Šířka vs. výška pneu / profilové číslo

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
McMatej

Příspěvek od McMatej »

Itall píše:Je také pravda, že u Š110L na radiálních pneu jsme střídali gumy dle tehdejšího doporučení, tedy křížem a nedělo se vůbec nic (co by se dalo poznat), najeto 162000 km.

Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
modelář

Příspěvek od modelář »

Jenže to doporučení se následně změnilo! A u zmíněného auta bylo tehdy dost jedno, zda mají všechny pneu stejný valivý odpor či zda nehrozí destrukce kostry pneu následkem dynamického namáhání na úrovni jejího konstrukčního limitu.
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Tak to bych rád viděl!
McMatej

Příspěvek od McMatej »

modelář píše:
McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Tak to bych rád viděl!

Tak se podívej třeba tady http://www.fulda.com/fulda_cz_cz/test_a ... _rotation/ a tady http://www.michelin.cz/auto-pneu/inform ... -pneumatik a tady http://www.goodyear.eu/cz_cs/tire-advic ... tation.jsp
Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem. 8)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Itall píše:Je také pravda, že u Š110L na radiálních pneu jsme střídali gumy dle tehdejšího doporučení, tedy křížem a nedělo se vůbec nic (co by se dalo poznat), najeto 162000 km.
Jenže pokud mě paměť neklame, tak celková váha Š110L byla (mohla být) někde těsně nad tunu, a rychlost, kterou se dokázala pohybovat, byla tak na dnešním dálničním limitu. Dneska je jak váha aut, tak jejich možné cestovní rychlosti (nemluvě o maximálce) "někde jinde".....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem. 8)
Jakým způsobem provádět záměnu kol na voze, to najdeš v návodu k obsluze každého vozu. A záměna "křížem" se tam už dobrých 30 let, tj. od doby, kdy z běžného trhu (o závodních speciálech teď nehovořím) prakticky vymizely diagonální pneumatiky, NEVYSKYTUJE! Předpokládám, že výrobce pneu dnes ani nenapadne upozorňovat na to, že je třeba dodržet to, co předepisuje výrobce vozu, což mne vrací na úplný začátek. Ale vzhledem k tomu, co občas vidím na autech a čeho jsem byl osobně svědkem, když profesionální řidič (!) přehazoval letní a zimní gumy (směrové!), přičemž ta kola montoval na auto tak, jak mu které zrovna přišlo pod ruku, nejspíše žádné doporučení či dokonce předpis nejsou dostatečně blbuvzdorné! :evil:
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:
modelář píše:
McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Tak to bych rád viděl!

Tak se podívej třeba tady http://www.fulda.com/fulda_cz_cz/test_a ... _rotation/ a tady http://www.michelin.cz/auto-pneu/inform ... -pneumatik a tady http://www.goodyear.eu/cz_cs/tire-advic ... tation.jsp
Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem. 8)
Jinak mi není jasné, cos mi chtěl těmito odkazy vlastně "dokázat"? Představoval jsem si, že mi sem dáš nějaký odkaz dle svého původního tvrzení:
McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Jenže to nedáš, poněvadž nic takového neexistuje a ani existovat nemůže! :twisted:
McMatej

Příspěvek od McMatej »

modelář píše:
McMatej píše:Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem. 8)
Jakým způsobem provádět záměnu kol na voze, to najdeš v návodu k obsluze každého vozu. A záměna "křížem" se tam už dobrých 30 let, tj. od doby, kdy z běžného trhu (o závodních speciálech teď nehovořím) prakticky vymizely diagonální pneumatiky, NEVYSKYTUJE! Předpokládám, že výrobce pneu dnes ani nenapadne upozorňovat na to, že je třeba dodržet to, co předepisuje výrobce vozu, což mne vrací na úplný začátek. Ale vzhledem k tomu, co občas vidím na autech a čeho jsem byl osobně svědkem, když profesionální řidič (!) přehazoval letní a zimní gumy (směrové!), přičemž ta kola montoval na auto tak, jak mu které zrovna přišlo pod ruku, nejspíše žádné doporučení či dokonce předpis nejsou dostatečně blbuvzdorné! :evil:

Já vím, že to nemá cenu, ale například hned v prvním návodu který jsem našel, na Oktávii, je doslova napsáno: Jestliže se vyskytnou určité znaky nerovnoměrného opotřebení, může být vhodné provést záměnu kol „křížem“ (lze použít pouze pro pneumatiky, kde není rozhodující směr otáčení)

