XW-30 vs. XW-40 v lete
Moderátor: Colommbo
XW-30 vs. XW-40 v lete
Pozdravujem všetkých a prosím o potvrdenie, resp. odmietnutie nasl. úvahy.
Oleje podľa ACEA B3; B3/B4; B4, prípadne aj plniace C3 (ak je to potrebné) umažú motor rovnako spoľahlivo aj v letných horúčavách na Talianskej dialnici, lebo všetky uvedené majú HTHS nad 3,5mPas a pritom je nepodstatné, či je to olej XW-30, alebo XW-40 .
Je to správna úvaha, alebo sa niekde "pošmykla".
Ďakujem.
Oleje podľa ACEA B3; B3/B4; B4, prípadne aj plniace C3 (ak je to potrebné) umažú motor rovnako spoľahlivo aj v letných horúčavách na Talianskej dialnici, lebo všetky uvedené majú HTHS nad 3,5mPas a pritom je nepodstatné, či je to olej XW-30, alebo XW-40 .
Je to správna úvaha, alebo sa niekde "pošmykla".
Ďakujem.
nieco o tom,ako sa meni viskozita pocas prevadzky vozidla http://oleje.cz/index.php?left=main&pag ... sti_oleju2
Áno, aleBrembo.SV píše:nieco o tom,ako sa meni viskozita pocas prevadzky vozidla http://oleje.cz/index.php?left=main&pag ... sti_oleju2
"HTHS viskozita v praxi
Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná , tzn. skupinu pístních kroužků, ventilovou skupinu, turbodmychadlo apod. " ...
"Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje." ...
citované z
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju3
Re: XW-30 vs. XW-40 v lete
Já si to myslím taky. Samozřejmě platí to jen u olejů, které mají stejné nebo velmi podobné HTHS. Jsou oleje xw-40, které mají HTHS větší než 4.0, a ty jsou zcela jiná liga. Pokud výrobce motoru akceptuje XW-30 i XW-40 tak je z mnoha hledisek jedno jestli tam naliji běžný XW-30 ACEA A3/B3/B4 nebo běžný XW-40 A3/B3/B4. Až na to, že ta xw-40 bude asi levnější.Techno píše:Pozdravujem všetkých a prosím o potvrdenie, resp. odmietnutie nasl. úvahy.
Oleje podľa ACEA B3; B3/B4; B4, prípadne aj plniace C3 (ak je to potrebné) umažú motor rovnako spoľahlivo aj v letných horúčavách na Talianskej dialnici, lebo všetky uvedené majú HTHS nad 3,5mPas a pritom je nepodstatné, či je to olej XW-30, alebo XW-40 .
Je to správna úvaha, alebo sa niekde "pošmykla".
Ďakujem.
Mimochodem řidší olej má vyšší průtok a motor jako celek je lépe chlazen, takže xw-30 může být lepší než XW-40.
Tak s tím chlazením a odoláváním bych ještě uvedl, že záleží i na měrné tepelné kapacitě, která by byla taky zajímavý údaj. Ale hádal bych, že dnešní oleje ji budou mít zhruba srovnatelnou.
I ta 30 by mohla umazat, zejména pokud je vůz důsledně konstruován a má výměník s chladící kapalinou či vzduchem.
Platí taky, že minerální základ lépe odolává lokálním extrémním teplotám než-li syntetický základ.
I ta 30 by mohla umazat, zejména pokud je vůz důsledně konstruován a má výměník s chladící kapalinou či vzduchem.
Platí taky, že minerální základ lépe odolává lokálním extrémním teplotám než-li syntetický základ.
Faktom je, že daná špecifikácia predpísaná výrobcom motora je vyrábaná v xw-30 aj 40. (nič výnimočné) Tu na tomto fóre sa zvykne odporúčať na leto skôr xw-40.
Vhodná zimná viskozita je jasná, používam 5w.
- čo sa týka prietoku oleja systémom, myslím si, že zubové čerpadlo pri rovnakých otáčkach prečerpe rovnaké množstvo oleja bez ohľadu na jeho viskozitu, rozdiel pri inej viskozite by som hľadal skôr v čerpacej práci
- merná tepelná kapacita, resp. ich rozdiel pri rôznych viskozitách bude iste zanedbateľná
Naozaj by som rád počul podložené argumenty hovoriace v prosech tej, či onej letnej viskozity.
Vhodná zimná viskozita je jasná, používam 5w.
- čo sa týka prietoku oleja systémom, myslím si, že zubové čerpadlo pri rovnakých otáčkach prečerpe rovnaké množstvo oleja bez ohľadu na jeho viskozitu, rozdiel pri inej viskozite by som hľadal skôr v čerpacej práci
- merná tepelná kapacita, resp. ich rozdiel pri rôznych viskozitách bude iste zanedbateľná
Naozaj by som rád počul podložené argumenty hovoriace v prosech tej, či onej letnej viskozity.
Docela zajimava otazka, taky o tom porad premyslim. Mam v aute motor BMW z 320D a tam je mj. predepsan i 5W/30, ale na druhou stranu v manualu k autu je v doporucenych viskozitach u xW/30ky uveden rozsah do 35st., coz u nas posledni dobou v lete byva vic, nehlede na to, kdyz pak clovek jede v takovych teplotach na dalnice. Takze asi na zimu 30ky jo, na leto bych dal asi tu 40ku?
Iste je to logická úvaha, ale dynamická viskozita xw-30/40 je meraná pri 100°C a tam rozdiely sú. Ale HTHS viskozita je meraná pri 150°C a tam sú rovnaké - teda rovnako vhodné? Čo z týchto vlastností je podstatnejšie? Navyše oleje SAE xW/40 neudržia svoju letnú hodnotu viskozitnej triedy počas celého výmenného intervalu (viskozita oleja môže klesnúť pod 12,5 mm2s-1).
A z toho som trochu "jeleň".
A z toho som trochu "jeleň".
To je pravda jen částečně. Zubové čerpadlo skutečně protlačí skoro cokoliv (pokud má co nasávat na vstupu) a proto je v systému obtokový ventil. Jakmile tlak oleje překročí určitou mez, tak část oleje místo motorem začne téci obtokem. Tlak za čerpadlem je úměrný otáčkám čerpadla, ale s nižší viskozitou je tlak při daných otáčkách nižší, tedy s řidším olejem se obtokový ventil otvírá z hlediska otáček později.Techno píše:- čo sa týka prietoku oleja systémom, myslím si, že zubové čerpadlo pri rovnakých otáčkach prečerpe rovnaké množstvo oleja bez ohľadu na jeho viskozitu, rozdiel pri inej viskozite by som hľadal skôr v čerpacej práci
A odvod tepla z motoru je dán průtokem, tedy s řidším olejem je motor ve vysokých otáčkách lépe chlazen.
Kdesi jsem zahlédl informaci že přechodem z 10w-60 na 5w-40 teplota oleje (max. teplota oleje při jízdě na okruhu) klesla z cca 130 stupňů na cca 115 stupňů.