Ošetření koroze podvozku

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

kptmorgan
Příspěvky: 8
Registrován: ned zář 24, 2023 12:12

Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od kptmorgan »

Ahoj,

Postupně si renovuji 50 let staré auto. Během zimy se chci zaměřit na podvozek - silentbloky, ramena apod. Při té příležitosti bych chtěl nějak ošetřit povrchovou korozi rámu / částí nápravy. Co půjde nějak rozumně demontovat, nechám otryskat + provést žárový nástřik.

Ne všude to ale půjde, některá místa nepůjdou ani pořádně obrousit - co by se tu dalo použít? Uvažoval jsem o nějakém konvertoru rzi, pátral jsem na internetu a relativně často je doporučován Cleanfest CFT pasivátor koroze s Taninem:
https://pripravky-rez-vodni-kamen.heure ... /#prehled/

Co si o tom myslíte? Případně, pokud bych použil tento přípravek, je možné nanést ještě další vrstvu, např. nějaké barvy? Jinak auto bude jezdit jen v létě a když bude sucho a jinak bude v garáži.

Díky.
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od jarson1 »

Ahoj .
Toto nepoznam. Ale vyzera to na prvy dojem dost dobre. Hlavne si silno fandia co sa tyka prenikania do hlbky. Len ci je to pravda. Kazdopadne ma to zaujalo a postudujem co ten tanin vlastne robi. Totiz v medicine sa pouziva a on je to vlastne iba obycajny 60% alkohol. Tak neviem ako to vplýva na hrdzu. No urcite to bude aspon riadne odmastene :lol: A nepochopil som z coho po osetreni vznikne ten zaklad.
No nasadil si mi chrobaka, idem to rozlusknut.
Inak ja som uz pred rokmi podobny vyskum absolvoval a vysledok je , ze pouzivam Dinitrol RC900. Je ovsem cenovo uplne inde a ucinnost (tym myslim, trvale osetrenie kam sa uz nemusim sni po dvoch- troch rokoch vratit) je tak 80%. Zaklad je vytvoreny na baze epoxydu. Reakcna doba jednej vrstvy 6hodin ( tu 5 minut !!!).
Ale zase ja netenovujem ziadne super vzacne veterany, iba sa snazim udrzat pri zivote tie svoje :). Mozno by som skusil vytiahnut nejake rozumy z ludi priamo okolo veteranov. Su aj firmy , kde ti to na zakazku za " slaby milion " s radostou urobia, ale skusil by som aj tych co robia pre seba. A potom kluby 4x4 - terenaci. Tam je vsetko ramove ...a kedze to dostava zabrat ( brodia rieky napriklad) a vascina strojov je uz tiez dost "fuzata" tiez antikoroziu dost riesia.
No uvidime co kto prihodi . Urcite to tu budem sledovat.
Inak nasirl som jednu starsiu zalozku v mobile na tuto temu od niekoho , kto robil toto ns nissan clube:
https://www.nissanclub.cz/clanek/ochran ... rozi-ii-91
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
kptmorgan
Příspěvky: 8
Registrován: ned zář 24, 2023 12:12

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od kptmorgan »

Díky za tip. Mrknu i na ten Dinitrol RC900. Cena je mi v zásadě jedno, i kdyby to bylo 10x dražší, tak v těch celkových nákladech se to ztratí. Hlavně, aby to nějak fungovalo a vydrželo. Off-road fórum jsem také procházel a vyloženě nějaká shoda tam také nebyla.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od Pitris »

Já svoje auta dřív dělával sprejem Tectyl od Valvoline, ale už bych se na to mohl 😄
V Brně v CanoCaru jsem to nechal udělat - používají (taky ten) Dinitrol.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
kptmorgan
Příspěvky: 8
Registrován: ned zář 24, 2023 12:12

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od kptmorgan »

Tak jsem se ještě dopátral, že po aplikaci inhibitoru koroze je vhodné nanést na ošetřené díly epoxidový základ, např.:
https://www.barvylakyjanu.cz/epoxidovy- ... na-1l-0-5l

