tmel na olejovou vanu

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Přátelé, zatím jsem spokojený, na víku jsem to sice přehnal a převys tam je, ale za 500Km to půjde kvůli utažení hlavy dolů, takže svět se nezboří. Ale konečně to těsní (i po tom jednom roce) opravdu ani kapka a to jsem se namordoval s různými těsněními a vždy to teklo.
modelář

Příspěvek od modelář »

Pokud jde o víko ventilů na Š100 a teklo to i po výměně těsnění, je téměř na 100% zkroucené, protože ho předtím někdo příliš utáhl, a to ještě navíc pouze vpředu. Proto je zapotřebí se napřed alespoň pokusit ho trochu srovnat.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

modelář píše:Pokud jde o víko ventilů na Š100 a teklo to i po výměně těsnění, je téměř na 100% zkroucené, protože ho předtím někdo příliš utáhl, a to ještě navíc pouze vpředu.....
Jo, to je jedna z věcí, která se musí utahovat opravdu s citem, protože tady platí
čím víc - tím hůř. A zrovna tak boční víko zdvihátek.....
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Pitris píše:
modelář píše:Pokud jde o víko ventilů na Š100 a teklo to i po výměně těsnění, je téměř na 100% zkroucené, protože ho předtím někdo příliš utáhl, a to ještě navíc pouze vpředu.....
Jo, to je jedna z věcí, která se musí utahovat opravdu s citem, protože tady platí
čím víc - tím hůř. A zrovna tak boční víko zdvihátek.....
Utažení olej.vany je jedna z nejdůležitějších věcí.Je potřeba si uvědomit, že hlavně v zimním období se právě olej. vana nachází v teplotně rozmanitém prostředí.Ve většině případů se jedná o lisované plechové nebo litinové vany, které postupem času okem nepozorovaně se dokážou zkroutit.Jde o kov na, který působí teplotní vliv, nic jiného.
Pokud se jedná o rovné dosedací plochy vany a bloku a kvalitní těsnění, tak není ani tmelu zapotřebí.Viděl jsem spoustu van, které když jsem položil na frézovací plošinu, tak se lehce pohupovali a to nebyli nikterak mechanicky zdeformované.Já osobně používám tmel jen z určitého alibismu a to jen takový lehký potěrový film.
Nejzásadnější je těžištně rovnoměrné utažení stejným momentem.Pro lajka je to na 1/4 ráčnou asi silou zápěstí, jinak max. do 40 Nm dle průměru šroubu a profilu dosedací plochy vany.Po ujetí cca 1000 km stejnou silou znovu projít.V servisech se používají tmely, které bych spíš nazval lepidla.Některé tyto sajrajty dostat dolů při opravě je věc.
Kde je tmelu za potřebí je určitě slabé tvrdé papírové těsnění, to už se většinou týká hodně starých motorů.Většinou se už používá lisovaný klingerit s pryží, korková směs, teflon s pryží atd tam ty profily jsou už vyšší a nároky na pevnostní utažení už nejsou tak velké.
Tím rozhodně netvrdím, že těsnící tmely nejsou potřebné, ale je potřeba zvážit jakým způsobem a jaké množství ho použít.Velká fagule tmelu rozhodně neznamená dokonalé těsnění.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

To jsem si teď vzpomněl, jak jsem přidělával domeček termostatu na hlavu :lol: Našel jsem Hermetik , řekl bych, že i poplatný době (20-30let zpátky?). Napiplal jsem těsněníčko (je to to "tvrdé papírové těsnění"?) a chytlo to nádhěrně, stejně tak jsem to oblemcal okolo čidla.
Světe div se, ono to drží i po té době, jen kvůli toho tak 2dny ještě smrdí ruce :wink:
A co se týká víka zdvihátek. Než jsem s autem začal, tak tam na šteftech nebyla gumová těsnění, jen podložky :evil: Víko rovnat nehodlám, protože tmel se s tím umí vypořádat.
Ke klingeritu. V mototechně snad už vůbec není, prodává se teď takové šedé poloplastové moderní těsnění z nevímčeho. No třeba pod karbec byl klingerit dobrý, protože těsnil a odolával teplu.
Korek se dá ještě sehnat a pak se ještě dělají gumová hnědožlutá těsnění.
modelář

Příspěvek od modelář »

Jo, Hermetik/Hermosal si také šetřím "na horší časy". Na některé aplikace je nanahraditelný, byť pochází snad ze 70. let. :wink:
Odpovědět