Itall píše:Je také pravda, že u Š110L na radiálních pneu jsme střídali gumy dle tehdejšího doporučení, tedy křížem a nedělo se vůbec nic (co by se dalo poznat), najeto 162000 km.
Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Moderátor: Colommbo
modelář píše:Tak to bych rád viděl!McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Jenže pokud mě paměť neklame, tak celková váha Š110L byla (mohla být) někde těsně nad tunu, a rychlost, kterou se dokázala pohybovat, byla tak na dnešním dálničním limitu. Dneska je jak váha aut, tak jejich možné cestovní rychlosti (nemluvě o maximálce) "někde jinde".....Itall píše:Je také pravda, že u Š110L na radiálních pneu jsme střídali gumy dle tehdejšího doporučení, tedy křížem a nedělo se vůbec nic (co by se dalo poznat), najeto 162000 km.
Jakým způsobem provádět záměnu kol na voze, to najdeš v návodu k obsluze každého vozu. A záměna "křížem" se tam už dobrých 30 let, tj. od doby, kdy z běžného trhu (o závodních speciálech teď nehovořím) prakticky vymizely diagonální pneumatiky, NEVYSKYTUJE! Předpokládám, že výrobce pneu dnes ani nenapadne upozorňovat na to, že je třeba dodržet to, co předepisuje výrobce vozu, což mne vrací na úplný začátek. Ale vzhledem k tomu, co občas vidím na autech a čeho jsem byl osobně svědkem, když profesionální řidič (!) přehazoval letní a zimní gumy (směrové!), přičemž ta kola montoval na auto tak, jak mu které zrovna přišlo pod ruku, nejspíše žádné doporučení či dokonce předpis nejsou dostatečně blbuvzdorné!McMatej píše:Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem.
Jinak mi není jasné, cos mi chtěl těmito odkazy vlastně "dokázat"? Představoval jsem si, že mi sem dáš nějaký odkaz dle svého původního tvrzení:McMatej píše:modelář píše:Tak to bych rád viděl!McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
Tak se podívej třeba tady http://www.fulda.com/fulda_cz_cz/test_a ... _rotation/ a tady http://www.michelin.cz/auto-pneu/inform ... -pneumatik a tady http://www.goodyear.eu/cz_cs/tire-advic ... tation.jsp
Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem.
Jenže to nedáš, poněvadž nic takového neexistuje a ani existovat nemůže!McMatej píše:Tak oni to doporučují i světoví výrobci pneumatik do dnes.
modelář píše:Jakým způsobem provádět záměnu kol na voze, to najdeš v návodu k obsluze každého vozu. A záměna "křížem" se tam už dobrých 30 let, tj. od doby, kdy z běžného trhu (o závodních speciálech teď nehovořím) prakticky vymizely diagonální pneumatiky, NEVYSKYTUJE! Předpokládám, že výrobce pneu dnes ani nenapadne upozorňovat na to, že je třeba dodržet to, co předepisuje výrobce vozu, což mne vrací na úplný začátek. Ale vzhledem k tomu, co občas vidím na autech a čeho jsem byl osobně svědkem, když profesionální řidič (!) přehazoval letní a zimní gumy (směrové!), přičemž ta kola montoval na auto tak, jak mu které zrovna přišlo pod ruku, nejspíše žádné doporučení či dokonce předpis nejsou dostatečně blbuvzdorné!McMatej píše:Jediné upozornění na pneumatiky se směrovým dezénem.
A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor.
Jasně,ze zkušenosti vím,že pokud nasadíte pneu na ráfek opačně-ve smyslu směru otáčení,než jak byla zajetá,tak v 90% dojde k popraskání ocel vláken kordu...Pneu se sice nerozpadne,ale začne skákat vibrovat dupat apod..,bo se na ni zrobi boule..A NEMUSÍ být okem patrná..,prostě v místě prasknutí vláken je pneu "jaksi" měkčí...modelář píše:A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor.
NOVON píše:Jasně,ze zkušenosti vím,že pokud nasadíte pneu na ráfek opačně-ve smyslu směru otáčení,než jak byla zajetá,tak v 90% dojde k popraskání ocel vláken kordu...Pneu se sice nerozpadne,ale začne skákat vibrovat dupat apod..,bo se na ni zrobi boule..A NEMUSÍ být okem patrná..,prostě v místě prasknutí vláken je pneu "jaksi" měkčí...modelář píše:A jsme zase u toho: "názor"! Málokoho pak zajímají "fakta" (a jejich praktické ověření, zde dostatečně snadné), tj. v daném případě co se vlastně děje s kostrou pneumatiky při dlouhodobém otáčení kola jedním směrem a jaký vliv to má na její "dynamickou a tvarovou paměť".McMatej píše:... tak prosím, máš právo na svůj názor.
Zkušený pneuservisák pozná i jakým směrem byla pneu točená a nasadí ji správně.Samo jistota NEzáměny je u tzv.směrových pneumatik,ALE už jsem viděl i směrovky nasazené naopak,což se sice v pneuservisu nestane,ale člověk neznalý si to doma klidně takto nasadí..
.....ale stane se bohužel - i takové pneuservisy existujíNOVON píše:....už jsem viděl i směrovky nasazené naopak,což se sice v pneuservisu nestane....
Opět naprosté nepochopení faktu, že točící se pneumatika je díky své pružnosti a vnitřní struktuře vlivem dynamických sil při jízdě "úplně jiným objektem", než jakým se staticky jeví být. Ostatně to, jak se pneu dynamicky chová, je dnes tím hlavním rozdílem mezi budgetovými a prémiovými gumami!McMatej píše:Tak nevím, školy nemám, aly myslím si, že pneumatika se jen neotáčí ale hlavně při otáčení přenáší síly. Poháněná pneumatika při zrychlování a jízdě přenáší sílu orientovanou například ve směru pohybu hodinových ručiček, při brždění je směr působících sil opačný.
Toto střídání směru působení sil pneumatice nevadí?