Ozvučení auta
Moderátor: Colommbo
- Colommbo
- Příspěvky: 9940
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Varta
Upřímně nevím, jsou-li v případě Bose ty dva ohmy údajem o minimální či normální impedanci, o té hodnotě jsem jen někde v nějaké souvislosti čtl. V autě Bose mám, hraje to hodně slušně, akustický tlak to umí udělat taky ku*evskej, ale jak už jsem tu někdy dřív psal, rádio poslouchám minimálně, nejspokojenější jsem, mám-li uvnitř v autě pěkně tichoučko...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Varta
Ty výhybky jsou k tomuhle:
http://www.ebay.com/itm/Canton-Pullman- ... 0951740947
Nevešly se mi rozměrově, musel jsem pořídit jiné, menší.
http://www.ebay.com/itm/Canton-Pullman- ... 0951740947
Nevešly se mi rozměrově, musel jsem pořídit jiné, menší.
Re: Varta
S tým nesúhlasím a v podstate som to už vysvetlil.Návštěvník píše:Výkon ne, ale akustický tlak (bengál ) ano, tedy pokud to stráví membrány repráků.
P.S.: Nízká impedance - menší harmonické zkreslení, větší odstup signál/šum.
Akustický tlak je závislý na výkone audiosústavy a citlivosti reproduktorov. Výkon je limitovaný výkonom zosilňovača a maximálnym príkonom reproduktorov (sústavy reproduktorov). A v prípade automobilu aj od výkonu alternátora. A na ozvučenie malej kabíny v automobile nie je potrebný žiaden extrémny výkon, ani akustický tlak.
Inpedancia reproduktorov patrí k tým najmenej dôležitým parametrom pre kvalitnú reprodukciu. Má byť len vhodná k parametrom zosilňovača, nič viac.
Re: Varta
No a proč se hifisté tolik pídí po dvouohmových aparaturách?
Vždyť si to zkus: připoj třeba běžné fabrické (originál montáž) autorepráky o obvyklé impredanci 8 ohmů (4 ohmy mají spíše ty lepší, které si tam lidé dávají jako náhradu prvomonáže) k zesilovači stavěnému na 2 ohmy a přímo uvidíš ten tanec membrán, ovšem za cenu zkresleného bengálu. No a když k tomu zeslovači připojíš měniče o impedanci 2 ohmy, membrány se při stejné úrovni zasílení/hlasitosti zklidní a zvuk zčistí. Jenže k napájení toho 2 ohmového zesilovače potřebuješ pořádný zdroj, který něco stojí a hlavně hodně žere a také řádně topí.
Vždyť si to zkus: připoj třeba běžné fabrické (originál montáž) autorepráky o obvyklé impredanci 8 ohmů (4 ohmy mají spíše ty lepší, které si tam lidé dávají jako náhradu prvomonáže) k zesilovači stavěnému na 2 ohmy a přímo uvidíš ten tanec membrán, ovšem za cenu zkresleného bengálu. No a když k tomu zeslovači připojíš měniče o impedanci 2 ohmy, membrány se při stejné úrovni zasílení/hlasitosti zklidní a zvuk zčistí. Jenže k napájení toho 2 ohmového zesilovače potřebuješ pořádný zdroj, který něco stojí a hlavně hodně žere a také řádně topí.
- Colommbo
- Příspěvky: 9940
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Varta
jj, na "stropě" kufru pod zadním platem mám přidělanou takovou černou kisnu asi 8cm vysokou a tak na 3/4 šířky kufru...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Varta
Když to teď po sobě čtu, tak shledávám, že to má mnohé nedostatky. Jenže vysvětlit to by bylo na dlouhé psaní. Tak snad jen jeden malý dodatek: Ten bengál způsobuje parazitní zkreslení na úrovni tzv. limitace. Obvykle to odnesou výškové reproduktory. Někomu se to však líbí.Návštěvník píše:No a proč se hifisté tolik pídí po dvouohmových aparaturách?
