5w-30 za 5w-40

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

řiťoňa

Příspěvek od řiťoňa »

Anonymous píše:Trochu odbočím... jaký olej je tedy v našem podnebí lepší (při provozu většinou město a trochu okresky, občas dálnice) používat - 5W/30 nebo 5W/40 (obojí A3/B3)? Jaký je v nich tedy rozdíl? 5W/40 se hodí spíš pro vyšší zatížení (kvuli té /40)? Díky za info.
Nejlepšéé voleje só 20W40 vod Kastróla
řepouňa

Příspěvek od řepouňa »

řiťoňa píše:
Anonymous píše:Trochu odbočím... jaký olej je tedy v našem podnebí lepší (při provozu většinou město a trochu okresky, občas dálnice) používat - 5W/30 nebo 5W/40 (obojí A3/B3)? Jaký je v nich tedy rozdíl? 5W/40 se hodí spíš pro vyšší zatížení (kvuli té /40)? Díky za info.
Nejlepšéé voleje só 20W40 vod Kastróla
nenech se vesmát. nélepší je ceresól.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Anonymous píše:Trochu odbočím... jaký olej je tedy v našem podnebí lepší (při provozu většinou město a trochu okresky, občas dálnice) používat - 5W/30 nebo 5W/40 (obojí A3/B3)? Jaký je v nich tedy rozdíl? 5W/40 se hodí spíš pro vyšší zatížení (kvuli té /40)? Díky za info.
s olejem 5w30 může být nepatrně nižší spotřeba paliva, naopak je pravděpodobná o něco vyšší spotřeba oleje, ale toto by bylo markantnější oproti 5w40 při použití oleje se sníženou viskozitou (na který se ale neptáš, vím). Ta 5w40 je opravdu použitelná i při vyšším tepelném zatížení motoru - má "pevnější" olejový film. Řekl bych, že u nás - pokud se nejedná o stálé dálniční zatížení (tam by byla lepší ta "40") je to asi celkem jedno. Venkovní teplota při použití oleje "30" by neměla dlouhodobě překračovat +35°C.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pitris píše:s olejem 5w30 může být nepatrně nižší spotřeba paliva, naopak je pravděpodobná o něco vyšší spotřeba oleje, ale toto by bylo markantnější oproti 5w40 při použití oleje se sníženou viskozitou (na který se ale neptáš, vím). Ta 5w40 je opravdu použitelná i při vyšším tepelném zatížení motoru - má "pevnější" olejový film. Řekl bych, že u nás - pokud se nejedná o stálé dálniční zatížení (tam by byla lepší ta "40") je to asi celkem jedno. Venkovní teplota při použití oleje "30" by neměla dlouhodobě překračovat +35°C.
Díky za odpověď. Jde o výměnu v autě, které má 1 rok a najeto pouze 12.000 km (Kia Rio 1,6 CVVT). V servisu mi nabízí oba druhy a mám si vybrat. Mám vzít raději tu 40 abych se nemusel bát jet třeba v letním pařáku svižnou jízdou po dálnici třeba 200 km v jednom kuse? A asi raději jak jsem se tu dočetl SL než SM , že?
P.

Příspěvek od P. »

Pitris píše: Ta 5w40 je opravdu použitelná i při vyšším tepelném zatížení motoru - má "pevnější" olejový film. Řekl bych, že u nás - pokud se nejedná o stálé dálniční zatížení (tam by byla lepší ta "40") je to asi celkem jedno. Venkovní teplota při použití oleje "30" by neměla dlouhodobě překračovat +35°C.
A není to spíš tak, že pokud mají oba oleje stejnou HTHS viskozitu, že je olejový film stejně "pevný" ?
Pokud budu mít olej 0w-30 s HTHS 3.7 a olej 5w-40 s HTHS 3.6, tak přeci bude ten 0w-30 mít i za vyšších teplot pevnější olejový film. Nebo špatně chápu význam HTHS viskozity? Nesouvisí letní číslo spíš s tlakem oleje, který olejové čerpadlo vyvoří a pokud výrobce auta umožňuje použít 0w-30 i 5w-40, tak pokud mají oba oleje ACEA A3, tak je v případě běžných olejů v podstatě naprosto který z nich tam naleju ?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

