Olej pro Fabii I-r.v.2001, 1,4MPI-motor AQW, 50kW

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Vojtěch Karas

Příspěvek od Vojtěch Karas »

Díky za všechny informace. Jsou více méně i protichůdné. Asi nechám si dát do motoru olej Castrol GTX Magnetec 10W-40, polosyntetický, který splňuje normu VW 500 00 a 505 00. Nastává další otázka zda původní minerální olej , který mám nyní v motoru Castrol GTX Professional 15W-40 je dobré nahradit polosyntetickým olejem a s jinou viskozitou. Slyšel jsem, že to lze, ale nevím to určitě. Asi by to chtělo nějakého odborníka. Předem děkuji za případné odpovědi.
modelář

Příspěvek od modelář »

Vojtěch Karas píše:Díky za všechny informace. Jsou více méně i protichůdné. Asi nechám si dát do motoru olej Castrol GTX Magnetec 10W-40, polosyntetický, který splňuje normu VW 500 00 a 505 00. Nastává další otázka zda původní minerální olej , který mám nyní v motoru Castrol GTX Professional 15W-40 je dobré nahradit polosyntetickým olejem a s jinou viskozitou. Slyšel jsem, že to lze, ale nevím to určitě. Asi by to chtělo nějakého odborníka. Předem děkuji za případné odpovědi.
Nic protichůdného jsem v těch odpovědích nezaznamenal. Naopak poslední směřování úvah tazatele považuji za naprosto odporující tomu, co všichni radili... :shock:
Freev

Příspěvek od Freev »

Já si myslím, že si dělá srandu :D


Včera jsem jsem měnil kamarádce olej na Renault Clio 1.2,, r.v. 2000, dle tacho najeto 110000 km. Byl jsem zděšenej, jednak špatný přístup k olejovému filtru / patrona - je obtokový , umístěný kolmo k vozovce v plastovém krytu nad pravým ramenem /. Co mě úpně zděsilo bylo množství karbonu a mazlavé tvrdší hmoty všude včetně plastového víčka pro nalévání oleje. Auto mělo pevný servisní interval 15.000 km nebo jeden rok, olej byl používán pouze CASTROL.


Nuže Vojtěchu, použij dle svého uvážení CASTROL............
Itall

Příspěvek od Itall »

Olej se takto změnit může, není důvod se obávat, dělají to i značkové servisy, já sám jsem po minerálním 15W-40 také dával posyntetický 10W-40. Že by Castrol do 4T motorů byl špatný, to nevím, podle mě je pouze drahý, já drahé oleje nepoužívám, takže zkušeností nemohu sloužit. Naopak do 2T motorů se dá sehnat poměrně levně a je špičkový - to jsem dlouhodobě vyzkoušel.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Řekl bych, že protichůdnost našich rad je nanejvýš infinitezimální a celkově vzato z jejich integrace vyplývá jasný směr :lol:
Taky nevím proč tady v diskuzi zaznívají pořád ty archaické pojmy "minerál, snytetika, polosyntetika" stačí uvést viskozitu (lépe ještě normu, API, ACEA, které o oleji alespoň něco říkají).
Jsem laik a 15W-40 bych nahradil klidně 10W-40, ALE ZACHOVAL BYCH DANÉ API (viz níže v příspěvku). Na fabii (2003, třívál, 40tis. jsem přecházel z servisního kdovíjakého Castrolu 10W-40 na Mogul 10W-40 Extreme a teď tam je Mogul 5W-40 Racing). Castrolácké API jsem nevěděl, ale Mogul 10W-40 splňoval VW502.00 tak jsem ho tam dal. Po roce jsem tam dal 5W-40, která už se shodovala s API (i normou) od Mogulu 10W-40.
Pokud se mluví o usazeninách tak syntetičnost nebo minerálnost hrají velice malou roli narozdíl od API. Pokud je API totožné, tak pravděpodobnost uvolnění úsad se značně zmenší. Uvolnění úsad tudíž nezáleží primárně na SAE (15W-40 nebo 5W-50) ale na onom API, které ale bývá často svázáno s nějakým SAE. Jinými slovy mám-li 5W-50 tak se obvykle jedná o API SL,SM ale pokud mám 15W-40 tak najdu SJ, SG, SL, SM. Z toho pak plynou různé mýty o kvalitě olejů, protože olej se stejným SAE od jednoho výrobce jezdil 10let bez problémů, pak tam dám druhý olej od jiného výrobce a ejhle po 2000Km jsem zadřel.
Tak doufám, že jsem to napsal srozumitelně.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

To, že některý olej je 15w/xx ještě neznamená, že je to "minerál", stejně tak oleje 10w/xx nemusí být "polosyntetiky", a oleje 5w/xx nejsou ve většině "plněsyntetické". Co by potom byly oleje třeba 0w20, 5w30, 0w40, 5w50 nebo 10w60?
Vojtěch Karas píše:.....zda původní minerální olej.....je dobré nahradit polosyntetickým olejem a s jinou viskozitou.....
Pokud oleje mají stejné API a ACEA, (u toho API může být rozdíl "jednodvě" písmena za S), tak můžeš ve třídách SAE "přecházet" bez obav, a SAE 10w40 je určitě vhodnější, než "patnáctka".
(Akorát, pokud Ti mohu poradit, tak tam Magnatec nedávej - proč? už tu bylo mnohokrát popsáno. Je spousta olejů lepších - a i levnějších - např. Agip, Elf, Esso, Liqui Moly, Mobil, Mogul, Motul, Q8, Repsol, Shell, Total, Valvoline.....).
Odpovědět