Vždyť si to zkus: připoj třeba běžné fabrické (originál montáž) autorepráky o obvyklé impredanci 8 ohmů (4 ohmy mají spíše ty lepší, které si tam lidé dávají jako náhradu prvomonáže) k zesilovači stavěnému na 2 ohmy a přímo uvidíš ten tanec membrán, ovšem za cenu zkresleného bengálu. No a když k tomu zeslovači připojíš měniče o impedanci 2 ohmy, membrány se při stejné úrovni zasílení/hlasitosti zklidní a zvuk zčistí. Jenže k napájení toho 2 ohmového zesilovače potřebuješ pořádný zdroj, který něco stojí a hlavně hodně žere a také řádně topí.
A ještě obecná poznámka: 500W do auta je naprostá hloupost, ať už to je či není pravda. Pokud to pravda je, pak by při "vosolení" nevydrželo zasklení kabiny (při poctivých 2x35W DIN mi ve 3/4 dráhy potenciometru popadaly v obýváku obrazy ze stěn ). Nejspíše však jde jen o marketingovou vějičku výrobce, tedy (v lepším případě) o tzv. hudební výkon, v tom horším o P.M.P.O.
Re: Varta
Výkon nikdy nemôže byť vyšší, ako je príkon, a aj v aute platí, že príkon (Watt) je súčinom napätia a prúdu. V aute je napätie konštantné 12V a množstvo prúdu je limitované alternátorom, ktorý musí v prvom rade zabezečiť chod auta (zapaľovanie, riadiaca jednotka, palivové čerpadlo...), osvetlenie, napájanie ďalšieho príslušenstva (klimatizácia...) a ešte dobíjať akumulátor, o ktorom bola pôvodná téma.
Zníženie impedancie je cesta, ako dosiahnuť pri 12V napätí čo najjednoduchším spôsobom vyšší maximálny výkon zosilňovača. Jedná sa len a maximálny výkonový limit, nie je to žiadna vyššia účinnosť, ani nižšia spotreba, zosillňovač nie je perpetuum mobile. V žiadnom prípade však impedancia nesúvisí s kvalitou.
Štandardným zdrojom v aute je alternátor, ktorý má svoj výkon limitovaný maximálnym prúdom. Pre bežný a kvalitný posluch hudby a pre počúvanie rádia s moderátorom s ľudským (neskresleným) hlasom to však postačuje. Naháňanie sa za výkonom a "hlbokými tónmi" je niečo iné a s hi-fi (v pôvodnom význame high fidelity) to nemá nič spoločné.
Zníženie impedancie je cesta, ako dosiahnuť pri 12V napätí čo najjednoduchším spôsobom vyšší maximálny výkon zosilňovača. Jedná sa len a maximálny výkonový limit, nie je to žiadna vyššia účinnosť, ani nižšia spotreba, zosillňovač nie je perpetuum mobile. V žiadnom prípade však impedancia nesúvisí s kvalitou.
Ale veď to len potvrdzuje to, čo som už napísal:Návštěvník píše:Vždyť si to zkus: připoj třeba běžné fabrické (originál montáž) autorepráky o obvyklé impredanci 8 ohmů (4 ohmy mají spíše ty lepší, které si tam lidé dávají jako náhradu prvomonáže) k zesilovači stavěnému na 2 ohmy
Skús si k tomu zosilňovaču s 2 Ohmovým výstupom (zjednodušene povedané) pripojiť 1 Ohmový reproduktor (2 paralelne zapojené 2 Ohmové reproduktory), a daj vedieť, aký to bude "bengál" .emge píše:Inpedancia reproduktorov patrí k tým najmenej dôležitým parametrom pre kvalitnú reprodukciu. Má byť len vhodná k parametrom zosilňovača, nič viac.
