Motor Rover K-series - olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
KDB
Příspěvky: 20
Registrován: pon kvě 07, 2018 20:35

Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od KDB »

Potřebuji opět výběrové řízení na olej 10W40... Bude to delší - to říkám pro slabší povahy :)
Jedná se motor firmy Rover - K series, vyráběný v letech 1989 - 2012.
S oleji začínal výkonostně API SG, SH, ACEA A2, A2-96. Viskozitní třídy byly poměrně širokého rozsahu podle podnebí, ale pro Evropu typicky 10W40. Motor nemá žádné typické slabiny, ani zvláštní nároky na olej.
U posledních let výroby pod značkou MG/Rover (2000-2005) se připouštělo použití ACEA A1 (mimo verzi 160k) , ale pořád byl standart A2 s viskozitou 10W40.
Verze 160k měla variabilní časování sacích ventilů (VVC) - nevím jestli omezení použití A1 bylo kvůli němu, nebo kvůli přepokládanému sportovnějšímu využití.
Konkrétně se mi jedná o motor 1,8l DOHC VVC 160K, vzduchový chladič oleje ( náplň 6,5 z původních 4,5) s 74° termostatem, hydroštely, ročně najede minimálně 30t km. Minimum tras je pod 50km. Výměny po 10t.
Olejová historie u mne začala před 15lety Texacem Havoline Extra 10W40 , API SL (dobrá cena a nostalgie :), protože Texaco s MGR úzce spolupracovalo), změna nastala až když Texaco změnilo API na SM.
Začal jsem používat Meguin Syntech Premium SAE 10W-40 , API SN, parametry vypadají slušně, dobrá cena a zaručená originalita. Ten liju do všech motorů, co mám, které pochází z doby 1990-2003.
Do K-series verze s VVC jsem začal používat Ravenol TSI 10W40, API SN - s ohledem na VVC mechanizmus a tvrdší využití. Tam jsem sázel na PAO ( nevím jestli dobře) a svůj lepší pocit.
Blíží se doba nákupu zásob a přijde mi, že Ravenol zvedá ceny a ubírá na kvalitě - pletu se ? Proto si říkám, jestli nepřejít zase na obyčejnější olej ( i ten 160k motor na ně nalítal 200t. km bez újmy). Jednak mi není sympatická tahle politika a ročně kupuju celkem tak 120l olejů, tak i cena hraje roli. A případně si zase sjednotil oleje.
Plus mi obecně přijde, že se situace vyhrotila do dvou směrů, nové motory (zvlášt s DPF a GPF) vyžadují opravdu jiné výkonnosti (aditiva) a viskozity, než motory "klasické" koncepce. Není tedy vhodné pro motory z 90tých let dávat oleje s API max. SL ? Nebo jim API SN, SP vyhoví stejně dobře ? Bohužel nemám teď už známého tribotechnika, který by k tomu řekl něco mimo záznam...
Takže co ? Jít do něčeho s SL, nebo s dobrým základovým olejem... Fakt nevím.
Díky, kdo to dočetl až sem..
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Pitris »

Ta verze 160k měla snad povolenou A1 kvůli tomu že si někdo (a chybně myslel) řekl že A1 je lepší jak A2. Ale určitě to nebylo (z hlediska mazání) pro variabilní časování nebo na přepokládané sportovnější využití. Že by snad už ekolog...? :( Nicméně k Tvému motoru - dával si 15w40 a 10w40 SL. U té 10w40 klidně zůstaň a jestli SL nebo SN je celkem jedno a SN se bát nemusiš. Ba naopak -> ten olej lépe odolává biosložce v palivu.
Ravenol TSI je supr olej ale je dražší, to je fakt. Stejně tak jak Motul 6100 Synergie+ nebo Millers EE. Levnější a pořád velmi dobrá volba je třeba....
Eni-i-sint, Repsol Elite Multiválvulas, Shell HX7, Q8 Advanced nebo (pro jetější motory) Valvoline MaxLife.
Snad jen, jestli hodně mrazivé starty, dala by se kvůli hydroštelům i 5w40.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od emge »

Ten Megol (Meguin Oil) Syntech Premium 10W-40 tiež používam do Felicie. Myslím si, že je to kvalitný olej vhodný pre staršie automobily (podľa popisu výrobcu).
https://www.meguin.de/en/megol-motoreno ... 02075.html
Jeho parametre podľa technického listu sú "podozrivo" podobné s olejom Liqui Moly Super Leichtlauf 10W-40. Meguin Oil je vlastníkom značky Liqui Moly a vyrába oleje pod obidvomi značkami.

