Rozjetí auta

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

modelář

Příspěvek od modelář »

skodovkar píše:Na jaře mě čeká první výměna svíček, tak jsem zvědavý, jestli budou správně opálené a čisté. Ale snad ano, protože olej si zatím nebere.
Ze svíček se dá vyčíst mnohé, aniž by to nutně muselo souviset se spotřebou oleje. Je však nutno je za účelem "inspekce" vyndat z motoru po nějakém období "standardního" používání vozu, tzn. nikoli např. po letní dovolené na dlouhých štrekách, když předtím celý rok auto jezdilo výhradně po městě, a člověka zajímá právě vliv městské jízdy...
Itall

Příspěvek od Itall »

Tomuhle nerozumím, ale stejně se k tomu vyjádřím (trénuji na vstup do politiky :P ). Někdy mi také připadne, že vlastnosti motoru se změní, třeba po natankování paliva jiné značky, a pak to chvíli funguje i s původním palivem (např.). Přijde mi, že jakoby si to elektronika skutečně nějak přežvýkala a něco změnila. Na nějaké svíčky bych moc nevěřil, ale na věci související s elektronikou a řízením motoru ano (lambda sondy). Např. rozvítí-li se kontrolka emisí u Fábie (takový ten motůrek), je možné ji zhasnout jízdou ve vyšších otáčkách a opakovaným startováním (někdo říká, že se vypálí lambda). Ale pokud by vše fungovalo, jak má, tak taková alchymie není potřeba.
modelář

Příspěvek od modelář »

Svíčky jsou tím zcela zásadním, co bezprostředně ovlivňuje spalovací proces, tedy i výkonové parametry a celkový projev motoru při jízdě! :idea: Jejich význam je však od doby, co si jich řidič už v podstatě nemusí všímat, silně podceňován.

Pokud jde o "chytrost" řídící elektroniky, tak ta se diametrálně liší značku od značky, typ vozu od typu vozu, resp. motoru.

No a konečně k tomu "vypálení lambdy" - odpověď je již obsažena v Itallově příspěvku - "pokud by vše fungovalo, jak má, tak..." :P
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Lambda taky už odešla a auto jelo v nouzovém režimu a byl jsem rád, že jelo. ŘJ pro jistotu sníží výkon, aby náhodou nedošlo k poškození katalyzátoru a dalších součástí. Moc si nedokážu představit, že bych to v tomto režimu honil, vydržela asi 50tkm.
Koupil jsem standardní Brisky na výměnu, ale nevím jestli by mělo cenu koupit DENZA nebo NGK :idea:
emge

Příspěvek od emge »

Stotožňujem sa s tým, čo napísal modelář, pomocou zapaľovacích sviečok sa dá celkom dobre diagnostikovať stav motora:
http://www.autorevue.cz/kdyz-promluvi-zapalovaci-svicka

Odporúčam bezodkladne skontrolovať ich stav a nečakať do jari. Tie intervaly v km uvedené v servisnej knižke treba chápať ako maximálne hodnoty, možno by už potrebovali vymeniť.

Ja osobne kontrolujem sviečky pravidelne a mením ich skôr, ako po prepísaných km (podľa vzhľadu a chodu motora). Nie je to veľmi nákladná záležitosť a vo väčšine áut trvá výmena len pár minút.
Sviečky by som odporúčal dať podľa odporúčania výrobcu a uprednostnil by som NGK pred Brisk. Ale ak si už kúpil, tak ich použi. Len ich častejšie kontroluj a včas vymeň.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Bohužel odkládám to jenom proto, že na sundání zapalovacích hlavic (cívky ?) je třeba jakýsi přípravek, který samozřejmě nemám. Takže to nechám udělat, no v montážní příručce jsou NGK PZFR5J-11 cca 380Kč /kus :roll: no ale jestli by to mělo smysl... Brisky jsem sehnal podle katalogu Brisku.
emge

Příspěvek od emge »

Si si istý tými sviečkami? V katalógu NGK je uvedené, že sú pre VW Beetle:
http://www.svickyngk.cz/zapalovaci-svic ... utomobily/
Pre Fabie by mali byť tieto:
http://www.svickyngk.cz/automobily/zapa ... /#obsah1.2
Myslím, že cena pri 3 ks nie je zlá.

Tie zapaľovacie cievky sú tam len vsunuté. Vraj ich stačí len uvoľniť dvomi skrutkovačmi a vytiahnuť rukou (nemám Fabiu, takže nemôžem potvrdiť). Ale s vhodným prípravkom to bude určite ľahšie.

