U HTHS >3,5 se věří, že tření v motoru je v režimu hydrodynamického mazání a ke smíšenému nebo meznímu prakticky nedochází.Mirec 29 píše:Fyzikálny princíp ? To by ma zaujímalo čo si mám pod tým predstaviť...
Mechanický dizajn ? Protioderove aditíva ? Poprosil by som trošku konkrétnejšie.... ktoré sú to aditíva aby sme si hneď porovnali koľko ich je v jednotlivých sae na konkrétnych prípadoch...
Ta aditiva, která pomáhají olejům s HTHS<3,5, se v rozborech objevují hlavně v položkách:
bór
molybden
Osobně se dlouhodobě vyhýbám olejům, které nemají minimálně 50 ppm bóru nebo 50 ppm molybdenu, protože to ne ma ědělá dojem, že se na oleji šetřilo. Když se přidá vysoká odparnost je jasné, že se šetřilo hodně.
Pro ilustraci z https://oil-club.de/index.php?board/8-5w-30/
Mobil1 ESP 5w-30, API SN (2018)/Mobil 1 ESP Formula 5w-30 (2016):
molybden: 80 ppm / 90 ppm
bór: 330 ppm / 250 ppm
----------------
Shell Helix Ultra 5w-30 (2017)
molybden: 50 ppm
bór: 80 ppm
------------------
Castrol Edge PROFESSIONAL Long Life III 5W30 mit Fluid Titanium Technologie (2019)
molybden: 0 ppm
bór: 0 ppm
titan: 25 ppm
(Mimochodem v IČ spektru byl tento Castrol překvapivě podobný jako Ravenol SMP (2018), který taky neměl žádný molybden ani bór. Že SMP není zázrak se u Ravenolu dá z katalogového listu poznat - například porovnáním vůči jinak podobnému Ravenol VMP, který je velmi slušný a jen tak mimochodem VMP obsahuje bór i molybden - cca 100 ppm od každého).
Samozřejmě je možné, že 25 ppm titanu je takový zázrak, že na Castrol nikdo nemá, ale kdybych si měl vybrat z těch tří, tak tak beru Ravenol VMP .
--------------
Castrol EDGE Supercar A 0W-20
molybden: 0 ppm
bór: 0 ppm
titan: 50 ppm
-------------
Mobil 1 ESP x2 0w-20
molybden: 80 ppm
bor: 300 ppm
------------------
------------------
Je to trošku srovnávání hrušek s jablky, ale nějaký obrázek si člověk udělá.