To je predsa samozrejmé, zisilňovač nie je perpetuum mobile a len premieňa jednu formu energie na inú.Návštěvník píše:Jenže k napájení toho 2 ohmového zesilovače potřebuješ pořádný zdroj, který něco stojí a hlavně hodně žere a také řádně topí.
Štandardným zdrojom v aute je alternátor, ktorý má svoj výkon limitovaný maximálnym prúdom. Pre bežný a kvalitný posluch hudby a pre počúvanie rádia s moderátorom s ľudským (neskresleným) hlasom to však postačuje. Naháňanie sa za výkonom a "hlbokými tónmi" je niečo iné a s hi-fi (v pôvodnom význame high fidelity) to nemá nič spoločné.
Re: Varta
Se vším souhlasím, až na tohle:
1/ Hluk jedoucího auta má za následek "mizení" především hlubokých tónů. Sofistikovanější systémy autohofi (viz též bod 2) proto pomocí mikrofonu zjišťují, které frekvenční pásmo za jízdy určitou rychlostí v daném voze "mizí", a dokáží ho pružně "doplňovat" dokonce průběžnou změnou tvaru ekvalizační křivky. Na "doplnění" hlubokých tónů se spotřebovává nejvíce energie, naštěstí jen ve výkonových špičkách (těch hlubokých tónů), což lze s úspěchem řešit doplněním výkonového kapacitoru do elektrické sítě vozidla, nejlépe v kombinaci s "tvrdým" zdrojem (nejtvrdší má FF ), tedy gelovým akumulátorem.
2/ Přesto v zásadě platí, že hovořit o HiFi reprodukci v jedoucím autě je protimluv!
Impedance souvisí s frekvenční charakteristikou reprodukovaných kmitočtů - přesněji tónů, které mají být reprodukovány. A hned jsme u zkreslení, tedy u kvality reprodukce. Nu a zde platí, že při nižší impedanci lze dosáhnout vyššího výkonu při nižším zkreslení (opět zjednodušeně řečeno). Proto ona honba hifistů za dvouohmovými systémy. Jeden ohm už je prakticky zkrat...emge píše:Zníženie impedancie je cesta, ako dosiahnuť pri 12V napätí čo najjednoduchším spôsobom vyšší maximálny výkon zosilňovača. Jedná sa len a maximálny výkonový limit, nie je to žiadna vyššia účinnosť, ani nižšia spotreba, zosillňovač nie je perpetuum mobile. V žiadnom prípade však impedancia nesúvisí s kvalitou.
Opět souhlasím, jen se dvěma poznámkami:emge píše:Štandardným zdrojom v aute je alternátor, ktorý má svoj výkon limitovaný maximálnym prúdom. Pre bežný a kvalitný posluch hudby a pre počúvanie rádia s moderátorom s ľudským (neskresleným) hlasom to však postačuje. Naháňanie sa za výkonom a "hlbokými tónmi" je niečo iné a s hi-fi (v pôvodnom význame high fidelity) to nemá nič spoločné.
1/ Hluk jedoucího auta má za následek "mizení" především hlubokých tónů. Sofistikovanější systémy autohofi (viz též bod 2) proto pomocí mikrofonu zjišťují, které frekvenční pásmo za jízdy určitou rychlostí v daném voze "mizí", a dokáží ho pružně "doplňovat" dokonce průběžnou změnou tvaru ekvalizační křivky. Na "doplnění" hlubokých tónů se spotřebovává nejvíce energie, naštěstí jen ve výkonových špičkách (těch hlubokých tónů), což lze s úspěchem řešit doplněním výkonového kapacitoru do elektrické sítě vozidla, nejlépe v kombinaci s "tvrdým" zdrojem (nejtvrdší má FF ), tedy gelovým akumulátorem.
2/ Přesto v zásadě platí, že hovořit o HiFi reprodukci v jedoucím autě je protimluv!
Re: Varta
AkoNávštěvník píše:Impedance souvisí s frekvenční charakteristikou reprodukovaných kmitočtů..
