Rozbor oleje
Moderátor: Colommbo
Rozbor oleje
Zdravím, po rozboru oleje, který měl najeto cca 22tis km (Clio DCi, celkem najeto 64 tis, olej Elf Excellium 5W-40) vyšlo následující: CN 1,88%, kin. viskozita 49,8 cSt (nový olej 73,9 cSt), bod vzplanutí 180°C, WPC = 104% a PLP = 44,8% (hraniční hodnoty jsou 20 a 15%). Pokles viskozity je skoro 33%, přitom B.V. není až tak nízký a hlavně hladina opotřebení a intenzita opotřebení je obrovská. Co o tomto vzorku soudíte? Čím může být způsobeno, že je hladina opotřebení tak vysoká? Díky za názory
Olej 5W-40 není určen pro prodloužené výměny, měl by se měnit maximálně po 15 000 km, a to ještě když je vůz provozován převážně na delší trasy. Při popojíždění se studeným motorem se doporučuje měnit maximálně po 10 000 km. Pro prodloužené výměny se používají oleje označované jako long life a jsou většinou ve třídě 0W-30 nebo 5W-30. Odborníci ale prodloužené výměny ani s těmito oleji moc nedoporučují. Něco o tom psali v předposledním Světě motorů- rozhovor s ing. Černým nebo webových stránkách cimbu.cz
Renault pro tyto motory předepisuje interval výměny oleje 30tis km, což je samozřejmě nesmysl. Proto předpokládám (možná jsem naivní), že bude ve svých autorizovaných servisech měnit oleje pro delší intervaly výměn (např. tento http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1102). Auto je provozováno tak 50% času město a 50% dálnice, ale na kilometry to vychází tak 15% město a zbytek dálnice. Osobně nejsem příznivcem dlouhých intervalů, ale tohle mě dost překvapilo.
Jinak, jaký máte názor na opotřebení oleje zážehové x naftové motory? Při stejných kilometrech mají oleje z naftových motorů několikanásobně více otěrových částic, tzn. měnit dříve než u zážehových motorů?
Jinak, jaký máte názor na opotřebení oleje zážehové x naftové motory? Při stejných kilometrech mají oleje z naftových motorů několikanásobně více otěrových částic, tzn. měnit dříve než u zážehových motorů?
Ty pocty oterovych castic jsou sice vysoke, ale je otazkou pricina. Rozhodne je potreba zkratit intervely vymen oleje a dalsi sledovani.
Zalezi ale take na spravnem zpusobu odberu vzorku oleje. Ten byl predpokladam dodrzen.
Svuj vliv na opotrebeni bude mit jiste olej, ale vzhledem v poctu velkych castic by mohl selhavat i filtr. Take bych se zameril na dodrzovani optimalnich provoznich rezimu. Olej jako takovy bych prilis nepodeziral. Ale skrze internet se tezko radi.
Zalezi ale take na spravnem zpusobu odberu vzorku oleje. Ten byl predpokladam dodrzen.
Svuj vliv na opotrebeni bude mit jiste olej, ale vzhledem v poctu velkych castic by mohl selhavat i filtr. Take bych se zameril na dodrzovani optimalnich provoznich rezimu. Olej jako takovy bych prilis nepodeziral. Ale skrze internet se tezko radi.
Odběr byl proveden ihned po odstavení auta přes olejovou měrku do čisté vzorkovnice, tedy postup by měl být ok. Může být tento stav také způsoben například špatným vzduchovým filtrem? Křemík obsažený v prachu by na otěrové částice mohl mít celkem velký vliv. Bohužel vybavení školní laborky není na takové úrovni, abych mohl provádět rozbor až do takové hloubky.
Samozřejmě výměny zkrátím.
Samozřejmě výměny zkrátím.
Prachove castice vliv mit mohou, ale nakolik se projevi v CN netusim (opticka metoda). Navic podle meho bude produktem vlivu malych prachovych castic jemna struktura castic kovovych. Pokud mate papirovy filtr, jeho ucinnost filtrace se s postupnym zanaseni mirne zlepsuje (samozrejme zalezi na podminkach). Takze pri uvahach timto smerem jsou pravdepodobnejsi netesnosti v sani.
Jeste k tomu filtru. Velke oterove castice z pohledu testu maji rozmer nad 15um a pro tyto rozmery uz by mohl mit olejovy filtr dobrou ucinnost. Proto bych hadal problem kolem filtru. mozna se otevira obtokovy ventil, mozna je filtracni material spatny nebo zaneseny...
Samozrejme provozni podminky jsou pro "opotrebeni" oleje take dulezite.
Jeste k tomu filtru. Velke oterove castice z pohledu testu maji rozmer nad 15um a pro tyto rozmery uz by mohl mit olejovy filtr dobrou ucinnost. Proto bych hadal problem kolem filtru. mozna se otevira obtokovy ventil, mozna je filtracni material spatny nebo zaneseny...
Samozrejme provozni podminky jsou pro "opotrebeni" oleje take dulezite.
WPC znamená hladinu opotřebení motoru, vypočítá se z naměřených velkých (DL) a malých (DS) otěrových částic kovů, který se měří na ferrografu. Podle toho se pak určuje technický stav motoru, třeba limitní hodnota (kdy je třeba měnit olej) pro vznětový motor je WPC=20%. Nevím proč, ale u žádného vzorku jsme sem pod 20% nedostal
Naopak, zanesený papírový filtr propouští více nečistot, ale méně vzduchu.Pkod1 píše:Prachove castice vliv mit mohou, ale nakolik se projevi v CN netusim (opticka metoda). Navic podle meho bude produktem vlivu malych prachovych castic jemna struktura castic kovovych. Pokud mate papirovy filtr, jeho ucinnost filtrace se s postupnym zanaseni mirne zlepsuje (samozrejme zalezi na podminkach).
Na IČ ani na viskozitu při 100°C není vybavení. Viskozita byla měřena při laboratorní teplotě, porovnána s čistým olejem o stejné specifikaci a přepočtena. Samozřejmě výsledky pouze naznačují, nejsou zdaleka přesné. Ale zajímá mě to, protože se jedná o moje auto, tak bych se k němu chtěl taky tak chovat..
Za rok tak 12tis. Myslíš, že malý diesel bude mít větší opotřebení než větší motory o stejném litrovém výkonu? Je to ta nejslabší varianta, 48Kw což neni na dnešní poměry nic moc. Že bych to nějak honil, podtáčel, přetáčel, za studena se k tomu choval surově to ne.
Akorát mě mrzí, že už si ten olej před další výměnou nezměřím..
Akorát mě mrzí, že už si ten olej před další výměnou nezměřím..