Otáčky motoru a spotřeba

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

PePe píše:Návštěvníku,system ventilků,na zřejmě zmírnění razance odezvy plynu ovladač-klapka,mi nějak uniklo ve své době :oops: co to mělo resp. kdo to do čeho dával ?
Např. MMC používala servomotor, který v mnohých situacích přebíral kontrolu nad klapkou bez ohledu na to, co dělal řidič s lankem plynu. Naopak u Mazdy měli ve stejné době celou baterii elektronicky ovládaných ventilků, které zajištovaly přísun méně či více vzduchu procházejícího "kolem klapky" bez ohledu na její polohu.
PePe píše:A jak jsi se zmiňoval o podtlakovce v rozdělovači: proč se dávaly do ostrých verzí š 110R sk. A2 a i 120s-130LR,dle potřeby,rozdělovače bez? Ano,správně...,oblíbené byly ty ze š 1000MB,jen se jim upravily odstředivky.
Ale přece už i motory Š1000MB měly rozdělovače s podtlakovou regulací, ne? :?
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Sraz

Příspěvek od Pedro »

Jak ktery model a rocnik uz nevim.
Ja mel v letech 83-84 r.v.65,ta mela bez a mensi prumer. Ale i tak sla se mnou 2,5x pres boudu...
Diagonaly chemlon 155-14 me nepodrzely.
Pedy

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Pedy »

skodovkar píše:No jistě, že nebude. Říká snad někdo opak? :lol: Ale bude záležet na každém motoru jak veliký % rozdíl ve spotřebě bude.


Tato problematika mi docela zajímá. Názory v diskuzi se docela liší. Někdo tvrdí že při otáčkách přibližně nejvyššího kroutícího momentu a málo plynu, někdo v co nejnižších (pokud to motor zvládne) a hodně plynu.

Nesouhlasím s tím, že při hodně plynu udělá ŘJ vše pro co nejvyšší výkon. Ono totiž když jedeme ve stejném místě, stejnou a ustálenou rychlostí, tak na to spotřebováváme vždy stejně výkonu, nezávisle na tom, při jakých otáčkách (s jakou zařazenou rychlostí) motor pracuje. Rozdíly ve spotřebě jsou vzniklé účinností motoru při těch konkrétních otáčkách.

Taky bych rád věděl, jestli je lepší se rozjíždět rychle, tj. s velkým zrychlením a na krátké dráze nebo pomalu s malým zrychlením na dlouhé dráze.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od skodovkar »

Pedy píše:Názory v diskuzi se docela liší. Někdo tvrdí že při otáčkách přibližně nejvyššího kroutícího momentu a málo plynu, někdo v co nejnižších (pokud to motor zvládne) a hodně plynu.
Není nic lehčího než si sednou do auta s ukazatelem aktuální spotřeby.
Pedy píše: Nesouhlasím s tím, že při hodně plynu udělá ŘJ vše pro co nejvyšší výkon.
Maximálně odpojí klimatizaci. Více si prostě nemůže dovolit, protože je svázána regulacemi s ohledem jak na emise, tak na mechanické části (katalyzátor, písty a kdeco).
Pedy píše:Ono totiž když jedeme ve stejném místě, stejnou a ustálenou rychlostí, tak na to spotřebováváme vždy stejně výkonu, nezávisle na tom, při jakých otáčkách (s jakou zařazenou rychlostí) motor pracuje. Rozdíly ve spotřebě jsou vzniklé účinností motoru při těch konkrétních otáčkách.
:wink:
Pedy píše:Taky bych rád věděl, jestli je lepší se rozjíždět rychle, tj. s velkým zrychlením a na krátké dráze nebo pomalu s malým zrychlením na dlouhé dráze.
U klasických karburátorů jsem jednoznačně pro plynulost, protože rychle chrstnuté palivo vyletí výfukem. Klasický motor má hodně setrvačnosti od rozdělovače po karburátor a prostě není schopen reagovat ekonomicky optimálně.
U moderního motoru s lambda sondou a elektronicky řízeným vstřikováním tyto problémy vlastně odpadají, protože si dnes ŘJ hlídá i klapku. Lambda sonda v nějaké frekvenci dodává informaci o obsahu kyslíku ve výfukových plynech do ŘJ a ta potom směs obohacuje/ochuzuje podle potřeby (ale vychází z palivových map).
Pokud chceš jezdit levně tak se budu jen trapně opakovat, že je nutno mít auto v dobrém stavu (gumy, filtry, palivový systém, čisté vstřiky, svíčky...).
Jezdit dlouhé trasy, krátké trasy slučovat, aby nevychladl motor.
Jet plynule, tedy moc nešlapat na brzdu ani na plyn. Brzdit motorem když je to výhodné. Místo klimy si třeba pustit obyčejný ventilátor atd. Když to provoz dovolí, tak si s tříhrnkem taky vyhraji, bohužel tam není PP, takže těžko říci jaký to má vliv.
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

