Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Moderátor: Colommbo
Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Dobrý den,
Zajímalo by mě, zda je možné dle bezpečnostního či technického listu určit kvalitu oleje. Jaké jsou důležité parametry, pokud bude splňovat viskozitu a normu dle výrobce vozidla?
Zajímalo by mě, zda je možné dle bezpečnostního či technického listu určit kvalitu oleje. Jaké jsou důležité parametry, pokud bude splňovat viskozitu a normu dle výrobce vozidla?
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Viskozita při 40-ti stupních - jak rychle olej "řídne" ve fázi zahřívání motoru: nižší znamená rychleji.
Viskozita při 100 stupních - "hustota" oleje při provozní teplotě: nižší ekologičtější, vyšší lépe odolává vyšším teplotám. Provozem klesá.
TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám. U olejů ACEA Cx záměrně nižší než u Ax/Bx - nutno kvůli DPF; bohužel horší pro motor.
Viskozitní index - čím vyšší, tím bude menší změna viskozity oleje s teplotou, ovšem to znamená že při výrobě bylo použito větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.
Viskozita při -30-ti stupních - čím nižší tím je olej v mrazu čerpatelnější (u různých SAE možno různé minusové stupně páně Celsia).
Noack volatility - odparnost oleje: nižší lepší.
Pour point - bod ztuhnutí oleje.
Flash point - bod vzplanutí.
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru.
Zde pozor Důležitá hodnota oleje - ACEA A3/B3/C3 normální HTHS - použitelné vždy.
A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě:
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
Sulfated - množství saps (sulfátový popel). Pro filtry pevných částic nutno pod 0,8 (0,5).
Základové oleje:
sk. II: minerální oleje
sk. III: HC - hydrokrak (vlastně polosyntetika)
sk. IV: PAO, PIO - plná syntetika
sk. V: Estery - plná syntetika
A SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.
PS: Ne vždycky je výrobcem motoru předepsaná norma (a interval výměny) oleje to nejlepší pro motor.
Viskozita při 100 stupních - "hustota" oleje při provozní teplotě: nižší ekologičtější, vyšší lépe odolává vyšším teplotám. Provozem klesá.
TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám. U olejů ACEA Cx záměrně nižší než u Ax/Bx - nutno kvůli DPF; bohužel horší pro motor.
Viskozitní index - čím vyšší, tím bude menší změna viskozity oleje s teplotou, ovšem to znamená že při výrobě bylo použito větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.
Viskozita při -30-ti stupních - čím nižší tím je olej v mrazu čerpatelnější (u různých SAE možno různé minusové stupně páně Celsia).
Noack volatility - odparnost oleje: nižší lepší.
Pour point - bod ztuhnutí oleje.
Flash point - bod vzplanutí.
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru.
Zde pozor Důležitá hodnota oleje - ACEA A3/B3/C3 normální HTHS - použitelné vždy.
A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě:
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
Sulfated - množství saps (sulfátový popel). Pro filtry pevných částic nutno pod 0,8 (0,5).
Základové oleje:
sk. II: minerální oleje
sk. III: HC - hydrokrak (vlastně polosyntetika)
sk. IV: PAO, PIO - plná syntetika
sk. V: Estery - plná syntetika
A SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.
PS: Ne vždycky je výrobcem motoru předepsaná norma (a interval výměny) oleje to nejlepší pro motor.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Skvělé, děkuji za rychlou odpověď, která zodpověděla skoro všechny mé dotazy
NOACK - čím kvalitnější základový olej, tím nižší odparnost?
Flash point - je zde výrazný rozdíl pokud má olej vyšší bod vzplanutí?
Nepodařilo se mi však zjistit skupinu základového oleje z bezpečnostního listu, dá se to prosím nějak odvodit? Nebo by měla být uvedena skupina?
NOACK - čím kvalitnější základový olej, tím nižší odparnost?
Flash point - je zde výrazný rozdíl pokud má olej vyšší bod vzplanutí?
Nepodařilo se mi však zjistit skupinu základového oleje z bezpečnostního listu, dá se to prosím nějak odvodit? Nebo by měla být uvedena skupina?
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Dá se to tak říct, i když je to ovlivněno i aditivy.Mcjochn3 píše: NOACK - čím kvalitnější základový olej, tím nižší odparnost?
Spíš ne. Tady je to běžně mezi 200 a 250-ti.Mcjochn3 píše: Flash point - je zde výrazný rozdíl pokud má olej vyšší bod vzplanutí?
