Svíčky NGK, Denso vs. Bosch, Brisk vs. jiné

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

skodovkar píše:
Harry píše:PAL 225-14 byly nahrazeny svíčkami PAL 14-7,.... a ty už se také nedělají, a t. d.... :lol:
Ale dělají se jiné se stejnými vlastnostmi. Je třeba hledat v převodních tabulkách mezi novými a straými typy.
Právě proto použiji Brisk N15C. :!:
V tom já vidím tu kompatibilitu, či spíše kontinuitu, podobně jako u fy. Motocraft. :wink:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

modelář píše:Teď mne po přečtení škodovkářova příspěvku napadlo, že jsem narazil ještě na jeden problém: zejména u evropských výrobců vozů se mi opakovaně stalo, že jsem z motoru vytáhl svíčky, které tam dali ve fabrice, ale neodpovídaly předpisu výrobce v manuálu k vozu. No a v rámci zkoušení jsem pak přišel na to, že právě tyhle svíčky z fabriky jsou "to pravé ořechové" pro daný motor, nikoli svíčky dle předpisu výrobce.

Proč to píšu? Výrobci svíček vycházejí při doporučování náhrad originálů v zásadě z předpisu výrobce motoru (což mi připadá nanejvýš logické) a ignorují typ/provedení svíček, které tam výrobce ve fabrice skutečně montuje (to mi připadá rovněž logické, navíc svíčkaři netuší, co že tam vlastně motoráři montují). Tím, kdo se v daném případě chová nelogicky, je samotný výrobce motoru, jelikož ví moc dobře, proč do něj ve výrobě montuje právě ty svíčky, které tam montuje, aniž by to však řádně odrazil v předpisu pro výměnu/náhradu.

Proto je třeba při hledání náhrady (jakékoli, ale především pak v kategorii těch "lepších" svíček) vycházet z cross-referenčních tabulek porovnávajících jednotlivé typy svíček a vybrat vhodnou náhradu s přihlédnutím k tomu, co tam výrobce skutečně dal ve fabrice, nikoli se slepě řídit rozpisem svíček doporučených jejich výrobcem pro daný typ motoru! :idea:
Tohle je zajímavý postřeh, a lze jenom souhlasit. :)

Nicméně, já jsem po prostudování "Návodu k obsluze" svého Subaru, došel k závěru, že tyto návody pravděpodobně vydává někdo, kdo má zájem na určitých obchodech pro továrnu asi na své náklady.
Patrně je vydává v každém jazyce někdo jiný, sice ten, kdo má v té dané zemi svoje zájmy, a vydává je na vlastní náklady, takže výrobci "spadne" cca 500 Kč "do klína"....
Jinak si neumím představit rozdíl v obsahu českého a německého návodu, nepřesnosti a neúplnosti v obou vydáních....
Také mi zaráží doslova obrovské rozpětí výkonnostních tříd doporučovaných olejů, sice v SAE od 5W30 po 20W50 (já používám 10W60 API SG :lol: :wink: ) a v ostatních podobně,
Běžně doporučovaný olej firmou Subaru je v manuálu tištěném přímo v Japonsku v němčině tento:
Kvalita: Klasifikace API SJ, nebo SH s dodatkem"ENERGY CONSERVING II". V PŘÍPADĚ NEDOSTUPNOSTI MŮŽE být API SG.
Nebo:CCMC Specifikace G4 případně G5
Nebo:ACEA Specifikace A1, A2, příp. A3
Nebo: Olej který je vyznačen na uzávěru nalévacího hrdla v klasifikaci API
Rozsah klasifikace SAE udává příručka tento: 30,40 (to jsou oleje pouze letní!), dále uvádí oleje celoroční: 10W-50, 20W-40, 20W-50. http://www.subaruclub.cz/msgboard_posts ... ssage16643
který mi připadá, slušně řečeno, velmi alibistický. :!:
Prostě: Jezděte si na co chcete - naše auto snese všechno..... :wink: :lol:

:) ....a jsme zase u olejů..... :!:
Ten rozsah klasifikace v SAE bych možná pochopil dle podnebí a provozních podmínek, (SAE je pro Evropu pouze "informativní",) ale to ostatní už opravdu těžko.


