Oslňování světly protijedoucích vozidel
Moderátor: Colommbo
- Colommbo
- Příspěvky: 9963
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Oslňování světly protijedoucích vozidel
Vy všichni "dříve narození", taky míváte pocit, že všechna "moderní" protijedoucí vozidla vás v noci oslňují...? Já jednoznačně ano a za zhoršených povětrnostních podmínek (déšť, sněžení) je to (logicky) ještě horší. A tutok je odborné vysvětlení, jež by měli znát všichni výrobci moderních vozů potažmo jejich světlometů: https://www.youtube.com/watch?v=ckiuSQ7gMRE
Ale buď neznají nebo znát nechtějí. Jinými slovy ať žije byznys, vše okolo nám je ukradené.
P.S. S ovládáním dotykových displejů v autech, na nichž je soustředěna valná část ovládacích prvků (zatímco ovládat mobil je zakázáno), je to prakticky totéž v bleděmodrém. Je to k hovnu ale moderní a doba si to prý žádá. Popř. lidi to chtějí. Jdu blejt, velebnosti...
Ale buď neznají nebo znát nechtějí. Jinými slovy ať žije byznys, vše okolo nám je ukradené.
P.S. S ovládáním dotykových displejů v autech, na nichž je soustředěna valná část ovládacích prvků (zatímco ovládat mobil je zakázáno), je to prakticky totéž v bleděmodrém. Je to k hovnu ale moderní a doba si to prý žádá. Popř. lidi to chtějí. Jdu blejt, velebnosti...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Ja mám žlté brýle na nočné jazdenie už cca niečo cez dva roky. V každom aute jedny, stali vtedy 0,85eur kus z alliexpressu. Áno sú už trochu poškrábané, ale pri tej cene si môžem kupovať nové každý mesiac keby som chcel.
A přístrojovku u si v noci tiež sťahujem na minimu
A přístrojovku u si v noci tiež sťahujem na minimu
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
- Colommbo
- Příspěvky: 9963
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Už jsem o nich párkrát taky uvažoval, jen jsem netušil, proč právě žluté... Možná je taky vyzkouším. Akorátže normálně už řídím (raději) s dioptrickými brýlemi "na dálku", takže bych je musel dávat ještě přes ně a nevím, jak by to ovlivnilo komfort...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Ale však presne o to ide.
Tiež mám dioptrické. A v každom aute mám pár brýlí na tieto účely.
Jedny polarizačné slnečné a jedny tieto žlté.
Finta bola zohnať také, ktoré je možno nasadit na tie dioptrické .
A práve našťastie niekoľkých napadlo že my dioptrici máme tento problém a začali ich vyrábať
Tiež mám dioptrické. A v každom aute mám pár brýlí na tieto účely.
Jedny polarizačné slnečné a jedny tieto žlté.
Finta bola zohnať také, ktoré je možno nasadit na tie dioptrické .
A práve našťastie niekoľkých napadlo že my dioptrici máme tento problém a začali ich vyrábať
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
- Colommbo
- Příspěvky: 9963
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Našel jsem totok: https://www.tvhity.cz/tvhit/1947/polari ... -mlhy.html a už i objednal. A kolega z MB klubu mezitím objevil totok: https://www.tukanek.cz/hd-vision-bryle- ... 7DEALw_wcB Takže vono to nějak pude...
Ale abychom se příliš neodchýlili od jádra pudla - výrobci vozů nám, co se světel týče, prostě servírují pěknou prasárnu...
Ale abychom se příliš neodchýlili od jádra pudla - výrobci vozů nám, co se světel týče, prostě servírují pěknou prasárnu...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Áno, to je ale fakt, ktorý my nezmeníme.
Mne osobne ale ešte vadí jedna vec - možno je to tým, že obe moje autá sú nižšie než štandard, ale aj tak si myslím, že s tým oslnovanim má čo dočinenia aj fakt, že nové vozy sú prostě strašně vysoké a teda aj svetlomety majú pomaly vo výške mojej hlavy keď sedím v aute. A to potom hlavne pri míňaní protiidúceho mi prostě páli rovno do ksichtu
Inak tieto klip sklíčka som mal a nie je to Boh vie čo. Ja som nebol spokojný.
