Rozjetí auta

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Rozjetí auta

Příspěvek od skodovkar »

Jak jsem nahazoval tu Vartu, tak jsem ji chtěl nakopnout. Proto jsem jel protáhnout auto po dálnici do Bohumína a zpět. Nejdřív jsem jel do pohody, ale jelikož na dálnici široko daleko nikdo, tak jsem pořádně poHonil Tři Písty, protože se auto běžně nepodívá daleko za 3000ot. Točil jsem hodně přes 4000ot a dokonce i překročil rychlostní limit :oops: .
Druhý den mi mamka řekla, že auto je nějaké živé a že jede "jako drak". A opravdu, auto jde velice ochotně za plynem a krásně se vytáčí.
Čím to? Myslím, že novou baterii mohu vyloučit. Je možné, že se za těch 40km protáhly injektory a vyčistily ventily od marasu? Nebo čím to může být, že je auto jako vyměněné? Máte podobné zkušenosti s oživováním aut?
modelář

Příspěvek od modelář »

Dokud "koncern" nepřišel s tezí, že "nejlepší" je využívat pouze tak max. 20% spodku otáček motoru, mělo se všeobecně za to, že každý spalovací motor by měl pracovat (a být bez hrozby vlastního poškození schopen dlouhodobě pracovat pod zatížením) v celém rozsahu svého otáčkového spektra... :evil: :P :twisted: A zákazníci koncernu posléze nabyli mylného přesvěčení, že tak je to normální a dokonce jedině správně. :(

V posuzovaném případě se mohly sejít následující faktory:
- adaptivní program ŘJ motoru (ale přiznám se, že netuším, zda v daném voze něco takového vůbec je) pochopil, že se po něm něco chce
- zapalovací svíčky se konečně dostaly na svoji pracovní teplotu (proto by chroničtí podtáčeči měli volit o stupeň teplejší)
- trochu se vypálily usazeniny ve spalovacím prostoru, které vnášejí bordel do spalovacího procesu
- nový akumulátor tolik nezatěžuje přes alternátor už tak silně poddimenzovaný motor (ve vztahu k hmotnosti vozu, který má pohánět).

A jelikož zvláště u vozu s nízkou výkonovou hmotností se počítá s každým kW, efekt je citelný. Stejně to samozřejmě funguje i u výkonných vozů, problém je pouze v tom, že jejich řidiči obvykle vůbec netuší, jak by to mělo jet správně, takže si ani nevšimnou, že to jede blbě - prostě jsou tzv. spokojeni... :P "Trénování" motorů, které byly dlouhodobě podtáčeny, má však své limity ve formě hrozby mechanického poškození, jelikož všechny pohybující se díly jsou zvyklé/zajeté na něco, a když se potom po nich chce něco úplně jiného, raději to vzdají. :x
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Durex »

skodovkari, docela jsem se divil za zaslání tohoto dotazu zrovna od tebe.Kolikrát si zaslal takových fundovaných odpovědí a pak tohle. S tím se potýkám docela často, když si od někoho půjčím auto. Jinak když jsem kupoval své první auto (favorit, 1991, lpg) tak byl po důchodci a auto od 90 km/h se nechtělo na víc rozpohybovat! Po týdnu uzdravování dělalo 90 na dvojku!
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

HTP už téměř jistě adaptivní ŘJ má.
Matince doporuč občas natankovat palivo OMV Carrera 95 nebo Shell V-Power 95, obzvlášť pokud jezdí kratší trasy. Těch pár Kč navíc ji nezabije. Já krátkými trasami (30 000 km s pouze pár delšími jízdami) zasvinil motor Felicie tak, že za studena po přidání plynu měl tendence chcípat. Po ránu na křižovatce, kdy jsem vyjížděl z vedlejší na frekventovanou hlavní, mi najednou šlo o život - auto se posunulo do křižovatky a chcíplo. Pohonit motor nepomohlo, musel jsem ho honit s Shell V-Power 95, aby se vyléčil.

