Radenie kvaltov na dieseloch

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Mosad

Radenie kvaltov na dieseloch

Příspěvek od Mosad »

Zdravím Všetkých.
nechcem vyzerať ako človek čo nešiel nikdy na aute, ale popravde diesela mam prvý krát(octavku tour 1.9 TDI 74kw PD). Viem aj keď som laik, ze využitelný max.krúťák je okolo 1800-2500. Predtým som mal renault thaliu a môzem sa "pochválit"zabehol som ju dobre,ale octávka je predsa niečo iné.Konkrétne ma zaujíma ako a do akých otáčok točiť motor pri radení jednotlivých kvaltov, aby som ho ani nepodtáčal , ale ani nevytáčal. Motor má natočené asi 1500 km.A ešte jedna vec ma zaujíma, keď idem 50km rýchlosťou v obci idem správne na 4.kvalt, motor točím na cca1500-1550 otáčok. Nemám podradiť?Ospravedlňujem sa vopred "expertom", že som možno až naivne konkrétny, ale pýtam sa aj tak.Auto je u nás súčasť rodiny a potrebujeme ho a preto si ho chcem šetriť a správne používať.Ďakujem vopred za prípadné odpovede a radi.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

No diesel je něco jiného než benzín, jel jsem ve staré Octávce a byl to rozdíl. No všiml jsem si, že otec jezdí tak, že motor sotva točí, ale jestli to je správně nebo ne, to opravdu nevím. Asi je dobré jít po sluchu a podívat se na výkonostní křivky motoru. :?
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

...no na 4ke možeš ist po meste 40-50 to až tak neva ale rozhodne nešlapat na podlahu pri tak nízich otačkach,pri bežnom jazdeni stači ked budeš rychlosti vytačať do 2000 2200ot. to je tak akurat aj na spotrebu...
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Rozhodne nezatazuj motor pri takych otackach jazdou do kopca alebo zrychlovanim.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Nejvhodnější otáčky motoru jsou blízké otáčkám, při kterých má motor nejvyšší kroutící moment (pokud to není sporťák na závody)
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Pro laika je tohle dobré vyzkoušet, pokud je auto vybavené pal PC,na okamžité spotřebě, při jakém zatížení, na jakém povrchu atd.Jen pozor tohle jsem poradil jednomu šetřílkovi, který stále sledoval pal PC a do dneška"je mi vděčný". :x :x :x
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

To mipesa:
A copak? Rozesmál to někde v nepozornosti o sloup?
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Anonymous píše:To mipesa:
A copak? Rozesmál to někde v nepozornosti o sloup?
....sloup ne, ale autobus v zastávce.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pitris píše:Nejvhodnější otáčky motoru jsou blízké otáčkám, při kterých má motor nejvyšší kroutící moment (pokud to není sporťák na závody)
Přesně tak, v té oblasti otáček je prakticky i nejnižší spotřeba.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Radenie kvaltov na dieseloch

Příspěvek od Pitris »

Mosad píše:.....octavka tour 1.9 TDI 74kw PD.....max.krúťák je okolo 1800-2500.....
Tak se co nejvíc "drž v nich" - a jinak, motoru nebude vadit 1500-3000
(ale těch 1500 tak po rovině - do kopce nebo nějaké zrychlování ne)
modelář

Příspěvek od modelář »

Ostatně hlavně proto tu funkci zobrazení okamžité spotřeby na PP řada výrobců raději zcela potlačila/zrušila... :)
JiRaY

Příspěvek od JiRaY »

No,myslím,že je to málo,já jsem zvyklý jezdit tak,aby se mi otáčky držely pořád na hranici 2000 ot./min.

Třeba na naší TD xantii,a shodně i na HDi Xantii jezdím tak,že zastudena držím otáčky na 2000ot/min při řazení vytočím na 2200,zatepla po ohřátí na provozní řadím při 2500 otáčkách,když chci jet svižně,tak řadím při 3000ot,ale jedině po dobrém ohřátí :wink:

Myslím si,že jezdím správně,a využívám dobře potenciálu motoru,doporučil bych ti to samé :D

Jinak xantie taky na 4ce jede 50 při podobných otáčkách,ale při potřebě zrychlení nemá sílu,a když příjde kopeček,musím řadit,takže podle mně jsou ty otáčky moc nízké,proto si držím 2000 s lehkou nohou,a mám pořád dostatečnou rezervu při potřebě zrychlování,a nemusím tolik řadit :wink:
modelář

Příspěvek od modelář »

Původně jsem se do téhle debaty nechtěl plést, ale předchozí příspěvek nakousl zásadní otázku, a sice "akcelerační rezervu pod plynem". Ony totiž opravdu "správné otáčky" ve vztahu k zařazenému kvaltu jsou právě ty, při nichž už při mírném přidání plynu vůz projevuje ochotu svižně akcelerovat. Jenže u turbomotorů - a platí to nejen pro dieselové, ale i benzínové - se k tomu přidává ještě jeden problém: nedostatečný plnicí tlak turba v důsledku příliš nízkých otáček jeho rotoru ("nahoře" pak rovněž kvůli regulačním systémům omezujícím jeho max. otáčky).

V praxi to pak vypadá tak, že turbo je třeba nejprve trochu nakrmit výfukovými plyny, aby začalo tlačit do sání a tím motor dostal sílu pro akceleraci. Jinými slovy: u turbomotoru mohou tytéž otáčky při daném kvaltu a jízdních podmínkách být jak optimální, tak i "podtáčecí" - to podle momentálních otáček turba. Řidiči bohužel o této věci vůbec nevědí, takže povětšinou podtáčejí.

To je současně i odpovědí na původně vznesený dotaz: žádné doporučení ohledně "optimálních" otáček ve vztahu k rychlosti a zařazenému kvaltu v zásadě nelze u turbomotoru dát, jelikož jeho charakteristika je určována primárně právě tím plnícím tlakem, jenž není závislý pouze na otáčkách motoru, ale i na řadě dalších faktorů.
Návštěvník

Radenie kvaltov na dieseloch

Příspěvek od Návštěvník »

Já jezdím poměrně klidně.Mám mondeo 2.0tdci 96 kw 330 nm při 1800-2700 ot/min vždycky řadím na vyšší stupeň při 2000-2200 ot .Po přeřazení se otáčky drží u 1500 .Nikam nespěchám a mám tak spotřebu okolo 6 litrů. Samozřejmě umím jezdit i rychle Ostrava Jihlava sice už po nové dálnici ale za 2 h 15. Ty máš trochu slabší motor tak doporučuji vyzkoušet jak to bude vyhovovat tvému stylu jízdy . Taky sem měl předtím escorta 1.8 benzín a vím jaké to je zvykat si z benzíňáka na naftu
Odpovědět