Ja som mal tieto. Ovšem za inú cenu , lebo alliexpres
https://www.novexplus.sk/hd-vision-bryl ... 6NEALw_wcB
Mne osobne ale ešte vadí jedna vec - možno je to tým, že obe moje autá sú nižšie než štandard, ale aj tak si myslím, že s tým oslnovanim má čo dočinenia aj fakt, že nové vozy sú prostě strašně vysoké a teda aj svetlomety majú pomaly vo výške mojej hlavy keď sedím v aute. A to potom hlavne pri míňaní protiidúceho mi prostě páli rovno do ksichtu
Inak tieto klip sklíčka som mal a nie je to Boh vie čo. Ja som nebol spokojný.
Ja som mal tieto. Ovšem za inú cenu , lebo alliexpres
https://www.novexplus.sk/hd-vision-bryl ... 6NEALw_wcB
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
To mě spíš vadí když (ať už, že blbě daná žárovka nebo že neseřízeno ) svítí jedno světlo (a většinou to jeho levé) moc nahoru. A(le) přitom on to musí vědět/vidět taky !!
A přijde mě že nejprotivnější jsou z protisměru světla jedničkové Fabie.
A přijde mě že nejprotivnější jsou z protisměru světla jedničkové Fabie.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Neboj,nie je to len tvoj pocit,je to skutočnosť. Presne ako to vysvetluje chlapík vo videu. Pre vodiča pecka,pre oprotiidúceho narezColommbo píše:Vy všichni "dříve narození", taky míváte pocit, že všechna "moderní" protijedoucí vozidla vás v noci oslňují...? Já jednoznačně ano ...
Ked som jazdil Mazdou 5 ktorá je o chlp vyššia,tak to bolo rovnaké.Takže výškou to nebude. Svetlo je prote moc silné na zrakjarson1 píše:... možno je to tým, že obe moje autá sú nižšie než štandard, ale aj tak si myslím..
S výrobou svetiel do nich sa asi moc nepiplali. Proste len nech to svieti dopredu a hotovoPitris píše:A přijde mi že nejprotivnější jsou světla jedničkové Fabie.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Kdysi v dobách, kdy časopisy za něco stály, LED byl studenej a auta se osazovala halogeny, tak vyšel test světlometů. Nepletu-li se, tak to bylo v nějakém měřícím tunelu fy Hella.
Tam kromě rovnoměrnosti osvětlení, dodržení světelného obrazce a světelného toku měřili rozptyl světla způsobený optickou soustavou. Výsledky už si nepamatuju a ani by dnes nebyly relevantní, protože ty auta na silnicích až na vyjímky dojezdily.
Přesto však byly vozy, kde světlomety měly enormní rozptyl směrem do horní poloviny nad hranici světlo/stín. To tenkrát způsobovalo ono oslnění i při správném seřízení.
Nevím, co konstruktéry k nasování LED kromě energetické nenáročnosti a možnosti úspor na kabeláži vede. Možná je modré světlo subjektivně vnímané jako bílé nejvhodnější k rozeznání detailů, možná to byl jen důvod nabídnout něco cool, zazářit a doslova oslnit. To asi zafungovalo a počalo býti nezbytností výbavy moderního vehiklu.
Však bez toho by elektro vehikl ani nemohl být elektro. Dneska už auta nejen mají různá ambientní podsvětlení interiéru, ale i venkovních partií. Asi jako US tuzing v PC games a bohužel i realitě.
Já naštěstí už potmě toho moc nenajezdím. Ve městech je to v pohodě, na státovkách taky, ale nejvíc majzla si dávám na různých dvojkách, kde mám strach z neosvětlených cyklistů/chodců, abych je nepřehlédl v době oslnění protijedoucím autem. Proto si někdy i bliknu dálkovýma, dokud je protijedoucí dál, abych věděl je-li něco na cestě v místech, kde se budeme míjet a budu vidět hovno.
No a něco povzbudivého na závěr, jak se sluší a patří, typicky s mým laickým nadhledem ? Přece není problém vyrobit i do světlometu LED s jiným barevným spektrem
Tam kromě rovnoměrnosti osvětlení, dodržení světelného obrazce a světelného toku měřili rozptyl světla způsobený optickou soustavou. Výsledky už si nepamatuju a ani by dnes nebyly relevantní, protože ty auta na silnicích až na vyjímky dojezdily.
Přesto však byly vozy, kde světlomety měly enormní rozptyl směrem do horní poloviny nad hranici světlo/stín. To tenkrát způsobovalo ono oslnění i při správném seřízení.
