Přechod z 10W-40 na 5W-40

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

FF píše:
Harry Ventil píše:...Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40!...
Harry píše:...Myslel jsem to v tom smyslu, že oleje 5W40 mají většinou úmyslně sníženou HTHS, tím pádem nižší střihovou stabilitu...
Zabudol si dodať, že v roku 2000 bol koniec sveta...

Zisti si, čo je to HTHS viskozita... ...ináč v pohode - chcel si poradiť v niečom, čo sám neovládaš... ...nie si ty z úradu vlády, alebo parlamentu... ...a ako to tak sledujem v poslednej dobe - je jedno či ČR alebo SR...!?
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju3
Vlastnosti motorových olejů
HTHS viskozita a lehkoběžné oleje
Měření úspory paliva
.....U moderních motorových olejů viskozitních tříd SAE xW-40 je úspory paliva dosahováno zejména záměrnou střihovou nestabilitou modifikátorů viskozity, viz minulý díl o viskozitě olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
To FF: Příště vol slova pečlivěji! :!:
Tvoje informace a znalosti jsou neúplné, a Tvoje invektivy neduchaplné. :)
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

to Harry: No zas tak podrobně to nevím, jen jsem vycházel z příruček k vozidlům Š1000-100-105, jinak mám stovárnu, ale pro běžný provoz fabii 1,2MPi(a jsme s ní spokojení).
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Harry Ventil píše:.....Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40.....
Harry píše:.....Myslel jsem to v tom smyslu, že oleje 5W40 mají většinou úmyslně sníženou HTHS, tím pádem nižší střihovou stabilitu.....
Myslím, že nemáš pravdu, a dáváš i důkaz
Harry píše:.....U moderních motorových olejů viskozitních tříd SAE xW-40 je úspory paliva dosahováno zejména záměrnou střihovou nestabilitou modifikátorů viskozity
Jedná se o oleje xW-40, což, jestli se nemýlím, jsou i 5w40, i 10w40, a ta "záměrná střihová nestabilita" je k porovnání s oleji xW-30
P.S. jinak, ty "hodně staré" oleje máš dobře zmáknutý.....
Naposledy upravil(a) Pitris dne úte říj 27, 2009 20:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

To skodovkar: Já jsem to prožil v praxi. Začal jsem na Tudorech, skončil jsem na Favoritech. Pak už jsem Škodovky nedělal..... Kdyby jsi potřeboval něco vědět o Škodě 100 z praxe, tak se na mne můžeš obrátit. :wink: Paměť mám zatím ještě dobrou. :)
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

To Pitris: Já se domnívám, že tak jak je to obecně podáváno, že označení xW-40 se může týkat pouze olejů 0W-40 a 5W-40. Běžně pokud chce autor označit vyšší kategorii, použije na př. xxW-40.... Tam by se pak uvažovaly 10W-40, 15W-40 nebo 20W-40.... Ovšem mohu se mýlit.:) Patrně si pojednání vysvětlujeme každý poněkud jinak, to se v životě stává....
Mně původně nešlo o theoretisování, šlo mi pouze o to, zakladateli vlákna jednooduše vysvětlit, že v jeho podmínkách (motor má 180tis, žádné zimní starty,) je záměna oleje 10W40 za 5W40 zbytečná, neúčelná a ničemu neprospívající. Nic víc! :!:
Jsem starý praktik, ale i theoretik. Mrzí mi, že se to takto zamotalo. Netušil jsem, že diskuse jsou zde tak vyhraněné. Životní zkušenosti mi naučily, že ne vždy je skutečná praxe dodatečně začleněna do theorie, ačkoliv by tak tomu být mělo, protože theorie je pouhým souhrnem osvědčených praktických zkušeností, a jejich závěrů. :)
Celý život jsem dělal auta. (Taky závodní motorky i motokáry, tam byla volba olejů velmi důležitá). Mnohokrát jsem se přesvědčil, že doporučení výrobce byla mírně řečeno "lichá", :lol: a že praxe ukázala někdy i pravý opak. :!:
Co se této konkrétní věci týče, u tak jetého motoru, bych si já na svém autě, nezaměnil olej 10W za 5W ani za cenu toho, že bych si musel motor před startem v případě mrazů předehřívat..... Ovšem to je věc názoru, nikomu svůj názor nevnucuji. :)
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
FF

Příspěvek od FF »

Harry píše:
FF píše:
Harry Ventil píše:...Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40!...
Harry píše:...Myslel jsem to v tom smyslu, že oleje 5W40 mají většinou úmyslně sníženou HTHS, tím pádem nižší střihovou stabilitu...
Zabudol si dodať, že v roku 2000 bol koniec sveta...

