preplach radiátora kúrenia

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

sheriff

preplach radiátora kúrenia

Příspěvek od sheriff »

Zdravím
chystám sa prepláchnuť radiátor kúrenia na Punte II 1,2 s prípravkom Valvoline Radiator Flush 350 ml. máte niekto s tým čističom skúsenosti? chcem skúsiť prepláchnuť hlavne radiátor kúrenia lebo auto slabšie kúri resp. keď je ventilátor na 1 stupni tak to je celkom v pohode ale keď dám ofukovanie okna alebo 2,3,4 stupeň ventilátora fúka len vlažný vzduch, už som vyskúšal všetko a ostáva len zanesený radiátor kúrenia a preto by som rád vaše skúsenosti.

a) nie je ten valvoline príliš agresívny , obávam sa že mi začne tiecť radiátor kúrenia, lebo jeho výmena nie je u Punta jednoduchá a nerád by som keby mi to spôsobilo akúkoľvek netesnosť ( auto už má najazdené skoro 200 000 km)

b) tých 350 ml sa mi zdá veľa, lebo Punto má len 4,2 l vody, chcem tam naliať menej koľko by ste mi poradili?

c) keďže Punto má expanzku na chladiči chcem tam ten čistič naliať cez odvzdušňovací ventil na hadiciach kúrenia aby sa dostal hneď do radiátora

dik za odpovede
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Já bych se spíše zeptal, jestli jsi používal destilku s nějakou směsí, přesně jak předepisuje výrobce. Pokud ano, tak bych se divil, kdyby tam byly podstatné usazeniny.
Možná by pomohl klasický trik se zastíněním chladiče.
Jinak motor se ti ohřívá běžně rychle? Nemáš problém s termostatem?
sheriff

Příspěvek od sheriff »

no ja tam mam destilku so zelenou/modrou chlad zmesou neviem už aká značka ale má normu VW TL 774 C , ale to je tam 2 roky odkedy mám auto predtým ktovie čo tam bolo, vlastne odkedy mám auto to stále takto kúry, lenže keď to porovnám s inými autami kúria úplne horúco na maxime a toto moje Punto sa nikdy nevykúri tak ako iné autá že musia stiahnuť kúrenie lebo tam majú horúco, hlavne keď dám ofukovať okná je v aute dosť sviežo, a keď veziem vzadu ľudí tak mne síce vpredu je ešte relatívne teplo ale vzadu už teplo nie je, hlavne čím vyšší stupeň má vetrák tým vlažnejší ide vzduch.
S termostatom nie je problém motor sa ohrieva normálne ručička teplomera nebehá stále je v strednom pásme , motor sa neprehrieva nikde neuniká voda a tesnenie pod hlavou je nové.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Skus to poriadne odvzdusnit, mozno tam mas vzduchovu bublinu :)
sheriff

Příspěvek od sheriff »

Anonymous píše:Skus to poriadne odvzdusnit, mozno tam mas vzduchovu bublinu :)
to som už skúšal velakrát, nikdy tam nebol vzduch...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

sheriff píše:no ja tam mam destilku so zelenou/modrou chlad zmesou neviem už aká značka ale má normu VW TL 774 C , ale to je tam 2 roky odkedy mám auto predtým ktovie čo tam bolo.....
Ano, je důležité tam mít nejenom správnou kapalinu - a správně naředěnou (a i v létě) - ale taky ji zavčas měnit. Tady ty "céčka" jsou na 2-3roky. Ale to už neovlivníš, kdoví, co, a jak dlouho tam bylo, než si to koupil.....A jak napsali kluci - pořádně odvdušnit (někdy je to práce i na "víckrát") - to ale píšeš, že tím to není, a (asi) vyměnit termostat. A já bych s nějakým čističem byl opatrný, může to udělat spíš škodu, než užitek; může to "rozpustit" i ty úsady, které to pomáhají těsnit :oops:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Funguje ti pořádně regulace teplý-studený vzduch?
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

Jak výše psáno,mrkni jestli ti naplno otvírá kohout topení. Několikrát jsem se setkal s tím že chodil jen na půl,ohnuté nebo posunuté lanko,nebo jiná chyba podle typu otvírání,ap. A co teplo na "vnitřní oběh"?
modelář

Příspěvek od modelář »

Proplach nějakým přípravkem je až to úplně poslední, nad čím bych uvažoval!
Začal bych kontrolou termostatu: vyndat, ponořit do vody v kastrólku na sporáku a s teploměrem sledovat, jak se chová nejen při prvním zahřívání, ale především poté, v rámci "cyklování": řada starších termostatů totiž sice otevře po dosažení stanovené teploty, ale pak už jen krajně neochotně reaguje na zchlazení a opětovné ohřátí - prostě zůstanou tak "nějak" pootevřené až do úplného zchlazení.
Na ručičku teploměru na palubce se přitom můžeš zcela vykašlat: už někdy od pol. 80. let jsou ty měřáky nafixlované tak, aby v podstatě po krátké době po studeném startu ukazovaly jakoby provozní teplotu s možným výkyvem pouze v případě vyloženého přehřívání motoru. Přitom teplota v komoře termostatu nebo v jeho blízkosti, kde je obvykle umístěno teplotní čidlo, samozřejmě kolísá (v zimě mnohem výrazněji) podle toho, jak termostat uvolňuje/zavírá přívod studené/chladnější kapaliny z chladiče, tj. v rámci tzv. velkého chlad. okruhu.
Pak bych zkontroloval malý chlad. okruh: většina moderních vozů už v něm dávno nemá žádný ventil, který by ovládal průtok chlad. kapaliny, ale teplota vzduchu jdoucího do kabiny je řízena výhradně nastavením klapky, která mísí ohřátý vzduch prošlý přes radiátorek topení a čerstvý vzduch nasávaný zvenčí. Jedná se o klapku zmiňovanou předchozím anonymem.
Není také vyloučeno, že je totálně za.raný kabinový filt, event. radiátorek topení či je celý trakt "teplé části" ventilace plný listí a jiného herberku.