To se někdy ani neuvádí, ale někteří to zmíní buď v TL, BL anebo v informacích o výrobku. Ale když je olej PAO (nebo s estery), výrobce se s tím rád "pochlubí" A ti solidní napíší i když je olej "jen" HC.Mcjochn3 píše: Nepodařilo se mi však zjistit skupinu základového oleje
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
hezky upřesněno
Rád bych se v tom trochu víc orientoval. Olej vybírám na motokros a nechci platit předražené značky, pokud bude jiný olej ve srovnatelné kvalitě. Pokud bych se bavil konkrétně tak Motul 10W50 300V a Motorex Cross Power 10W50 jsou poměrně drahé. U Motulu je údajně díky esteru nutno měnit olej častěji. Jako alternativu jsem našel Liqui Moly Motorbike 4T 10W50 Off Road race nebo nejlevnější variantu Repsol Off Road 10W40. Řeším konzumaci oleje, která bude asi dána i pístem a kroužky , ale Motorex má NOACK 5%, Liqui Moly dokonce 4,5%. Motul asi 7,5% a Repsol 10%.
Rád bych se tedy přiučil jak, dle dostupných údajů od výrobce, určit kvalitu oleje a neplatit marketing a značku
Rád bych se v tom trochu víc orientoval. Olej vybírám na motokros a nechci platit předražené značky, pokud bude jiný olej ve srovnatelné kvalitě. Pokud bych se bavil konkrétně tak Motul 10W50 300V a Motorex Cross Power 10W50 jsou poměrně drahé. U Motulu je údajně díky esteru nutno měnit olej častěji. Jako alternativu jsem našel Liqui Moly Motorbike 4T 10W50 Off Road race nebo nejlevnější variantu Repsol Off Road 10W40. Řeším konzumaci oleje, která bude asi dána i pístem a kroužky , ale Motorex má NOACK 5%, Liqui Moly dokonce 4,5%. Motul asi 7,5% a Repsol 10%.
Rád bych se tedy přiučil jak, dle dostupných údajů od výrobce, určit kvalitu oleje a neplatit marketing a značku
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Tak na olej do motorky doporučuji obrátiti se (např. přes soukromou zprávu) na Durexe
Jinak ten Motul 300V patří mezi absolutní špičku v olejích a třeba ta esterová složka zajišťuje zvýšenou ochranu motoru nejen při/po startu, ale i za všech provozních teplot. A čím víc je motor zatěžován, tím dřív je nutno olej vyměnit. Není to o tom že by esterový olej vydržel míň - kdo natahuje interval výměny, "přejede" každý olej
Ale pokud si motor už oleje pápne, je nějaké procento u odparnosti nepodstatné, zvlášť když je kvůli zátěži motoru vyžadována dřívější výměna toho oleje.
A ano, Motul a Motorex jsou cenově výš, ale je to výš i tou kvalitou. Ono nejde olej posuzovat podle jednoho údaje - je to o celkovém "poskládání". A jak Liqui Moly, tak i Repsol (či třeba i Millers oils, Ipone, Yacco) svou práci odvedou. Při správné výměně....
Jinak ten Motul 300V patří mezi absolutní špičku v olejích a třeba ta esterová složka zajišťuje zvýšenou ochranu motoru nejen při/po startu, ale i za všech provozních teplot. A čím víc je motor zatěžován, tím dřív je nutno olej vyměnit. Není to o tom že by esterový olej vydržel míň - kdo natahuje interval výměny, "přejede" každý olej
Ale pokud si motor už oleje pápne, je nějaké procento u odparnosti nepodstatné, zvlášť když je kvůli zátěži motoru vyžadována dřívější výměna toho oleje.
A ano, Motul a Motorex jsou cenově výš, ale je to výš i tou kvalitou. Ono nejde olej posuzovat podle jednoho údaje - je to o celkovém "poskládání". A jak Liqui Moly, tak i Repsol (či třeba i Millers oils, Ipone, Yacco) svou práci odvedou. Při správné výměně....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Moc děkuji, obrátím se na něho
- Colommbo
- Příspěvky: 9944
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Tohle se ti moc povedlo, Jarku, všechno pěkně pod jednou střechou, jako kdysi v Prioru! Udělal jsem si bez dovolení screenshot příspěvku a uložil do své počítačové složky Opravy-rozumy. Podle hesla "člověk nemusí mít všechno v hlavě, stačí vědět, kde to najít"... Za sebe moc děkuju!
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
V tomto případě, je také nutné brát v úvahu, že motorový oleje maže mokrou spojku. Takže nároky jsou úplně někde jinde než v případě "čistého" motoru.
update: osobně zastávám názor, že "kvalitu" nelze poznat dle technického nebo bezpečnostního listu. Problém nastává u definice kvality.
update: osobně zastávám názor, že "kvalitu" nelze poznat dle technického nebo bezpečnostního listu. Problém nastává u definice kvality.
