Radenie kvaltov na dieseloch
Moderátor: Colommbo
Radenie kvaltov na dieseloch
Zdravím Všetkých.
nechcem vyzerať ako človek čo nešiel nikdy na aute, ale popravde diesela mam prvý krát(octavku tour 1.9 TDI 74kw PD). Viem aj keď som laik, ze využitelný max.krúťák je okolo 1800-2500. Predtým som mal renault thaliu a môzem sa "pochválit"zabehol som ju dobre,ale octávka je predsa niečo iné.Konkrétne ma zaujíma ako a do akých otáčok točiť motor pri radení jednotlivých kvaltov, aby som ho ani nepodtáčal , ale ani nevytáčal. Motor má natočené asi 1500 km.A ešte jedna vec ma zaujíma, keď idem 50km rýchlosťou v obci idem správne na 4.kvalt, motor točím na cca1500-1550 otáčok. Nemám podradiť?Ospravedlňujem sa vopred "expertom", že som možno až naivne konkrétny, ale pýtam sa aj tak.Auto je u nás súčasť rodiny a potrebujeme ho a preto si ho chcem šetriť a správne používať.Ďakujem vopred za prípadné odpovede a radi.
nechcem vyzerať ako človek čo nešiel nikdy na aute, ale popravde diesela mam prvý krát(octavku tour 1.9 TDI 74kw PD). Viem aj keď som laik, ze využitelný max.krúťák je okolo 1800-2500. Predtým som mal renault thaliu a môzem sa "pochválit"zabehol som ju dobre,ale octávka je predsa niečo iné.Konkrétne ma zaujíma ako a do akých otáčok točiť motor pri radení jednotlivých kvaltov, aby som ho ani nepodtáčal , ale ani nevytáčal. Motor má natočené asi 1500 km.A ešte jedna vec ma zaujíma, keď idem 50km rýchlosťou v obci idem správne na 4.kvalt, motor točím na cca1500-1550 otáčok. Nemám podradiť?Ospravedlňujem sa vopred "expertom", že som možno až naivne konkrétny, ale pýtam sa aj tak.Auto je u nás súčasť rodiny a potrebujeme ho a preto si ho chcem šetriť a správne používať.Ďakujem vopred za prípadné odpovede a radi.
Re: Radenie kvaltov na dieseloch
Tak se co nejvíc "drž v nich" - a jinak, motoru nebude vadit 1500-3000Mosad píše:.....octavka tour 1.9 TDI 74kw PD.....max.krúťák je okolo 1800-2500.....
(ale těch 1500 tak po rovině - do kopce nebo nějaké zrychlování ne)
No,myslím,že je to málo,já jsem zvyklý jezdit tak,aby se mi otáčky držely pořád na hranici 2000 ot./min.
Třeba na naší TD xantii,a shodně i na HDi Xantii jezdím tak,že zastudena držím otáčky na 2000ot/min při řazení vytočím na 2200,zatepla po ohřátí na provozní řadím při 2500 otáčkách,když chci jet svižně,tak řadím při 3000ot,ale jedině po dobrém ohřátí
Myslím si,že jezdím správně,a využívám dobře potenciálu motoru,doporučil bych ti to samé
Jinak xantie taky na 4ce jede 50 při podobných otáčkách,ale při potřebě zrychlení nemá sílu,a když příjde kopeček,musím řadit,takže podle mně jsou ty otáčky moc nízké,proto si držím 2000 s lehkou nohou,a mám pořád dostatečnou rezervu při potřebě zrychlování,a nemusím tolik řadit
Třeba na naší TD xantii,a shodně i na HDi Xantii jezdím tak,že zastudena držím otáčky na 2000ot/min při řazení vytočím na 2200,zatepla po ohřátí na provozní řadím při 2500 otáčkách,když chci jet svižně,tak řadím při 3000ot,ale jedině po dobrém ohřátí
Myslím si,že jezdím správně,a využívám dobře potenciálu motoru,doporučil bych ti to samé
Jinak xantie taky na 4ce jede 50 při podobných otáčkách,ale při potřebě zrychlení nemá sílu,a když příjde kopeček,musím řadit,takže podle mně jsou ty otáčky moc nízké,proto si držím 2000 s lehkou nohou,a mám pořád dostatečnou rezervu při potřebě zrychlování,a nemusím tolik řadit
Původně jsem se do téhle debaty nechtěl plést, ale předchozí příspěvek nakousl zásadní otázku, a sice "akcelerační rezervu pod plynem". Ony totiž opravdu "správné otáčky" ve vztahu k zařazenému kvaltu jsou právě ty, při nichž už při mírném přidání plynu vůz projevuje ochotu svižně akcelerovat. Jenže u turbomotorů - a platí to nejen pro dieselové, ale i benzínové - se k tomu přidává ještě jeden problém: nedostatečný plnicí tlak turba v důsledku příliš nízkých otáček jeho rotoru ("nahoře" pak rovněž kvůli regulačním systémům omezujícím jeho max. otáčky).
V praxi to pak vypadá tak, že turbo je třeba nejprve trochu nakrmit výfukovými plyny, aby začalo tlačit do sání a tím motor dostal sílu pro akceleraci. Jinými slovy: u turbomotoru mohou tytéž otáčky při daném kvaltu a jízdních podmínkách být jak optimální, tak i "podtáčecí" - to podle momentálních otáček turba. Řidiči bohužel o této věci vůbec nevědí, takže povětšinou podtáčejí.
To je současně i odpovědí na původně vznesený dotaz: žádné doporučení ohledně "optimálních" otáček ve vztahu k rychlosti a zařazenému kvaltu v zásadě nelze u turbomotoru dát, jelikož jeho charakteristika je určována primárně právě tím plnícím tlakem, jenž není závislý pouze na otáčkách motoru, ale i na řadě dalších faktorů.
V praxi to pak vypadá tak, že turbo je třeba nejprve trochu nakrmit výfukovými plyny, aby začalo tlačit do sání a tím motor dostal sílu pro akceleraci. Jinými slovy: u turbomotoru mohou tytéž otáčky při daném kvaltu a jízdních podmínkách být jak optimální, tak i "podtáčecí" - to podle momentálních otáček turba. Řidiči bohužel o této věci vůbec nevědí, takže povětšinou podtáčejí.
To je současně i odpovědí na původně vznesený dotaz: žádné doporučení ohledně "optimálních" otáček ve vztahu k rychlosti a zařazenému kvaltu v zásadě nelze u turbomotoru dát, jelikož jeho charakteristika je určována primárně právě tím plnícím tlakem, jenž není závislý pouze na otáčkách motoru, ale i na řadě dalších faktorů.
Radenie kvaltov na dieseloch
Já jezdím poměrně klidně.Mám mondeo 2.0tdci 96 kw 330 nm při 1800-2700 ot/min vždycky řadím na vyšší stupeň při 2000-2200 ot .Po přeřazení se otáčky drží u 1500 .Nikam nespěchám a mám tak spotřebu okolo 6 litrů. Samozřejmě umím jezdit i rychle Ostrava Jihlava sice už po nové dálnici ale za 2 h 15. Ty máš trochu slabší motor tak doporučuji vyzkoušet jak to bude vyhovovat tvému stylu jízdy . Taky sem měl předtím escorta 1.8 benzín a vím jaké to je zvykat si z benzíňáka na naftu