Rozbor oleje

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Vzorky z malých dieselů co mi prošly rukama , v drtivé většině byl olej doporučen na výměnu.
Olda

Příspěvek od Olda »

To je zajímavý, máš pro to nějaký vysvětlení?
luk.zah

Příspěvek od luk.zah »

Olda píše:Za rok tak 12tis. Myslíš, že malý diesel bude mít větší opotřebení než větší motory o stejném litrovém výkonu? Je to ta nejslabší varianta, 48Kw což neni na dnešní poměry nic moc. Že bych to nějak honil, podtáčel, přetáčel, za studena se k tomu choval surově to ne.
Akorát mě mrzí, že už si ten olej před další výměnou nezměřím..
Ty najedeš 12 tis. km za rok a olej měníš po 22 tis. km??????
Takže vlastně olej přejíždíš miinimálně o 10 měsíců a 7 tis. kilometrů - pak se nediv.
Měň olej nejdéle po 1 roce a 15tis km (pokud ale jezdíš krátké trasy a časté studené starty, tak 10tis. km) a pak to bude o.k.

Po tomhle tvým přejíždění bych ti doporučil proplach motoru, a to alespoň samotným motorovým olejem, v lepším případě proplachovačem a dvojí výměnou oleje i filtru - ten motor totiž musí vypadat :roll:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud se jedná o motor 1,5 dCi tak Rencek předepisuje 30 000 Km nebo 2 roky
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

pokud se jedná o rencek dci 1,5 tak se mění 4,5l po max. 20000 nebo 1 roce.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:pokud se jedná o rencek dci 1,5 tak se mění 4,5l po max. 20000 nebo 1 roce.
výrobce může předepisovat co chce, ale ten olej není long life, takže výměnná lhůta je 1 rok. Těch 20 tis je také moc - tento olej je tak na 15 tis. maximálně.
20 tisíc možná, ale jen dlouhé cesty po dálníci (nastartovat, jet 100 km, vypnout motor a stále takhle.)
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

takový chrastítka plníme témto:http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1195 na 20tkm.
Olda

Příspěvek od Olda »

luk.zah píše:
Olda píše:Za rok tak 12tis. Myslíš, že malý diesel bude mít větší opotřebení než větší motory o stejném litrovém výkonu? Je to ta nejslabší varianta, 48Kw což neni na dnešní poměry nic moc. Že bych to nějak honil, podtáčel, přetáčel, za studena se k tomu choval surově to ne.
Akorát mě mrzí, že už si ten olej před další výměnou nezměřím..
Ty najedeš 12 tis. km za rok a olej měníš po 22 tis. km??????
Takže vlastně olej přejíždíš miinimálně o 10 měsíců a 7 tis. kilometrů - pak se nediv.
Měň olej nejdéle po 1 roce a 15tis km (pokud ale jezdíš krátké trasy a časté studené starty, tak 10tis. km) a pak to bude o.k.

Po tomhle tvým přejíždění bych ti doporučil proplach motoru, a to alespoň samotným motorovým olejem, v lepším případě proplachovačem a dvojí výměnou oleje i filtru - ten motor totiž musí vypadat :roll:
Olej, který plní origo servis je určen pro proudloužené výměny. V servisce je uvedeno 30tis nebo 2 roky. Těch 30tis je blbost, což jsem si teď sám ověřil, ale 2 roky u kvalitního oleje vůbec nevidím jako problém. Důležitější než stáří je druh provozu a najeté kilometry. Studených startů je vcelku minimum. Proplachovat motor se mi teda zná drobet zbytečný, uvidíme jak to bude vypadat..
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Výrobce v daném případě spoléhá na to, že naprostá většina zákazníků těch 30 tis. km za dva roky ani nenajede (uvědomme si, do jaké kategorie daný vůz patří!) a těch několik málo masivních polykačů km zase ujede 30 tis. km mnohem dříve, než za dva roky. Obé ja pak při použítí adekvátního LL oleje OK. Horší je však stav v ČR, kdy zákazník ujede třeba již zmíněných 22 tis. km za dva roky a ještě tam nemá odpovídající olej - to potom "obecný předpis" výrobce zcela selhává...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Olda píše: ale 2 roky u kvalitního oleje vůbec nevidím jako problém.
No, a on to v drtivé většině problém je :!: Olej v motoru stárne - (hlavně) chemicky, a po roce by měl jít z motoru ven, i když nenajedete kilometry doporučené výrobcem auta.
luk.zah

Příspěvek od luk.zah »

Pitris píše:
Olda píše: ale 2 roky u kvalitního oleje vůbec nevidím jako problém.
No, a on to v drtivé většině problém je :!: Olej v motoru stárne - (hlavně) chemicky, a po roce by měl jít z motoru ven, i když nenajedete kilometry doporučené výrobcem auta.
ámen :wink:
2 roky jsou prostě pro tento olej blbost (ono jen tak mezi námi je to vcelku blbost i pro long life oleje, ale to je spekulativní - nicméně svědčí tomu i to, že výrobci již od long life olejů pomalu upouští).
20 - 30 tis. km je podle mě taktéž nesmysl - dá se spekulovat o těch 20 tis. km, ale opravdu jen při dlouhých cestách, t.j. motor je na provozní teplotě minimálně 40 minut a úplným minimem studených startů - hlavně v zimě.
Pkod1