A závity nových sviečok odporúčam natrieť medenou pastou, neskôr sa budú ľahšie vyberať.
modelář

Příspěvek od modelář »

Škodovkáři, víš, proč sám výrobce osazuje dané motory "lepšími" svíčkami, což se mu prodražuje, byť se jinak vždy snaží na všem pokud možno co nejvíce ušetřit? Pokud ne, přečti si ještě jednou a tentokrát pozorněji to, co jsem už napsal ve svém příspěvku z po říjen 25, 2010 16:18. A jestli v tom žádný smysl nevidíš, klidně tam nacpi ty Brisky... :x
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

To je zajímavé, jestli to nejsou třeba aktuálnější tabulky, protože ten katalog je z 08.99 a uvádí toto : 1,2 l/40 kW... NGK PZFR5J-11... 101 905 600.. 1,0 mm

modelář: právě proto nad tím přemýšlím, viděl jsem volnoběžný chod motoru s lepšími a bežnými svíčkami a byl v tom grafu rozdíl. Jelikož je to trojvál, tak ten je podle mé zkušenosti velice citlivý na jakékoliv změny (palivo, čisotota filtru, asi i svíčky).
No a když už bych šel do NGK můžeš mi doporučit nějakou ultra super řadu svíček? Na ceně nesejde.
A pak mi ještě vrtá hlavou. Pokud výrobce vozu udává výměnu po 60tkm ale dám tam nějakou "lepší" svíčku třeba na 200tkm, tak kterou lhůtou se mám řídit?
nem
Příspěvky: 39
Registrován: čtv kvě 20, 2010 7:17
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od nem »

skodovkar píše:.........
ahoj, změnu oleje na 5W-50 doporučuji, mě se moc osvědčil a řekl bych že si motor "chrochtá" blahem.
Svíčky jsem po Pitrisově radě dal NGK, řekl bych že je to hodně důležitá věc a tak bych na pár korun navíc nehleděl... a zastávám názor že dát "lepší" a prodloužit interval výměny je blbost, sám měním po 25tkm ty NGK a zatím spokojenost. A cenu za kus píšeš děsnou, já koupil jednu za cca 160 Kč.
modelář

Příspěvek od modelář »

To skodovkar: Svíčky zásadním způsobem ovlivňují nejen projev motoru z hlediska jeho výkonových parametrů při daných otáčkách, zatížení a z něho vycházející teploty spalování, atm. tlaku a vlhkosti nasávaného vzduchu, ale především exhalace a spotřebu. Výrobce sice na to první zvysoka s..., ale aktuální legislativou je tlačen do toho, aby se musel zabývat těmi zbývajícími dvěma parametry, takže mu nezbývá, než použít třeba lepších a tím pádem i dražších svíček, a to i za cenu jejich nižší životnosti: např. vícelektrodové svíčky rozhodně nepatří mezi ty "lepší", ba právě naopak, ale těch více elektrod mají právě proto, aby měly vyšší životnost, což výrobci zajistí "jistotu" po dobu záruky na vůz i v situaci, kdy je značkový servis jaksi opomene vyměnit ve stanovené kilometráži.

Pokud jde o předpis výrobce vozu, tak ten klidně ignoruj (nebrat toto mé vyjádření absolutně!), poněvadž výrobce až příliš často něco jiného předepisuje a něco jiného činí. Mnohokrát jsem se totiž setkal s tím, že svíčky z výroby byly úplně jiné značky, typu a provedení (obvykle seděla pouze jejich tepelná hodnota), než jaké výrobce předepisoval, a opakovaně jsem se přesvědčil o tom, že nejlépe ten motor jezdil právě na to, co tam výrobce montoval, nikoli na to, co sám předepisoval. Proč to vlastně píšu? Protože pokud chceš nějaké "lepší" svíčky (a za takové považuji výhradně produkty zn. NGK a ještě lépe Denso!), pak je třeba najít v tabulce cross-referencí typ přesně odpovídající tomu, co do Tvého motoru montoval/montuje výrobce, tj. vykašlat se (jakkoli to zní podivně) jak na předpis výrobce motoru, tak i na doporučení výrobce svíček.