Impedancia sa mení pri sústave reproduktorov, hlavne v oblasti deliacich kmitočtov pasívnych výhybiek. O tom sum už písal.
S tým nesúhlasím. Skreslenie zosilňovača je závislé na tom, ako kvalitne je navrhnutý a skonštruovaný. Naopak, pripojenie nízkej (nižšej, na akú je skoštruovaný) impedančnej záťaže spôsobí jeho vyššie skreslenie. Príklad parametrov so skutočného Hi-Fi:Návštěvník píše:...Nu a zde platí, že při nižší impedanci lze dosáhnout vyššího výkonu při nižším zkreslení...
http://www.bvaudio.sk/a300se.htm
áno, je to vždy o kompromisoch, ale týmto spôsobom:Návštěvník píše:Přesto v zásadě platí, že hovořit o HiFi reprodukci v jedoucím autě je protimluv!
sa jeden problém rieši vznikom iného problému. Zvýšenie nízkych frekvencií je vždy na úkor vyšších frekvencií (stredné pásmo). Vyššie a nižšie harmonické som už spomínal, prečítaj si niečo ešte o maskovaní zvuku:Návštěvník píše:Sofistikovanější systémy autohofi proto pomocí mikrofonu zjišťují, které frekvenční pásmo za jízdy určitou rychlostí v daném voze "mizí", a dokáží ho pružně "doplňovat" dokonce průběžnou změnou tvaru ekvalizační křivky.
http://fyzika.jreichl.com/main.article/ ... vani-zvuku
Audiofilská zásada je na zvuku nič nepridávať. Audio zariadenie má reprodukovať pôvodnú nahrávku s čo najmenšími zmenami, každá zmena je skreslením. Kvalitné riešenia sú väčšinou tie najjednoduchšie (nie najlacnejšie).
Subfoofer v aute namám a ani nechcem. Cenu za subfoofer by som radšej investoval napr. do kvlaitnejších reproduktorov (nie s nižšou impedanciou ) a do zatlmenia dverí.
Re: Varta
Impedance závisí na frekvenci střídavého proudu přes kapacitanci a induktanci - viz např. zde:emge píše:AkoNávštěvník píše:Impedance souvisí s frekvenční charakteristikou reprodukovaných kmitočtů..
Impedancia sa mení pri sústave reproduktorov, hlavne v oblasti deliacich kmitočtov pasívnych výhybiek. O tom sum už písal.
http://www.wikiskripta.eu/index.php/Ele ... _impedance
Na zesilovačích a měničích uváděná impedance je tzv. nominální, střední, efektivní ... či jak to chceš nazvat, poněvadž jinak by vždy muselo být uvedeno, při jaké konkrétní frekvenci. Deklarovaná hodnota impedance se zde vztahuje k obvyklému kmitočtovému spektru reprodukovaného zvuku, tj. (tuším - bez záruky!) 16 - 22000 Hz.
Já jsem to ale myslel tak, že z hlediska věrnosti reprodukce/míry zkreslení při stejné - dostatečně vysoké - úrovni hlasitosti na tom bude vždy lépe dvouohmový zesilovač pracující s dvouohmovými reprosoustavami, než "stejně kvalitní" např. čtyřohmový systém. V každém případě nesprávnou kombinaci vzájemně nesedících impedancí zesilovače a měničů jsem vůbec neuvažoval.emge píše:S tým nesúhlasím. Skreslenie zosilňovača je závislé na tom, ako kvalitne je navrhnutý a skonštruovaný. Naopak, pripojenie nízkej (nižšej, na akú je skoštruovaný) impedančnej záťaže spôsobí jeho vyššie skreslenie.Návštěvník píše:...Nu a zde platí, že při nižší impedanci lze dosáhnout vyššího výkonu při nižším zkreslení...