V poslednej dobe ale výrazne zdraželi všetky oleje 10W-40 a dnes je len malý rozdiel v cene oproti 5W-40. Tak zvažujem, či v budúcom roku neprejdem radšej na túto viskozitu.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Colommbo »

Pitris píše: ned říj 08, 2023 12:54 ...Nicméně k Tvému motoru - dával si 15w40 a 10w40 SL...
...nebo (pro jetější motory) Valvoline MaxLife.
Snad jen, jestli hodně mrazivé starty, dala by se kvůli hydroštelům i 5w40.
Čtl jsem to několikráte, avšak olej 15W40 tam nikde nevidím - možná tě spletl údaj "před 15 lety"... :) A (nejen) na Valvoline MaxLife se shodneme, oleje A1 či A2 už jsou dávno za námi.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Pitris »

Colommbo píše: ned říj 08, 2023 14:39 Čtl jsem to několikráte, avšak olej 15W40 tam nikde nevidím - možná tě spletl údaj "před 15 lety"... :) A (nejen) na Valvoline MaxLife se shodneme, oleje A1 či A2 už jsou dávno za námi.
Pravda jawohl 🐃 😄 omlouvám se, ta 15-ka mi asi evokovala 15w40....☹️

Jinak ovšem to Texaco Havoline 10w40 je taky dobrý oil 👍
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Colommbo »

Rozumím a naprosto chápu - kdyby kolega napsal před 14 lety, nic takového by se nestalo... :D
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
KDB
Příspěvky: 20
Registrován: pon kvě 07, 2018 20:35

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od KDB »

Díky za reakce a trpělivost můj příspěvek přelouskat :))
To Pitris: s A1 je to opačně, Rover jí povolil do všeho, mimo verze 160k .
Z manuálu :
Specifikace oleje
Benzínové motory: Používejte jakoukoli značku motorového oleje 10W/40 splňující požadavkyspecifikace: ACEA A2.
POZNÁMKA: S výjimkou modelů 1,8 - 160 se mohou oleje ACEA A1 lze také použít - specifikace A1 může zlepšit spotřebu paliv .

S variabilním časováním je viskozita spjatá možná z hlediska únosnosti ol. filmu, ale určitě s průběhem viskozity a teploty, protože ECU hlídá teplotu oleje nejen u filtru, ale i ve vlastním VVC mechanizmu. ECU pak podle předpokládané viskozity dolaďuje reakce natáčení vaček, tam by A1 mohla něco zkreslit.
Od Texaca jsem odešel nejen kvůli změně na SM, ale že i současně začali být skoupí na údaje v TL.
Meguin se vcelku nestydí za info, což mě bylo sympatické.
Jak vidíte Meguin ve srovnání s Vámi zmíněnými oleji ?
KDB
Příspěvky: 20
Registrován: pon kvě 07, 2018 20:35

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od KDB »

To Pitris :
Pitris píše: ned říj 08, 2023 12:54 ...U té 10w40 klidně zůstaň a jestli SL nebo SN je celkem jedno a SN se bát nemusiš. Ba naopak -> ten olej lépe odolává biosložce v palivu...
Větší odolnost proti účinkům biosložky je fajn, ale maže to opravdu stejně dobře jako SL ? Leckde tady v debatě se pořád upřednostňuje SL....
A teď mi došlo, že jsem nezmínil fakt, že valnou část provozu je na plyn, takže minimálně problém biosložka odpadá.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Pitris »

Takže jsem Tvůj příspěvek pobral blbě vlastně celý ☹️ 🤨 Nicméně A1 předepíše ekolog a konstruktérovi mnohdy nezbude nic jiného než se přizpůsobit. Ovšem nikdy nemůže být něco v motoru spjato/vyrobeno jen a pouze na určitou viskozitu (ať už HTHS nebo při 100°) protože v závislosti na teplotě by to něco fungovalo jen v úzkém teplotním pásmu. (Dejme tomu při 90° bude i 10w40 A3 řidší jak 5w30 A1 při 70°).

