Olej - sekačka
Moderátor: Colommbo
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Olej - sekačka
Dovolil bych si zde uvést několik poznatků, které jsem získal na vlastní kůži během posledních pěti sezón sekání trávy. Měl jsem k dispozici dvě nové sekačky, jednu s motorem Honda GCV 160 (obsah 160 cm3, vrtání 64mm, zdvih 50mm, výkon cca 3,5 kW/2800 ot/min, rozvod OHC s řemenem, hliníkový válec s nikasilovou úpravou) a druhou čínskou s motorem 1P60F (poměrně věrná kopie Hondy GCV 120, obsah 118 cm3, vrtání 60mm, zdvih 42mm, výkon cca 2,4kW/2800ot/min, rozvod OHV, válec s litinovou vložkou). U obou sekaček se měnil olej po sezóně (cca 30 provoz. hodin)., byly vyzkoušeny oleje SAE 30, SAE 15W/40, SAE 5W/30, SAE 10W/30, SAE 0W/30 (mimo SAE 30 a 10W30 zbytky z různých aut). Za provozu byla měřena teplota oleje nalévacím ovorem, a to pro kontrolu dvěma termočlánkovými teploměry, vždy po min. jedné hodině provozu, okamžitě po zastavení motoru z plné zátěže, sekání probíhalo na běžném udržovném trávníku (výška trávy 70 - 100 mm, výška strniště 50 mm). U obou sekaček byl změřen kompresní tlak na začátku pokusu a po pěti sezonách, vlivem záběhu u obou vzrostl o cca 0,2 baru.
Předem je nutné říct, že žádné „pekelné teploty“ se nekonaly, přičemž teploty oleje v obou motorech při stejných podmínkách zatížení a teploty ovzduší byly zhruba stejné. Při teplotě okolí 15 - 17°C jsem naměřil teplotu oleje 75 - 78°C, při 25°C měl olej 82 - 85°C, vůbec nejvyšší naměřenou teplotu měl olej v čínské sekačce (která má poměrně poddimezovaný motor) při teplotě okolí 30°C a 2 hodinách sekání trávy 20 cm vysoké, a to 93°C.
Je vidět, že oba motory mají pro mírné klima předimenzované chlazení. Vysvětlení je jednoduché - konstrukce těchto vertikálních motorů vychází z původního (se sekačkovými motory unifikovaného) horizontálního provedení, které bylo určeno hlavně pro pohon elektrocentrál, využívaných převážně v méně rozvinutých oblastech v tropickém a subtropickém pásu, a to ještě při jmenovitých otáčkách 3600ot/min.(což jsou synchronní otáčky dvopólového generátoru v americké elektrizační soustavě 110V/60Hz) a k tomu 24 hod. denně.
Ještě několik slov o subjektivním hodnocení chodu motoru při použití různých olejů:
- SAE 30 - standadní olej pro sekačky (Castrol), ze všech nejtěžší startování
- SAE 15W - okamžitě po spuštění měl motor slabší výkon, horší odezva výkonostního regulátoru na skokovou změnu zátěže i při zahřátém motoru, teplota oleje při stejné zátěži o 2 - 3°C vyšší než u SAE 30
- SAE 5W/30, 10W/30 - snadnější start, za běhu stejný jako SAE 30
- SAE 0W/30 - subjektivně nejlepší start i běh motoru, olej během sezóny nepatrně ubyl, ekonomicky je to ale nesmysl
Ještě několik slov o mechanické stabilitě oleje, zmiňované na začátku tohoto vlákna. U motoru sekačky s výměnou oleje po 25 - 30 provoz. hodinách určitě nehrozí degradace zvyšovačů viskozitního indexu. Tento problém by mohl nastat u horizontálního provedení těchto motorů u elektrocentrál, kde má motor 3600 ot/min ( a až 3800 ot/ min.bez zátěže, regulátor je proporcionální a pracuje tedy s trvalou regulační odchylkou)) a výměna se předepisuje po 100 provoz. hodinách, což je v centrálovém provozu 4 - 5 dní provozu. Tady se dá předpokládat, že výměné lhůty budou překračovány a olej může mít problém.
Bohužel jsem neměl k dispozici žádný z motorů B&S, který je u sekaček rovněž velmi rozšířen, myslím si ale, že jejich parametry co se týče chlazení a mazání budou podobné, né-li stejné jako u popsaných motorů.
Předem je nutné říct, že žádné „pekelné teploty“ se nekonaly, přičemž teploty oleje v obou motorech při stejných podmínkách zatížení a teploty ovzduší byly zhruba stejné. Při teplotě okolí 15 - 17°C jsem naměřil teplotu oleje 75 - 78°C, při 25°C měl olej 82 - 85°C, vůbec nejvyšší naměřenou teplotu měl olej v čínské sekačce (která má poměrně poddimezovaný motor) při teplotě okolí 30°C a 2 hodinách sekání trávy 20 cm vysoké, a to 93°C.