P. píše:
Pitris píše: Ta 5w40 je opravdu použitelná i při vyšším tepelném zatížení motoru - má "pevnější" olejový film. Řekl bych, že u nás - pokud se nejedná o stálé dálniční zatížení (tam by byla lepší ta "40") je to asi celkem jedno. Venkovní teplota při použití oleje "30" by neměla dlouhodobě překračovat +35°C.
A není to spíš tak, že pokud mají oba oleje stejnou HTHS viskozitu, že je olejový film stejně "pevný" ?
Pokud budu mít olej 0w-30 s HTHS 3.7 a olej 5w-40 s HTHS 3.6, tak přeci bude ten 0w-30 mít i za vyšších teplot pevnější olejový film. Nebo špatně chápu význam HTHS viskozity? Nesouvisí letní číslo spíš s tlakem oleje, který olejové čerpadlo vyvoří a pokud výrobce auta umožňuje použít 0w-30 i 5w-40, tak pokud mají oba oleje ACEA A3, tak je v případě běžných olejů v podstatě naprosto který z nich tam naleju ?
Možná jsem se nepřesně vyjádřil. Oba oleje jsou pro daný příklad použitelné, ta "čtyřicítka" ale snese vyšší teplotní zatížení, a lépe se vypořádá s "dlouhou jízdou "pod plynem". A pokud výrobce umožňuje použít oleje 0w30 i 5w40, tak je potřeba tu SAE zvolit dle jízdních podmínek.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Anonymous píše:
Pitris píše:s olejem 5w30 může být nepatrně nižší spotřeba paliva, naopak je pravděpodobná o něco vyšší spotřeba oleje, ale toto by bylo markantnější oproti 5w40 při použití oleje se sníženou viskozitou (na který se ale neptáš, vím). Ta 5w40 je opravdu použitelná i při vyšším tepelném zatížení motoru - má "pevnější" olejový film. Řekl bych, že u nás - pokud se nejedná o stálé dálniční zatížení (tam by byla lepší ta "40") je to asi celkem jedno. Venkovní teplota při použití oleje "30" by neměla dlouhodobě překračovat +35°C.
Díky za odpověď. Jde o výměnu v autě, které má 1 rok a najeto pouze 12.000 km (Kia Rio 1,6 CVVT). V servisu mi nabízí oba druhy a mám si vybrat. Mám vzít raději tu 40 abych se nemusel bát jet třeba v letním pařáku svižnou jízdou po dálnici třeba 200 km v jednom kuse? A asi raději jak jsem se tu dočetl SL než SM , že?
Pokud po té dálnici budeš jezdit často, (bacha na Passaty a Mondea :lol: ), je vhodnější ta "čtyřicítka". Jinak je to asi jedno - a k tomu SL nebo SM - už se to tady probíralo; jestli Ti výrobce motoru nepředepisuje olej API SM, a trváš na horní hranici intervalu výměny oleje, a hlavně přes zimu, je vhodnější SL, pokud seš ochotný udělat "něco navíc" pro motor, a "trochu" zkrátit výměnný interval, klidně použij i tu SM.
Tom

Příspěvek od Tom »

- jen pozor! Motory JTD jsou koncepčně shodné s HDI od PSA, a tudíž se vstřikováním paliva Common Rail. Pro tyto motory není vhodné použití olejů s SAE něcoW30, jelikož tyto mají při provozní teplotě tenčí olejový film než motor potřebuje. Průšvih to může být v létě při vysokých teplotách, kdy se film může začít trhat a vy motor můžete přidřít.

Takže olej by měl být API CF a ACEA B3, B4 :idea:[/quote]

Kia ceed 1.6 CRDi 85 kw (common rail) a výrobce doporučuje olej 5W-30, jak je vidět tak nezáleží na typu vstřikování
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jan Nowak píše:Takže olej by měl být API CF a ACEA B3, B4
Ano, ale i tyto jsou ve třídách 0w30 a 5w30, takže není důvod, proč je nepoužít
Odpovědět