Štartovanie bez spojky a ložiská
Moderátor: Colommbo
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
No vidíš to, tak dokonce i v USA startují se sešlápnutým spojkovým pedálem.
Ale zpět k tématu. Pro úplnost by se hodilo uvést, že hlavní příčinou porušení mazacího filmu u zastaveného (startovaného nebo dobíhajícího) motoru není nedostatek oleje na mazaných plochách, ale nulová (nebo malá) rychlost pohybujících se dílů.
To je hlavní důvod toho, proč se u motorů se start - stop systémem používají jiné pánve hlavních a ojničních ložisek (o axiálních ani čárka), jak je uvedeno v odkazu od Škodovkáře i když jak píšeš:"uzavřený" profil radiálních ložisek a vůči vektoru zemské přitažlivosti ..... bla bla bla
Jo a ještě, víš kde se vezme tak malá spára? Axiální ložiska jsou dvě, takže při axiální vůli klikového hřídele 0,1 mm .....
HOWGH
Ale zpět k tématu. Pro úplnost by se hodilo uvést, že hlavní příčinou porušení mazacího filmu u zastaveného (startovaného nebo dobíhajícího) motoru není nedostatek oleje na mazaných plochách, ale nulová (nebo malá) rychlost pohybujících se dílů.
To je hlavní důvod toho, proč se u motorů se start - stop systémem používají jiné pánve hlavních a ojničních ložisek (o axiálních ani čárka), jak je uvedeno v odkazu od Škodovkáře i když jak píšeš:"uzavřený" profil radiálních ložisek a vůči vektoru zemské přitažlivosti ..... bla bla bla
Jo a ještě, víš kde se vezme tak malá spára? Axiální ložiska jsou dvě, takže při axiální vůli klikového hřídele 0,1 mm .....
HOWGH
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Potroublá Američanka vysvětluje svým soukmenovcům, kteří nikdy neviděli nic jiného než automat, jak použít auto s manuálem. A to má být "důkazem" tomu, že v západní Evropě se v autoškolách neučí odstavovat auto zajištěné parkovací brzdou se zařazeným neutrálem, pročež pak při startování není nutné vůbec použít spojku! Odborník nevěří, laik přímo žasne!Quido píše:No vidíš to, tak dokonce i v USA startují se sešlápnutým spojkovým pedálem.
Jo, a kapilárně to tam navzlíná ... nejspíše z olejové vany.Quido píše:Jo a ještě, víš kde se vezme tak malá spára? Axiální ložiska jsou dvě, takže při axiální vůli klikového hřídele 0,1 mm .....
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Navrhujem cez párny dátum stláčať a cez nepárny dátum nestláčať - všetci budú spokojní a opotrebovanie, prípadne iné neduhy, budú polovičné!!!
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Osobně doporučuji automat s HDM. To řeší všechny problémy.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Já preferuji raději než automaty HDM, rovnou řidiče MHD
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
A vůbec nejlepší je autobus MHD s HDM automatem.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Také jsem zaregistroval, při zkušební jízdě u prodejce aut, že prý se startuje s nevyšlápnutou spojkou, právě z těch zde omílaných důvodů. Víc jsme o tom nediskutovali. S auty doma startujeme vždy se spojkou vyšlápnutou a nikdy kolem toho žádný problém nebyl. Pravda, nejvíce se nejelo asi přes 162000 km s jedním autem. Tak nevím, zda nyní jsou novější motory nějak náchylnější na toto nebo snad má vliv použití nízkoviskozitních olejů?
Napadá mě, v muzeu Škoda byl řez motorem HTP 12V, a také ukázka postupu výroby klikovky u TSI. Bylo tam dobře vidět to, co ví hnedle každý automechanik (pro mě to ale byla novinka), že rozvodový řetěz na HTP je jen jednoduchý (nikoliv dříve běžně užívaný duplex) a není hnán od kliky, nýbrž náhon je ještě POD ní. Takže, kromě toho, že je slabý, je dále ještě neslýchaně dlouhý. Nevím, zda je to nějak podobně řešeno u TSI, které má navíc extrémně odlehčenou klikovku, což tam bylo na ukázkách také dobře vidět. Problémům s rozvodovými řetězy nebo jejích napínáním bych se, po zhlédnutí těchto exponátů, ani nedivil. To snad dělají schválně nebo co. (A teď to všecko z muzea odvezou ).
