Já jsem zkoušel různé Motuly 8100 celkem asi 3x (vždy HTHS = 3,5+ tuším to byly X-CESS, X-MAX, X-LITE) a pokaždé ten výsledný pocit byl stejný:
První překvapení vždy bylo, že na poslech to vždy znělo spíš hůř než líp a přitom po výměně vyjetého za nový se stejnou viskozitou by to mělo být spíš změna k lepšímu, nebo aspoň beze změny. Naopak na ostatní prémiové oleje (Esso, Mobil1, Fuchs) motor obvykle zněl o chlup líp než dřív, takže přechod na Motul 8100 bylo vždy v audiooblasti zklamání. To mě vedlo ke hledání informací o složení na německých a ruských fórech. Když jsem to našel, tak jsem byl zklamán kolik jsem dal Motulu za celkem obyčejný hydrokrakovaný olej s občas překvapivě chudým aditivačním balíčkem. V podstatě dojem byl, že to ve všech třech případech byl spíš průměrný olej za lehce prémiovou cenu a s Motulem 8100 jsem po třetím pokusu skončil, protože podobně dobrý olej umím za podstatně lepší cenu najít třeba u Q8 nebo v řadě Shell Helix Ultra.
Když se podíváš sem:
https://shopmotul.com/motul-8100-fully- ... ubricants/
a pak sepodíváš podíváš se na bezpečnostní listy olejů 8100, tak zjistíš, že tu v článku slibovanou 100% syntetiku a PAO základ hledáš celkem marně.
"These oils are 100% fully synthetic Group 4 and Group 5 lubricants that cater to different performance profiles depending on what you drive, and how you drive it."
Překlad:
Tyto (míněno oleje 8100) oleje jsou 100% plně syntetická maziva skupin 4 a 5, která vyhovují různým výkonnostním profilům v závislosti na tom, čím a jak jezdíte.
No tak to určitě.
A není to jediný úlet v článku, ono je toho víc:
Some 8100 series oils are ester-based, like the high-performance Motul 300V series, while others feature a PAO (Poly-Alpha-Olefins) base stock with its various synthetic formulations.
Překlad:
Některé oleje řady 8100 jsou na bázi esterů, jako například vysoce výkonná řada Motul 300V, zatímco jiné jsou na bázi PAO (polyalfa-olefiny) s různými syntetickými formulacemi.
Tak ten 8100 na bázi esterů bych fakt někdy rád viděl, protože ono i hledání toho, ve kterém je aspoň 40% PAO, je docela složité. Složité není najít HC základ nebo HC + GTL. Ale PAO a Estery ve větší množství natoli, aby se dalo mluvit o základu?
Podvod na zákazníka. Já proto "Motul 8100" řadím jen o trochu výš než "Castrol Edge" - někde jsou v těchto řadách možná skryté nějaké perly, ale já je hledat nebudu. Řada 300V má svůj půvab, ale tohle fakt ne.
Naopak, když jsem šáhl třeba po olejích Fuchs (momentálně bych hledal v řadě Fuchs Titan GT), tak to bylo přesně naopak - a časem jsem na zahraničních fórech našel informace, že Fuchs SAE 0w -30 tehdy byla rána do černého (poctivá syntetika a aditivační balíček na kterém se nešetřilo. HTHS = 3,5), taky jsem na něm najezdil 100 000+ km.
Když už bych chtěl experimentovat, tak bych zkusi Amsoil Signature Series, nebo tu Ardecu. Nebo Ravenol RUP/REP/RSP
Mimochodem, pro zájemce o oleje 0w-20, tak Ravenol DFE 0w-20:
Odparnost dle Noacka 5,9%
Flash point 248°C
To vypadá, že by se skoro mohl jmenovat "RFE" a ne "DFE", protože takhle teplotně odolný základový olej mají spíš oleje "racingové" a i Amosil Signature Series 0w-20 "nestíhá". Uvedenými parametry tak DFE mírně překonává nejen špičkový DXG 5w-30 (6%, 244°C), ale i REP 5W-30 (6,2%, 244°C).