A o to právě jde: převodové ústrojí - na rozdíl od startéru - nefunguje jako (téměř) dokonalá ochrana před cuknutím motoru tu správným směrem, tu zcela opačným. Kdo někdy startoval tahovým startérem (šňurou) třeba výkonnou motorovou pilu bez dekompresního ventilu, chápe... Roztažení či roztlačení vozu navíc neposkytuje klikovce jeho motoru dostatek otáček na to, aby se nebezpečí zpětného rázu eliminovalo!Anonymous píše:No když tak uvažuju, tak díky vůlím v převodovce může motor cuknout dopředu, nikoliv však zpět. Vzhledem k tomu, že je motor tlačen, zpětné vůle v převodovce jsou vymezeny. Při prvním naskočení motoru dojde k vymezení vůlí na druhou stranu.
Roztahování auta
Moderátor: Colommbo
Blbost, Fábii z r. 2002 už jsem takto startoval a kolíně z r. 2008 také (mám za to ). Sice to nebylo nutné, ale stalo se, že auto bylo v pohybu a motor neběžel, tak jsem tam zkrátka vrazil kvalt a jel. Nedělám to běžně, ale už se to stalo. Nouzové startování se také běžně nedělá, tak by to mělo vydržet (být uzpůsobeno i na takovou situaci).modelář píše:Pak Ti nezbývá, než se orientovat na "východní" ojetiny staré těch cca 30 let.
Když je motor tlačen, vůle v převodovce pro zpětný pohyb jsou vymezeny. Kde se tedy berou? Napadá mě jedině, že by tento pohyb dovolili pružiny na spojce, pokud již nebudou na dorazu nebo potom na silenblocích motoru. Mapa předstihu pro start je téééééměř v HÚ, za žádné jiné okolnosti není tak blízko HÚ.modelář píše:A o to právě jde: převodové ústrojí - na rozdíl od startéru - nefunguje jako (téměř) dokonalá ochrana před cuknutím motoru tu správným směrem, tu zcela opačným. Kdo někdy startoval tahovým startérem (šňurou) třeba výkonnou motorovou pilu bez dekompresního ventilu, chápe... Roztažení či roztlačení vozu navíc neposkytuje klikovce jeho motoru dostatek otáček na to, aby se nebezpečí zpětného rázu eliminovalo!Anonymous píše:No když tak uvažuju, tak díky vůlím v převodovce může motor cuknout dopředu, nikoliv však zpět. Vzhledem k tomu, že je motor tlačen, zpětné vůle v převodovce jsou vymezeny. Při prvním naskočení motoru dojde k vymezení vůlí na druhou stranu.
Sám jsi tu psal, že ho nečteš. Já ho čtu a nejen tehdy, když něco selže. Mimochodem, mám za to, že o tomhle se tam ani nepíše, alespoň u aut, které máme doma. Asi to u nich není problém, tak jako u každého solidního auta . O roztahování ano ve vztahu ke KAT, ale ne o drbnutí .modelář píše:Když všechno selže, přečti návod! Nebo pak nebreč, že jsi ho nečetl, když se něco podělá.
Berou se právě a hlavně v těch převodech: sepnutá spojka je "napevno", pohyb celého agregátu v silentblocích nás nemusí zajímat, poněvadž se týká celého agregátu. Zbytek jsem už napsal výše: chaotický zápal v některém z válců kolem HÚ, resp. kopnutí jednoho pístu do klikovky ve směru jejího "správného" otáčení a jiného "do protivky" je právě to, oč tu jde: ZPĚTNÝ RÁZ!Alois píše:Když je motor tlačen, vůle v převodovce pro zpětný pohyb jsou vymezeny. Kde se tedy berou? Napadá mě jedině, že by tento pohyb dovolili pružiny na spojce, pokud již nebudou na dorazu nebo potom na silenblocích motoru.
Mapa při startu odpovídá volnoběhu, tj. 7 - 5 st. před HÚ. Po zásahu čidla klepání leze někdy až za HÚ, tedy citované tvrzení opět neodpovídá realitě!Alois píše:Mapa předstihu pro start je téééééměř v HÚ, za žádné jiné okolnosti není tak blízko HÚ.