Myslíte, že by šla použít jednosložka? Jde o to, že nemám zase tolik volného času a dělat do garáže na autech si odbíhám občas ve volných chvilkách, takže pokaždé ředit a rozmíchávat malé množství barvy by byl asi docela opruz...
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od jarson1 »

Presne toto robí dinitrol rc900. Inhibitor a epox zaklad v jednom.
Je to drahe jak sviňa ( to uz som pisal), ale jeden spray by mal stacit na jedno auto.
Osobne som takto osetril 30-rocnu toyotu a do zvyskom teraz osetrujem " ďubky" a ine kde sa co objavi dodatocne. Ale to uz je minimum ( teda za dva roky). Skor ide o nejake dalsie mechanicke poskodenia co medzicasom vznikli a miesta, ktore som predtym zabudol, alebo neurobil poriadne. Vacsinou som to zatial neprelakoval, mozno z nedovery ci to ozaj bude fungovat, ale to mi nevadi. Vytvori to aj tak ciernofialovy leskly povrch. Ide o miesta nie na karoserii z vonka - skor motorovy priestor, napravy ... Podvozok som samozrejme prestriekal. Tu proste musis chranit pred kamienkami. Inak je to Syzifova robota.
Objednam dalsi a k tomu urcite este dinitrol LM. Aby bolo po ruke. Takto vzdy ked uvidis mini poskodenie mozes ucinne zakrocit. Hrdza je svina, za mesiac neosetrene mini nič moze byt na vyvarku.
Oblubeny dinitrol 1000 je dobry tak na nove auto, kde este korozia nie je. LM ma zase nevyhodu , ze nie je prelakovatelny. Teda dinitrol voskom ano , ale klasickym lakom nie.
No a mne sa velmi paci dinitrol 81 priesvitny tvrdy vosk. Moze ist aj na lakovane casti ( prahy napr.) A je odstranitelny v pripade potreby.
Tolko osobna skusenost.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od emge »

Ja som tohto roku použil Brunox Epoxy. S výsledkom som spokojný, ale účinnosť ešte posúdiť neviem.
Podľa popisu mi to pripadá podobné, ako Dinitrol RC900, ale predáva sa aj v nádobe pre nanášanie štetcom (pripadá mi to vhodnejšie) a dá sa kúpiť lacnejšie.
https://www.brunox.cz/brunox-epoxy

Na podvozkových častiach sa mi osvedčil postup - Dninitrol ML (má dobré penetračné a antikorózne vlastnosti) a na neho Dinitrol 4941. Na viacej namáhané miesta (kamienky...) ešte Dinitrol 447. Ten je možné aj lakovať.
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od jarson1 »

Ja som ten brunox tiez pozeral predtym...
Ale priprava povrchu, tak ako je vyzadovana je pre moje pouzitie nemožná. Resp.nikdy by som to takto nedokazal a cela robota by tak vysla nazmar. Preto u mna vyhral Dinitrol.
Takze nič....
Brunox vyžaduje :
"Odstráňte voľnú hrdzu, mastnotu a nečistoty pomocou oceľovej kefy, brúsneho papiera alebo otryskávacej pištole. Hrdzu je potrebné odstrániť dôkladne tak, aby bola viditeľná iba ako ľahké tieňovanie, t.j. ako výsledok sfarbenia pórov."
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od emge »

Hrdzu je vždy najlepšie odstrániť, ako sa len dá. Problémom sú hlavne póry, v ktorých bude kondenzovať vlhkosť. Preto je dôležitá penetračná schopnosť. A preto farby "priamo na hrdzu" nefungujú, pod nimi to hrdzavie ďalej.
Ja som na jednom viacej skorodovanom mieste použil aj "klasický" odhrdzovač. Po jeho pôsobení som obrúsil povrch, ako som vedel.
Brunox chemicky zreagoval, materiál zčernal. Použil som dve vrstvy a vznikol pomerne pevný povlak. Následne som použil ďalšie nátery.
Výsledok ale budem vedieť posúdiť tak o 2 - 3 roky. Dúfam :)