Nebo jí občas cvrnkni do nádrže aditivum do benzínu.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Durex: hodil jsem to do diskuze, protože to nechci brát jako že to tak "prostě je". Rád bych pochopil v čem to vězí. K čemu v tom motoru opravdu dojde?
Palivo bereme Nat95 u ÖMV a Shell někdy Aral. Aditiva do benzínu jsem nedával, ale přemýšlel jsem o VIFu.
A moje zkušenosti nepřeceňuj, je mi 20. Slyšel jsem o takovém rozjetí i postarších škodováckých zadohrabů. Ptám se taky proto, že studuji na VŠB Materiály a technologie pro automobilový průmysl. Takže mě to zajímá i ze studijních důvodů :wink:
Teď mě napadá, jestli se jednotka nějak neresetovala, jestli nefunguje v nějakém nastavovacím režimu, protože jsem odpojil baterku. Když jsem připojoval baterku, tak i přesto, že bylo vše vypnuto, tak se zaškubly stěrače. Myslím, že něco takového existuje u felicií, když se dává nová klapka, tak se to nějaké kilometry automaticky šteluje.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Durex »

Na věku vůči zkušenostem nezáleží. Já sem chodil na vyžší odbornou obor automobilová diagnostika a servis. Paliva a maziva jsme tam taky probírali.A kolikrát sám sebe taky překvapím blbým dotazem nebo teorií :lol:
Jinak po každém vyčištění skrtící klapky musí dojít k seřízení ať se jedná o cokoliv. Na mé moto jsou 4 klapky. Když jsem je vyčistil, tak po nastartování byl volnoběh na 2 tis.ot. Jelikož se odstraní nečistoty a rázem kolem klapky na stejné otevření projde daleko víc vzduchu. Pak se musely všechny 4 synchronizovat na stejné podtlakové hodnoty. Ale to už odbíhám od tématu.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Durex »

http://www.youtube.com/watch?v=qi7ZUlG-umw
Zde je video k mému předešlému příspěvku. Kolikrát vyčištění klapek udělá divy.
emge

Příspěvek od emge »

Už riadiaca jednotka Felicie si vytvára adaptačné hodnoty, takže určite aj RJ Fabie. Ale sú to skôr reakcie na nejaké chyby (odchýlky v hodnotách snímačov), napr. zanesenie škrtiacej klapky, ako uvádza Durex. Po odstránení chyby (vyčistení škrtiacej klapky) je potrebné tieto adaptačné hodnoty vymazať (niekedy je to dosť problém), prípadne si ich po čase RJ sama upraví.
V prípade, ktorý opísal skodovkar, sa mi to zdá málo pravdepodobné.

Re: Shi - nedávno som riešil podobný problém, studený motor zhasínal po pridaní plynu, ale len krátko po naštartovaní. Všetky kontakty snímačov som prestriekal Kontoxom a mechanicky som očistil miernu koróziu na kontakte snímača tlaku nasávaného vzduchu. Od vtedy je všetko OK. Takže aj v Tvojom prípade by som videl príčinu skôr v chybných údajoch niektorého zo snímačov.
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

Já to skutečně tehdy vyléčil jízdami na Shell V Power 95, co byla podstata problému netuším. Dnes už mám jiné auto a preventivně většinou tankuji Carreru 95, protože je o 1 Kč levnější než Shell V-Power a jezdí mi to na ni konstatně uspokojivě, dokonce citelně lépe, než na v německu tankovaný Aral nebo rakouský standardní benzín od OMV.
modelář

Příspěvek od modelář »

Jenom telegraficky:

- Rozdíl mezi adaptací ŘJ na čidla a její adaptací na jízdní styl je asi jako rozdíl mezi kazetovým walkmanem a mobilem s MP3 muzikou.

- Opakuji, že nevím, čím z toho disponuje ŘJ 1,2 HTP z oné doby, ale pokud se odpojením aku a tím vlastně resetem pamětí ŘJ podařilo vymazat ten "naadaptovaný líný styl", tím lépe. Ale stejně to nejspíše nebude mít dlouhého trvání, pokud uživatelka nezmění svůj styl...

- Propříště však rozhodně varuji před odpojováním aku bez zálohy, jelikož u skutečně moderních vozů to mívá fatální následky ve formě zapomenutí řady důležitých nastavení a následné vynucené návštěvy značkového servisu, často s využitím odtahovky :!: :idea:

- Pokud se trvale nepoužívá vysoce aditivované palivo, je třeba čas od času (preventivně tak jednou za 5 - 10 tis. km, v případě potíží vždy co nejdříve) jednorázově dodat aditivum specificky určené k čištění vstřiků, event. zároveň též k čištění ventilů (to poslední má smysl jen u nepřímovstřikových motorů).