No a jak jinak bys to chtěl udělat, byť proti zásadám audiofila? Napadá mne jediná cesta: napřed inverzně vyrušit hluk jedoucího auta (i to existuje! ), a pak pustit do kabiny ničím nemodifikovaný zvuk. Jenže už to první je něčím, co by tam být nemělo...emge píše:áno, je to vždy o kompromisoch, ale týmto spôsobom:sa jeden problém rieši vznikom iného problému. Zvýšenie nízkych frekvencií je vždy na úkor vyšších frekvencií (stredné pásmo). ... Audiofilská zásada je na zvuku nič nepridávať. Audio zariadenie má reprodukovať pôvodnú nahrávku s čo najmenšími zmenami, každá zmena je skreslením. Kvalitné riešenia sú väčšinou tie najjednoduchšie (nie najlacnejšie).Návštěvník píše:Sofistikovanější systémy autohofi proto pomocí mikrofonu zjišťují, které frekvenční pásmo za jízdy určitou rychlostí v daném voze "mizí", a dokáží ho pružně "doplňovat" dokonce průběžnou změnou tvaru ekvalizační křivky.
Re: Varta
1. Impedancia je krivka, ktorá sa mení podľa frekvencie. Frekvenčná charakteristika je iná, odlišná krivka. Ale to sú detaily, pochopil som.
2. Porovnávať treba porovnateľné. Nemôžeš porovnávať jeden zoilňovač v limitácii, s iným pri výkonovej rezerve. Zosilňovače treba porovnať pri rovnakej výkonovej rezerve (v limitácii nebude hrať ani jeden dobre) a tu bude skreslenie primerané vlastnostiam zosilňovača a reproduktorov, a nebude závislé na impedancii. Minimálna hodnota impedančnej krivky (viď bod 1) je skôr rizikom skreslenia pri nižšej impedancii reproduktora (sústavy).
3. Žiadnou inverziou by som to nerišil. To je zasa komplikované riešenie, kde sa jeden problém rieši iným problémom. A ja chcem v aute počuť zvuk motora (a mielen to). Bez spätnej väzby od auta by bola jazda v ňom nudná.
Riešenie je znovu jednoduché - dynamika basov. Komponentné reproduktory s pomerne malými (13 - 16 cm) basovými (stredobasovými), hlavne kvalitnými reproduktormi, umiestnenými vo vhodnej "ozvučnici" (zatlmené dvere), sú schopné reprodukovať tzv. rýchle a hlavne dynamické "basy". Potom stačia dynamické špičky, ktoré sú hlasnejšie ako hluk, doplnené o vyššie harmonické, ktoré poskytnú dostatok informácií o tónoch basgitary... a pod. A pritom neskreslia stredy, ktoré obsahujú najviac informácií o hudbe a ľudskom hlase.
Ak neriešime audiozostavy v cene auta, alebo drahšie, tak výsledkom subwooferov s veľkými reproduktormi sú mäkké, nekonkrétne, vo väčšine prípadov zadunené basy. Basy majú síce veľký objem, ale chýba im dynamika (mikrodynamika) a informácia jednotlivých tónoch.
Kvalitný zvuk na prvý posluch neoslní, pretože je len taký "obyčajný". Iba reprodukuje a nič si nevymýšľa, nič "neprikrášľuje". Okrem čistého zvuku však prináša aj pohodu a neunavuje ani po dlhej dobe. Ale to už je aj otázka vkusu, nie každý vie oceniť kvalitu (to platí všeobecne).
2. Porovnávať treba porovnateľné. Nemôžeš porovnávať jeden zoilňovač v limitácii, s iným pri výkonovej rezerve. Zosilňovače treba porovnať pri rovnakej výkonovej rezerve (v limitácii nebude hrať ani jeden dobre) a tu bude skreslenie primerané vlastnostiam zosilňovača a reproduktorov, a nebude závislé na impedancii. Minimálna hodnota impedančnej krivky (viď bod 1) je skôr rizikom skreslenia pri nižšej impedancii reproduktora (sústavy).
