VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9939
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Colommbo »

Proto píšu, co bych nalil, a zbytečně neřešil. A vlastně ani nevím(e) (možná jsem to jen přehlédl), proč Pavel uvažuje/uvažoval o 5W40
Pavel S. píše: úte bře 19, 2024 8:05 ...V servisu mi řekli, že dávají olej 0W-30, nebo 5W-30. Když jsem chtěl 5W-40, tak mě předtím varovali, že tyto nové motory mají tak úzké kanálky pro olej, že ta hustší 40 těmi kanálky už neproteče a nemazalo by to, a poškodil bych motor.
Mě to připadá jako nesmysl. Pokud to studené (nebo na mrazu) nechám pomalu ohřát bez vytáčení, tak to podle mě musí protéct všude. Má s tím někdo zkušenosti?
pak se rozjel kolotoč... Koncernové motory (a někdy i sami jejich majitelé) bývají na olejové normy citlivé, tož proč dráždit hada bosou nohou... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

V těch VW normách není nic tak revolučního, takže spousta požadavků míří na to, aby byly možné dlouhé servisní intervaly. A nesplnění požadavků na opotřebení specifických pro VW by se neprojevilo za pár set kiliometrů, ale za pár desítek tisíc.

Když už jsme u těch (příliš) dlouhých servisních intervalů ...
Pavel S. píše: stř bře 27, 2024 20:03 Už jsem objednal RAVENOL VMP SAE 5W-30, a dám ho tam. Jediné pozitivum je, že budu mít proplach (trochu dražší) motoru kvalitním olejem, po původním majiteli.
Servisní historie toho auta by asi mohla naznačit jak často se měnil olej ...
----
Pokud jsem správně našel, tak výrobce má nastaven proměnlivý interval a až 30 000 km a doporučená viskozita 0w-20. Řekl bych, že celkem smrtící kombinace.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Nové poznatky a závěr. Jelikož se někteří ptali i na údaje, které byly již výše uvedené, tak udělám stručnou celkovou rekapitulaci (aby někdo nemusel číst celé tři stránky zpět):

AUDI A6 3.0TDI, 07/2019, 210kW, 60 tisíc km. Auto mám od 32 tisíc km (Auto vlastnila v Německu soukromá osoba – žena, po 4 letech to vrátila do AUDI, a já to mám přímo od té německé AUDI). Výměna oleje při 32, 40 a 50 (v servise 5W-30), a teď při 60 tisících jsem to měnil sám. Ve všech třech intervalech mi to vždy za těch 10 tisíc km spotřebovalo celkem cca 5mm na měrce.

Teď tedy výměna při 60 t. km takto:
První výměna oleje - (výpustným šroubem zespoda) a nalito 6,0l MILLERS XF PREMIUM C3 5w40
Provedeny 2 jízdy po 100km (50 tam vždy studený start a 50 zpět), po obou jízdách se snížila hladina oleje viz můj předchozí obrázek. Tak jsem ihned provedl druhou výměnu oleje po 200km.

Druhá výměna oleje -(výpustným šroubem zespoda, a pak jsem ještě ruční odsávačkou zeshora vysál z vany cca 300ml oleje) a nalit 6,0l RAVENOL VMP SAE 5W-30
(Poznámka: ten olej byl po 200 km také černý, to je normální? Má to někdo vyzkoušené?)

Provedeny 3 stejné jízdy po 100km (50 tam vždy studený start a 50 zpět) po první jízdě se také snížila hladina oleje, ale pak už držela na stejné hodnotě a už neklesala – viz obrázek v tomto příspěvku. (Tyto tři jízdy jsem už nehlídal otáčky motoru.)

Beru to tak, že v obou výměnách ty první jízdy (50 tam a 50 zpět) se olej nasával do filtru apod.

Takže závěr:
V obou výměnách jsem nalil přesně 6,0l. Na 5W-40 po 200 km je na měrce o (5mm plus 300ml co jsem vytáhl odsávačkou) méně oleje, než na 5W-30 po 300km. (Ten 5W-40 jsem po 200km vypustil, takže nevím, jestli by ubýval i nadále)
Jsem tím překvapen, ale ať přemýšlím jakkoliv, tak mě nenapadá nic jiného, než že ten hustší olej protekl přes pístní kroužky. Výšku hladiny měřím vždy na stejném místě v garáži po vychladnutí.

Dotaz: ten RAVENOL VMP SAE 5W-30 je kvalitní olej? Nebo má někdo tip na lepší olej ACEA C3

Kornel: máš pravdu, že hustota je něco jiného než viskozita (voda má větší hustotu než olej). Pravda je však také to, že hustota (hustší) má více významů. Slovo hustší je opak řidší. A některé slovníky slovo hustý udávají jako synonymum ke slovu viskozita.

Colommbo: zkušenostma se člověk učí, dík za koment :wink: . Takže už to neřeším a budu tam dávat 5W-30, a ještě zkrátím intervaly výměn.

Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pavel S. píše: čtv dub 04, 2024 9:41.
....ten RAVENOL VMP SAE 5W-30 je kvalitní olej? Nebo má někdo tip na lepší olej ACEA C3
Je to jeden z hodně dobrých olejů :wink:

Pavel S. píše: čtv dub 04, 2024 9:41....olej byl po 200 km také černý, to je normální?
Je to tím že v motoru vždy zůstane zbytek starého černého oleje a ten obarví nový.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Pavel:
Po 4 letech majitelka najezdila 32 000 km, takže 8000 km na rok. Za těch 32 000 / 4 roky bych to tipl na dvě výměny oleje, což není žádná výhra, ale ani žádná katastrofa. Tedy nejspíš s na její potřeby jezdila se silně přemotorovaným TDI krátké trasy.
Takovýto nájezd jsem některé roky měl taky - je to každý den pár km (cca 5 km) do práce a 5 km zpět a čas od času delší trasa nebo jízda na nákup. Tyhle poskoky po městě dávají zabrat i nepřímovstřikovému atmosferickému benzínu. Proč si na tohle někdo pořídí TDI je mimo moje chápání. A tihle lidi občas neváhají úplně studenému motor šlápnout při rozjezdu na krk, protože to je jediný okamžik, kdy si reálně dokáží užít výkon motoru. Takže kořeny problému bych hledal tady - nánosy karbonu a věčně studené turbo dostávalo za uši.

Sice nejsem fanoušek Millerse, ale jsem si jistý, že ten jejich 5w-40 za tohle fakt nemůže. Millers dělá dobré oleje a motor nemá šanci poznat rozdíl mezi 5w-30 a 5w-40.

Millers F PREMIUM C3 5w40:
HTHS: 3.7 mPa.s
Kinematická viskozita při 100°C: 13.3cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 79.0cSt

Ravenol REP 5w-30:
HTHS: 3.7 mPa.s
Kinematická viskozita při 100°C: 12,2
Kinematická viskozita při 40°C: 73,4

To jsou skoro stejná čísla a než se olej ohřeje na provozní teplotu, a to u TDI může trvat docela dlouho, tak musí motor i s olejem 0w20 čelit mnohem vyšší viskozitě, než jakou pak má 5w-40 při provozní teplotě. Takže olejem 5w-40 to opravdu nebude.

RAVENOL VMP SAE 5W-30 už patří do té kategorie, kde se colkoliv lepšího hledá dost obtížně.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

A s tou původní majitelkou můžeš mít pravdu, a taky to může být jinak, to my nevíme. Ale fakt je ten, že ty přechozí 3 intervaly výměn to bylo se spotřebou oleje v pořádku.

Zní to logicky co píšeš. Mě ani ve snu nenapadlo, že o 10% hustší olej způsobí tento problém při nižší teplotě. Taky bych tomu nevěřil, kdyby mě to někdo tvrdil.

Ale pokud vyloučím, že měrka na AUDI ukazuje špatně, tak na 5W-40 se olej ztrácel, a jakmile jsem dal 5W-30, tak se přestal ztrácet.

Takže pokud najdeš nějaké jiné vysvětlení, proč měrka na 5W-40 ukázala méně oleje, tak jsem jedno velký ucho … :wink:
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Je tam kromě elektronické měrky i měrka klasická? Ty elektronické vynálezy, pokud se na nich usadí lak, kal nebo nějaký jiný kousek bordelu, můžou lhát až se jim od elektroniky práší.

Myslím to vážně - na americkém fóru kdosi psal, že mu měrka ukazovala změny hladiny, které moc nedávaly smysl, pak zkrátil intervaly výměn oleje na polovinu a začal používat olej, co poněkud víc čistí, a měrka zase po čase začala fugovat.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1761
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

Pavel S. píše: čtv dub 04, 2024 9:41 Kornel: máš pravdu, že hustota je něco jiného než viskozita (voda má větší hustotu než olej). Pravda je však také to, že hustota (hustší) má více významů. Slovo hustší je opak řidší. A některé slovníky slovo hustý udávají jako synonymum ke slovu viskozita.
čo za nepresnosti a technicky nezmyselné synonymá píšu niektoré slovníky sa vyser... v tribológii sú hustota a viskozita diametrálne odlišné termíny a vlastnosti kvapalín, ktoré spolu naviac nijako nesúvisia :!: takže žiadne synonymum a pod nezmysly.

Viskozita je vnútorný odpor častíc-molekúl kvapaliny voči pohybu- inak povedané laicky schopnosť tiecť za daných podmienok..., hustotu snáď netreba definovať.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Je tam pod kapotou na tu klasickou železnou měrku připravená trubička, která je zaslepená (tou trubičkou jsem odsával olej zeshora). Už jsem tu měrku objednal, a čekám na ní. A pak to porovnám s tou digitální měrkou.

