Roztahování auta
Moderátor: Colommbo
Roztahování auta
Proč se některé auta údajně nesmí roztahovat? Jak motor pozná jestli s ním točí startér nebo převodovka?
Většinou to výrobci zdůvodňují, tím že se může nespálené palivo dostat do katalyzátoru. Pokud se roztahují novější auta s elektrickými palivovými čerpadly, je důležité aby nebyla "prázdná baterka" jinak nesepne čerpadlo a roztahování je tudíž zbytečné... No a pokud se auto roztahuje z jiného důvodu než je "prázdná baterka" pak to ukazuje na nějakou závadu... Samozřejmě jsem to dost zjednodušil.
Re: Roztahování auta
Ne údajně, ale zcela jistě! Kvůli:McMatej píše:Proč se některé auta údajně nesmí roztahovat? ?
- možnosti přeskočení pohonu rozvodů, a to včetně řetězu;
- možnosti poškození katalyzátoru;
- možnosti poškození automatické převodovky.
Těch způsobů je více:McMatej píše:Jak motor pozná jestli s ním točí startér nebo převodovka?
- náběh otáček není dostatečně rychlý, následné otáčení motorem není rovnoměrné, ale spíše trhavé;
- počet otáček klikového hřídele není dostatečný;
- u řady vozů je aktivace zapalování a vstřikování vázána na použití startéru;
- u některých vozů je aktivace palivového čerpadla vázána na použití startéru;
- atd.
Teď beze srandy.Opravdu jsem četl,že majitelé RR mají doporučeno při eventuelní neschopnosti mobility svého vozu nepoužít odtah na laně a hlavně ne pomocí koňského spřežení.skodovkar píše:A další možnost je, že kdybys třeba tlačil Mercedes, tak by to byla potupa, protože by si automobilka kazila své jméno
Nejspíše se domníváš, jak jsi děsně chytrý, mnohem chytřejší než konstruktér, který právě kvůli i takovýmto rádoby poučeným koumákům vytvořil reléový elektrický okruh, jenž kvůli ochraně katalyzátoru nesepne ono relé napájení elektrického podávacího čerpadla, pokud se někdo pokouší nastartovat jinak, než s použitím startéru.McMatej píše:Toho jsem se bál. Takže například v zimě, při těžkém, dlouhém startování nejde nespálené palivo do katylyzátoru??? Tak možná proto to nejde nastartovat.
A když přetanu startovat startérem, tak se zastaví ty zařízení, která jsou vázána na startér???
No nic, nechme to být, jen jsem vás zkoušel.
Ber to tak, že cokoli jsi sem až doposud provokativně namastil, to bylo mnohem blíže pravému opaku skutečnosti, než tomu, o čem se zcela mylně domníváš, že skutečností je!
P.S.: Motor s vícebodovým vstřikováním musí i v zimě naskočit prakticky okamžitě, žádné "těžké, dlouhé startování" se proto nekoná. A pokud už, je třeba hledat chybu a odstranit ji. A ta trocha nespáleného benzínu navíc, která by se přitom dostala do motoru, obvykle zkondenzuje (u nepřímého vstřiku) na studených stěnách sacích kanálů a na sacích ventilech, tedy se do katu vůbec nedostane.
A kdyz se trocha banzinu do studeneho katu dostane, stejne neni spalene (studeny kat nefunguje) a kat se tak tepelne nemuze poskodit. Roztaveni aktivni hmoty je totiz jedine mozne poskozeni nespalenym palivem.
Pri roztahovani vsak kat horky byt muze a to je asi ten pripad, na ktery vyrobce myslel. Ostatne keramicky kat se snadno roztavi i pri vypadku zapalu na jednom valci.
Prakticky je podle meho ale u roztahovani zasadni problem s razy a tim i rozvody. Starter ma omezeny moment a tak je rozbeh diky setrvacnym hmotam motoru rovnomerny a bez vetsich razu. Naopak pri roztlacovani casto dochazi k prudkemu sepnuti spojky a razum (viz. Modelar), hlavne tem zpetnym.
Takze pokud roztahovat nebo roztlacovat, tak poustet spojku postupne a pokud mozno ne uplne (tlumi se tim razy), použit odpovidajici prevodovy stupen a hlavne pouzivat hlavu. Pokud totiz motor nechytne pri prvnich pokusech, nema moc smysl auto roztahovat na kilometrovych vzdalenostech.
Pri roztahovani vsak kat horky byt muze a to je asi ten pripad, na ktery vyrobce myslel. Ostatne keramicky kat se snadno roztavi i pri vypadku zapalu na jednom valci.
Prakticky je podle meho ale u roztahovani zasadni problem s razy a tim i rozvody. Starter ma omezeny moment a tak je rozbeh diky setrvacnym hmotam motoru rovnomerny a bez vetsich razu. Naopak pri roztlacovani casto dochazi k prudkemu sepnuti spojky a razum (viz. Modelar), hlavne tem zpetnym.
Takze pokud roztahovat nebo roztlacovat, tak poustet spojku postupne a pokud mozno ne uplne (tlumi se tim razy), použit odpovidajici prevodovy stupen a hlavne pouzivat hlavu. Pokud totiz motor nechytne pri prvnich pokusech, nema moc smysl auto roztahovat na kilometrovych vzdalenostech.
Těm zpětným rázům při roztahování bohužel nelze úplně zamezit ani při nejopatrnějším zacházení se spojkou, poněvadž v převodovém ústrojí je vždy nějaká vůle (obvykle značná) mezi přenosem síly od motoru směrem ke kolům a naopak - od kol směrem k motoru.
Jinak roztahovat mělo smysl snad jen uchlastané dvoutakty, roztahovat čtyřtakt bylo od věci odjakživa. Pokud vůz nemá v pořádku startér či akumulátor, nemá v běžném provozu co dělat! A pro moderní vůz nabitý elektronikou to platí dvojnásob
Jinak roztahovat mělo smysl snad jen uchlastané dvoutakty, roztahovat čtyřtakt bylo od věci odjakživa. Pokud vůz nemá v pořádku startér či akumulátor, nemá v běžném provozu co dělat! A pro moderní vůz nabitý elektronikou to platí dvojnásob