Oveček píše:Vážený arogantní a přechytřelý Návštěvníku. Nemohu se zbavit pocitu, že tě uniká smysl diskuze a smysl mého příspěvku.
Ještě tam chybí, že hluboce pohrdám lidskou hloupostí, neznalostí, neschopností a setrváváním v dogmatech následkem neochoty se učit. Doufám, že je to dostatečně patrné: fakt prima nick! :mrgreen:
Oveček píše:Tak od začátku. Píšeš:
Proč by to měl být nesmysl? Vždyť jediným účelem systému "elektronického plynu" je právě to, aby si ŘJ mohla se škrticí klapkou dělat, co ona sama z hlediska spotřeby a exhalací potřebuje, nikoli co chce řidič - ten udává hlavně smysl (akceleraci/deceleraci) účinku, a jen v minimální míře jeho dávku! Krásně se to pozná např. při přechodu z pohodové do ostré jízdy u downsizing-ovaných motorů: prudké přidání plynu prakticky nepřináší kýžený účinek, jelikož ten motor jel už i předtím, tj. při pohodové jízdě, na plný plyn, což řidič samozřejmě nevnímal.

Na to jsem já reagoval: ....Řídící jednotka ať si myslí o ekologii, učinnosti a výkonu co chce, ale svoje auto řídím JÁ.

Nebo mně chceš namluvit, že i při pohodové jízdě jede motor na plný výkon, když se následné přidání plynu zvýšením výkonu neprojevilo? :roll:
Opravdu jsem to napsal právě takto? :shock: Nepsal jsem o jízdě na "plný výkon", psal jsem o jízdě na "plný plyn" - ve smyslu plně otevřené škrt. klapky bez vědomí řidiče! Když už jsme však u toho: vždyť na tom je postaven celý princip downsizingu - maximalizovat "výtěžnost" práce motoru! :idea: Jinými slovy, donutit příliš malý (poddimenzovaný) motor vydávat ze sebe i při běžném používání maximum. Malý, ovšem na maximum využívaný motor, totiž představuje jakýsi etalon efektivnosti. Něco jako stacionární motor. Opakem toho je příliš velký, ale výkonově nedostatečně využívaný motor. Samozřejmě čistě teoreticky, v praxi je to poněkud složitější, ale o tom tady už řeč šla.
Oveček píše:Nebo mně chceš namluvi, že motor jel s plně otevřenou šktící klapkou a výkon byl reguláván (snižován) jinak, například změnou předstihu?? Co by to asi udělalo s emisema. :roll: A proč by se výkon motoru nezvýšil po pokynu řídící jednotce na zvýšení výkonu a tím pádem by řídící jednotka upravila předstih na optimální??? :lol:
Odpověď je tady:
Pedy píše:Nesouhlasím s tím, že při hodně plynu udělá ŘJ vše pro co nejvyšší výkon. Ono totiž když jedeme ve stejném místě, stejnou a ustálenou rychlostí, tak na to spotřebováváme vždy stejně výkonu, nezávisle na tom, při jakých otáčkách (s jakou zařazenou rychlostí) motor pracuje. Rozdíly ve spotřebě jsou vzniklé účinností motoru při těch konkrétních otáčkách.
Maximálně mne těší, že někdo umí používat vlastní mozek, není hloupý, neznalý, neschopný a nesetrvává v dogmatech následkem neochoty se učit! Pedy, zvedám palec! :D :wink:

