. Vysoke otacky cerpadlu moc nepomuzou. Finta je jinde... :idea:
Nerikam, ze je provoz studeneho motoru idealni. Problem ale neni ani tolik v oleji, jako v ruzne teplote dilu (roztaznosti) a tim i rozmeru a vuli trecich dvojic oproti provozni teplote.
uz ponekolikate opakuji, ze viskoznejsi olej tvori obecne unosnejsi vrstvu resp. stejne unosnou pri nizsich otackach. Podobne je to s prutokem oleje mazanym uzlem.
Uz vidim, jak se to tu zase zvrhne.
Já s tím v zásadě souhlasím, ale vidím tu ještě jeden problém: v jisté době - jak se vyvíjely exhalační normy i obecné názory - přestalo být "in", aby motor po studeném startu držel nějakou dobu vysoký volnoběh, resp. jak se dříve říkalo, "sytičový režim". Schválně si všimněte, jak obrovský rozdíl je právě v tomto ohledu mezi motory z 2. pol. 90. let a po r. 2000. Studený volnoběh tak šel sice dolů, tomu však povětšinou nebyl přizpůsoben výkon olejového čerpadla v nizkých otáčkách.
A primárně jde také o to, že místa mazaná ostřikem, nejsou mazaná dostatečně, jelikož do nich ten ztuhlý olej tlačený dírkami o neměnném průměru, jednoduše nedostříkne. Např. u některých motorů Mitsubishi bylo proto ostřikové mazání rolen/jehlových ložisek na vahadlech ventilů doplněno olejovou lázní/jakousi vaničkou pro čepy vačky, odkud olej nesteče ani po jeho dlouhotrvajícím odstavení. Nevýhoda ovšem spočívá v tom, že při zanedbávání výměnných lhůt se právě tady soustřeďují kaly a kromě toho se zvyšuje množství oleje, které při výměně zůstává v motoru.
A primárně jde také o to, že místa mazaná ostřikem, nejsou mazaná dostatečně, jelikož do nich ten ztuhlý olej tlačený dírkami o neměnném průměru, jednoduše nedostříkne. Např. u některých motorů Mitsubishi bylo proto ostřikové mazání rolen/jehlových ložisek na vahadlech ventilů doplněno olejovou lázní/jakousi vaničkou pro čepy vačky, odkud olej nesteče ani po jeho dlouhotrvajícím odstavení. Nevýhoda ovšem spočívá v tom, že při zanedbávání výměnných lhůt se právě tady soustřeďují kaly a kromě toho se zvyšuje množství oleje, které při výměně zůstává v motoru.
Jo, ale autobus je trochu "o něčem jiném", jak osobák - tam je všeho trochu vícmastnák píše:.....Pitrisi,já sice na ranní služby chodím jen v pondělí,ut-pá mám odpo a proto mám zahřátou techniku,ale jak dlouho necháváš vrčet bednu než vyjedeš? No já tedy v ty pondělky,v létě v zimě min. 10 min a s bufikem.
- v zimě ten bufik samozřejmě ano, a těch 10minut taky, ale v létě to "navrčím", a počkám jen, až se dotlakuje vzduchová soustava, (ono to ale někdy trvá i 5minut), a pak jedu; ale "piánko - žádný spěch" - (většinou z vozovny, když se najíždí na linku, ještě lidi neberem - a před pátou ráno ještě není provoz, tak nikomu pomalou jízdou nezavazím ).
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
Ja to robím takto:
-pri veľmi nízkych teplotách nechám motor bežať cca 1 min.
-pri vysokých teplotách nechám motor bežať cca 15 sek.
...potom vyrazím na 1. prevodovom stupni a udržiavam 1500-1600 otáčok až kým nevyjdem z obytnej zóny (cca 400-500m). Potom sa dostanem na cestu a tam radím pri cca 2600-2700 otáčok až po 3. prevodový supeň a na ňom idem na cca 2000-2200 otáčkach až kým nevyjdem z mesta, potom to rozbehnem až na 5. prevodový stupeň (radením pri cca 2500-2600 ot.) a snažím sa ísť konštantnou rýchlosťou okolo 80-90km/h (2100-2300) až kým sa teplota nedostane tam kam má. Všetko robím s citlivým stláčaním plynového pedálu...
...keď je to takto rozpísané vyzerá to hrozne...
-pri veľmi nízkych teplotách nechám motor bežať cca 1 min.
-pri vysokých teplotách nechám motor bežať cca 15 sek.
...potom vyrazím na 1. prevodovom stupni a udržiavam 1500-1600 otáčok až kým nevyjdem z obytnej zóny (cca 400-500m). Potom sa dostanem na cestu a tam radím pri cca 2600-2700 otáčok až po 3. prevodový supeň a na ňom idem na cca 2000-2200 otáčkach až kým nevyjdem z mesta, potom to rozbehnem až na 5. prevodový stupeň (radením pri cca 2500-2600 ot.) a snažím sa ísť konštantnou rýchlosťou okolo 80-90km/h (2100-2300) až kým sa teplota nedostane tam kam má. Všetko robím s citlivým stláčaním plynového pedálu...
...keď je to takto rozpísané vyzerá to hrozne...
Naposledy upravil(a) FF dne pon led 25, 2010 16:17, celkem upraveno 2 x.