Je vidět, že oba motory mají pro mírné klima předimenzované chlazení. Vysvětlení je jednoduché - konstrukce těchto vertikálních motorů vychází z původního (se sekačkovými motory unifikovaného) horizontálního provedení, které bylo určeno hlavně pro pohon elektrocentrál, využívaných převážně v méně rozvinutých oblastech v tropickém a subtropickém pásu, a to ještě při jmenovitých otáčkách 3600ot/min.(což jsou synchronní otáčky dvopólového generátoru v americké elektrizační soustavě 110V/60Hz) a k tomu 24 hod. denně.
Ještě několik slov o subjektivním hodnocení chodu motoru při použití různých olejů:
- SAE 30 - standadní olej pro sekačky (Castrol), ze všech nejtěžší startování
- SAE 15W - okamžitě po spuštění měl motor slabší výkon, horší odezva výkonostního regulátoru na skokovou změnu zátěže i při zahřátém motoru, teplota oleje při stejné zátěži o 2 - 3°C vyšší než u SAE 30
- SAE 5W/30, 10W/30 - snadnější start, za běhu stejný jako SAE 30
- SAE 0W/30 - subjektivně nejlepší start i běh motoru, olej během sezóny nepatrně ubyl, ekonomicky je to ale nesmysl
Ještě několik slov o mechanické stabilitě oleje, zmiňované na začátku tohoto vlákna. U motoru sekačky s výměnou oleje po 25 - 30 provoz. hodinách určitě nehrozí degradace zvyšovačů viskozitního indexu. Tento problém by mohl nastat u horizontálního provedení těchto motorů u elektrocentrál, kde má motor 3600 ot/min ( a až 3800 ot/ min.bez zátěže, regulátor je proporcionální a pracuje tedy s trvalou regulační odchylkou)) a výměna se předepisuje po 100 provoz. hodinách, což je v centrálovém provozu 4 - 5 dní provozu. Tady se dá předpokládat, že výměné lhůty budou překračovány a olej může mít problém.
Bohužel jsem neměl k dispozici žádný z motorů B&S, který je u sekaček rovněž velmi rozšířen, myslím si ale, že jejich parametry co se týče chlazení a mazání budou podobné, né-li stejné jako u popsaných motorů.
Franta
Re: Olej - sekačka
Ovšem pouze mimo EvropuTento problém by mohl nastat u horizontálního provedení těchto motorů u elektrocentrál, kde má motor 3600 ot/min ( a až 3800 ot/ min.bez zátěže, regulátor je proporcionální a pracuje tedy s trvalou regulační odchylkou)) a výměna se předepisuje po 100 provoz. hodinách, což je v centrálovém provozu 4 - 5 dní provozu. Tady se dá předpokládat, že výměné lhůty budou překračovány a olej může mít problém.
V Evropě se používají motory pro generátory s max. 3000 ot / min - 230V/400V 50 Hz.
Re: Olej - sekačka
skor si myslím,že je to fantasmagoria B&S s neuznávaním všetkého,čo nie je Made in USA a nejde v šlapajach zastaralej ortoxnej techniky ala USA a všetkého,čo je v usa používané.
čo sa v USA nepoužíva,podla priemerného made in usa američana neexistuje a tak sa to ani používat nemože. A čo nie je USA,nestojí za reč a myšlienky priemerne tupého američana,ktorý spasil svet a je mudrejší ako zvyšok sveta.Návštěvník píše:Přesně tohle jsem chtěl říct tímtojavier píše:...vyrobca odporuca "10W-40, ak nie je 10W-30 k dispozicii". Takze to len potvrdzuje vyssie uvedene, ze xW-40 moze byt.Samozřejmě lze tím pádem použít i 5W-40, poněvadž v době, kdy byl v USA nejběžnější 10W-30 a ze které určitě pochází i onen návod k obsluze, něco takového (5W-40) v USA vůbec neznali, tedy to ani jako "neexistující" logicky nepřipouštěli.Návštěvník píše:...mohu použít každý na americkém trhu běžně dostupný motorový olej, a ty "neamerické" vlastně rovněž, poněvadž ty v doporučeních chybí jenom proto, že se v USA nedají koupit tzv. za rohem ...
A teď očekávám kvalifikovanou reakci Briggse!
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Re: Olej - sekačka
No na druhou stranu je blbé, že si z US koupíš 50let starý střep a on stále funguje. Taky jsem dřív nechápal, jak můžou na osobácích stále používat např. listové pružiny. A pak mi došlo, že nemáj důvod za každou cenu vymýšlet něco nového, když funguje to původní.
