Olej Favorit 43 kW

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:.....i špičkové MOTOoleje pro "supersporty" jsou (téměř všechny) "jen" API SG
Ano, měl jsem napsat "většinou", neboť jsou už někteří výrobci motoolejů,
kteří uvádí u svých výrobků API SJ, a v poslední době dokonce i API SL. To ale jen na okraj.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Anonymous píše:Sunoco = Polský poklad
Chyba - Sunoco není polské, Sunoco je čtvrtý největší zpracovatel ropy na základové oleje pro automobilová a průmyslová maziva v USA s více než 100-letými zkušenosti v tomto oboru.
inskeu

Příspěvek od inskeu »

Dnes me zitili, že predchádzajúci majiteľ lial do Favorita pravdepodobne olej OMV Start o viskozite 15W-40, ktorý by mal spĺňať API SG/CD.

Ak som to správne pochopil, nemal by byť problém prejsť na ten valvoline maxlife 10W-40. Problém je vtom, že olej je čierny a naposledy bol menený pred cca. 5 - 6000 km ale až v roku 2001. Bude stačiť ak sa použije ten prípravok na preplach motora a následne sa vymení olej a olejový filter?

Neviete mi poradiť ešte kedy meniť olej v prevodovke a rozvodovke, prípadne aký olej použiť.

Vďaka
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

inskeu píše:.....že predchádzajúci majiteľ lial do Favorita pravdepodobne olej OMV Start o viskozite 15W-40, ktorý by mal spĺňať API SG/CD.....
Ten MaxLife můžeš.....
inskeu píše:......Problém je vtom, že olej je čierny a naposledy bol menený pred cca. 5 - 6000 km ale až v roku 2001. Bude stačiť ak sa použije ten prípravok na preplach motora a následne sa vymení olej a olejový filtr....
To, že je olej po 5tkm černý, je v pořádku - dělá to, co má.....
Ale jestli byl ten olej měněný naposledy v roce 2001 :evil: :( - tak to teda "pěkně děkuji" -
- předchozí majitel byl (s prominutím) vůl :oops: - otázkou je, jak vypadají třecí plochy v motoru po stránce koroze.....(vložky válců, kroužky, klika, vačka, ložiska, ventily...... :cry: )

V tomto případě bych motor už s tím "blátem, co dřív byl olej" NESTARTOVAL, vypustil ho -
- a klidně bez výměny filtru, i když by ho bylo lepší taky vyměnit, koupil aspoň 2litry nějakého levného 15w40 API SJ, nebo SL (2litry stačí, půl litru "přidá" ten čistič) -
(třeba http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=241 ), nalil do motoru, použil ten čistič, pak vypustil, vyměnil i filtr (teď už každopádně ano), a potom ten Valvoline.
(Ale samozřejmě se dá ten čistič použít hned - do toho OMV; tu výměnu "navíc" vynechat)
inskeu píše:.....kedy meniť olej v prevodovke a rozvodovke, prípadne aký olej použiť.....
Jestli byl předchozí majitel "tak pečlivý :( " i na převodovku, tak bez diskuze HNED :!:

Výrobce předepisoval pro převodovku (a rozvodovku - je to společná skříň - jeden výpustný šroub) celoročně olej SAE 80W a GL4 - v tom případě třeba http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=502 ale já měl vyzkoušeno, (pokud ta převodovka "neteče"), tak použít (pro dobré řazení za studena) olej SAE 75W - já používal Mogul Trans 75W, ale třeba tady z e-shopu http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=755 A mám pocit, (pokud mě paměť neklame), že tam patří 2litry, ale je tam kontrolní šroub, a nový olej se tam lije dírou po demontovaném náhonu tachometru.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Ještě jedna věc, pokud se k tomu předchozí majitel choval tak, jak se choval,
určitě vyměň i brzdovou kapalinu - SAE J1703 DOT3 nebo DOT4 (stačí půl litru),
a taky chladicí kapalinu - třeba Fridex G48
(mám pocit, že je tam 6,5litru, a dej 2 - 3litry Fridexu, a zbytek vody)
(nemusíš nutně Fridex - ale nějakou "modrou" - třeba
http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1609 )
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

A ještě jednou já - a nechci Ti "nasadit brouka do hlavy", ale co tento olej do motoru:
http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=765
Ta složka MOS2 by měla zajistit zvýšenou ochranu proti opotřebení, a (snad) i mírně "zahladit" příp. místa uvnitř motoru "chycená" korozí. Ale jestli víc pomůže toto, nebo Valvoline MaxLife, (a nebo Sunoco Marathon) - to Ti neřeknu, nevím.....
inskeu

Příspěvek od inskeu »

To: Pitris

Ten Favorit nie je môj, je známeho, ale keďže viem, že sú tu super ľudia, ktorí vždy ochotne poradia, tak som mu poradil, že to tu prezistím.

Tú chladiacu bude určite meniť, a brzdovú tiež. Ešte som mu poradil, nech už vymení aj sviečky a taktiež palivový a vzduchový filter. Odporučil som mu dať tam ten Valvoline Maxlife, ale niekde mu ponúkli 4 L OMV Classic SAE 15W-40 ACEA A3/B4, API SJ/CF za 11,5 EURO, s tým, že by ho menil častejšie. Tak neviem, či ho radšej dotlačiť k tomu Valvoline, alebo by mu stačilo aj toto.