Nevím, co konstruktéry k nasování LED kromě energetické nenáročnosti a možnosti úspor na kabeláži vede. Možná je modré světlo subjektivně vnímané jako bílé nejvhodnější k rozeznání detailů, možná to byl jen důvod nabídnout něco cool, zazářit a doslova oslnit. To asi zafungovalo a počalo býti nezbytností výbavy moderního vehiklu.
Však bez toho by elektro vehikl ani nemohl být elektro. Dneska už auta nejen mají různá ambientní podsvětlení interiéru, ale i venkovních partií. Asi jako US tuzing v PC games a bohužel i realitě.
Já naštěstí už potmě toho moc nenajezdím. Ve městech je to v pohodě, na státovkách taky, ale nejvíc majzla si dávám na různých dvojkách, kde mám strach z neosvětlených cyklistů/chodců, abych je nepřehlédl v době oslnění protijedoucím autem. Proto si někdy i bliknu dálkovýma, dokud je protijedoucí dál, abych věděl je-li něco na cestě v místech, kde se budeme míjet a budu vidět hovno.
No a něco povzbudivého na závěr, jak se sluší a patří, typicky s mým laickým nadhledem ? Přece není problém vyrobit i do světlometu LED s jiným barevným spektrem
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Já mám vnímání barevného spektra posazené tak, že světlo v obýváku, na chodbách a pod. je teplá bílá, ale pokud chci opravdu vidět na práci, tak studená bílá. V autě mám halogeny, které mají hodně bílé světlo. Pro většinu mých jízd je více než vyhovující. Je fakt, že do mlhy, nebo deště je vhodnější žluté světlo.
Mám jedno auto vyšší, takže oslňování zepředu a zezadu není tak drastické. Ovšem u druhého, nízkého auta, bych nejraději vystřelil oko konstruktérům různých dodávek, který měli hloupý nápad posadit hlavní světlomety výškově do úrovně zpětných zrcátek běžných aut.
Mám jedno auto vyšší, takže oslňování zepředu a zezadu není tak drastické. Ovšem u druhého, nízkého auta, bych nejraději vystřelil oko konstruktérům různých dodávek, který měli hloupý nápad posadit hlavní světlomety výškově do úrovně zpětných zrcátek běžných aut.
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
LED s vysokou barevnou teplotou (bílo-modré) mají vyšší účinnost, než LED, které mají chladnější barvu (víc do žluta).
Bílé světlo je "cool", stejně jako SUV, široké gumy a další nesmysly, které nemají opodstatnění ve fyzice, ale v marketingu, takže nepomáhají, ale škodí.
Do designu vozidla se snáz zaintegrují křišťálově bílé světlomety než světlomety, které produkují výrazně barevné světlo. A designeři mají u automobilek mnohem větší slovo než inženýři nebo ergonomové, protože design prodává.
LED světlomety s maticovou technologií (a ochranou proti oslnění) skvěle fungují v laboratorních podmínkách když je reflektor dokonale vyrobený. V reále, s reálnými světlomety a ušmudlaným sklem je to pak všechno mnohem horší a z toho vyplývají problémy, kterým pak čelíme.
Bílé světlo je "cool", stejně jako SUV, široké gumy a další nesmysly, které nemají opodstatnění ve fyzice, ale v marketingu, takže nepomáhají, ale škodí.
Do designu vozidla se snáz zaintegrují křišťálově bílé světlomety než světlomety, které produkují výrazně barevné světlo. A designeři mají u automobilek mnohem větší slovo než inženýři nebo ergonomové, protože design prodává.
LED světlomety s maticovou technologií (a ochranou proti oslnění) skvěle fungují v laboratorních podmínkách když je reflektor dokonale vyrobený. V reále, s reálnými světlomety a ušmudlaným sklem je to pak všechno mnohem horší a z toho vyplývají problémy, kterým pak čelíme.
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Tohle je úplně obráceně. Teplá bílá je do žluta a studená spíše do modra.Shi píše:LED s vysokou barevnou teplotou (bílo-modré) mají vyšší účinnost, než LED, které mají chladnější barvu (víc do žluta).
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Nizsi teplota: 2000K az 3000 K (do zluta) vs vyssi teplota 4000K az 6500K (bilo modra).
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Vysvětlení zde:Shi píše:Nizsi teplota: 2000K az 3000 K (do zluta) vs vyssi teplota 4000K az 6500K (bilo modra).
https://www.lxf.cz/co-je-teplota-barvy-svetla/
- Colommbo
- Příspěvky: 9963
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Oslňování světly protijedoucích vozidel
Já su pro žlutou (jako sluníčko)...!
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90