A(le) jak jsem napsal - můžeš v té 10w40 SL i SN a bát se nemusíš. A i to Texaco je už SN. Ano, psávalo se spíš SL, leč místo SM. Tahle norma vznikla + - v r. 2004 kvůli emisím, pro snížení oxidace, snížení opotřebení a pro lepší nízkoteplotní vlastnosti, ale tehdy bohužel ty nízkoemisní aditiva nedokázaly zajistit stejnou ochranu motoru jako u olejů SL. U normy SN z r. 2010 to bylo už vyřešeno.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
KDB
Příspěvky: 20
Registrován: pon kvě 07, 2018 20:35

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od KDB »

To Pitris: jak jsem psal, skutečně je pro VVC mechanismus důležitá viskozita ( resp. její průběh), kdy se při návrhu počítalo s určitým průběhem viskozity. V době návrhu (90-94) se brala jako výchozí viskozita 10W40 - A2, dokonce se testovala životnost/opotřebení i s kvalitativně nejhoršími oleji viskozity 10W40.
Natáčení vaček se děje solenoidy, rozsah je od 220 do 297°, natáčení je plynulé, podle zátěže, otáček, zohledňuje i teplotu oleje, kvůli viskozitě... Proto po roce 2000, když se začala objevovat výkonostní třída A1, a více olejů 0W-5W40, 0W-5W30 - výslovně se v návodech doporučuje 10W40 a zakazuje A1 pro verzi s VVC.
U motorú bez VVC s tím není až takový problém - tam je 5W40 v pohodě a A1 se dá použít.

Jinak z dlouhodobých zkušeností to vypadá, že použití jiné viskozity, nebo výkonnosti ovlivní u VVC nejen funkci, ale i opotřebení.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od Pitris »

Ale ano. Motor by měl / má / musí fungovat na olej s běžnou SAE a s normální HTHS viskozitou. Já měl na mysli opak. Že když nějaký jouda či ekolog tvrdí že v motoru musí být jenom mazivo se sníženou HTHS, a že s "hustším" olejem nebude dobře fungovat třeba ono časování ventilů (oblíbená to hláška v autorizovaném servisu Ford), nebo olejové čerpadlo.

Olej A1/A5 použít jde. Avšak JEN do určitých motorů a ne vždy. Vhodný je JEN pro určité jízdní podmínky kdy se jezdí převážně kratší jízdy....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
cimik
Příspěvky: 112
Registrován: ned čer 21, 2009 11:56
Bydliště: jihovýchod moravy

Re: Motor Rover K-series - olej

Příspěvek od cimik »

Pitris píše: čtv říj 12, 2023 8:18 Ale ano. Motor by měl / má / musí fungovat na olej s běžnou SAE a s normální HTHS viskozitou. Já měl na mysli opak. Že když nějaký jouda či ekolog tvrdí že v motoru musí být jenom mazivo se sníženou HTHS, a že s "hustším" olejem nebude dobře fungovat třeba ono časování ventilů (oblíbená to hláška v autorizovaném servisu Ford), nebo olejové čerpadlo.

Olej A1/A5 použít jde. Avšak JEN do určitých motorů a ne vždy. Vhodný je JEN pro určité jízdní podmínky kdy se jezdí převážně kratší jízdy....
Jééé teď jsi mě připomněl mistra šéfa Šťastného z Brna, který na mou žádost o nalití oleje 5W-30 v A3 na místo 5W-20 v A5 do ST MK3 začal tlachat
přesně o tom - že to neproteče turbem, že se motor začne přidírat a podobné hovna..:D. Značkový servis Ford Carent v Brně.
Mazda 3 e-Skyactiv 186, r. 2024
Petro Canada Supreme Synthetic 0w-20

Fiat Punto 1,2 44kw, r. 2004
Liquy Moly Molygen New Generation 10w-40
Odpovědět