Štartovanie bez spojky a ložiská
Moderátor: Colommbo
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
...tak som si podrobnejšie naštudoval ako (presne) pracuje spojka (súčasná, jednoduchá - dnes najrozšírenejšia) a ten axiálny tlak na trecie plochy je iba medzi zotrvačníkom a prítlačným tanierom (celé to prenáša len pár skrutiek a to pomerne malých) a dokonca si dovolím tvdiť, že pri stlačení pedála spojky a teda zatlačení spojkového ložiska na prítlačnú tanierovú pružinu, ktorá je uložená v tanieri tak aby sa sila prenášala ešte v rámci nej cez pákový prevod, je axiálna sila vyvyinutá na kľukový hriadeľ menšia než by sa zdalo (tomu zodpovedá aj tých pár relatívne malých skrutiek, čo držia celý prítlak medzi zotrvačníkom a tanierom - a tie prenášajú celé zaťaženie bez páky)...
Preto je podľa mňa "šetrenie" axiálnych ložísk pri štarte také zanedbateľné, že sa nemá o ňom význam ani baviť - väčší význam má v tomto prípade skôr debata na tému šetrenie štartéra a akumulátora, ale aj to nie pri dnešných prevodových olejoch SAE 75W-XX a teplotách slušne nad nulou...
P. S.: tá mnou spomenutá pôsobiaca axiálna sila práve pri zopnutej spojke (nestlačenom pedáli) sa týkala jedného jednoduchého staršieho mechanizmu, ktorý sa ale v mnohom značne líši od súčasného princípu...
Preto je podľa mňa "šetrenie" axiálnych ložísk pri štarte také zanedbateľné, že sa nemá o ňom význam ani baviť - väčší význam má v tomto prípade skôr debata na tému šetrenie štartéra a akumulátora, ale aj to nie pri dnešných prevodových olejoch SAE 75W-XX a teplotách slušne nad nulou...
P. S.: tá mnou spomenutá pôsobiaca axiálna sila práve pri zopnutej spojke (nestlačenom pedáli) sa týkala jedného jednoduchého staršieho mechanizmu, ktorý sa ale v mnohom značne líši od súčasného princípu...
Naposledy upravil(a) FF dne ned čer 30, 2013 22:23, celkem upraveno 2 x.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Uhm, odjakziva som startoval bez vyslapnutej spojky, proste v neutrali. Je na tom snad nieco tak vynimocneho ?
V aute mam dialkovy start - tam by mi kto stlacal spojku ?
V aute mam dialkovy start - tam by mi kto stlacal spojku ?
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
...a keď som bol na vojne, tak na takej Tatre 815 bez tlaku v sústave sa ináč ako s nevyšlapnutou spojkou štartovať skrátka ani nedá...
Naposledy upravil(a) FF dne sob srp 24, 2013 21:59, celkem upraveno 1 x.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Na vojně jsem byl "starší automechanik kolové techniky" .. těch spojek T815 jsme pár vyměnili
Je pravda že nákladní auta obecně se odstavují zásadně bez zařazené rychlosti ..
Jinak to opotřebení axiálu je při startu zanedbatellný,spousta aut i sportovních (Audi,Porsche,a samo i jiné - většinou s manuální převodovkou) má startovací pojistku právě přes spínač na spojkovým pedálu podobně jako motorky (Ty to mají navíc zkombinovaný s neutrálem,bočním stojánkem,a spojkovou páčkou) ..
Asi takhle - axiál na klikovce dokáže snášet zatížení i trvalýho charakteru ( protože vím o použití motorů z VW brouk(možná i Škoda Favorit) v ultralightech (letadlech),kde není použit reduktor otáček a "vrtule" táhne letadlo tzv za klikový hřídel... Tomu se potom dá říkat zatížení aiálu na které nebylo ložisko dimenzováno....
Je pravda že nákladní auta obecně se odstavují zásadně bez zařazené rychlosti ..
Jinak to opotřebení axiálu je při startu zanedbatellný,spousta aut i sportovních (Audi,Porsche,a samo i jiné - většinou s manuální převodovkou) má startovací pojistku právě přes spínač na spojkovým pedálu podobně jako motorky (Ty to mají navíc zkombinovaný s neutrálem,bočním stojánkem,a spojkovou páčkou) ..