Napadá mě, v muzeu Škoda byl řez motorem HTP 12V, a také ukázka postupu výroby klikovky u TSI. Bylo tam dobře vidět to, co ví hnedle každý automechanik (pro mě to ale byla novinka), že rozvodový řetěz na HTP je jen jednoduchý (nikoliv dříve běžně užívaný duplex) a není hnán od kliky, nýbrž náhon je ještě POD ní. Takže, kromě toho, že je slabý, je dále ještě neslýchaně dlouhý. Nevím, zda je to nějak podobně řešeno u TSI, které má navíc extrémně odlehčenou klikovku, což tam bylo na ukázkách také dobře vidět. Problémům s rozvodovými řetězy nebo jejích napínáním bych se, po zhlédnutí těchto exponátů, ani nedivil. To snad dělají schválně nebo co. (A teď to všecko z muzea odvezou ).
- Colommbo
- Příspěvky: 9996
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Jen krátce přihřeju toto vychladlé vlákno - Martin V. rázně doporučuje bez spojky, tož bez spojky...
https://www.youtube.com/watch?v=rlQJ83GIzNY
https://www.youtube.com/watch?v=rlQJ83GIzNY
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
No teda Ale to vysvétlení páně Vaculíka zní logicky. Zkusím na to v autě myslet, leč obávám se že přes 30 let praktikovaný něco těžko přeonačím.... Ale když čtu zpětně toto vlákno, tak Jarda to tady psal. Uniklo mě to
A Petr s Kiou nemůže - musí mít při startu pedál spojky na podlaze. Jinak motor neé.
A Petr s Kiou nemůže - musí mít při startu pedál spojky na podlaze. Jinak motor neé.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
- Colommbo
- Příspěvky: 9996
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Mám to zakořeněné stejně jako ty, s vyšlápnutou spojkou startuju pětačtyřicet let a s velmi vysokou pravděpodobností v tom budu pokračovat. Halt nemusí(me) každej dělat jen to, co je nejlepčí...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
to co dokaze s&s za mesiach, ty nespravis za rok.
alebo da sa reagovat aj stylom hnidopicha-ked skoda vedela ze to bude furt startovat, preco tam nedali rovnaky material ako na radialnych loziskach.. ten je nejaky modry. axialne je holy kov.
alebo da sa reagovat aj stylom hnidopicha-ked skoda vedela ze to bude furt startovat, preco tam nedali rovnaky material ako na radialnych loziskach.. ten je nejaky modry. axialne je holy kov.
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Víš, kdyby sis toto přečetl
tak bys to nenapsal.... Ono když něco tvrdí p. Vaculík i modelář tak to bude asi pravda.Návštěvník píše:Axiální opora klikovky je místem, které se značnou měrou podílí na pasivních odporech motoru, proto je snahou konstruktérů ho v dnešní době minimalizovat, jinými slovy dimenzovat ho tzv. na hraně. Dříve navíc bylo běžné, že každý uzel hnací soustavy se konstrukčně dimenzoval na nějaké cílové výkonové parametry motoru s určitou rezervou co do event. vyššího zatížení a rovněž délky projektované životnosti. Dnes výrobce bez uzardění výrazně zvýší výkon motoru, aniž by provedl nezbytné životnostní úpravy v jeho konstrukci. Citelně vyšší výkonové parametry motoru si obvykle vyžadují větší spojku anebo přinejmenším silnější její talířovou pružinu, což znamená vyšší axiální tlak na klikovku při šešlápnutí spojkového pedálu. A jelikož axiální opora kliky je místem, odkud olej nejdříve steče, je při výrazně větším axiálním tlaku kvůli silnější spojce bez náležitých konstrukčních úprav zejména při startování "nasucho" po delším odstavení vozu také vystaveno výrazně vyšší míře opotřebení. Výrobce samozřejmě netroubí do světa, kolik činí projektovaná životnost pohonu toho či onoho modelu jeho vozu, ale u malých aut do města to zrovna moc není. Nástup stop-start systémů pak odhalil, nakolik je axiální uložení kliky v současnosti poddimenzováno, naštěstí však zároveň donutil mnoho výrobců ho přepracovat.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
- Colommbo
- Příspěvky: 9996
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Nikdy jsem neměl vůz s (z dnešního pohledu) moderním motorem a doufám, věřím, že agregát vyrobený před sedmadvaceti lety a stále jsoucí v provozu, byl ještě dimenzován na výdrž odpovídající tehdejším zvyklostem a pravidlům. Že převodovka je vpodstatě předimenzovaná, už vím, snad to bude platit i o motoru....Dříve navíc bylo běžné, že každý uzel hnací soustavy se konstrukčně dimenzoval na nějaké cílové výkonové parametry motoru s určitou rezervou co do event. vyššího zatížení a rovněž délky projektované životnosti...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Štartovanie bez spojky a ložiská
Ani mne nenapadlo, že to dělám správně. Vlastně dělal, už mám jen dva automaty a u manželčina Versa je to tlačítko blokováno právě sešlápnutím spojky, což mi připadalo nezvyklé a musel jsem si zvyknout. Ale je dobré to vědět.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40