VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Moderátor: Colommbo
- BigBang
- Příspěvky: 1875
- Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
- Bydliště: Dux & Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
To bude ve vaně v rámci čidla hladiny a "kvality" oleje. To není nic hrozného ty teploty, ale zaleží jak často v tom DE jezdíš. Pokud často, tak klidně tu 40 dej.
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Tak to je potom ovsem uplne nieco ine
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
- Colommbo
- Příspěvky: 9957
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
I já děkuji za uvedení na pravou míru.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Před několik dny jsem se ptal zda je možné do AUDI rok 2018 3.0, 210kW (nafta DPF) dát 5W-40 místo 5W-30.
Ještě jsem se podíval na čísla, a podle nich to tak jednoznačně nevypadá.
Výrobce předepisuje 507 00 (to je 0W-30 nebo 5W-30) nebo 509 00 (což je 0W-20)
Co se týče dynamické viskozity a chemického složení, tak tam problém v 5W-40 nevidím.
Vyhledal jsem průměrnou kinematickou viskozitu (mm2s-1) při 100°C .
0W-20 má přibližně 8,5
5W-30 má 11,89
5W-40 má 14,06
Takže 5W-40 je oproti 5W-30 o 18% hustší a oproti 0W-20 je hustší dokonce o 60%.
Jelikož výrobce připouští oba druhy oleje (W20 i W30) tak to chápu tak, že hustota oleje W30 je hraniční, aby se to ještě uchladilo při vysokém výkonu. A pokud tu limitní hustotu ještě o 18% překročím, tak v tom tedy vidím problém.
Motor musí tím pádem překonávat vyšší odpor, a při vysokém/maximálním výkonu se bude přehřívat, a v horším případě se poškodí, může se zadřít apod.
Řešil to někdy někdo z tohoto pohledu? (Už nevím kde, ale na netu jsem viděl, jak před tímto jeden olejář varoval)
Ještě jsem se podíval na čísla, a podle nich to tak jednoznačně nevypadá.
Výrobce předepisuje 507 00 (to je 0W-30 nebo 5W-30) nebo 509 00 (což je 0W-20)
Co se týče dynamické viskozity a chemického složení, tak tam problém v 5W-40 nevidím.
Vyhledal jsem průměrnou kinematickou viskozitu (mm2s-1) při 100°C .
0W-20 má přibližně 8,5
5W-30 má 11,89
5W-40 má 14,06
Takže 5W-40 je oproti 5W-30 o 18% hustší a oproti 0W-20 je hustší dokonce o 60%.
Jelikož výrobce připouští oba druhy oleje (W20 i W30) tak to chápu tak, že hustota oleje W30 je hraniční, aby se to ještě uchladilo při vysokém výkonu. A pokud tu limitní hustotu ještě o 18% překročím, tak v tom tedy vidím problém.
Motor musí tím pádem překonávat vyšší odpor, a při vysokém/maximálním výkonu se bude přehřívat, a v horším případě se poškodí, může se zadřít apod.
Řešil to někdy někdo z tohoto pohledu? (Už nevím kde, ale na netu jsem viděl, jak před tímto jeden olejář varoval)
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Ten motor bys nezadřel ani s 10w60 - protože
Pak si napsal žePitris píše: ↑úte bře 19, 2024 8:34....olej podle jízdních podmínek
Jestli budeš jezdit normálně tak úplně klidně 0w30 (časté studené starty / výměna po 10 tkm), či 5w30 (méně startů, spíš meziměsto / výměna do 15 tkm) s normou VW 504/507.
A(le) když by si tomu dával "pilu" někde na německé dálnici, dá se vzít 5w40 C3 -> ale to by pak bylo vhodné od Tebe upřesnit co a jak.
Šel si na to s matematikou a procentama, a to mě ve škole nikdy nebavilo A(le) když tedy vezmu za konstantu ono "5W-30 má 11,89" tak ano, ten olej ma určitou viskozitu při 100°C. Když bude 80°C bude viskóznější, když bude 120°C bude méně viskózní. A můžeš si spočítat jaká bude viskozita oleje 5w40 (nebo té 0w20) při 120°C.... Ta 0w20 bude "voda" a 5w40 bude mít viskozitu (nevím kolik přesně - nechce se mi to počitat) jako 5w30 při 100°C (?) Takže olej podle jízdních podmínek - když olej ohřeješ třeba na 140°C, dá se i ta 10w60. Ale u Tebe zbytečné - Ty max 120°C a to dá i ta 5w30 (s normální HTHS). Ale lze i 5w40....
V motoru to není ani o jedné teplotě, ani o jedné SAE (a navíc 30 může být od 9,5 do 12 > kterou by výrobce myslel(?) a 40 od 12,5 do 15). A většinou olej přehřejí "malorážky", páč se na to víc šlape a toho oleje tam bývá málo.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Je fakt, že při použití méně viskózního oleje stejné kvality jsou teploty o něco nižší, ale praktický rozdíl mezi běžnou 5w-40 a kvalitativně podobnou 5w-30 bude dost malý. Prémiová 5w-30 snese mnohem víc než levná 5w-40.
Důvod proč použít vyšší viskozitu, než předepisuje výrobce, je zjištění, že tlak oleje při zatížení příliš padá nebo vědomí, že provozuji auto značně netypickým způsobem a olej se dlouhodobě přehřívá - jenomže na to přehřívání potřebuji olej, který to snese a to určitě nepoznám podle viskozity, ale podle odparnosti.