Asi takhle - axiál na klikovce dokáže snášet zatížení i trvalýho charakteru ( protože vím o použití motorů z VW brouk(možná i Škoda Favorit) v ultralightech (letadlech),kde není použit reduktor otáček a "vrtule" táhne letadlo tzv za klikový hřídel... Tomu se potom dá říkat zatížení aiálu na které nebylo ložisko dimenzováno....
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Až zas jednou budete marně hledat příčinu kvílení řemene pohonu příslušenství při rozjezdu, číhněte na řemenici klikovky - jestli neuhýbá z lajny, když řidič stojí na spojce. Takových případů je mnohem víc než se zdá.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Asi jsem už taky "ze staré školy", kde se učilo auto řídit a snad ho i "pochopit", a ne ho jen ovládat
Za mě - při startu mít pedál spojky sešlápnutý.
Za mě - při startu mít pedál spojky sešlápnutý.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
...řidiči ze staré školy při startu sešlapovali spojku protože nechávali rychlost místo parkovací brzdy....kdo dnes nechává rychlost??? ...často slýchám :"však počkej,až ti zamrznou lanovody" a podobné věci...start bez sešlápnutí spojky,chvíle strpení,než se natlakuje mazací systém motoru a s ohledem na studený motor výjezd..staré škole nemá cenu nic vysvětlovat,protože se nakonec začnou hádat místo diskuze a ohánět se nesmyslnými argumenty...
- Colommbo
- Příspěvky: 9940
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Řidičák na auto jsem dělal v roce 1976, ručku používám jen při rozjezdu do velkýho kopce, při parkování nechávám zásadně zařazený kvalt a startuju s vyšlápnutou spojkou. Ano, jsem ze starý školy a jsem na to snad i docela hrdej...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Návštěvníku, a tím jsi chtěl říci co ??? Myslíš, že ten tvůj argument byl smyslný? Bylo to tu již napsáno mnohokrát, takže to nebudu psát znovu.
Jen svůj názor. Občas se stane, že nějaký novinářský pseudoodborník vyblije nějaké moudro, protože se blíží uzávěrka a love nejsou. A tupá část národa naučená číst Blesk, Hrom, a další mediální s*ačky s nulovou informační hodnotou, se toho chytne jak h*vno košile. Vždyť to tak určitě musí být, psali to v novinách. Jen ta druhá část, podle mého rozumnější a mající blíže k praxi, si udělá svůj obrázek, což neznamená, že nebudou obhajovat to, co mají vyzkoušené za léta praxe a nabytých znalostí.
Co si budeme vykládat. Novinářská svoloč, až na vzácné výjimky, napíše cokoli, podle předepsaného mustru. Proto zásadně nečtu a neberu v potaz různé recenze aut, na které jsou pozvání novináři třeba na Korsiku, nebo Bali, nebo na Antarktidu, protože co takový novinář, navíc ne zrovna motoristický odborník, může napsat???? Doplň si sám.
Jen svůj názor. Občas se stane, že nějaký novinářský pseudoodborník vyblije nějaké moudro, protože se blíží uzávěrka a love nejsou. A tupá část národa naučená číst Blesk, Hrom, a další mediální s*ačky s nulovou informační hodnotou, se toho chytne jak h*vno košile. Vždyť to tak určitě musí být, psali to v novinách. Jen ta druhá část, podle mého rozumnější a mající blíže k praxi, si udělá svůj obrázek, což neznamená, že nebudou obhajovat to, co mají vyzkoušené za léta praxe a nabytých znalostí.
