SAE 5W-40, ztráta viskozity
Moderátor: Colommbo
SAE 5W-40, ztráta viskozity
Ahoj, chtěl bych poprosit ctěné oleomágy i oleomagory o názor k mému dilematu.
Rozhodl jsem se se svým ročním nájezdem 15 kkm, měnit olej 2x ročně svépomocí cca v
máji a auguste. Kilometrově to vychází asi na půl. Chci na letní sezónu čerstvý olej a právě zde začíná jádro problému zvaného vyčerpání aditivačního balíčku dosahované viskozity olejů 5W-40.
Viděl jsem jakýsi graf, kde už po 4 kkm olej nemá SAE 40 a po 7kkm dosahuje pouhých SAE30. Pro 40 jsem se rozhodl z důvodu tahání karavanu a nechtěl bych to v létě absolvovat s "vyčerpaným" olejem.
Dočetl jsem se, že oleje SAE 0W-40 dosahují deklarovanou viskozitu použitím kvalitnějšího základového oleje a tím by odpadla moje přehnaná starost o motorové ústrojí. Našel jsem za akceptovatelnou cenu Castrol Edge 0W-40, C3 a Mobil 1 ESP 0W-40, C3. Nicméně netuším, jestli je tam skutečně lepší základ než v př. Yacco v podpisu.
Jinak ta jízda s karavanem je myslím i pro motor na pohodu, povolená rychlost je 80, 90 nepřekračuju. Šmrdlám to na IV. a občas na rovince V. Jde spiš jen o nějaké výjezdy třeba červenohorské sedlo. kdy je potřeba nechat II. - III. a šlápnout do plynu.
Poprosil bych o vyjádření k problému nebo zkušenostmi s uvedenými oleji. Dík.
Rozhodl jsem se se svým ročním nájezdem 15 kkm, měnit olej 2x ročně svépomocí cca v
máji a auguste. Kilometrově to vychází asi na půl. Chci na letní sezónu čerstvý olej a právě zde začíná jádro problému zvaného vyčerpání aditivačního balíčku dosahované viskozity olejů 5W-40.
Viděl jsem jakýsi graf, kde už po 4 kkm olej nemá SAE 40 a po 7kkm dosahuje pouhých SAE30. Pro 40 jsem se rozhodl z důvodu tahání karavanu a nechtěl bych to v létě absolvovat s "vyčerpaným" olejem.
Dočetl jsem se, že oleje SAE 0W-40 dosahují deklarovanou viskozitu použitím kvalitnějšího základového oleje a tím by odpadla moje přehnaná starost o motorové ústrojí. Našel jsem za akceptovatelnou cenu Castrol Edge 0W-40, C3 a Mobil 1 ESP 0W-40, C3. Nicméně netuším, jestli je tam skutečně lepší základ než v př. Yacco v podpisu.
Jinak ta jízda s karavanem je myslím i pro motor na pohodu, povolená rychlost je 80, 90 nepřekračuju. Šmrdlám to na IV. a občas na rovince V. Jde spiš jen o nějaké výjezdy třeba červenohorské sedlo. kdy je potřeba nechat II. - III. a šlápnout do plynu.
Poprosil bych o vyjádření k problému nebo zkušenostmi s uvedenými oleji. Dík.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
1. Motor umaze bez obav aj postupne menejviskozna 5W40
2. Moznost jazdit zima 5W40 leto 10W40
3. Moznost pouzit v lete 5W50 ktora bude mat visk.hodnoty pri vymene cca W40-ky
2. Moznost jazdit zima 5W40 leto 10W40
3. Moznost pouzit v lete 5W50 ktora bude mat visk.hodnoty pri vymene cca W40-ky
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Takže 5w40, nebo i 0w40.... A k tomu obrázku se ztrátou střihové stability a viskozity po určitých km:
Já osobně si myslím že ta ztráta viskozity u 5w40 je zapříčiněna základovým olejem; když u SAE 0w40 (na plněsyntetickém základu) tak rychlá není. A to proto, že u SAE 5w40 bylo tehdy uvažováno že tyto HC - hydrokrak. Když se použije 5w40 s plněsyntetickým základovým olejem - třeba to Yacco VW 1000 FAP - tak ta ztráta viskozity nebude tak rychlá, a úplně klidně ji tam můžeš 8tkm (i 10tkm) nechat....