Protože ho nečtu, nevím, jak je to tam přesně formulované. Nalistuj příslušnou pasáž a přepiš to sem, můžeme se o tom pobavit.Itall píše:Sám jsi tu psal, že ho nečteš. Já ho čtu a nejen tehdy, když něco selže. Mimochodem, mám za to, že o tomhle se tam ani nepíše, alespoň u aut, které máme doma. Asi to u nich není problém, tak jako u každého solidního auta . O roztahování ano ve vztahu ke KAT, ale ne o drbnutí .
modelář píše:Berou se právě a hlavně v těch převodech: sepnutá spojka je "napevno", pohyb celého agregátu v silentblocích nás nemusí zajímat, poněvadž se týká celého agregátu. Zbytek jsem už napsal výše: chaotický zápal v některém z válců kolem HÚ, resp. kopnutí jednoho pístu do klikovky ve směru jejího "správného" otáčení a jiného "do protivky" je právě to, oč tu jde: ZPĚTNÝ RÁZ!Alois píše:Když je motor tlačen, vůle v převodovce pro zpětný pohyb jsou vymezeny. Kde se tedy berou? Napadá mě jedině, že by tento pohyb dovolili pružiny na spojce, pokud již nebudou na dorazu nebo potom na silenblocích motoru.
Mapa při startu odpovídá volnoběhu, tj. 7 - 5 st. před HÚ. Po zásahu čidla klepání leze někdy až za HÚ, tedy citované tvrzení opět neodpovídá realitě!Alois píše:Mapa předstihu pro start je téééééměř v HÚ, za žádné jiné okolnosti není tak blízko HÚ.
Jo ahaaaa, on tam vlastně vznikne takový "hodinový nepokoj". Pokud tam vznikne takovýto pohyb dopředu - dozadu, pak by se ta vůle mohla projevit.
No když nastane hohyb v silenbloku a tím celého motoru s převodovkou, kolo stojí, tak se to někde hnout musí.
On už se do spojkového kotouče nemontuje ten pružinový mechanizmus na tlumení rázů, co byl ve feliciich/favoritech?
Není čas a hlavně - mě to funguje, tak neřešímmodelář píše:Protože ho nečtu, nevím, jak je to tam přesně formulované. Nalistuj příslušnou pasáž a přepiš to sem, můžeme se o tom pobavit.Itall píše:Sám jsi tu psal, že ho nečteš. Já ho čtu a nejen tehdy, když něco selže. Mimochodem, mám za to, že o tomhle se tam ani nepíše, alespoň u aut, které máme doma. Asi to u nich není problém, tak jako u každého solidního auta . O roztahování ano ve vztahu ke KAT, ale ne o drbnutí .
Dobré přirovnání! Problém je pouze v tom, že pokud k tomu už dojde a rozvod přeskočí, není moc šancí na dlouhý chod.Alois píše:Jo ahaaaa, on tam vlastně vznikne takový "hodinový nepokoj". Pokud tam vznikne takovýto pohyb dopředu - dozadu, pak by se ta vůle mohla projevit.
Samozřejmě, ovšem setrvačný moment celého agregátu v jeho uložení je vzhledem k točivému momentu vyvinutému chaotickým výbuchem v jednom z válců při roztlačování či roztahování obrovský (na rozdíl od setrvačného momentu klikového mechanismu a hřídelů pohonného ústrojí), tak nás to pro daný účel nemusí trápit.Alois píše:No když nastane hohyb v silenbloku a tím celého motoru s převodovkou, kolo stojí, tak se to někde hnout musí.?
Používá se nejen tlumič torzních kmitů v lamele spojky, ale dokonce dvouhmotový setrvačník. Jenže obé je určeno k tlumení zákmitů, které jsou vždy o řád vyšší z hlediska frekvence a naopak nižší z hlediska amplitudy než to, co tu řešíme: zde je amplituda obrovská a frekvence mizivá, tudíž od schopnosti obou systémů zpětný ráz vytlumit můžeme bez obav z metodologické chyby obstrahovat.Alois píše:On už se do spojkového kotouče nemontuje ten pružinový mechanizmus na tlumení rázů, co byl ve feliciich/favoritech?