olej normy PSA B71 2010

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

slimboy
Příspěvky: 10
Registrován: ned úno 03, 2019 18:49

olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od slimboy »

Ahojte. Koncern PSA resp. Stellantis nedavno aktualizoval povolene oleje pre benzinove motory radu EB2ADT (PureTech 1,2) a pre novsie verzie naftovych motorov radu DV5R (BlueHDi 1,5 od RPO cisla 16886). Ako jedinu alternativu oficialne uvadza uz len olej normy PSA B71 2010, ktory ma HTHS v rozmedzi 2,6-2,9. Povodne povoloval aj normu PSA B71 2312 s HTHS 2,9+.

Realne normu B71 2010 splna z beznej ponuky asi len olej TOTAL QUARTZ INEO XTRA FIRST 0W-20. Je jasne, ze primarne je ten olej predpisany kvoli plneniu flotilovych emisii, ale tato PSA norma vyzaduje podla https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html aj maximalnu ochranu pred LSPI, co napr. ACEA C5 ani VW 50400/50700 prekvapivo nevyzaduju vobec a MB 229.52 to vyzaduje len v mensej miere v porovnani s PSA B71 2010.

Mam motor 1,2 PureTech (priamovstrekovy turbobenzin) a namiesto TOTAL QUARTZ INEO XTRA FIRST 0W-20 s HTHS cca 2,7 zvazujem pouzivat Mobil 1 ESP 5W-30 s HTHS 3,5, cize olej s o triedu vyssou viskozitou. Sice ten Mobil 1 nesplna PSA normu, ale na produktovej stranke (https://www.mobil.co.uk/en-gb/engine-oi ... -esp-5w-30) som nasiel "This product meets or exceeds the requirements of: API SP", co by snad malo kvoli LSPI stacit. Je to podla vas pouzitelna volba? A ta vyssia viskozita so sebou nesie nejaje vyssie riziko (tlak / teplota oleja?), alebo by to mal motor v pohode zvladat?

Este dodam, ze auto pouzivam na dialnicne presuny (cca 200 km na jeden start) + obcas kratsie trasy po okreskach (cca 70 km na jeden start). Motor nepodtacam, Stop&Start je vypnuty a kratke jazdy po meste so studenym motorom to auto nepozna v podstate vobec. Da sa povedat, ze v principe idealne podmienky pre motor / olej.

Dakujem vopred za konstruktivne rady.
Naposledy upravil(a) slimboy dne pon bře 04, 2024 0:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od Pitris »

Osobně bych řekl že pokud výrobce povoluje 0w20 s HTHS někde u 2,7 tak olej s HTHS 3,5 je snad až moc. To ze chceš při svých jízdách zajistit motoru vyšší ochranu je gut ale tady by to určitě zvládnul i 0w30 C2. A když Mobil1 tak třeba ESP LV. A největší problém s LSPI mají trubci co jezdí s otáčkami blízkými volnoběhu a kdo motor nepodtáčí a občas protáhne a nemění olej podle (dlouhého) předpisu výrobce a vymění ho včas, nemá s LSPI a zakarbonovaným motorem problém.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od Colommbo »

Ahoj! Základní a prakticky jedinou příčinou LSPI jsou úsady ve spalovacím prostoru či na ventilech, jejich drobné částečky se mohou rozžhavit a způsobit tak zapálení směsi ve chvíli, kdy píst ještě nedokončil kompresní fázi, předčasné zapálení směsi působí proti pohybu pístu nahoru se všemi možnými destrukčními následky. Na tvorbu takových úsad má dle mého soudu převládající režim jízd a jízdní styl vliv mnohem větší než samotný motorový olej, ten už je jen jakousi alibistickou berličkou. Podle závěru tvého příspěvku je ve tvém případě riziko tvorby úsad sníženo měrou podstatnou...
P.S. Předseda mě předběhl... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
slimboy
Příspěvky: 10
Registrován: ned úno 03, 2019 18:49

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od slimboy »

Ano, rezim mojho pouzitia (minimum studenych startov, nepodtacanie, vcasna vymena oleja) minimalizuje riziko nadmerneho karbonovania spalovacieho priestoru, ale skor ci neskor tie usady aj tak problem robit budu ako pri asi kazdom priamovstreku. Preto som sa snazil najst olej, ktory tie poziadavky proti LSPI splna a zaroven ma normalnu HTHS kvoli tym dialniciam. Ked to zjednodusim, tak norma VW 50400/50700 je asi najprisnejsia zo vsetkych, tzn. mala by zabezpecovat najlepsiu ohcranu motora a Mobil 1 ESP 5W-30 ju plni a zaroven aj splna poziadavky normy API SP (LSPI), aj ked ju priamo neplni.