Příspěvek od Pkod1 »

Pitris píše: No, a on to v drtivé většině problém je :!: Olej v motoru stárne - (hlavně) chemicky, a po roce by měl jít z motoru ven, i když nenajedete kilometry doporučené výrobcem auta.
No to tedy nevim. Castecne sice pravda je, ze olej starne. Ovsem rozhodne se vec nema tak, ze by olej po roce byl uplne nepouzitelny.

Ktera vlastnost oleje je podle Tveho po roce v motoru nevyhovujici?
Olej starne hlavne oxidaci - prevazne za vysokych teplot, tedy za provozu. Pri pokojove teplote oxidace probiha velice pomalu.
vycerpavaji se aditiva - mimo chod motoru je hlavni :skudce: nakondenzovana voda a jeji objem je dan prevazne poctem studenych startu
zmena viskozity degradaci aditiv - neni otazkou jednoho roku

Kde je tedy podle Tebe ten problem?
Pokud je podle Tebe problem s motorovym olejem, proc neni tentyz problem s prevodovym olejem?
Pkod1

Příspěvek od Pkod1 »

Z toho zde uvedeneho rozboru oleje je zrejme velke mnozstvi oterovych castic. Jenze vznik techto castic nemusi mit nutne souvislost se starim nebo typem oleje (vyrobce, viskozni trida, cena...).

Z obecneho pohledu je mnohem dulezitejsi prubeh diagnostickych hodnot behem intervalu vymeny. Pokud pocet oterovych castic rovnomerne roste, nemuze za to "stary" olej (ci jak nekteri pisi "prejety"). Ten by se projevil prudkym narustem poctu castic az ke konci "vhodneho" intervalu.

Pokud castice pribyvaji rovnomerne a maji relativne malou velikost, skodi v olejove naplni minimalne. Maji totiz velikost mensi, nez je tloustka olejoveho filmu a nedostavaji se tedy zpravidla do "siloveho" kontaktu s treci plochou. Vetsi a tim i nebezpecne castice ma odfiltrovat filtr. Jisty a rovnomerny prirustek oterovych castic je charakteristicky pro konstrukci motoru, jeho urceni a provozni podminky. Takze je bez rozsahlych zkusenosti tezke posoudit, jestli uvadene hodnoty jsou moc vysoke nebo ne.

Ideovy priklad: vlastnosti motoru (normalni) je vznik X oterovych castic na 1000km. Pri 10000km je potom v oleji 10*X castic. Po 22000km je jich uz 22*X, po 30000km 30*X, ale stale se jedna o stejny bezporuchovy stav. Pokud znam ale jenom pocet castic ze vzorku po vymene a neznam charakteristicke X, nemohu ani objektivne posoudit vzorek.

Podobne je to s objemem olejova naplne. Stejny pocet castic v malem mnozstvi oleje vytvori vetsi koncentraci a tak i ve vzorku bude vetsi pocet castic ve srovnani se vzorkem odebranym z "velke" olejove naplne za jinak stejnych podminek. Konecne uroven filtrace neni take tak lehce porovnatelna. U velkych motoru je filtrace casto dukladnejsi a s jinou ucinnosti ve vztahu k velikosti castic. Takze ani pomery "velkych" a "malych" castic nemusi byt srovnatelnym ukazatelem.
Proto hodnotit vzorek motoru typu "spotrebak" podle kriterii pro napr. velkoobjemove naftove motory je zavadejici.
Proto obdivuji ty, kteri hned znaji pricinu - dlouhy interval vymeny. Holt asi maji zkusenosti.

Ja bych tak jednoznacny zaver nedelal. Obzvlast, pokud mimo castice rozbor nedopadl nikterak spatne. Proste nemam dost informaci.

Humor: Ja vsak mam obavu, ze nekteri budou prosazovat dnes interval 10000km, zitra 5000km a nakonec rovnou ztratove mazani. Preci novy olej je pro motor to nejlepsi :wink:
Olda

Příspěvek od Olda »

Když jsme tak u toho, bral jsem ještě vzorek cca 2500km před výměnou (analyzoval jsem je pak bohužel oba dva najednou) a výsledek je WPC=96,6%, PLP=39,9, bod vzplanutí 185°C. Takže jistý vývoj zde je. Ovšem ty výsledky jsou měřené na školních přístrojích (třeba ferrograf PMA-90 není zrovna vrchol přesnosti), takže se musí brát drobet s rezervou.
Co se týče degradace oleje "časem" spíše bych se přikláněl k názoru uživateel Pkod1. Podobný názor má i pan Ing. Černý, který přispívá i na tyto stránky..
Odpovědět