- Hlavním zdrojem zanášení spalovacích prostorů u moderních motorů je vysoký podíl recirkulace výfukových plynů. Tu ale předmětný motor zřejmě vůbec nemá, takže tento problém odpadá.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Pokud modeláři myslíš EGR, tak tento motor ho nemá, protože už sám o sobě splňuje Euro 4, ale HTP 47kW ho má.
Odpojení akumulátoru jsem hledal přímo v servisní příručce a tam myslím nic takového nebylo. Pokud vím, tak může být problém s rádiem, které je nějak zakódované. Samozřejmě najeté Km zůstaly, ale denní počítadlo a hodiny se anulovaly. Jinak v tom žádné jiné zázraky techniky nemáme.
Ještě k té svižné jízdě bych dodal, že má vždy za následek vytvoření velkého víru v nádrži. Prostě to není motor stavěný na vyšší rychlosti. Mohu porovnávat s 1,4 16V ve dvojkové fábii, kde při 140Km/hod byla aktuální spotřeba 4,6l. Prostě je to motor na poskakování v kolonách a cajdání po městě.
Vždy po výměnách vzd. filtru a prvních nastartováních motor lehce vyletí možná ke 2000ot. a tentokrát když jsem jej po té dálnici a baterce vyměnil, tak to startovalo absolutně stejně cca do 1200ot (a to starý filtr už byl zapraný).
modelář

Příspěvek od modelář »

Ano, myslel jsem EGR. A naopak jsem nemyslel zrovna na rádio, ale na věci, které se ukládají do paměti ŘJ motoru, přičemž odpojení aku znamená výmaz této paměti: některé vozy si např. vytvářejí adaptované mapy šité na míru opotřebení daného motoru a jejich ztráta může znamenal, že ten motor už nikdy nebude jezdit tak, jak jezdil před odpojením akumulátoru.
emge

Příspěvek od emge »

Rôzne autá majú rôzne riešené riadiace jednotky, ale Fabia zapisuje adaptačné hodnoty do pamäti EEPROM, t.j. pevnej pamäti. Rovnako riešené to bolo už vo Felicii, preto sa adaptačné hodnoty po odpojení autobatérie nevymazali, dali sa vymazať len VAG-om. Prípadne sa po odstránení závady časom sami prepísali na nové hodnoty.
Myslím, že RJ vo Fabii je príliš jednoduchá na to, aby si vytvárala adaptačné hodnoty podľa štýlu jazdy, preto som usudzoval, že krátkodové odpojenie autobatérie namalo vplyv na zmenu jazdných vlastností.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Rozjetí auta

Příspěvek od Pitris »

skodovkar píše:.....protože se auto běžně nepodívá daleko za 3000ot. Točil jsem hodně přes 4000ot a dokonce i překročil rychlostní limit :oops: ......auto je nějaké živé a že jede "jako drak". A opravdu, auto jde velice ochotně za plynem a krásně se vytáčí.
Čím to? Myslím, že novou baterii mohu vyloučit. Je možné, že se za těch 40km protáhly injektory a vyčistily ventily od marasu? Nebo čím to může být, že je auto jako vyměněné?.....
Kluci to tu už napsali předemnou, ale znovu to potvrzuje fakt, že motor "umí zlenivět", a JE POTŘEBA ho občas "protáhnout" k max. otáčkám. Já tomu říkám "vyhnat pavouky". Jinak, co se týče té baterky - resp. její výměny - já si též myslím, že jejím odpojením se smazaly maminkou "najeté líné" data, a Ty si tam svou svižnou jízdou "naprogramoval" některé "čilá" data nově. A použít "čas od času něco" do benzinu určitě není na škodu.....
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Tedy změna nastala pravděpodobně v hardvéru, nikoliv v softvéru. O to je to zajímavější zkušenost. Jak budu mít čas, tak se podívám po VIFu do benzínu.
Na jaře mě čeká první výměna svíček, tak jsem zvědavý, jestli budou správně opálené a čisté. Ale snad ano, protože olej si zatím nebere. Taky tam půjde konečně 5W-50.
Odpovědět