Anonymous píše:Touhle nepříjemnou vlastností trpí kromě samotného hliníku snad i většina jeho slitin, zejména ty s hořčíkem.
A zejména u těch s Mg se toho používá pro deformační zpevnění Al-Mg slitin. Dají se tím zlepšit pevnostní charakteristiky samozřejmě na úkor plastických vlastností. Nebo se užívá precipitačním zpevněním (např Li).
Anonymous píše:Lékem je výrazné předimenzování či zpracování kováním, ovšem pak se vytrácí výhoda nízké hmotnosti anebo láce.
Přesto se Al vyplatí používat, sice je třeba použít větší množství materiálu, ale úspora hmotnosti tam pořád je. Výhodné je použití Al pěny do deformačních zón vozu
Anonymous píše:Touhle nepříjemnou vlastností trpí kromě samotného hliníku snad i většina jeho slitin, zejména ty s hořčíkem.
A zejména u těch s Mg se toho používá pro deformační zpevnění Al-Mg slitin. Dají se tím zlepšit pevnostní charakteristiky samozřejmě na úkor plastických vlastností.
A také na úkor časové životnosti - kvůli rychlejšímu oxidačnímu stárnutí.
Celá debata na toto téma však byla hlavně odpovědí na Itallovo přesvědčení, že hliník neoxiduje, tudíž je z jeho pohledu asi věčný. Pravý opak je totiž pravdou - nic není černobílé!
Anonymous píše:Celá debata na toto téma však byla hlavně odpovědí na Itallovo přesvědčení, že hliník neoxiduje, tudíž je z jeho pohledu asi věčný. Pravý opak je totiž pravdou - nic není černobílé!
To jsem ovšem (a opět) nenapsal, anonyme. Příklady, kdy hliníková slitina má několikanásobně vyšší životnost (násobně překračující životnost celého kompletu, v kterém byla použita), než slitiny železa, bychom snadno našli. Naopak, koroze slitin železa bývá často (když jsme u těch aut) tím, co určuje mez životnosti výrobku.
Nemohl by sis dát nějaký nick?
skodovkar píše:My jsme Anonymous, neodpouštíme, nezapomínáme, očekávejte nás!
A také jsme kladivem na jednostrannost, omezenost pohledu a zaujatost!
Poněvadž zrovna tohle
Itall píše:...Příklady, kdy hliníková slitina má několikanásobně vyšší životnost (násobně překračující životnost celého kompletu, v kterém byla použita), než slitiny železa, bychom snadno našli. Naopak, koroze slitin železa bývá často (když jsme u těch aut) tím, co určuje mez životnosti výrobku. ...
je projevem nejen ignorování vlivu technologických úprav povrchu na životnost materiálů, ale dokonce o posuzování vlastností materiálů výhradně podle vzhledu jejich povrchu, což je zvláště u slitin hliníku hrubá chyba!
Pokud máš HTP, tak by měl být pod zadními sedačkami z venku. Nechal jsem si ho měnit v opravně. V knize "Jak na to" je napsáno, že se do palivového systému nesmí dostat vzduch. Žádný technologický zázrak bych tam nečekal, jen se podívej jaký druh filtru přesně máš.
Anonymous píše:je projevem nejen ignorování vlivu technologických úprav povrchu na životnost materiálů, ale dokonce o posuzování vlastností materiálů výhradně podle vzhledu jejich povrchu, což je zvláště u slitin hliníku hrubá chyba!
Plechy na autech s úpravami povrchu materiálu také reznou. I pozink nakonec shnije a že ten je ještě dóst dobrý. Mimochodem, někdo tu kdysi naznačoval, že auta bez pozinku (Dacia a spol.) mohou mít také dobrou antikorozní ochranu (a délka záruky na neprorezivění je bezvýznamná). Možná mohou, ale stačí se poptat majitelů Dacií šestiletých a starších, jak to nerezne.
nem píše:škodovkáři, mohl bys mi výměnu nafotit ať sem chytřejší? mám najeto 45tis a taky ho chci brzo měnit
Ty tedy začínáš opravdu od píky: Chci to měnit, kde to je a jak to vypadá? Není lepší zadat výměnu servisu? Stejně těch filtrů je několik druhů a i v servisu ho nejprve vyndají, a pak jdou hledat ekvivalent. Já bych se do toho nepouštěl. Nebo až podruhé, když jsem měl v ruce ten původní. Ty ho budeš měnit často (jak koukám) , tak se ještě dočkáš .
Anonymous píše:je projevem nejen ignorování vlivu technologických úprav povrchu na životnost materiálů, ale dokonce o posuzování vlastností materiálů výhradně podle vzhledu jejich povrchu, což je zvláště u slitin hliníku hrubá chyba!
Plechy na autech s úpravami povrchu materiálu také reznou. I pozink nakonec shnije a že ten je ještě dóst dobrý. Mimochodem, někdo tu kdysi naznačoval, že auta bez pozinku (Dacia a spol.) mohou mít také dobrou antikorozní ochranu (a délka záruky na neprorezivění je bezvýznamná). Možná mohou, ale stačí se poptat majitelů Dacií šestiletých a starších, jak to nerezne.
Tady ale řešíme něco úplně jiného! Kupříkladu úplně orezlá "železná" tyčka na podvozku vyrobená kováním do zápustky bude mít téměř určitě (tedy pokud nebude už od pohledu mechanicky poškozená) lepší vlastnosti než stále ještě dobře vypadající hliníkový díl vyrobený tlakovým litím plnící na podvozku tu samou funkci, který má ovšem za sebou již limit např. oněch 1000 "úderů", a při 1001 "úderu" bez varování prdne, poněvadž už vyčerpal penzum "úderů", na které byl konstrukčně, materiálově a výrobně dimenzován. Jenže podle jeho vzhledu se to nedá poznat! Proto jsou díly z hliníku a jeho slitin vždy jakousi časovanou bombou.
A mně se nejvíc líbí, jak vlákno prvotně pojednávající o výměně palivového filtru po mojem náhodným přípodoteku o prorezlým tomtéž pěkně plynule přešlo v normální metalurgickej korespondenční seminář...
Colommbo píše:A mně se nejvíc líbí, jak vlákno prvotně pojednávající o výměně palivového filtru po mojem náhodným přípodoteku o prorezlým tomtéž pěkně plynule přešlo v normální metalurgickej korespondenční seminář...
Logicky, poněvadž zjednodušení sice jakoby vedou ke snadnějšímu pochopení, nicméně ne vždy ke správným závěrům. Ono totiž nelze jednoduše říct, že to či ono je lepší, pokud zároveň neřekneme, k čemu a za jakých podmínek.