v.vilik píše:Trochu jsi uhnul od problému. Pokud si vzpomínám, tak prvotní rozpor byl v tom, že auto na širších pneumatikách snadněji ustřelí....
Ano. Ale taky jsem psal že
na mokru
v.vilik píše:Dej si na golfa 155/65 a porovnej to s třeba 225/65. Ano, auto bude třeba hůře ovladatelné, protože širší pneumatiky mají tendenci kopírovat podélné nerovnosti silnice, typicky koleje od kamionů. Ale v zatáčce, tam kde se s 155/65 budeš sbírat z pangejtu, se ti 225/65 ani nehnou....
To je taky pravda, ale
(a jsme zase u toho) na mokru Ti v zatáčce ty 225-ky "uhnou" - neříkám že dřív než na 155-kách, ale určitě dřív než na 195-kách, protože ten Golf bude na tu šířku 225 na vodě lehkej....
v.vilik píše:Představ si válec o nějakém průměru (pro ilustraci - není důležité), který je široký 1 mm a má styčnou plochu s podkladem 1 mm2.
Teď ten válec prodluž na délku 1000 mm, takže velikost styčné plochy bude 1000 mm2....
Apropo - když mám něco o velikosti 1 mm se styčnou plochou 1 mm2, tak při zvětšení toho něčeho na 1000 mm2 nebude ta styčná plocha pak 1000000 mm2
Konkrétně (pro ilustraci - není důležité) když budu brát u pneu čtvercovou styčnou plochu, tak 195-ka ji bude mít 380250000mm2, kdežto ta 225-ka 506250000mm2; a když si spočítáš váhu auta "rozprostřenou" na ty milimetry, tak bude dvoutřetinová; na suchu ještě dobrý, ale na mokru
Na šiřší pneu to ze zatáčky ustřelí dřív....