Zpět k tématu: Dnešní motory jsou vybaveny EGR ventily, mnohé časováním sacích ventilů a nezřídka i výfukových. Plně otevřená škrt. klapka (nezávisle na poloze pedálu plynu) proto už dávno neznamená plný výkon, ale prostě jen snížení odporu v sání, jež se pozitivně projeví na úspoře energie, kterou motor spotřebovává pro pohon sama sebe (pumpovní ztráty). Produkovaný výkon si pak ŘJ upraví nejen předstihem, ale především mírou recirkulace výfukových plynů a množstvím vzduchu (přesněji objemem kyslíku), který se dostává do spalovacích prostorů (to je o již zmíněné změně časování sání). Méně kyslíku ve válcích pak znamená méně paliva nutného k vytvoření optimálního směšovacího poměru, vysoký podíl EGR zároveň navíc nižší teplotu spalování. To vše emisím rozhodně prospívá! Že to moc neprospívá samotnému motoru, to je už i něčem jiném. :cry:
Výkon motoru se po prošlápnutí pedálu plynu zvýší či nezvýší podle toho, zda ten motor za daných jízdních podmínek má nebo už nemá výkonovou rezervu. Snahou výrobců je donutit řidiče vozu s downsizingovaným motorem, aby jezdil i rádoby piánko tempem tak, že již naplno využívá limitovaného výkonového potenciálu motoru, samozřejmě aniž by to on sám tušil. Proto tam nemá téměř žádnou výkonovou rezervu a v případě potřeby akcelerovat mu nezbývá, že podřadit, třeba hned o dva kvalty dolů. Pokud jde však ještě o hmotnosti a charakteru vozu odpovídající motor, pak při pokynu řidiče „přidat“ ŘJ prostě jen upraví to, o čem jsem již psal (předstih, míru recirkulace výfukových plynů, časování rozvodu…), aniž by přitom nutně musela hnout škt. klapkou, pokud ji motor vůbec má. :idea:
Oveček píše:Tvůj sáhodlouhý příspěvek je mimo toto téma a téma celé diskuze. Ale je mi to vcelku jedno, když to máš zapotřebí a když tě to baví..... :D Něděláš do politiky? :lol:
Politiky máme takové, jaké si zasloužíme. Přesněji takové, jaké si zaslouží ono stádo ovcí, které je volí: ten nick fakt sedí! :twisted:
Oveček píše:Tebou uvedené chování auta jsem ani já nikdy nepozoroval. Naopak jsem (nejen u svého auta) pozoroval, že po mírném ubrání plynu se výkon zvýšil.
A nejspíše právě proto jsem povýšil vlastní neschopnost cokoli vypozorovat na to nejhlubší předvědčení, že se přece nemohu mýlit! :evil:
Oveček píše:Ale zpět k tématu.
Vážně myslíte, že když ve stejném bodě pojedu pokaždé stejnou rychlostí, ale jednou na dvojku s otáčkama motoru napříkald 4000, podruhé na trojku s otáčkama například 3000, na potřetí na čtyřku s otáčkama například 2000 a popáté na pětku s otáčkama například 1500, že bude spotřeba paliva pokaždé stejná?? Jsem si jistý, že NEBUDE!!!!
Na tuhle otázku dal jasnou odpověď již kdysi dávno jeden experiment ÚVMV z poloviny 70. let min. st. a dokonce tisíciletí: při jízdě proti kopci na vyšší kvalt nižšími otáčkami bude spotřeba v řádu procent nižší, ovšem namáhání pístní skupiny a klikového mechanismu v řádu desítek násobků vyšší! Je na každém, co si vybere, pochopitelně podle toho, zda věří v laboratorních podmínkách reprodukovatelným experimentům, nebo marketingovým krasořečím mluvků Škodovky.
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