PS: A vezmi si, že u těch motorů je povolena i snížená HTHS, takže jestli máš olej s normální HTHS, tak i kdyby viskozita "spadla ke třicítce", tak pořád ještě pohoda....
Takže 5w40, nebo i 0w40.... A k tomu obrázku se ztrátou střihové stability a viskozity po určitých km:
Já osobně si myslím že ta ztráta viskozity u 5w40 je zapříčiněna základovým olejem; když u SAE 0w40 (na plněsyntetickém základu) tak rychlá není. A to proto, že u SAE 5w40 bylo tehdy uvažováno že tyto HC - hydrokrak. Když se použije 5w40 s plněsyntetickým základovým olejem - třeba to Yacco VW 1000 FAP - tak ta ztráta viskozity nebude tak rychlá, a úplně klidně ji tam můžeš 8tkm (i 10tkm) nechat....
PS: A vezmi si, že u těch motorů je povolena i snížená HTHS, takže jestli máš olej s normální HTHS, tak i kdyby viskozita "spadla ke třicítce", tak pořád ještě pohoda....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Ups... cez mobil mi neukazuje podpis jedine co som vedel na 100% ze nemaPitris píše:Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Zatím to po očku sleduji... jestli se někdo nepřidá... než si vytvořím názor...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Taky bych se toho nebál. U nafty není zatížení oleje tak velké.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Dal jsem pred vanocema do Sediciho 5-40 c3 Total,170/kc a hotovo. Bude tam max 10tkm,nebo dva roky. Moc s nim nejezdim,tak co nastane driv. Sem tam do ValMezu k rodine,po Phe vyjmecne.
Myslim,ze je spokojen,prvni leta jezdil na 5-30 se snizenou,pak normalni 5-30.
Myslim,ze je spokojen,prvni leta jezdil na 5-30 se snizenou,pak normalni 5-30.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Zůstal bych u jednoho oleje, problém je v ročním / malém / nájezdu u dýzla, a měnil častěji - třeba léto/zima. Debata o tom který, nemá smysl neb toto rozlouskne jen rozbor oleje v konkrétním motoru za daných podmínek.
Naposledy upravil(a) bio dne ned led 28, 2018 11:10, celkem upraveno 1 x.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť. V tomto prípade je lepší olej kvôli krátkym jazdám blbosť dávať. V prípade dlhších intervalov výmien/dlhšie trasy je lepšie zvoliť olej s kvalitnejším zákl.olejom (napr.spomínaný Mobil 1 ESP 0W-40), alebo keď už nejaký tuctový tak radšej v SAE 5W30. Je stabilnejší
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Třeba za tepla pocvakavaji hydra.Pedro píše:jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
rousini spomínal tabuľku priebehu viskozity od p.Černeho. Už som spomínal slabšie odhlučnenie motora mojej a hlavne v lete keď je olej viac prehriaty je to počuť.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
1.4 is hydra? I kdyby,trochu malo km. Po 10tkm mozna...,preci jen je to univerzal kockopes.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Honda tehdy hydra ne, a já rozdíl ve zvukovém projevu motoru nepoznal. Ani u Civica, ani u Accorda. Ale já zima 5w40 a mimo zimu 10w40(50).... A těch 10tkm u mě v motoru olej nenajede. (Zima max. 5).
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Vim ze hydra nema. Proto otaznik,jako prekvapeni.
Chci vysvetlit,jak to Jerome pozna. A i kdyby nekde jinde hydra byly,tak v 5tkm,...,nedovedu si predstavit,jak by se motor musel pouzivat,aby se oil degradoval tolik,aby...,podle me pitchovina. Poznal jsem za zivot hodne hlucnejch motoru a tepla,oso nakl i bus. Co mely oleje za limitem,vycerpane,prepalene...,jo tam mechanicka hlucnost byla. Ale po 5tkm v osobaku
Chci vysvetlit,jak to Jerome pozna. A i kdyby nekde jinde hydra byly,tak v 5tkm,...,nedovedu si predstavit,jak by se motor musel pouzivat,aby se oil degradoval tolik,aby...,podle me pitchovina. Poznal jsem za zivot hodne hlucnejch motoru a tepla,oso nakl i bus. Co mely oleje za limitem,vycerpane,prepalene...,jo tam mechanicka hlucnost byla. Ale po 5tkm v osobaku