Je tu ještě jedna možnost, ovšem ta u předmětného vozu nepříchází v úvahu, tak ji ani nebudu zmiňovat.
modelář

Příspěvek od modelář »

mastnák píše:Jak výše psáno,mrkni jestli ti naplno otvírá kohout topení. Několikrát jsem se setkal s tím že chodil jen na půl,ohnuté nebo posunuté lanko,nebo jiná chyba podle typu otvírání,ap. A co teplo na "vnitřní oběh"?
Jak jsem již napsal: Většina moderních vozů žádný "kohout topení" už dávno nemá!

Naopak chci dodat, že jsem opomenul upozornit na nutnost kontroly ohybů hadic (zejména pokud nejde o "tvarovky") či čehokoli jiného, co by omezovalo průtok kapaliny malým chlad. okruhem.
sheriff

Příspěvek od sheriff »

práve ten ovládač kúrenia funguje( teda aspoň vyzerá že funguje) v pohode ide lahko, tiež rozmýšlam nad termostatom, Budem meniť chladič lebo kvapká, takže ten chladič ma nezaujíma či mu ten čistič ublíži, skôr sa bojím o radiátor kúrenia, kvôli ktorému treba pol dňa rozoberať celú prístrojovku a potom pol dňa skladať.
K tomu chladiču: bývalému majiteľovi asi tiež kvapkal tak do neho nasypal práškový utesňovač ( pol sáčku som našiel v aute keď som ho po kúpe upratoval) tak z toho som usudzoval že by to mohlo byť tým upchaté, samozrejme po kúpe sa chladiaci okruh preplachoval ale len čistou res. destilovanou vodou
modelář

Příspěvek od modelář »

Proč mi to silně připomíná následující příběh?

Dotyčnému to furt vařilo, tak ho nenapadlo nic lepšího, než úplně vyndat termostat. Stav se sice výrazně zlepšil, ale ne úplně napravil: v určitých situacích to vařilo stejně. Namísto hledání příčiny tam majitel začal dolévat obyčejnou vodu z vodovodu. Po čase začal téci chladič (byl totálně zkorodovaný zevnitř), tak tam narval přísadu na utěsnění chlad. okruhu, což na čas pomohlo. Ale už to blbě topilo, neboť i radiátorek topení byl uvnitř zkorodovaný a ona přísada jeho účinnosti asi příliš nepomohla. No a příčina všech problémů? Víčko na expanzce nedrželo tlak!
modelář

Příspěvek od modelář »

sheriff píše:práve ten ovládač kúrenia funguje( teda aspoň vyzerá že funguje) v pohode ide lahko
To může také znamenat, že nehýbe onou klapkou, jak by měl! Proto je třeba zkontrolovat, zda ji dokáže překlopit tak, aby veškerý vzduch šel dovnitř právě a jen přes radiátorek topení a nechocházelo k žádnému mísení se studeným vzduchem.

Pozor: toto nemá vůbec nic společného s funkcí vnitřní recirkulace!
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Modeláři, opravdu pravdivý příběh, bohužel to u škodovek 60. a 70. let vidím až moc často, potom netopí a nechladí.
Já jsem nikdy takovou prasárnu neudělal ani nikdo jiný předemnou a topí jak blázen a chladí tak, jak má. :wink:
Jestli tam někdo nasypal přípravek na utěsnění chladiče, tak by se to mohlo klidně usadit i v radiátoru topení. Prostě klínem se vyráží klín. V tom případě by bylo asi nejlepší vyměnit oba a mít jistotu, že netečou a jsou čisté.
modelář

Příspěvek od modelář »

skodovkar píše:Modeláři, opravdu pravdivý příběh, bohužel to u škodovek 60. a 70. let vidím až moc často, potom netopí a nechladí.
Já jsem nikdy takovou prasárnu neudělal ani nikdo jiný předemnou a topí jak blázen a chladí tak, jak má. :wink:
Jestli tam někdo nasypal přípravek na utěsnění chladiče, tak by se to mohlo klidně usadit i v radiátoru topení. Prostě klínem se vyráží klín. V tom případě by bylo asi nejlepší vyměnit oba a mít jistotu, že netečou a jsou čisté.
Sice v daném případě nešlo o škodovku, ale co se týče řady 105/120/130, jen málo aut má/mělo tak velký chladicí výkon vzhledem k potřebám motoru, jako právě tyhle vozy! Jenže lidi budou vykládat blbosti o špatné konstrukci, poddimenzovanosti atp., aniž by vůbec tušili, oč tu běží a co je/bylo zdrojem problémů.
Odpovědět