3. Žiadnou inverziou by som to nerišil. To je zasa komplikované riešenie, kde sa jeden problém rieši iným problémom. A ja chcem v aute počuť zvuk motora (a mielen to). Bez spätnej väzby od auta by bola jazda v ňom nudná.
Riešenie je znovu jednoduché - dynamika basov. Komponentné reproduktory s pomerne malými (13 - 16 cm) basovými (stredobasovými), hlavne kvalitnými reproduktormi, umiestnenými vo vhodnej "ozvučnici" (zatlmené dvere), sú schopné reprodukovať tzv. rýchle a hlavne dynamické "basy". Potom stačia dynamické špičky, ktoré sú hlasnejšie ako hluk, doplnené o vyššie harmonické, ktoré poskytnú dostatok informácií o tónoch basgitary... a pod. A pritom neskreslia stredy, ktoré obsahujú najviac informácií o hudbe a ľudskom hlase.
Ak neriešime audiozostavy v cene auta, alebo drahšie, tak výsledkom subwooferov s veľkými reproduktormi sú mäkké, nekonkrétne, vo väčšine prípadov zadunené basy. Basy majú síce veľký objem, ale chýba im dynamika (mikrodynamika) a informácia jednotlivých tónoch.
Kvalitný zvuk na prvý posluch neoslní, pretože je len taký "obyčajný". Iba reprodukuje a nič si nevymýšľa, nič "neprikrášľuje". Okrem čistého zvuku však prináša aj pohodu a neunavuje ani po dlhej dobe. Ale to už je aj otázka vkusu, nie každý vie oceniť kvalitu (to platí všeobecne).
Re: Varta
Však si rozumíme! Ale to jsme se dostali od 500W "kraválu" v autě až ke skutečnému HiFi: Také nikdy nevypínáš zesík?
Jinak k poslednímu odstavci Tvého přechozího příspěvku: Když ono hodně záleží na tom, jak to zvukař u originální nahrávky "uvařil". Ovšem to se jen opět vracíme oklikou k tomu, o čem se tu už hovořilo...
P.S.: Ten zesík, na který jsi sem dával odkaz, je přímo skvostný kousek!
Jinak k poslednímu odstavci Tvého přechozího příspěvku: Když ono hodně záleží na tom, jak to zvukař u originální nahrávky "uvařil". Ovšem to se jen opět vracíme oklikou k tomu, o čem se tu už hovořilo...
P.S.: Ten zesík, na který jsi sem dával odkaz, je přímo skvostný kousek!
Re: Varta
Samostatný zosilňovač nepoužívam, na "rozhýbanie" jedného páru komponentných reproduktorov mi stačí ten, ktorý je zabudovaný v autorádiu Clarion. Počas jazdy je zapnuté takmer stále (vypol som ho len pred pár minútami) kvôli zabudovanému handsfree.
PS: Bunta (BV) to s hi-fi skutočne vie. Mal som možnosť si jeho zosilňovač (delenú verziu) aj s jeho reprosústavami vypočuť a porovnať na jednej výstave, a hralo to o dosť lepšie, ako podstatne drahšie a známejšie značky.
PS: Bunta (BV) to s hi-fi skutočne vie. Mal som možnosť si jeho zosilňovač (delenú verziu) aj s jeho reprosústavami vypočuť a porovnať na jednej výstave, a hralo to o dosť lepšie, ako podstatne drahšie a známejšie značky.
Re: Varta
To byla narážka na puristy, kteří doma vůbec nikdy nevypínají zesík, aby jim "nevychladlo" napájecí trafo!emge píše:Samostatný zosilňovač nepoužívam, na "rozhýbanie" jedného páru komponentných reproduktorov mi stačí ten, ktorý je zabudovaný v autorádiu Clarion. Počas jazdy je zapnuté ...