Co si budeme vykládat. Novinářská svoloč, až na vzácné výjimky, napíše cokoli, podle předepsaného mustru. Proto zásadně nečtu a neberu v potaz různé recenze aut, na které jsou pozvání novináři třeba na Korsiku, nebo Bali, nebo na Antarktidu, protože co takový novinář, navíc ne zrovna motoristický odborník, může napsat???? Doplň si sám.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Návštěvník při ránu pobavil
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
...já se ničeho nechytám....ano,tvrzení,že start s vyšláplou spojkou poškozuje axiální ložiska kliky znám a zní logicky ale osobně jsem se s takto poškozeným motorem nesetkal...reagoval jsem na to,že z technického hlediska je naprosto zbytečné sešlapovat spojku při startu,tak jako nechávat rychlost místo park. brzdy...jistě,kdo nemá v pořádku lanovody (prasklé bovdeny kudy se dostává dovnitř vlhkost,špatná těsnění),ten ze starchu,že by mohl mít v zimě problém,dá radši kvalt...."stará škola" radící nikdy nepoužívat ruční brzdu se pak mnohdy na STK diví,jak je možný,že je tam takovej rozdíl účinku..rozpory mezi osobáky a náklaďáky nechme stranou,osobáky nemají vzduch. posilovač na spojku ale i tak,už jste někdy zkoušeli vycaplovat kvalt přes startér u T815 protože s tim den před tim jela "stará škola" ??..na tvrzení,že se to po úniku vzduchu stejně zabrzdí jen každej mává rukou....ale takhle bysme se mohli bavit i o tom,jestli z kopce vyřazovat nebo brzdit motorem,jestli při stání na světlech stát na brzdě nebo dát ručku a stejně by to k ničemu nebylo...každý uživatel ať si sám rozhodne,co je pro něj výhodnější...
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Diskuse na toto téma se vedou již roky a tak trochu mi připomínají ty na téma, co bylo dříve, vejce nebo slepice nebo zda schody vedou nahoru nebo dolů. Toyota ve svém nechutně obsáhlém manuálu píše, že startovat se má s vyšlápnutou spojkou, a tak to i dělám.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Při sešlápnutí dojde k zatlačení klikové hřídele v podélném směru a jejímu přitlačení k axiálním ložiskům, lidově nazvaných půlměsíce.Tím se vytlačí olej a následující start probíhá při nedokonalém mazání.. Když se motor točí, je mazání hydrodynamické a sešlápnutí spojky nevadí. Axiální vylágrování se zprvu projevuje změnou hluku (a často i poklesem otáček) motoru po sešlápnutí spojky, v pokročilé fázi i zhasnutí motoru následkem zkřížení pístů.
Některé vozy start bez spojky z bezpečnostních důvodů ani neumožňují, a proto běžné startování se spojkou tolik nevadí pokud auto nemá systém stop-start. Jedno "ničení" motoru během jedné jízdy auta snesou po celou dobu životnosti motoru. Systém stop and go je však cesta k vylágrování motoru.
Některé vozy start bez spojky z bezpečnostních důvodů ani neumožňují, a proto běžné startování se spojkou tolik nevadí pokud auto nemá systém stop-start. Jedno "ničení" motoru během jedné jízdy auta snesou po celou dobu životnosti motoru. Systém stop and go je však cesta k vylágrování motoru.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Jde pouze o ulehčení práce startéru. Myslím si, že nějaká vrstvička oleje tam ještě ulpí. Ulehčuje se tím celému startovacímu mechanismu. Třeba favority měly věnec z bahna... Dát pro jistotu ještě kvalt není na škodu, ale pokud bych měl hydraulický napínák řetězu, tak bych to moc nedělal.Návštěvník píše:reagoval jsem na to,že z technického hlediska je naprosto zbytečné sešlapovat spojku při startu,tak jako nechávat rychlost místo park. brzdy
Záleží na technice v autě, toho co chce řidič a co si může dovolit.Návštěvník píše: mohli bavit i o tom,jestli z kopce vyřazovat nebo brzdit motorem
Ručka je přecejen ohleduplnější vzhledem k záři, která se line ze světel. Navíc ne každého musí bavit stát v prudkém kopci i minutu na brzdě. Já ji používám často.Návštěvník píše: jestli při stání na světlech stát na brzdě nebo dát ručku
Přesně tak, ať si každý jede podle sebe, bezpečně, plynule, předvídatelně.Návštěvník píše:každý uživatel ať si sám rozhodne,co je pro něj výhodnější
Systém start-stop nás posunul zpět o desítky let, kdy auta chcípala i při volnoběžných obrátkách, většinou kvůli zlobivému karbecu.