Důvod proč použít vyšší viskozitu, než předepisuje výrobce, je zjištění, že tlak oleje při zatížení příliš padá nebo vědomí, že provozuji auto značně netypickým způsobem a olej se dlouhodobě přehřívá - jenomže na to přehřívání potřebuji olej, který to snese a to určitě nepoznám podle viskozity, ale podle odparnosti.
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Presne tak. Hlavne keď výrobca navrhne dlhšie intervaly výmeny,což nie je v dnešnej dobe nič výnimočné takže sa neni čomu čudovať,že SAE triedu 5W40 výrobca vo svojom odporúčaní vynecháva.
Pavel S. dobre si to všetko prepočítal,ale tá o niečo vyššia viskozita, nebude problém pre tento motor. Ak si zvolíš kratšie výmeny, tak dá sa použiť v pohode
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Pitris: na první pohled to zní logicky, co píšeš.
Porovnáváš to však s tím olejem 5W-30. Výrobce to vyrobil také pro 0W-20. A tam ten rozdíl viskozity je 60%. A pokud je ten motor vyroben pro viskozitu 0W-20, tak 5W-30 ještě zvládne, ale 5W-40 už je hodně mimo specifikaci výrobce.
Pravdou také je, že čím vyšší otáčky (zatížení) motoru, tím řidší musí být olej. Píšete to také zde: https://www.oleje.cz/poradna/viskozita- ... vych-oleju cituji:
„Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení – nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.“
A je otázka, zda ten 5W-40 ještě tu nízkou (předepsanou) viskozitu splňuje.
Takže zatím tápu, jaký si udělat závěr ...
(Poznámka: našel jsem fotky displeje z toho Německa, a ta teplota oleje není 120°C ale 115°C (jízda plný plyn přes 200). To je ale nepodstatné…)
Porovnáváš to však s tím olejem 5W-30. Výrobce to vyrobil také pro 0W-20. A tam ten rozdíl viskozity je 60%. A pokud je ten motor vyroben pro viskozitu 0W-20, tak 5W-30 ještě zvládne, ale 5W-40 už je hodně mimo specifikaci výrobce.
Pravdou také je, že čím vyšší otáčky (zatížení) motoru, tím řidší musí být olej. Píšete to také zde: https://www.oleje.cz/poradna/viskozita- ... vych-oleju cituji:
„Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení – nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.“
A je otázka, zda ten 5W-40 ještě tu nízkou (předepsanou) viskozitu splňuje.
Takže zatím tápu, jaký si udělat závěr ...
(Poznámka: našel jsem fotky displeje z toho Německa, a ta teplota oleje není 120°C ale 115°C (jízda plný plyn přes 200). To je ale nepodstatné…)
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
To je ten motor 3,0 TDI kde je problém aj s tlakom oleja....
Kamoš to servisuje, po 120 az 150 000km treba rozvody atď,. materiál 5000+€.
Ja by som tam lial niečo kvalitné ako Ravenol VSW.
Kamoš to servisuje, po 120 az 150 000km treba rozvody atď,. materiál 5000+€.
Ja by som tam lial niečo kvalitné ako Ravenol VSW.
Volkswagen Passat 2018 2.0 TDI DSG7
Leto: Ravenol VMP 5W-30
Zima: Ravenol VSW 0W-30
Leto: Ravenol VMP 5W-30
Zima: Ravenol VSW 0W-30
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Ty vole.....
To musi byt velmi vzacne auto, ked to ludia fakt su ochotni podstupit... Ja som ocividne z uplne ineho sveta. Aspon sa tak po precitani tohoto citim .
Alebo ti tam ubehla nejaka ta nula....
To musi byt velmi vzacne auto, ked to ludia fakt su ochotni podstupit... Ja som ocividne z uplne ineho sveta. Aspon sa tak po precitani tohoto citim .
Alebo ti tam ubehla nejaka ta nula....
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Neušla mu, je to fakt... Pozri si kanál "Naša garáž" na YT od chalanov slovákov - servis zamerany na VAG . Pravidelne dávaju videá .. Je tam toho o týchto skvostoch mrte .
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Já Ti tu 5w40 nenutím, a taky jsem napsal že 5w30 507 to dá. Když ale (po)jedeš v létě v D několik desítek kilometrů přes 200 nebo třeba budeš půlhodiny popojíždět v koloně na naší dálnici nebo ve městě, tak tomu motoru bude líp s 5w40 než s 0w20.
A s těma otáčkama vs. viskozita
Vyšší otáčky -> vyšší zatížení -> vyšší teplota = nižší viskozita oleje....
A třeba 4T motorky co točí 12 - 15 t.ot. jezdí i na 10w50. A proteče to a uchladí se to taky. A určitě ne proto že by v motoru byly větší vůle.
PS: tu 0w20 výrobce nezmiňuje proto, že by byla něco extra ale kvůli pitomejm zelenejm.
PS2: já mám 0w20 povolenou taky. Jezdím v otáčkách "Ty x 2" a motor si s 0/5w40 přede.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Servisáci milují VAG. Vše na ně seženeš a máš pořád práci.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
- Pitris JUNIOR
- Příspěvky: 1815
- Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
- Bydliště: Brno
Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?
Jonak ale 0w20 v těchto motorech je spíše zlo, a je předepsaný jen skrze zelené ekoidioty
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16