Pedy píše:Taky bych rád věděl, jestli je lepší se rozjíždět rychle, tj. s velkým zrychlením a na krátké dráze nebo pomalu s malým zrychlením na dlouhé dráze.
S moderním vozem rozhodně to první!
Návštěvník

Re: Sraz

Příspěvek od Návštěvník »

PePe píše:... r.v.65,ta mela bez a mensi prumer. ...
I ty malé (rozdělovače) už měly podtlak. Ovšem zda všechny, to nevím... :oops:
filo0

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od filo0 »

Pedy píše:
skodovkar píše:No jistě, že nebude. Říká snad někdo opak? :lol: Ale bude záležet na každém motoru jak veliký % rozdíl ve spotřebě bude.


Ono totiž když jedeme ve stejném místě, stejnou a ustálenou rychlostí, tak na to spotřebováváme vždy stejně výkonu, nezávisle na tom, při jakých otáčkách (s jakou zařazenou rychlostí) motor pracuje. Rozdíly ve spotřebě jsou vzniklé účinností motoru při těch konkrétních otáčkách.
Ne, čím vyššie otáčky, tým viac potrebuješ pretlačiť vnútorné odpory vznikuté v pohybových častiach motoru.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Sraz

Příspěvek od skodovkar »

Návštěvník píše:
PePe píše:... r.v.65,ta mela bez a mensi prumer. ...
I ty malé (rozdělovače) už měly podtlak. Ovšem zda všechny, to nevím... :oops:
Embéčko bez podtlaku jsem zatím neviděl.
Rozdělovač na vozidlech Spartak měl podtlakovou regulaci bodu zážehu, na Š 450 bylo použito rozdělovače s odstředivou regulací. http://www.eurooldtimers.com/cze/galeri ... -994-.html
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

filo0 píše:
Pedy píše: Ono totiž když jedeme ve stejném místě, stejnou a ustálenou rychlostí, tak na to spotřebováváme vždy stejně výkonu, nezávisle na tom, při jakých otáčkách (s jakou zařazenou rychlostí) motor pracuje. Rozdíly ve spotřebě jsou vzniklé účinností motoru při těch konkrétních otáčkách.
Ne, čím vyššie otáčky, tým viac potrebuješ pretlačiť vnútorné odpory vznikuté v pohybových častiach motoru.
Nerozumíte si - říkáte jinými slovy totéž! "Spotřeba výkonu" pro jízdu není totéž, co "produkce výkonu", jelikož to první nezávisí na účinnosti práce motoru (je to jakási čistá/očištěná veličina), zatímco v druhém případě jde i o ty vnitřní odpory a ztráty, tedy včetně účinnosti (hrubá veličina).
Pedy

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Pedy »

Návštěvník: Děkuji za poklonu, ale abych pravdu řekl, tak těm tvým "románům" taky moc nerozumím.
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

Stručně řečeno, jak už tu napsal PePe, u moderního benzínového motoru nelze za provozu měnit pouze několik málo veličin: vrtání a zdvih (to nelze měnit nikdy), od čehož se násobeno počtem válců odvíjí objem motoru, faktický stupeň komprese (nelze měnit pouze na nepřeplňovaném motoru) a odtrh elektrod svíček. Vše ostatní je "pružné", přičemž řidič výhod kontinuálních změn nejrůznějších veličin sice využívá, ale málo je ovliňuje. Tedy představa, že plně ovládá činnost motoru svého vozu, je přinejmenším naivní, ne-li přímo hloupá.
Pedy

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Pedy »

Návštěvník: Nic mi do toho není, ale tvůj příspěvek "od Návštěvník » čtv pro 13, 2012 13:56" moc srozumitelný není.