Pitris, takze podla Teba je ta neznizena viskozita na ten motor prilis? V com je riziko? Este je asi dolezite dodat, ze doteraz bol oficialne uvadzany ako povoleny aj olej normy PSA B71 2312 s HTHS 2,9+, ale zjavne tlak na emisie je velky.
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od jarson1 »

V com je riziko....
....uvazujem , ci nie prave v tom , ze by tu bolo zvysene riziko karbonovania. Ale je to len uvaha, vychadzajuca z toho , ze " tenši" olej sa predpoklada, ze sa nezdrzi v exponovanych ( tepelne) miestach tak dlho a v takom mnozstve ako " silnejsi". Nevies nahodou ake maju tieto oleje navzajom body vzplanutia? Ono to nie je celkom parameter, ktory toto urcuje, ale môže tak trochu napovedat. Ide o odolnost voci prepaleniu a teda potažmo proti koksovateniu , ciže tvorbe prave tychto karbonovych nanosov.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
slimboy
Příspěvky: 10
Registrován: ned úno 03, 2019 18:49

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od slimboy »

Mobil 1 ESP 5W-30 ma flash point 234°, Total Quartz Ineo Xtra First 0W-20 ma flashpoint 233°. Tym to nebude. Proste PSA dlhodobo tlaci oleje s nizsou viskozitou kvoli emisiam. A to nielen do motorov, ale aj do prevodoviek. V principe nie je problem liat do motora aj ten Total, len som prave vychadzal z predpokladu, ze vyssia HTHS oddiali opotrebenie. Ale nie som z fachu, aby som vedel povedat, ci nemoze mat vyssia HTHS negativny dopad na nieco ak je ten motor uz nastaveny len na nizsiu. Napr. prilis vysoky tlak / teplota oleja v pripade pouzitia oleja s vyssou HTHS. V minulosti sa razila teoria, ze do motora, ktory umoznuje pouzit nizsiu HTHS, mozeme liat aj olej s normalnou HTHS, ale do motora, ktory umoznuje pouzit len normalnu HTHS, nemozeme liat olej s nizsou HTHS. No nic, asi sa budem musiet rozhodnut pocitovo, lebo nepredpokladam, ze ma niekto take insiderske info od motorarov z PSA, ktore by mi dalo istotu. :)
1.9JTD

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od 1.9JTD »

Opotrebenie niekoľkokrát zníži-oddiali niečo iné. No dal som si súkromný záväzok nemenovať...
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od jarson1 »

Iste to je jeden z dovodov - emisie. Ovsem ak sa povie A treba povedat aj B.
Som si isty , ze samotne znizenie viskozity bez vykompenzovania vlastnosti oleja v oblasti ochrany pred opotrebenim, by si nikto nedovolil. Resp. nie uz dnes. Totiž , ano, v prvopociatkoch ery znizovania viskozit sa zial taketo pripady vyskytovali. Ako v kazdych zaciatkoch...
Takze som si isty , ze aj "eko" olej musí byt nejakym nejakym sposobom pripraveny chranit motor tak aby vydrzal minimalne beznu prevadzku. Takze uvazovat o HTHS ako o jedinej a hlavnej vlastnosti pre ochranu pred opotrebenim, nie je spravne. Okrem toho , vo svojej podstate tento udaj udava len hrubku vrstvy , nie jej unosnost. Iste, logicky sa predpoklada, ze medzi hrubkou a unosnostou je priama umera. Do istej miery to plati. Ale nie uplne. Ide prave o tieto nizkoviskozne oleje, kde je prave kvoli tomu zlozenie nastavene tak, aby aj velmi tenka vrstva dokazala v strihu mat unosnost ako vrstva pri oleji s normalnou HTHS.
Co sa tyka LSPI, skor by som patral po tom co odlisuje oleje s ochranou proti LSPI a tie ostatne .
Uviedol som , ze podla mňa je to odolnosť voci karbonovaniu. Ak teda nie je parameter " bod vzplanutia" relevantnym voditkom, bude to v niečom inom. Ak na to prideme, vieme potom oleje porovnat a vybrat podla toho " ten spravny".
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od Pitris »