Nemám žiadnu skúsenosť s autami bez katalyzátora, ale do tohto Favorita možno tankovať klasický zelený Natural 95 bez pridávania náhrad olova do nádrže, alebo modrý 95 oktánový benzín, ktorý už obsahuje tie náhrady. Môže prípadne klasický natural uškodiť motoru?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

inskeu píše:Tú chladiacu bude určite meniť, a brzdovú tiež. Ešte som mu poradil, nech už vymení aj sviečky a taktiež palivový a vzduchový filter. Odporučil som mu dať tam ten Valvoline Maxlife, ale niekde mu ponúkli 4 L OMV Classic SAE 15W-40 ACEA A3/B4, API SJ/CF za 11,5 EURO, s tým, že by ho menil častejšie. Tak neviem, či ho radšej dotlačiť k tomu Valvoline, alebo by mu stačilo aj toto.....
Ty svíčky a filtry - určitě taky :wink: a co se týká toho oleje OMV - určitě se dá použít, 80% Favoritů jezdí na "patnáctku", ale pokud bude mít hodně studených startů, nebo bude jezdit jen krátké jízdy, je lepší ta "desítka".
inskeu píše:.....ale do tohto Favorita možno tankovať klasický zelený Natural 95 bez pridávania náhrad olova do nádrže, alebo modrý 95 oktánový benzín, ktorý už obsahuje tie náhrady. Môže prípadne klasický natural uškodiť motoru?
To olovo v benzinu mělo za úkol hlavně mazat, pokud se používá bezolovnatý benzin, je potřeba ho "něčím" nahradit - třeba http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1410 a nebo brát u pumpy už benzin s tím smíchaný. A Favoritu 43kW stačí i 91 oktanový, ale ta 95 nevadí. Kdyby se používal jenom bezolovnatý benzin, hrozí poškození motoru (hlavně sedel ventilů), protože se u aut s karburátorem (a na olovnatý benzin) dělaly z jiných materiálů, než u aut už určených pro provoz na bezolovnatý.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Do Favoritu se už nemusí dávat benzín s přísadou nahrazující olovo, sedla ventilů už nejsou litinová jako u starších škodovek řady 100 až po 130.
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

PITRIS: Na oleje jsi dobrý,ale v motorech se moc nevyznáš..Motory 135 i 136 bez katu ve favošu už mají ocelová sedla ventilů,tak že jsou staveny na bezolovnatý benzín..a vzhledem k absenci katalyzátoru jde použít i olovnatý benzín..
modelář

Příspěvek od modelář »

Jen by mne zajímalo, kde ten "olovnatý" benzín vezmeš, když se už dobrých 10 let neprodává. Jeho úplný zákaz byl totiž mezinárodně dohodnut na konferenci EHK ve Vídni v r. 1997.
FF

Příspěvek od FF »

Používa sa prísada do bezolovnatého benzínu, ktorá je určená pre motory, ktoré potrebujú olovnatý benzín... :idea:
modelář

Příspěvek od modelář »

To FF: Samozřejmě. Já jsem ovšem reagoval na větu: "...vzhledem k absenci katalyzátoru jde použít i olovnatý benzín". Protože když už někdo někoho kritizuje (v daném případě NOVON Pitrise), měl by se alespoň vyjadřovat přesně, resp. jednoznačně.

Kromě toho na trhu byl donedávna (a možná ještě je) k dispozici benzín pod označením UNI, který nepoškozuje katalyzátory (protože neobsahuje tetraetylolovo), ale současně ho není třeba dodatečně aditivovat náhradou zmíněné sloučeniny.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

NOVON píše:....Motory 135 i 136 bez katu ve favošu už mají ocelová sedla ventilů,tak že jsou staveny na bezolovnatý benzín..a vzhledem k absenci katalyzátoru jde použít i olovnatý benzín..
Tím si nejsem tak zcela jistý - alespoň první ročníky Favoritů určitě nebyly na bezolovnatý benzin uzpůsobeny. A v knize od R.M.Cedrycha o Favoritech (nebo přímo v "servisce" - ale to už nevím, četl jsem je kdysi obě) bylo psáno, že se to dá zjistit jednoduše - a to pohledem na palubní desku. U palivoměru byl obrázek benzinové pumpy, a v něm, pokud bylo možno používat bezolovnatý benzin, bylo Pb přeškrtnuto, pokud tam Pb nebylo vůbec, na bezolovnatý benzin to nebylo. Ale máš pravdu, že v r.v. 93 už asi byl motor na bezolovnatý benzin přizpůsobený. Omlouvám se inskeu-ovi (a jiným) za mystifikaci, ale soused měl Favorita 136 z roku 89 nebo 90, a ten na bezolovnatý jezdit nesměl - ten znak pumpy bez Pb na palubce jsem viděl - ale je fakt, že já měl Favorita z roku 92, a tam jsem bral bezolovnatý (už ho ale dlouho nemám, nějak mě to "uteklo" z paměti - ještě jednou SORRY :cry: Ale na moji "obhajobu" můžu napsat alespoň toliko, že jsem nedávno "řešil" Š120 - tam nelze, a že ta eventuelně použitá náhrada olova motoru neuškodí....) :shock:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Motory Favoritů ze začátku výroby měly sice sedla ventilů ocelová, ale konstruktéři ve Škodovce s tím neměli velké zkušenosti, pořádně nevěděli, co s tím ten bezolovnatý benzín udělá po čase. A tak se doporučovalo jezdit na olovnatý benzín a nebo jednu nádrž naturalu a jednu s olovem. Potom se ale začaly montovat sedla japonské výroby z tvrdokovu, bylo to myslím někdy na začátku roku 1990. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i ty první motory jezdily na natural i LPG naprosto bez problémů.
Odpovědět