A pokud myslíš, že výrobce pneu i auta upozorňuje na to, co je zřejmé, tj. směr rotace u směrových dezénů a neupozorňuje na to, co nikoho ani nenapadne, tj směr rotace použitých pneu, tak prosím, máš právo na svůj názor. :lol: :D :D
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor. :lol: :D :D
A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

Tady můžete porovnávat do "bezvědomí" chlopi.. :D :D

http://gsi.cz/index.php?ind=news&op=new ... ngle&ide=3
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

modelář píše:
McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor. :lol: :D :D
A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".
Jasně,ze zkušenosti vím,že pokud nasadíte pneu na ráfek opačně-ve smyslu směru otáčení,než jak byla zajetá,tak v 90% dojde k popraskání ocel vláken kordu...Pneu se sice nerozpadne,ale začne skákat vibrovat dupat apod..,bo se na ni zrobi boule..A NEMUSÍ být okem patrná..,prostě v místě prasknutí vláken je pneu "jaksi" měkčí... :idea:
Zkušený pneuservisák pozná i jakým směrem byla pneu točená a nasadí ji správně.Samo jistota NEzáměny je u tzv.směrových pneumatik,ALE už jsem viděl i směrovky nasazené naopak,což se sice v pneuservisu nestane,ale člověk neznalý si to doma klidně takto nasadí.. :lol:
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
McMatej

Příspěvek od McMatej »

NOVON píše:
modelář píše:
McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor. :lol: :D :D
A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".
Jasně,ze zkušenosti vím,že pokud nasadíte pneu na ráfek opačně-ve smyslu směru otáčení,než jak byla zajetá,tak v 90% dojde k popraskání ocel vláken kordu...Pneu se sice nerozpadne,ale začne skákat vibrovat dupat apod..,bo se na ni zrobi boule..A NEMUSÍ být okem patrná..,prostě v místě prasknutí vláken je pneu "jaksi" měkčí... :idea:
Zkušený pneuservisák pozná i jakým směrem byla pneu točená a nasadí ji správně.Samo jistota NEzáměny je u tzv.směrových pneumatik,ALE už jsem viděl i směrovky nasazené naopak,což se sice v pneuservisu nestane,ale člověk neznalý si to doma klidně takto nasadí.. :lol:

Tak nevím, školy nemám, aly myslím si, že pneumatika se jen neotáčí ale hlavně při otáčení přenáší síly. Poháněná pneumatika při zrychlování a jízdě přenáší sílu orientovanou například ve směru pohybu hodinových ručiček, při brždění je směr působících sil opačný.

Toto střídání směru působení sil pneumatice nevadí? :shock:
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

McMatej píše:
Toto střídání směru působení sil pneumatice nevadí? :shock:
Vadí,ale tohle je nutné zlo,nic s tím neuděláš...Mimo jiné více je snad pneu v záběru než při brždění,ne??
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

NOVON píše:....už jsem viděl i směrovky nasazené naopak,což se sice v pneuservisu nestane....
.....ale stane se :lol: :( bohužel - i takové pneuservisy existují :oops:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:Tak nevím, školy nemám, aly myslím si, že pneumatika se jen neotáčí ale hlavně při otáčení přenáší síly. Poháněná pneumatika při zrychlování a jízdě přenáší sílu orientovanou například ve směru pohybu hodinových ručiček, při brždění je směr působících sil opačný.

Toto střídání směru působení sil pneumatice nevadí? :shock:
Opět naprosté nepochopení faktu, že točící se pneumatika je díky své pružnosti a vnitřní struktuře vlivem dynamických sil při jízdě "úplně jiným objektem", než jakým se staticky jeví být. Ostatně to, jak se pneu dynamicky chová, je dnes tím hlavním rozdílem mezi budgetovými a prémiovými gumami!

Nyní jsou již k dispozici techniky, které umožňují "zviditelnit" to, co na první pohled vidět není, co si málokdo umí představit, ale co zcela zásadním způsobem ovlivňuje přenos sil a životnost pneu. Tak např. na přední straně plochy styku pneu s vozovkou vzniká při jízdě jakýsi "valek" (dynamické natlačení či zhuštění materiálu), naopak na opačné straně za plochou styku se struktura pneu uvolňuje a tím, obrazně řečeno, "vlaje". No a tohle způsobuje, že kostra radiální pneu se "záběhem" přizpůsobí jednomu směru rotace. :idea:
Odpovědět