slimboy píše: ned bře 03, 2024 13:40Pitris, takze podla Teba je ta neznizena viskozita na ten motor prilis? V com je riziko? Este je asi dolezite dodat, ze doteraz bol oficialne uvadzany ako povoleny aj olej normy PSA B71 2312 s HTHS 2,9+, ale zjavne tlak na emisie je velky.
Tak asi by se nestalo nic, jen mi "skok" z 2,7 za 3,5 přijde velký. Ten Mobil1 ESP LV 0w30 má oproti 0w20 HTHS 3,0 a (s) velmi solidním balíkem aditiv si v novém motoru dělaném na 0w20 svoje odpracuje i s rezervou. Ale pokud by si fakt chtěl "přitlačit" (nejen) na HTHS, tak třeba (PAO+ester) Ravenol DXG 5w30 s HTHS 3,25, s ochranou proti LSPI a i s molybdenem pro vyšší zatížení, kterýžto je nyní s 0,8% saps už i pro DPF.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od jarson1 »

Takze k LSPI- Zatial som zistil len tolko , jedno z rieseni je co najnižší obsah vapnika v oleji. Pripadne jeho uplna nahrada za nieco ine. Nie je to vsak zial samospasne. Tak jednoducho to nejde.
"Zkoušky ukazují, že maziva s vyšší koncentrací vápníku zvyšují riziko LSPI, zatímco se jeví, že maziva na bázi hořčíku tento jev nevyvolávají. Myšlenka, že snížení koncentrace vápníku v motorových olejích je nejrychlejším řešením zabraňujícím LSPI, by však nebyla namístě. Způsobili bychom tím další potíže, jako je snížení životnosti, výkonu a účinnosti motoru.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
slimboy
Příspěvky: 10
Registrován: ned úno 03, 2019 18:49

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od slimboy »

Ano, LSPI suvisi s pouzitymi aditivami. Niektore, ako prave Ca, su problematickejsie. No nic, ak nenajdem odvahu naliat tam zatial ten Mobil 1, tak tam nalejem nieco co plni aspon normu PSA B71 2312, ktora bola este nedavno uvadzana ako povolena a pri vymene v autorizaku tento olej aj do motorov liali. Urcite lepsie 0W-30 s HTHS 2,9+ ako 0W-20 s HTHS 2,6+. Napr. LiquiMoly Top Tec 4310 0W-30 nevyzera zle, TBN prekvapivo vysoke 10,5 a aj Noack 10,9 je celkom fajn (https://pim.liqui-moly.de/pdf/en_GB/liqui/35/P003590).

P.S. Keby uz bolo auto po zaruke / malo najazdene cez 100 tisic, tak by som sa tu ani nepytal a ten Mobil by som tam rovno nalial. :)
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od bjukemen »

poobzeral by som sa po oleji 0w-30 hths 2.9
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
samir
Příspěvky: 45
Registrován: stř bře 02, 2022 14:14

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od samir »

Ahoj.
Z vlastnej skusenosti v motore PSA 1.5 BlueHdi odporucam ako uz aj na fore bolo napisane Ravenol FES 0W-30 alebo Fuchs Titan GT1 Pro 2312.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od Colommbo »

slimboy píše: ned bře 03, 2024 12:55...Mam motor 1,2 PureTech (priamovstrekovy turbobenzin)...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
samir
Příspěvky: 45
Registrován: stř bře 02, 2022 14:14

Re: olej normy PSA B71 2010

Příspěvek od samir »

Ahoj Colommbo.
Viem aky ma motor a ako aj sám zakladateľ témy pisal, pre oba motory benzin alebo diesel ma PSA zjednotene normy.
Aj mazacie plany uvadzaju rovnaky olej pre oba typy motorizacie napr. Ravenol ECS 0W-20 s PSA B71 2010.
Samozrejme je na pouzivatelovi co si do motora naleje, ci uz nieco v norme 2010, 2312, 2296 alebo nieco ine.
Len som napisal svoje overene skusenosti.
Odpovědět