Píšeš v něm:
......Krásně se to pozná např. při přechodu z pohodové do ostré jízdy u downsizing-ovaných motorů: prudké přidání plynu prakticky nepřináší kýžený účinek, jelikož ten motor jel už i předtím, tj. při pohodové jízdě, na plný plyn, což řidič samozřejmě nevnímal.
A když přidání plynu nepřináší kýžený účinek, tak to podle mého názoru znamená, že už před tím motor pracoval na maximální výkon.

A to, že řídící jednotka ovládá výkon jak sama uzná za vhodné, Oveček ve svém příspěvku z čtv pro 13, 2012 20:15 celkem srozumitelně zpochybňuje.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od skodovkar »

Příspěvek v 19:15 myslíš? A co je na něm tak zajímavé? Buď se bude rozjíždět pomalu a nebo se bude rozjíždět tak rychle, jak to bude celá elektronika umět ukorigovat (neberu ohled na výkon, hmotnost atd.).
Návštěvník

Re: Otáčky motoru a spotřeba

Příspěvek od Návštěvník »

Pedy píše:Návštěvník: Nic mi do toho není, ale tvůj příspěvek "od Návštěvník » čtv pro 13, 2012 13:56" moc srozumitelný není.

Píšeš v něm:
......Krásně se to pozná např. při přechodu z pohodové do ostré jízdy u downsizing-ovaných motorů: prudké přidání plynu prakticky nepřináší kýžený účinek, jelikož ten motor jel už i předtím, tj. při pohodové jízdě, na plný plyn, což řidič samozřejmě nevnímal.
A když přidání plynu nepřináší kýžený účinek, tak to podle mého názoru znamená, že už před tím motor pracoval na maximální výkon.
Oveček (a mnoho, mnoho dalších) pochybuje především o tom, že by mohl(-i) mít plně otevřenou škrticí klapku, když vlastně jede(-ou) piánko. Pokusil jsem se to ilustrovat na jízdě s downsizingovaným motorem, kde je to velmi názorně patrné: při piánko jízdě to jede docela dobře, ovšem při pokusu zvýšit jízdní tempo se už nic víc neděje. Tohle je zároveň případ, kdy motor jede "na plný plyn" (vyvíjí max. výkon) i při pohodové jízdě, aniž by to řidič tušil. Pokud se však nejedná o downsizingovaný motor, může nastat totéž (škrt. klapka bude plně otevřená), ale nebude to znamenat "plný plyn" jako synonymum "plného výkonu", nýbrž pouze snížení pumpovních ztrát, přičemž produkovaný výkon si ŘJ odreguluje jinak. Svého času byl populárním např. systém dvou sacích ventilů různého průměru na válec, kdy vzduch či směs proudily do válce při částečném zatížení pouze přes ten menší. Dnes je stále obvyklejší nejen změna časování, ale i zdvihu ventilů, čímž se obstará totéž a lépe.
Pedy píše:A to, že řídící jednotka ovládá výkon jak sama uzná za vhodné, Oveček ve svém příspěvku z čtv pro 13, 2012 20:15 celkem srozumitelně zpochybňuje.
Srozumitelně pro koho? Pro ty, kdož jsou přesvědčeni, že tomu rozumí? :P
ŘJ samozřejmě podle zacházení s plynovým pedálem pozná, co si řidič přeje, ale pro ni je to pouze jakási indikace přání, nikoli striktní pokyn, poněvadž si stejně udělá to, co jí dal programátor do vínku v souladu s exhalační legislativou, snahou omezit spotřebu a aktuálními potřebami "třípísmenkových" systémů. Samozřejmě to lze naladit i s "prioritou řidič", ovšem to se dělá výhradně u sportovně střižených aut, kde např. vůbec nezáleží na spotřebě. Některé takové vozy dokonce dávají řidiči na výběr z několika režimů "odezvy plynového pedálu" (obvykle je to spřaženo s nastavením elektronicky řízeného automatu, diferenciálu/ů a tlumení podvozku). Jenže takovým vozem Oveček nade vší pochybnost nikdy nejel, poněvadž pak by nenapsal to, co napsal. :idea:
Odpovědět