Rozumný výrobce svíček obvykle uvádí "minimální garantovanou životnost" daného typu svíček, což může být úplně jinde, než předpis výrobce motoru pro jejich výměnu. A jelikož v dnešní době, kdy se už dávno nepoužívá olovnatý benzín s jeho negativními dopady na fyzikální vlastnosti izolátoru a kdy vlastně rozhoduje o termínu výměny svíček prakticky výhradně stav jejich elektrod, je možno se právě tomuhle plně podřídit, resp. svíčky měnit právě dle aktuální potřeby vycházející z posouzení stavu elektrod. A poněvadž každý motor a jeho zapalovací soustava jinak "zatěžují" svíčky, nemluvě o často až diametrálně odlišném řidičském stylu/využívání potenciálu motoru, je tím spíše nutné tyto věci zohlednit při určení vhodného momentu výměny: už jsem se setkal s tím, že tytéž svíčky s garantovanou životností 40 tis. km vydržely v jednom motoru jen těch 40 tis. km a v jiném motoru (nikoli v jiném kusu téhož, ale v úplně jiném, byť používajícím stejné svíčky) 120 tis. km.
Itall

Příspěvek od Itall »

skodovkar: U čtyřválce jsou ty cívky přišroubované imbusy. Nevím, místo lepších svíček bych zvolil lepší auto a přestal bych být skodovkar. Já už jsem přestal (přestože Fábii doma dosud máme). Svíčky Brisk jsou podle mě dobré, stejně jako předchozí PAL. Např. PAL L9Y z výprodeje za 9,- Kč jsem jezdil ve sportovním enduru Husqvarna WR250 o výkonu skoro 50k. Původní svíčka NGK (motorka byla nová) odešla po 5000 km, s PAL jsem najel dalších 3600 km a no problem. Pak jsem to prodal a PALka je tam možná dodnes. Pokud jde o svíčku za 380,- Kč, je to něco podobného, jako litr oleje za 720,- jak jsme se tu v jiné diskusi dočetli. Je na každém, jestli je tak dobře situovaný, že je mu to jedno (to je ideální případ pro kupujícího i pro prodávajícího) nebo je kupující tak hloupý, že to zaplatí, i když není za vodou. Já nebývám v těchto případech dobrovolným dárcem peněz a když, tak jen poprvé. Pak se zařídím jinak. Dá se tak znatelně uspořit. I když chápu, že dnes je modernější peníze vydělat (přesněji řečeno nějak sehnat) a pak zas utratit. Mám ale za to, že normální člověk, který nekrade (teď mě napadá: není vlastně nenormální?) stráví více času vyděláváním peněz než by strávil přemýšlením o tom, jak peníze nevyházet. Jak už jsem tu někde psal: jsou lidé, kteří nemají čas, protože vydělávají peníze, a pak je zas vyházejí, protože nemají čas se zabývat přemýšlením, jak je nevyházet. Takovým strojem na vydělávání a vyhazování bych se nikdy nechtěl stát. To se radši na chvíli posadím (je možno si i lehnout) a popřemýšlím.
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše: Pokud jde o svíčku za 380,- Kč, je to něco podobného, jako litr oleje za 720,- jak jsme se tu v jiné diskusi dočetli. Je na každém, jestli je tak dobře situovaný, že je mu to jedno (to je ideální případ pro kupujícího i pro prodávajícího) nebo je kupující tak hloupý, že to zaplatí, i když není za vodou. Já nebývám v těchto případech dobrovolným dárcem peněz a když, tak jen poprvé.
Tak v tomhle jsi na omylu: mezi rozdílnou výší obchodní marže u téhož výrobku a rozdílnými náklady na výzkum a vývoj promítnutými do "nákupky" různých výrobků, stejně jako mezi rozdílnými materiálovými a technologickými náklady odrážejícími se ve výrobní ceně těchto různých výrobků, je diametrální (a nejen ekonomický) rozdíl! A jelikož se zbytkem toho, co jsi napsal, v zásadě souhlasím, musím dodat, že pochopení toho, čím jsem tento příspěvek začal, vede k odhalení skutečné kvality, resp. mnohem lepších vlastností výrobku jiné kategorie, byť jen podle jeho ceny se dnes rozhodně nelze řídit. :idea:
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:skodovkar: U čtyřválce jsou ty cívky přišroubované imbusy.
Škodovkářovi jde o to, že bez speciálního přípravku nejde "bezpečně", tj. bez rizika poškození, uvolnit štekry na těch "cívkofajfkách", a jelikož přívodní kabely k nim jsou příliš krátké, tak bez jejich domontáže nejde ty "cívkofajfky" vytáhnout, aby se dostal ke svíčkám. Přitom se jedná o typickou schválnost ve stylu Audi, která nutí člověka s každou blbostí navštívit značkový servis. Např. u japonských, francouzských a italských vozů ty štekry vypadají v podstatě stejně, ale jejich fixaci lze uvolnit rukou - bez použití jakéhokoli nářadí či dokonce speciálního přípravku. :twisted:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Takže modeláři říkáš, že pokud koupím Denso, tak dostanu to nejlepší? Neměl bych teda následovat doporučení výrobce? Našel jsem, že bych měl mít od Densa KJ20CR-L11 cca 200Kč.
Odpovědět