Škoda 110 LS, komplexní řešení autonáplní a autobaterie

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Zdravím po delší době!
Po pátrání, jak to s těmi svíčkami je, jsem zjistil, že nejlepší pro Š 110 budou (tedy od Brisku) ty Super N17C. Rozměr klíče je 21 mm, takže úplná spokojenost.

Btw. kdo rozumí svíčkám, napište mi pár slov o "teplých a studených" svíčkách. Vím, že čím je číslo vyšší, tím "teplejší", čili N17C budou spíš teplejší ne?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Různí výrobci ovšem používají různý způsob značení: např. u Denso platí, že čím vyšší číslo, tím "studenější" svíčka. Zcela obecně však možno říct, že svíčka potřebuje pro svou správnou funkci odpovídající pracovní teplotu na elektrodách, čehož se dosahuje úpravou konstrukčních parametrů svíčky, díky nimž dochází buď k intenzivnímu odvodu tepla ze svíčky (přesněji řečeno, z jejího jiskřiště) do hlavy motoru (tzv. studená svíčka), nebo naopak k velmi malému přestupu tepla (tzv. teplá svíčka). Z hlediska aplikace je pak důležitý zejména kompresní poměr (nebo stupeň přeplňování) a event. úpravy časování ventilů: čím vyšší komprese, stupeň přeplňování a/nebo z hlediska "litrového výkonu" nadupanější motor, tím je potřeba studenějších svíček. A naopak...
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Dík za radu.

Ještě mám zas jeden dotaz, týká se alternátoru a dynama. Vím, že vozy Škoda až do Š 100 včetně by měly mít pouze dynamo, od Š 110 jsou pak auta vybavena alternátorem. Jak se píše v nějaké technické příručce, "alternátor je na rozdíl od dynama schopen dodávat proud už při volnoběžných otáčkách." Po diskusi doma jsme dospěli až k tak absurnímu vysvětlení, že by vozy s dynamem při volnoběhu byly napájeny baterií (zapalování atd.)...což je samozřejmě kravina, tak se ptám, jaký je rozdíl mezi dynamem a alternátorem (v konstrukci apod.), a jak se to slučuje s tou větou z příručky.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Principiální rozdíl spočívá v tom, že "dynamo" je "rovnou" zdrojem stejnosměrného proudu, zatímco "alternátor" primárně vyrábí střídavý proud, který je třeba poté usměrnit, aby byl ve stejnosměrné palubní síti vozidla využitelný. Ovšem u obou platí, že za volnoběhu jede palubní síť z větší části na akumulátor (třebaže nesvítí kontrolka dobíjení), ovšem alternátor je schopen dodávat plný výkon už těsně nad volnoběhem, zatímco proudová dodávka od dynama je silně závislá na jeho otáčkách. Samozřejmě jsou tam ještě i další faktory, jako je buzení, regulace, zpřevodování atd., ale tím to nechci zbytečně komplikovat.
Escort
Příspěvky: 182
Registrován: pon dub 10, 2006 15:29

Re: re

Příspěvek od Escort »

PetrB píše: Jinak k převodu: na veterána nic převádět nebudu, jednak by to asi neprošlo kvůli skvělému stavu (je to stav tak 2+) a hlavně to znamená konec toho auta z hlediska běžného ježdění. Těch deset tisíc je nepříjemných, ale ne neřešitelných.
Proč by to mělo znamenat konec běžného ježdění? I na veteránských značkách můžu přeci jet kam chci a navíc je výrazně levnější povinné ručení.
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Tak pokud vím, zelené značky V... slouží k vyřazení vozidla z běžného provozu. Legislativně je zakázano vozidla používat na pozemních komunikacích s výjimkou veteránských srazů, proto je to ručení tak "levné"... stačí se podívat, kolik aut (řekněme r.v. od r. 1950) má na jakémkoli srazu zelené veteránské značky a kolik jich má SPZ pro běžný provoz...běžné převládají!

Kromě toho je to čistě moje věc, tak to tu nebudu řešit.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:Principiální rozdíl spočívá v tom.....
A do hajz*u! Tak to sem si myslel, že radši než pětkrát startovat Fabii (třeba na křižovatce, v zácpě, na přejezdu, při čekání), tak radši nechám běžet motor, myslíc si že se bude (aspoň trochu) dobíjet...ale jak tak vidím, není to to pravé. Nebo je?

Žil jsem v dojmu, že časté startování, kor ve městě při krátkých pojížděních, autu škodí (motor, ale hlavně autobaterie)...
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

No, on je propastný rozdíl mezi tím, kolik spotřebuješ (dnes hlavně "díky" stále zapnutým světlům) při stání na volnoběh a kolik při startování! A spouštěč ani dobíjecí soustava běžného auta rozhodně nejsou stavěné na tento způsob jízdy, ať si zelení tvrdí, co chtějí! Naopak dnes již existují auta tomu přizpůsobená, kde kromě větší zátěže aku (a tím pádem jeho kratší životnosti) už nic jiného netrpí.
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Nerozumím. Mám tedy sem tam postávat se zapnutým motorem, nebo vždy vypínat?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud tam nebudeš stát 5 min. a více, tak motor rozhodně nezhášej, zvláště pak ne ten starý, ještě karburátorový. Jelikož v případě opětovného startování mj. vyprodukuješ více zplodin, než kolik bys "ušetřil" vypnutím motoru.
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Tak je to dobrý, tak jsem to dělával i doteď...ale co když je mi ku*va zima a já se chci zahřát???? :lol:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Klidně to nech běžet furt. Ale ne třeba několik hodin na volnoběh - za.ral by sis tím spalovací prostory karbonem!
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

No, ta to by se už ani nevyplatilo, kvůli spotřebě a taky prej to moc nesvědčí katalyzátoru. A je to zbytečný.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Ty máš snad na Š 110 nějaký katalyzátor? :lol:
PetrB

re

Příspěvek od PetrB »

Ne, a ty? :lol:
Odpovědět