Zisti si, čo je to HTHS viskozita... ...ináč v pohode - chcel si poradiť v niečom, čo sám neovládaš... ...nie si ty z úradu vlády, alebo parlamentu... ...a ako to tak sledujem v poslednej dobe - je jedno či ČR alebo SR...!?
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju3
Vlastnosti motorových olejů
HTHS viskozita a lehkoběžné oleje
Měření úspory paliva
.....U moderních motorových olejů viskozitních tříd SAE xW-40 je úspory paliva dosahováno zejména záměrnou střihovou nestabilitou modifikátorů viskozity, viz minulý díl o viskozitě olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
To FF: Příště vol slova pečlivěji! :!:
Tvoje informace a znalosti jsou neúplné, a Tvoje invektivy neduchaplné. :)
Ja si myslím, že ty si stále pletieš HTHS viskozitu s viskozitnou triedou... ...zámerná strihová nestabilita modifikátorov viskozity nemá (v tomto prípade) súvislosť so zníženou HTHS viskozitou...
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

FF píše:Ja si myslím, že ty si stále pletieš HTHS viskozitu s viskozitnou triedou... ...zámerná strihová nestabilita modifikátorov viskozity nemá (v tomto prípade) súvislosť so zníženou HTHS viskozitou...
Nepletu si viscositní třídu s HTHS.
HTHS je jenom ukazatel, ze kterého vyplývá, jaká je střihová stabilita.
O tu střihovou stabilitu v podstatě jde. :!:
Takže jestliže jsou modifikátory viscosity záměrně střihově destabilisovány, je výsledkem nižší střihová stabilita, což je totéž jako snížení HTHS.
To je to, co je špatně. :!: Protože nižší střihová stabilita může způsobovat přerušení souvislého olejového filmu.

Z toho důvodu nepoužívám oleje, u kterých není v typovém/technickém listu údaj o HTHS, nebo přímo vyjádření o střihové stabilitě.
Podobně mi vadí absence informace o alkalické reservě.
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Harry píše:To Pitris: Já se domnívám, že tak jak je to obecně podáváno, že označení xW-40 se může týkat pouze olejů 0W-40 a 5W-40. Běžně pokud chce autor označit vyšší kategorii, použije na př. xxW-40.... Tam by se pak uvažovaly 10W-40, 15W-40 nebo 20W-40....
To Harry: já si naopak myslím, že "40" je pořád a stále "40", ať je před tím 0w, 5w, 10w, 15w.....
Tu diskuzi začlo trochu nešťastně napsané, že 10w40 maže lépe jak 5w40 - což určitě není pravda, ale v závislosti na první otázce tohoto vlákna od Pavla Jandáka se to dá pochopit - do jeho motoru a při jeho způsobu ježdění je ta 10w40 plně dostačující (a taky jsem mu takto odpověděl).
Jinak - zkušenosti jsou k nezaplacení; nikdo Ti je nevezme, ale jejich získání je často hodně drahé, je vykoupeno mnohými omyly, a často jsou i překvapením......
P.S. pro mě je taky hodnota TBN jedním z hlavních vodítek.....
FF

Příspěvek od FF »

Harry píše:
FF píše:Ja si myslím, že ty si stále pletieš HTHS viskozitu s viskozitnou triedou... ...zámerná strihová nestabilita modifikátorov viskozity nemá (v tomto prípade) súvislosť so zníženou HTHS viskozitou...
Nepletu si viscositní třídu s HTHS.
HTHS je jenom ukazatel, ze kterého vyplývá, jaká je střihová stabilita.
O tu střihovou stabilitu v podstatě jde. :!:
Takže jestliže jsou modifikátory viscosity záměrně střihově destabilisovány, je výsledkem nižší střihová stabilita, což je totéž jako snížení HTHS.
To je to, co je špatně. :!: Protože nižší střihová stabilita může způsobovat přerušení souvislého olejového filmu.

Z toho důvodu nepoužívám oleje, u kterých není v typovém/technickém listu údaj o HTHS, nebo přímo vyjádření o střihové stabilitě.
Podobně mi vadí absence informace o alkalické reservě.
Ja zasa tvrdím, že pre dodržanie určitej výkonnostnej normy je nedodržanie hodnoty HTHS výrobcom oleja absolútne tabu! A to aj napriek tomu, že v rámci tej výkonnostnej normy môže byť olej ľahkobežný (a to môže byť dosiahnuté nižšiou strihovou stabilitou modifikátorov viskozity), ktoré ale nesmú (a nemajú, pretože by olej nedostal výkonnostnú špecifikáciu = normu) mať vplyv na nedodržanie výkonnostnej normy = aj zaručenej minimálnej hodnoty HTHS.

To by tie motory predsa veľmi rýchlo odchádzali... ...pokiaľ by aj ľahkobežný olej so zámerne zníženou strihovou stabilitou modifikátorov viskozity neudržal hrúbku a pevnosť mazacieho filmu danou minimálnou hodnotou HTHS!
Návštěvník

Re: Přechod z 10W-40 na 5W-40

Příspěvek od Návštěvník »

bjukemen píše:...samozrejmä možeš prejst na olej 5W-40 bez obav a olej meniť po max. 15000km

...ja osobne by som prvy interval vymeny skratil o 1/3
Ale proč proboha!!!! :x
Vždyť psal, že s tím v zimě vůbec nejezdí :idea:
anonymní luk.zah