Re: Olej - sekačka
Kdybys věděl kolik desítek let jsou staré plány současně američany vyráběných proudových motorů pro byznys džety, tak by ses asi hodně divil
Re: Olej - sekačka
Proč bych se tomu měl divit? Vždyť říkám, že jejich filozofie je neměnit to, co funguje.
Re: Olej - sekačka
K diskuzi,jesli je možné použít do zahradní sekačky případně 10W-40:
Pro motor Honda CGV 160 jsem používal origo olej s logem Honda 10w-30, který se, jak jsem se
dozvěděl již nenabízí. Honda dodává pro zahradní techniku pouze 10W-40.
Pro motor Honda CGV 160 jsem používal origo olej s logem Honda 10w-30, který se, jak jsem se
dozvěděl již nenabízí. Honda dodává pro zahradní techniku pouze 10W-40.
Re: Olej - sekačka
Jak již zaznělo v diskusi, je možno použít prakticky jakýkoli běžný automobilový olej do 4T motoru.
Re: Olej - sekačka
Olej 10w30 (a kdyby byl v ACEA A1) se dá (a nejen ve 4T-sekačce) nahradit bez obav olejem 10w40.JirkaV píše:Pro motor Honda CGV 160 jsem používal origo olej s logem Honda 10w-30, který se, jak jsem se dozvěděl již nenabízí. Honda dodává pro zahradní techniku pouze 10W-40.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Olej - sekačka
nie. Viskozita akéholvek super oleja je pri teplote 100 celzia podstatne nižšia,než pri teplote povedzme 20. Takže i ked by to bolo 0W-100,za studena by mal visozitu vyššiu,než za tepla-to znamená,že pri studenom motore je podstatne vyššia šanca,že sa olej nedostane tam,kam treba,ako pri teplom motore.javier píše:Len taka uvaha/otazka:
Male briggs motory maju mazanie rozstrekom http://youtu.be/L0Yinv04iEo
Mohlo by sa stat, ze olej s prilis vysokou hornou viskozitou (napr. xW-60) by nemazal dostatocne? Myslim tak, ze kvoli velkej viskozite by sa nedostal tym rozstrekom vsade kam ma?
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Re: Olej - sekačka
Já myslím, že ano. Vyšší viskozita nemůže zlepšit mazání rozstřikem mazaných míst.
Re: Olej - sekačka
A hledal někdo jaký je rozdíl ve viskozitách za tepla u 40 a 60
Re: Olej - sekačka
Olej u studeného motoru je vždy podstatně viskóznější než jakýkoliv motorový olej při 100°C.
A je jedno, zda-li je to xw20 nebo xw40 nebo xw60. Ale je pravda že do motoru, který je běžně teplotně zatěžován, je xw60 opravdu zbytečný, protože místa mazaná ostřikem mohou být - právě proto, že je motor pro tyto oleje "málo" zahřátý / zatěžovaný a olej je ještě "hustý" - hůře mazána.
Jinak kinematická viskozita při 100°C je u olejů xw40 někde mezi 13 - 14,5 a u xw60 okolo 23mm²/s
A je jedno, zda-li je to xw20 nebo xw40 nebo xw60. Ale je pravda že do motoru, který je běžně teplotně zatěžován, je xw60 opravdu zbytečný, protože místa mazaná ostřikem mohou být - právě proto, že je motor pro tyto oleje "málo" zahřátý / zatěžovaný a olej je ještě "hustý" - hůře mazána.
Jinak kinematická viskozita při 100°C je u olejů xw40 někde mezi 13 - 14,5 a u xw60 okolo 23mm²/s
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Olej - sekačka
Jde především o "princip". Když si to neumíte představit, tak si to jednoduše vyzkoušejte. Naber do injekční stříkačky vodu, vší silou zatlač na píst a sleduj, jak daleko dostříkneš (a taky za jak dlouho obsah stříkačky vytlačíš). A pak naber něco hustého - viskozního a pokus opakuj .....
Re: Olej - sekačka
ja som bral do uvahy použitie oleja 10W-60 pri zohriatom motore a teda platí,že pri zohriatom motore bude mazanie rovnako učinné. Tieto motory olejovu nápln pomerne rýchlo zohreju,pokial sa bavíme o teplotách nad +20. Krátkodobé používanie stráca význam použitia kosačky so spalovacím motorom,i ked sa najdu používatelia,ktorý používaju benzínovu kosačku na ploche menšej než 200 m. Tu je ale použitie kosačky s akýmkolvek olejom otázne. I pri nedostatočne zohriatom motore na tom bude 10W-60 lepšie,ako SAE 40,na druhu stranu je 10W-60 absolutne zbytočné a neekonomické.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta