olej Stihl nebo Shell

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
honza.02

olej Stihl nebo Shell

Příspěvek od honza.02 »

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli se dá do motorové pily Stihl nalít třeba olej Shell SX nebo VSX. V prodejně Stihl mě řekli, že mám dávat pouze jejich olej, protože má peciální aditiva a použitím jiného olej bych mohl pilu zadřít.
Děkuji za odpověď
modelář

Příspěvek od modelář »

Obšírnější debata na téma olejů do motorovek, včetně Stihl, tu už dříve proběhla, zkus si ji vyhledat.

I oleje Stihl jsou bezpochyby jen přebalené produkty nějaké olejářské firmy a obsahují to, co mají obsahovat - ať to někdo nazývá "speciálními aditivy" či jinak. Já do dvoutaktních motorů všech zahradních mašinek používám oleje v API TC/JASO FC (min. FB) a konkrétně do Stihlky míchám směs na standardní poměr 1:50. Pokud bys ovšem chtěl "něco lepšího", použij JASO FD nebo pro jistotu míchej třeba na 1:40.

Základním předpokladem správného mazání takového motoru je samozřejmě především správné seřízení jehel v karburátoru (hlavně té se symbolem "H", tj. pro vrchní rozsah otáček - nesmí být "moc utažená", což sice pomůže vyhnat otáčky nezatíženého motoru podstatně výše, ale zase mu ubírá na výkonu pod zatížením a hlavně vadí mazání) a zbytečné nepřetěžování motoru, např. nesprávně nabroušeným řetězem. Pokud by motor byl špatně mazaný a máš trochu sluch a cit, bezpečně to poznáš, a to dostatečně včas. Tím chci říct, že "zadření", jako extrémní selhání dvoutaktního motoru pily, hrozí snad jen v rukou úplného nemehla.
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

modelář píše:Obšírnější debata na téma olejů do motorovek, včetně Stihl, tu už dříve proběhla, zkus si ji vyhledat.

I oleje Stihl jsou bezpochyby jen přebalené produkty nějaké olejářské firmy a obsahují to, co mají obsahovat - ať to někdo nazývá "speciálními aditivy" či jinak. Já do dvoutaktních motorů všech zahradních mašinek používám oleje v API TC/JASO FC (min. FB) a konkrétně do Stihlky míchám směs na standardní poměr 1:50. Pokud bys ovšem chtěl "něco lepšího", použij JASO FD nebo pro jistotu míchej třeba na 1:40.

Základním předpokladem správného mazání takového motoru je samozřejmě především správné seřízení jehel v karburátoru (hlavně té se symbolem "H", tj. pro vrchní rozsah otáček - nesmí být "moc utažená", což sice pomůže vyhnat otáčky nezatíženého motoru podstatně výše, ale zase mu ubírá na výkonu pod zatížením a hlavně vadí mazání) a zbytečné nepřetěžování motoru, např. nesprávně nabroušeným řetězem. Pokud by motor byl špatně mazaný a máš trochu sluch a cit, bezpečně to poznáš, a to dostatečně včas. Tím chci říct, že "zadření", jako extrémní selhání dvoutaktního motoru pily, hrozí snad jen v rukou úplného nemehla.
S olejem bych souhlasil, ale s tím seřízením, hlavně směsovací tryskou H už nemůžu souhlasit.
Zde je rozhodující, aby byli seřízeny všechny tři trysky H- směs, L-vzduch a T- volnoběh, a hlavně na ohřátém motoru, jinak se s tím můžou dělat psí kusy a někde něco stejně bude chybět nebo přebývat, chce to opravdu dobré uši.Prvně začít s T s volnoběhem od toho se vše potom odvíjí a pak už spoléhat na uši a cit.Mám Husqarnu 353, není to úplně profi, ale dělník jako bejk.Jedinou mouchu, co to mělo byla kvalita řetězu, ale koupil jsem metrážovku a pohoda.
modelář

Příspěvek od modelář »

Samozřejmě, že to musí být seřízené "komplexně"! Ale zatímco špatné seřízení "spodku" ("L") a volnoběhu dělá neplechu se startovatelností a vůbec s použitelností pily, "H" má rozhodující vliv na ochranu motoru před zadíráním za vysokých otáček, pod plným plynem a při maximálním zatížení, přičemž právě o ten strach ze "zadření" tazateli hlavně šlo. Opakovaně jsem se totiž setkal s přesvědčením majitelů, že "H" je třeba seřídit tak, aby pila při "honění naprázdno" dosahovala co nejvyšších otáček: jenže to znamená zhoršení maxima výkonových parametrů a hlavně příliš chudou směs z hlediska potřeb dobrého mazání motoru. Proto jsem se zaměřil právě a jen na tu "H" jehlu.
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Pokud bude mít správný poměr palivo-olej a vhodný olej, tak neovlivníš množtví paliva s olejem versus výkon.Jak to tam jednou naliješ, tak ten poměr bude vždy stejný přes směsovací trysku(H) jak při volnoběhu tak i ve 13 000 ot/min, co to zase vymejšlíš za ptákoviny?H,L,T - všechny jsou důležité - asi se s tím budeš muset smířit - tohle není můj výmysl, tak to prostě je.
modelář

Příspěvek od modelář »

Tak si to prakticky vyzkoušej: těmi dvěma jehlami (vyjma nastavení šroubku dorazu klapky, tj. volnoběhu), řídíš bohatost směsi pro každý z režimů ("spodní" část otáčkového spektra - "L", "vrchní" - "H"), přičemž při plně otevřené škrtící klapce nemůžeš ovlivnit maximální otáčky motoru ničím jiným (pokud neberu v úvahu změnu nastavení předstihu zážehu), než právě nastavením jehel a především té "H". Motor musí pochopitelně obdržet dostatek paliva, aby do těch otáček vůbec šel, přitažením "H" ve vztahu k ideálnímu stavu však dojde k částečnému ochuzení směsi, které vyvolá nárůst max. otáček nezatíženého motoru. Problém je v tom, že motor sice více točí bez zátěže, ale nemá dostatek paliva pro podání max. výkonu daného jeho konstrukčními parametry v zátěži, a protože nemá dost paliva (ve smyslu "směsi"), nemá v té směsi ani dostatek oleje pro své mazání.
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

No tak jinak, ty si to seřizuj jak chceš a já si to také budu seřizovat jak chci. :roll: :roll: :roll:
modelář

Příspěvek od modelář »

OK, každý si ničíme své mašinky po svém... :lol:

Jinak ještě závěrečná pozámka pro ty, kdož stále nevěří: Pokud vám při dojíždění nádrže u těch malých dvoutaktů najednou začnou stoupat otáčky, aniž byste cokoli dělali s ovládáním plynu, dochází palivo, a tím pádem se ochuzuje směs. Je to však naprosto v pořádku, tak to totiž má být, resp. seřízení karburátoru toho motorku je zřejmě z větší části v pořádku.
FF

Re: olej Stihl nebo Shell

Příspěvek od FF »

honza.02 píše:Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli se dá do motorové pily Stihl nalít třeba olej Shell SX nebo VSX. V prodejně Stihl mě řekli, že mám dávat pouze jejich olej, protože má peciální aditiva a použitím jiného olej bych mohl pilu zadřít.
Děkuji za odpověď
Môžeš použiť akýkoľvek olej od renomovaného výrobcu, ktorý má minimálne takéto špecifikácie: API TC+, JASO FC, ISO-L-EGD.
Odpovědět