Německý návod má napsáno pouze "Printed in Japan. H-5.0",
český má "Překlad, zpracování a tisk MARTEN s. r. o. Vodňanská 1414, Praha 9" (+ tehdejší telefon, což považuji za velmi slušné). :)

Otázka je, kdo v návodech (obecně, bez rozdílu značek,) uplatňuje (jaké) svoje zájmy..... :wink:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

Modeláři.
To že něco o autech víš, můžu v určitých otázkách potvrdit,pohybuju,vlastně pohyboval jsem se v tom skoro 20 let. Sice trochu v jinym směru ale v zásadě je to identické. NEMÁM ale zdaleka takový široký obzor,rozptyl jako ty.

Ptal jsem se když jsou Denso,určitý typ,dražší 4x než mnou leta používané Br extra,jestli jsou 4x lepší. Napsal jsi "ano,jsou".
To mi teda řekni,jak se to pozná. Auto chytá teplý-studený na otoč,dlouhodobá sp. 6,2 L 50-50 město-státovka,z vefucku saze nepadaj,na podzim STK+ME a v pohodě,kaťák maká jak novej atd....
Nejsem krkoun na některé investice do auta,vždy zainvestuju do sání a výfuk.systému dle specifikace auta .Sání proto že s tim mám dost kladných zkušeností,výfuk proto že musím v uchu hluboký bas v nízk.ot. Ano,úchylka,máte pravdu,zvláště v mém středním věku, ale starýho psa .... Pro rejpaly dodám že oboje je vždy upraveno dle specifikace daného motoru resp. auta)
Ale dát pětikilo za svíci?
Když je,asi zbytečně,měnim po 15 000km,ze zvyku.
modelář

Příspěvek od modelář »

Laděnému atmosférickému dvoulitru přidaly na brzdě na úrovni 200 PS celých 5 PS (beze změny čehokoli jiného!) ve srovnání se speciálními Boschkami určenými právě pro ladiče a závodní použití. O vyhlazení průběhu křivek, odstranění dušení motoru "vespod" a občasného vynechávání některé ze svíček (nutno pečlivě vybírat mezi kusy ty, které to zvládají) v oblasti otáčkového maxima ani nemluvě. Nemusím Ti snad vypisovat, jak složitě se u takového motoru bojuje o každého koníka a "přechody"...

Pokud jde o aplikaci v "běžných", nijak neupravovaných motorech, roztáhnou Ti rozpětí min. a max. průměrné spotřeby dole klidně o dva, nahoře až o 4 l/100 km (to jsou samozřejmě extrémní hodnoty, které jsem na vzorku několi min. tuctu různých motorů od různých výrobců zaznamenal). Opět předpokládám, že Tobě nemusím vysvětlovat, co to v praxi znamená... :D

Má to však i svou stinnou stránku: sebemenší problém v zapalovací soustavě (nikoli v přípravě směsi!), který tam je a který jiné svíčky třeba dokáží úspěšně maskovat, se tady okamžitě projeví, resp. dokonce zesílí. Jde totiž o to, že jiskra přeskakuje nikoli tehdy, až se pro její přeskok vytvoří "někde" v blízkosti elektrod svíčky vhodné ionizační podmínky, ale přesně v momentě, kdy ji tam ŘJ motoru pošle, přesně v místě, kde přeskočit má, tj. mezi "pouze" dvěma elektrodami, a tzv. "na plný céres". A budu se už opakovat, když ... - však Ty víš. :wink:
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

mastnák píše: Ale dát pětikilo za svíci?
Když je,asi zbytečně,měnim po 15 000km,ze zvyku.
Je to v tom, že tady platíš záruku kvality, (bezporuchovosti,) a zároveň také tak trochu "jméno", podobně jako u elektrovýrobků Panasonic, Sony, a pod...... :)

Většina soutěžáků používá Denso. :wink:

Pro mne je to zbytečný pokus, a moje "original" svíčky (NGK) http://katalog.mjauto.cz/detail.phtml?k ... windowid=0
jsou dražší..... :wink: Musí se k tomu přistupovat s rozumem. Já to platím proto, abych si neodíral ruce a neničil záda při výměně laciných (navíc nedoporučených) svíček.
Když ti ty Tvoje vyhovují, jsou nějaké "racing" svíčky opravdu jen vyhozené peníze.... :lol:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

Vysvětlení to je vcelku logické,vo tom žádná,
V prvnim odstavci 100 %
V druhém nemůžu posoudit,ale no no no....,nějak si to nedovedu seskládat,takový rozdíly,možná GDI....
V třetim jasný,zapálit v momentě povelu řj,nikoliv + - "až jsou podmínky"
(je mi jasné, na "síle" přeskoku vždy nejlépe 2 elek,ale to i u víceel svící,tam taky vždy jen přeskok mezi dvěma.)
ALE,stejně do nich nejdu :lol:
nemyslim si že bych to pocítil a na průměr 5 L se dostanu leda by mě někdo občas táhl..........
Nicméně jsem absorboval nějaké poznatky. Ač jen přečtené. Dík. Odcházím na par dní mimo civilizaci. Servus.
modelář