Příspěvek od anonymní luk.zah »

skodovkar píše:to Harry: No zas tak podrobně to nevím, jen jsem vycházel z příruček k vozidlům Š1000-100-105, jinak mám stovárnu, ale pro běžný provoz fabii 1,2MPi(a jsme s ní spokojení).
Omlouvám se za off-topic, ale toto mě velice zajímá.
Škodovkáři, co to máš za Fabii? 1.2 MPI vůbec neznám - něco mi uniklo? :?:
Nebo to byl překlep a máš buďto:
1) 1.2 HTP - 3 válec
2) 1.4 MPI - 4 válec
3) úplně nový 1.2 TSI (nevím ale, jestli ho do Fabií vůbec dávají...)
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

to luk. zah: máme tříválec 1.2MPI r.v. 2003 40kW motor AWY :wink:

P.S:Pravděpodobně to je HTP s jiným štítkem.
Naposledy upravil(a) skodovkar dne stř říj 28, 2009 23:33, celkem upraveno 2 x.
anonymní luk.zah

Příspěvek od anonymní luk.zah »

:shock: Ty jo! Já vůbec nevěděl, že něco takového existuje :shock:
Děkuji za odpověď - zase jsem o něco málo chytřejší :wink:
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

FF píše:Ja zasa tvrdím, že pre dodržanie určitej výkonnostnej normy je nedodržanie hodnoty HTHS výrobcom oleja absolútne tabu! A to aj napriek tomu, že v rámci tej výkonnostnej normy môže byť olej ľahkobežný (a to môže byť dosiahnuté nižšiou strihovou stabilitou modifikátorov viskozity), ktoré ale nesmú (a nemajú, pretože by olej nedostal výkonnostnú špecifikáciu = normu) mať vplyv na nedodržanie výkonnostnej normy = aj zaručenej minimálnej hodnoty HTHS.

To by tie motory predsa veľmi rýchlo odchádzali... ...pokiaľ by aj ľahkobežný olej so zámerne zníženou strihovou stabilitou modifikátorov viskozity neudržal hrúbku a pevnosť mazacieho filmu danou minimálnou hodnotou HTHS!
To máš naprostou pravdu..... Ale já taky. :!:
Všechny tyto "nové" oleje jsou koncipovány za účelem vyhovění emisním normám.
Snižují spotřebu PH = snižují emise. :!: :wink: Iniciativa této snahy vyšla z Konzernu VW, .... :wink: který navíc ke svým málo dokonalým motorům dává stále větší počet převodových stupňů, aby ty motory mohly pracovat pouze v "optimálních" otáčkách... Zase jen kvůli emisím.
Jestli se motor rozsype o něco dříve, z toho má výrobce automobilů jedině prospěch. Další fáze tohoto"ekologického" :lol: "procesu" jsou po olejích "Leichtlauf" ¨pro "potěšení" také oleje "Longtime"..... Díky nim se občas stane, že ze zánovního Audi vyteče (až dá palubní počítač povel k výměně,) z motoru namísto tmavého oleje trochu černé vaseliny..... :evil: Domníváš se, že snad Konzern uzná svou chybu a motor opraví zdarma ?!? Určitě ne. :!:
BTW, tyto informace mám i ze Slovenska..... :)
...a pokud je vůz po záruce, tak už není s kým o čem hovořit..... :!:
To jsou všechno jen obchodní fígle, nyní se to vznešeně jmenuje "marketingová politika"..,.. Když to auto prodávají, tak řeknou: "U našeho auta budete měnit olej až po 30.000 km, tím ušetříte spoustu oeněz!" Už ale nikdo neřekne, že tam po každých 2.000 km bude muset litr oleje dolít! Taky nikdo neřekne, že když ujedu za rok jen 5.000 km, tak, že mám smůlu, a že ten (drahý a nevyužitý) olej musím stejně vyměnit. :!:
Nikdo mi neřekne, že po ujetí 100 až 150 tkm ten motor už bude mít zvýšené nároky na mazání, a že se ty intervaly výměn musí zkrátit, nebo použít olej vyšší kvality, tedy vyšší viscosity, protože by se zase dostali do rozporů s těmi posvátnými emisemi! :wink: :!:
Taky to nikdo neřekne proto, poněvadž jednak by to nové auto už ztratilo na "půvabu" a hlavně, když se mi po záruce ve 150 tkm posere motor, no tak holt na tom fabrika zase jen vydělá.... :!: :wink: :!:
Žádný výrobce běžných komerčních vozů nemá zájem, aby jeho auto vbydrželo 10 let a ujelo bez GO 500 tkm. To by totiž po čase mohl tu fabriku zavřít..... :wink: :idea:
Chce to méně psát, a více myslet.

Ještě jsem Ti neodpověděl na tuto "otázku"
...nie si ty z úradu vlády, alebo parlamentu... ...a ako to tak sledujem v poslednej dobe - je jedno či ČR alebo SR...!?

Tak to naozaj nie som. Som len automechanik a konštruktér s dlhou praxou, teraz už v penzii. Iba som celý život pri práci vždy premýšľal!
Nauč sa to isté! :!:
Na skutočný život nie je manuál.
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Začalo to "jít někam jinam", začly se tu probírat motory, je to v "ostatních" -
Jaký motor, a kolik "kvaltů"
Odpovědět