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Jenže to, že to do moto jest napsáno až po mém příspěvku. (Mimochodem dík pane Jiří). A proto pak taky rada ať je dotaz směřován na Durexe.bio píše:V tomto případě, je také nutné brát v úvahu, že motorový oleje maže mokrou spojku....
U 4T olejů jde nejen o tu mokrou spojku, kde jsou jiné priority než úspora paliva a nízké emise, ale taky o převodovku - resp. index střihové stability (SSI - Shear Stability Index), kde motooleje jsou jinde jak oleje pro auta. Cituji: Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a 50. Naproti tomu špičkový závodní motoolej má SSI = 5, což je naprosto výjimečná hodnota
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
to si mohol napisat ze chces do motky. predrazene je relativny pojem..Mcjochn3 píše:hezky upřesněno
Rád bych se v tom trochu víc orientoval. Olej vybírám na motokros a nechci platit předražené značky, pokud bude jiný olej ve srovnatelné kvalitě. Pokud bych se bavil konkrétně tak Motul 10W50 300V a Motorex Cross Power 10W50 jsou poměrně drahé
esterov je mnoho typov a cena kolise. cena za tonu oleja pao je ~3x drahsi ako gr-iii, a ester cca 5-7x.
vikendove auto/motka nespravia moc km, by ester nemusel vadit....
sa pouzivaju aj "alkylated naphalenes", konkurencia pre estery. tieto sa nebiju o kovovy povrch s aditivami(zdp); ako ester.
do msds sa nepisu zlozky co neskodia zdraviu.. recepturu si kazdy chrani
LPG X-CESS VST
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Takže je to to stejné jako s pneumatikami, co se týče výběru. Není čeho se chytit. U pneumatik je aspoň znát, zda fungují nebo ne. U olejů se to projeví později nebo rozdíl spotřebitel ani nepozná?
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Motor pozná dobrý/špatný olej HNED. Ale Ty to na motoru poznáš později. Bohužel někdy jsou změny k horšímu nevratné
A u 4T olejů je to o to postatnější, že ten olej není jen pro motor....
A u 4T olejů je to o to postatnější, že ten olej není jen pro motor....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
Tak a teď babo taď. Jestli to zatím chápu správně, tak pokud se zaměřím na TBN hodnotu (jak vysoká by měla být, aby byla vyšší než obvyklá) budu mít jistotu, že olej vydrží "delší" interval výměny. Myšleno místo 6 mth mohu měnit po 8-10 mth. Dalším údajem by pro mě mohl být index viskozity. Čím bude nižší, tím větší rozdíl viskozity v nizkých a vysokých teplotách, ale díky menšímu obsahu polymerních modifikátorů viskozity, které degradují a snižuje se tím střihová stabilita oleje, tím stabilnější dostanu olej?
Dále by mě zajímalo, zda se dá určit čistící schopnost oleje při výměně. Pokud používám olej X a i po ktátkém intervalu je tmavé zbarvení oleje, znamená to že olej má čistící schopnost, nebo je již tak degradovany (případně jak vypadá olej "unavený" tím nemyslím úplně černý vyškvařený a jak by měl vypadat ten, který čistí - na prstu budou kraje olejové skvrny relativně čisté a střed s černymi časticemi?) Na druhou stranu pokud bych používal olej Y, který i po delším intervalu změní zabarvení jen nepatrně až vůbec, olej má špatnou čistící schopnost?
Dále by mě zajímalo, zda se dá určit čistící schopnost oleje při výměně. Pokud používám olej X a i po ktátkém intervalu je tmavé zbarvení oleje, znamená to že olej má čistící schopnost, nebo je již tak degradovany (případně jak vypadá olej "unavený" tím nemyslím úplně černý vyškvařený a jak by měl vypadat ten, který čistí - na prstu budou kraje olejové skvrny relativně čisté a střed s černymi časticemi?) Na druhou stranu pokud bych používal olej Y, který i po delším intervalu změní zabarvení jen nepatrně až vůbec, olej má špatnou čistící schopnost?
Re: Jak určit kvalitu oleje dle technického listu
na porsche fore si 300v moc chvalili...nebude to placebo. riesili aj a40-c40 motul zastupca sa vyjadril midsaps uprednostuje emisie pred motorom..(trosku zivotnost)
este si spominam na jeden zahr pripad, riesili olej analyzu. vyslo to oter kovy boli mensi pri 300v s ~8000km, ako obyc olej kratsi interval... myslim ze to boli zrovna motky...
f yacco vlakne tiez spekulujem ci galaxie alebo civil s normou.
este si spominam na jeden zahr pripad, riesili olej analyzu. vyslo to oter kovy boli mensi pri 300v s ~8000km, ako obyc olej kratsi interval... myslim ze to boli zrovna motky...
f yacco vlakne tiez spekulujem ci galaxie alebo civil s normou.
LPG X-CESS VST
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30