Příspěvek od modelář »

Harry píše:Já to platím proto, abych si neodíral ruce a neničil záda při výměně laciných (navíc nedoporučených) svíček.
Když ti ty Tvoje vyhovují, jsou nějaké "racing" svíčky opravdu jen vyhozené peníze.... :lol:
Už proto bych Ti doporučil vybrat od Denso svíčky s životností na úrovni 200 tis. km, a máš už skoro nafurt vystaráno... :lol:

Jinak svíčky, o kterých já hovořím, nejsou z kategorie "racing" (to už bychom se dostali úplně jinam, navíc většina z nich není vůbec vhodná pro běžné aplikace), ale z kategorie "lepších" svíček použitelných prakticky v každém motoru.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

modelář píše:
Harry píše:Já to platím proto, abych si neodíral ruce a neničil záda při výměně laciných (navíc nedoporučených) svíček.
Když ti ty Tvoje vyhovují, jsou nějaké "racing" svíčky opravdu jen vyhozené peníze.... :lol:
Už proto bych Ti doporučil vybrat od Denso svíčky s životností na úrovni 200 tis. km, a máš už skoro nafurt vystaráno... :lol:

Jinak svíčky, o kterých já hovořím, nejsou z kategorie "racing" (to už bychom se dostali úplně jinam, navíc většina z nich není vůbec vhodná pro běžné aplikace), ale z kategorie "lepších" svíček použitelných prakticky v každém motoru.
Modeláři, nemám vůbec nic proti Tvým názorům, ani proti svíčkám Denso. :wink:
Já ale do té doby, pokud budu schopen řídit auto, asi neujedu ani 100 tkm..... :) Jezdím pouze, když musím, a v důchodu toho už moc nemusím.... :lol: Auto mám jen kvůli doktorům, (jsem invalidní na nohy, na hlavu zatím ne, ale brzy asi budu, :lol:) a na nákupy, protože obbchody jsou vzdálené, a ty se slušnými cenami jsou vzdálené více.... :x Pense je malá, benzin drahý, provozně drahé 4x4 mám kvůli místním kopcům v zimě, nebyl bych schopen ani připojit lano.... :?
Mimo to každých 100 tkm, se na mém autě musí dělat seřízení ventilových vůlí, které jsou řešeny výměnnými podložkami, a milý motor "boxer" většinou musí z auta ven..... :lol:
Změřit se to dá na voze, ale vyměnit podložky, už ne. :!:
Stačí tedy jedna špatná vůle ze 16, a nastane "motor v-z" :lol: :lol: :lol:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
modelář

Příspěvek od modelář »

Viz moje vpisky přímo v textu citace:
mastnák píše:Vysvětlení to je vcelku logické,vo tom žádná,
V prvnim odstavci 100 %
V druhém nemůžu posoudit,ale no no no....,nějak si to nedovedu seskládat,takový rozdíly,možná GDI....

- Chudou směs v GDI motoru ani jinými svíčkami nezapálíš!

- Ale uvedu Ti jeden konkrétní, byť zřejmě výjimečný případ (výjimečný v tom, že majitel daného vozu byl jedním z mála, kdo nevyužíval toho, že mu to s "lepšími svíčkami" také "lépe jede", mj. proto, že už i tak jezdil hodně nad limity...): Mazda 323 2,0 GT 110kW, každý pátek 800 km tam, každou neděli 800 km zpět, vždy po stejné trase, za +- stejných provozních podmínek; s původními (běžnými) svíčkami NGK z fabriky průměr spotřeby při jeho tempu rovných 10, s Denso Iridium Power 8,2; "jeho" minimum s původními svíčkami 9, s "lepšími" 7; ty lepší instalovány, když mělo auto najeto pouhých 10 tis. km. Tento příběh má i své pokračování, ale to až zase někdy příště...

V třetim jasný,zapálit v momentě povelu řj,nikoliv + - "až jsou podmínky"
(je mi jasné, na "síle" přeskoku vždy nejlépe 2 elek,ale to i u víceel svící,tam taky vždy jen přeskok mezi dvěma.)

- Není to tak úplně pravda: podmínky pro přeskok jiskry v ionizovaném plynu v okolí jednotlivých elektrod jsou poměrně nestabilní a navíc silně nehomogenní, čili se běžně stává, že těch jisker může být i více, bohužel jsou slabé (dochází k tříštění náboje) a navíc od sebe časově vzdálené (byť jde o milisekundy), což je samozřejmě chyba. Navíc se část energie zbytečně spotřebovává na vytváření ionizovaného prostředí kolem všech elektrod, které svíčka má, namísto pouze dvou (snižování náboje).

ALE,stejně do nich nejdu :lol:

- To je samozřejmě Tvoje věc - já ty svíčky ani neprodávám, ani na nich nejsem zainteresován jinak, než "že vůbec existují a mohu si je koupit"...

nemyslim si že bych to pocítil a na průměr 5 L se dostanu leda by mě někdo občas táhl..........

- Netvrdím, že docílíš průměru 5, ale min. úspora oproti předchozímu průměru téhož motoru se pohybuje (jde o medián) na úrovni 0,6 l/100 km, a to při využívání toho, že to "lépe jede"!

Nicméně jsem absorboval nějaké poznatky. Ač jen přečtené. Dík. Odcházím na par dní mimo civilizaci. Servus.

- Tak hodně zdaru!
modelář

Příspěvek od modelář »

Harry píše: Modeláři, nemám vůbec nic proti Tvým názorům, ani proti svíčkám Denso. :wink:
Já ale do té doby, pokud budu schopen řídit auto, asi neujedu ani 100 tkm..... :) Jezdím pouze, když musím, a v důchodu toho už moc nemusím.... :lol: Auto mám jen kvůli doktorům, (jsem invalidní na nohy, na hlavu zatím ne, ale brzy asi budu, :lol:) a na nákupy, protože obbchody jsou vzdálené, a ty se slušnými cenami jsou vzdálené více.... :x Pense je malá, benzin drahý, provozně drahé 4x4 mám kvůli místním kopcům v zimě, nebyl bych schopen ani připojit lano.... :?
Mimo to každých 100 tkm, se na mém autě musí dělat seřízení ventilových vůlí, které jsou řešeny výměnnými podložkami, a milý motor "boxer" většinou musí z auta ven..... :lol:
Změřit se to dá na voze, ale vyměnit podložky, už ne. :!:
Stačí tedy jedna špatná vůle ze 16, a nastane "motor v-z" :lol: :lol: :lol:
To pak chápu, že je v daném případě zbytečné volit svíčky na 200 tis. km.
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

modelář píše:Vyzkoušej cokoli od Denso, nejlépe z řady Iridium, a rychle změníš názor!
Blíží se mi chvíle výměny svíček............... Něco se kdysi již řešilo zde http://oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=2 ... 40f1704095 a nevyřešilo.........
Včera jsem dle různých převodních tabulek i OE čísla z E-PER hledal a každý výrobce svíček tam cpe svíčky s úplně jinou teplotou, Denso svíčku co odpovídá Brisku L12, NGK(BP6E) svíčku co odpovídá L15 a Champion L14 . Měl jsem v plánu koupit Denso tought VW20, ale po předchozích zkušenostech nejsem přesvědčen, že mi to něco přinese a Moja i tenkrát anonym mi doporučovali hodnotu 24. Přemýšlím teď spíš, že koupím střední cestu, jak teplotní tak cenovou, BRISK DOR14IR........A teď babo (modeláři :D :D ) raď...... :?
Michal7

Příspěvek od Michal7 »

Jaka je vzdalenost elektrod u DENSO iridium power, konkretne IK20?
Moja

Příspěvek od Moja »

Alfi,kup radši DR 12YPP.Dor14IR ve vedrech motor vadnul a Dor12IR vyšší spotřeba o 1,5L.Mě nejlíp fungují právě DR12YPP a Denso IK24.A to víš že máme téměř stejná auta a i výkon.
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

Dnes během dne jsem byl "nalomený" na Brisk DR15YPP, teplotně odpovídájí těm NGK....... Na ty iridiový Brisky máš vyšší spotřebu? Já to moc neměřím, to víš zimní průměr 14,3..... :D :D
modelář

Příspěvek od modelář »

Michal7 píše:Jaka je vzdalenost elektrod u DENSO iridium power, konkretne IK20?
Denso nastavuje u tohoto typu 1,1 mm, ale vzdálenost určuje předpis výrobce motoru, a tu je proto třeba event. upravit.
Odpovědět