Ale zase mi to nepřijde, že by ta digitální měrka nějak moc fixlovala. Vždy její stav odpovídal očekávání. Nikdy to nekolísalo. Po novém oleji, vždy ukázala max, a pak to během těch 10 tisíc km (do další výměny) vždy plynule klesalo (jak jsem psal o cca 5mm).

A teď při těch dvou výměnách po 200km, to bylo stejné, žádné kolísání jsem nezaznamenal.
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Elektronické senzory v autech fungují tak, že je to naprogramováno, aby to od uživatele negenerovalo zbytečné otázky a udržovalo ho to v klidu. Tedy například ukazatel teploty chladící kapaliny neukazuje skutečnou teplotu a proto to vypadá, že se po zahřátí motoru ani nehne. Ukazatel se hne až když teplota vybočí z normálních provozních mezí, což u mého auta bude někde mezi 85 až 110 stupni. Takže ikdyž jedu v létě pilu po dálnici, tak je ručička ve stejné poloze, jako když v zimě jedu piánko po okresce, což je očividně nesmysl. Já bych řekl, že moje auto indikuje:
teplota vody pod 50
teplota vody 50 - 85 - to ručička leze docela rychle nahoru
teplota vody mezi 80 a 110 - ručička nehybná poloze odpovídající cca 90 stupňům
teplotu vyšší než cca "90" jsem zatím neviděl, ani když jsem v létě v Německu měl průměrnou spotřebu na dálnici cca 13l/100 km benzínu, ale prostor tam je, tak snad ji to ukázat umí.

Stejné je to i s ukazatelem hladiny oleje u VW group - je to lepší než ON/OFF, ale věřit se tomu nedá, protože to má udržovat uživatele v klidu.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9939
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Colommbo »

Je mi to velmi líto, ale myslím si totéž - hlavně uživatele udržovat v klidu, pamatuju si to ze služebních Oktávií - ručka teploměru stále pěkně rovně nahoru (pamatuju-li si dobře, tož pozice označená 90) :) Na první dobrou vlastně nevím, co je lepčí, sám mám ale radši, když se ručky hýbou stejně jako klasickou olejovou měrku. Ale doba pokročila a nejen ta automobilová... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1797
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Teplota vody, palivo a měrka jedině fyzickým ukazatelem. Modrá kontrolka vody nebo digitální měrka, blboooost
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jarson1 »

Tak ja neviem....civic ma tiez digitalny ukazatel teploty ( nie teda cislo, ale taku stupnicu z malych stvorcekov) ale myslim , ze reaguje docela živo na zmeny. Ked som to kupil, malo to vadny termostat. Bolo tam " žvejknute" gumove tesnenie a branilo uzavretiu. Takze to slo skor na studeno. Ale reagovalo to naozaj promptne a presne podla rezimu jazdy ako by sa to dalo ocakavat. Po vymene to vylezie tesne nad polovicu a tam drzi bez akehokolvek zakolisania.
A v toyote je suce rucickova , ale tam po zohriati pride na svoju polohu a potom uz drzi jak nakreslená nech sa deje co sa deje. Tu je stale povodny termostat a nikdy sa to nemenilo takze neviem ako by sa to spravalo s poruchou.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

jarson1 píše: pát dub 05, 2024 15:58 Po vymene to vylezie tesne nad polovicu a tam drzi bez akehokolvek zakolisania.
No a přesně o tom je to co jsem psal, protože reálně se ta teplota vody mění, protože podle skutečné teploty vody se zapíná a vypíná sahara. Dojel jsem s teplým motorem k Lidlu, udělal rychlý nákup a po nastartování se ručička vrátila do polohy, se kterou jsem ten motor vypínal. Tomu, že během těch cca 5-10 minut co byl motor vypnut teplota vody neklesla opravdu, ale opravdu nevěřím.
Dojedu ke garáži, sahara neběží, než otevřu garáž, tak se sahara zapne, chvíli běží a pak se vypne - celou tu doby si rafička drží konstantní polohu těsně pod polovinou rozsahu.

Je to stejné na mém C8G (2008) i na C9G (2017). Na starších autech, kde se do toho ještě tolik nemontovala elektronika, se ta rafička aspoň trochu hýbala.
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jarson1 »

Toyota ma 32 rokov a " rafičku" . Nehybe sa.
Dokonca ani fiat 850 z roku 68 sa nehybal. Na rozdiel od rychlomera, ktory sa klepal v rozsahu kludne 20km/ h :mrgreen:
Jedine auto co som mal a teplota kolisala neustale bola skoda 105 :)
Inak pre tych co su zvedavi a origo ukazatel im to neumoznuje mam jeden tip. Nie je to moj napad, vymyslel to Senad ( abc). Dat si lacny elm 327 do zastrcky obd a pustit si na mobile v torxe zive data. A uvidime ako sa ta teplota realne pohybuje.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Odpovědět