Mne ten Dinitrol pripadá podľa popisu veľmi podobný. Chemická reakcia, vyplnenie pórov a pevný povrch (epoxid).
Postup by som pri ňom zvolil rovnaký. Čím menej hrdze zostane, tým bude výsledok trvácnejší.
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od jarson1 »

Chapem.
Ale radsej to necham vyskusat niekoho ineho na jeho aute :)
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
kptmorgan
Příspěvky: 8
Registrován: ned zář 24, 2023 12:12

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od kptmorgan »

Ještě jsem volal do pár spec. obchodů s barvami, abych se poradil a nakonec jsem se rozhodl takto:

1. vrstva: Cleanfest CFT pasivátor koroze s Taninem
2. vrstva: ZINGA galvanizace zinkem za studena
3. vrstva: U-2066 FERRO COLOR antikorozní barva matná 2v1

Na tom, že by jako druhá vrstva byla nejlepší dvousložka epoxid základ vyloženě shoda nebyla, ale špatná volba to nejspíš nebude. Nicméně, vzhledem k okolnstem jsem se nakonec rozhodl pro jednosložkovou barvu.

Na Brunox jsem se také díval, nicméně, našel jsem relativně dost negativních zkušeností. Ale, to může být i tím, že se jedná o populárnější produkt (+ za tím mohla být třeba i nesprávná aplikace).
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od Colommbo »

A což takhle klasický suříkový nátěr/nástřik...? :)
060820142782-001.jpg
060820142782-001.jpg (112.7 KiB) Zobrazeno 3243 x
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od emge »

Existuje veľa ciest k rovnakému cieľu.
Základom je odstrániť koróziu, ako sa len dá. Tá totiž vytvára v materiáli póry, v ktorých bude pôsobiť vlhkosť. A žiadna farba nie je dokonale paropriepustná, preto je riziko, že pod ňou to bude ďalej hrdzavieť.
Ktorá chemická "pasivácia" je najlepšia, to si netrúfam odhadnúť. Ale viac menej budú fungovať všetky. Je ale potrebné dokonale vyplniť tie póry. Mal by to byť prípravok, ktorý má dobré penetračné schopnosti a v póroch zostane. V minulosti som skúšal aj napúšťaciu fermež (rozriedená fermež ľanová), tá tiež funguje celkom dobre. Má výboborné penetračné schopnosti a následne spolymerizuje. Polymerizácia však trvá cca 48 hodín, takže to prácu dosť spomaľuje.
Následne je potrebné povrch materiálu dobre "uzavrieť". Farba nestačí. Ten expoxid je podľa mňa dobrá voľba. Ja by som ho odporúčal. Zinkový sprej (od iného výrobcu) ako základ občas používam. Ale je to len základná farba.

Z tých prípravkov, ktoré si vymenoval, poznám len farbu Ferro Color od Chemolaku. Použil som ju na starú bránu a je pre mňa veľkým sklamaním. Odporúčam radšej použiť farbu Komaprim 3v1 od Dulux, s tou mám dobré skúsenosti.
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od emge »

Colommbo píše: ned říj 08, 2023 9:37 A což takhle klasický suříkový nátěr/nástřik...? :)
Prekvapilo ma, že tá farba skutočne obsahuje oxid olova (suřík) :shock:
To som v dnešnej dobe nečakal.
https://www.nosek-obchod.cz/cs/158_1-marine-minio_tl
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Ošetření koroze podvozku

Příspěvek od Colommbo »

Ano, právě proto jej zmiňuju. V době dejmtomu před čtyřiceti-padesáti lety byly suříkové nátěry/barvy hojně rozšířené, postupem doby však olovo získalo punc škodlivosti až přímo smrtelné. O to větší překvapení, že se takový produkt stále vyrábí a lze jej koupit. A jelikož chrání/má chránit před účinky (nejen) mořské vody, proč by nemohl stejným způsobem chránit i před účinky posypových solí...? :)
https://www.nosek-obchod.cz/eshop/marin ... etail-1968
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět