Olej do Porsche 911

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Koby46
Příspěvky: 25
Registrován: sob črc 28, 2018 11:46

Olej do Porsche 911

Příspěvek od Koby46 »

Ahoj, rád bych udělal pro tohle auto co nejlepší a protože je to tady poměrně věda, obracím se na odborníky zde.

Jde o Porsche 911 generace 997, najeto 50tkm. Rok 2006. Porsche doporučuje Mobil 1 0W-40, ten tam byl celou životnost auta, měnen vždy po asi 5000km ob rok. Ale jak jistě vítě, tenhle olej už neni to co býval co se do kvality týče, má při vysokých teplotách současná generace Mobil 1 FS menší viskozitu, tudíž bych rád nějaký kvalitnější olej a to i z důvodu, že tenhle motor trpí hrozně na ovalitu válců ( je to prakticky časovaná bomba ) a generálce bych se rád ještě pár let vyhnul :) - to je ale zpusobeno zejména studenými starty a potom vytáčením za studena.

Auto má teploměr oleje, ten je při běžný jízdě kolem 90 stupnů, po dálnici se drží někde kolem 115st, krátkodobě není problém jít na 125st někde na okresce, aspon tak si to pamatuju z podzimu.

Chtěl jsem se zeptat, zda udávané vizkozity při 40 st a 100st jsou to hlavní, na co při výběru koukat? Vychází mi pak dobře třeba Motul x 8100 0w40, který má vizkozitu při 40st 76,2 resp 13,5 při 100stC , oproti Mobil 1 FS 70,8 a 12,9.

jsou to ale tak velké a podstatné rozdíly? Výměna oleje bude probíhat po roce, po asi 5000km, to se může zdát jako brzo, ale po konzultacích s lidmi co dělají repase tohodle motoru tady i v cizině, je to dobrý dodržet.


Děkuji mnohokrát za odpovědi.
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od lefort »

Ahoj, gratuluju k poslední pěkné 911 ;-)
Pokud se nemýlím, je potřeba schválení Porsche A40? Hledal bych olej s co nejvyšší viskozitou při 100°C. Klidně bych se nebál použít i olej vyšší visk. třídy - 5W50.
Co se píše v příručce?
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od lefort »

Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od pepoh »

kedze je to davno po zaruke, je moznost nalievat mimo normy a lepsie.
asi to je vikendovka, nie na chodenie studenym motorom do roboty.
mozno nieco zo zavodnych/ester atd ...? :idea:

videl som dokument, na juhu usa kde majitel 911 vlastne uz veterana daval 20w60-extra zinok (lebo materialy ventil rozvodu). chodil aj na okruhy.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od lefort »

Ano, je, ale není to běžné auto. Snažil bych se dodržet Porsche normu a osobně bych šel do výše zmíněného Redline 5W50.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
rosso
Příspěvky: 513
Registrován: čtv zář 27, 2018 21:48

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od rosso »

Mohu se zeptat, jaký je důvod doporučovat Millerse s ACEA C3 do benzínového motoru? Stále se tu dočítám, že C3 je spíše do kamen s DPF.
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od lefort »

Co se týče toho Millerse, bude to C3-10 nebo 12, takže je to jedno. Má sice nižší TBN, ale při uvedeném provozu to nebude vadit. Navíc vyšší viskozita při 100°C než u uvedeného Mobilu1 podle mě převyšuje event. nevýhody mid-saps aditivačního balíčku.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Shi »

Ravenol VST 5w 40, pripadne Ravenol RUP 5w 40 a nebo RCS 5w 40.
RUP i RCS by mely bez problemu zvladnout i jizdy na okruhu a dlouhodobou vysokou zatez.
VST I RUP maji schvaleni A40.
Na 5w 50 bych prechazel spis podle udaju z cidla tlaku, ale pokud tam tech 125 stupnu nebyva dlouhodobe, tak by to nemuselo byt idealni.
Moje volba by asi byl ten RUP.
Pokud to zvladal mobil1 0w 40, tak RUP to zvladne s prehledem a je dost mozne, ze diky wolframu v RUP a snizenemu treni klesne i teplota oleje.
Naopak s oleji 5w50 by teplota oleje mohla jit jeste o kousek nahoru - mensi prutok znamena horsi odvod tepla. Take zalezi na tom co predepisuje vyrobce a pokud predepisuje A40, tak bych se to snazil dodrzet.

Motul x 8100 je jen trochu lepsi bezny silnicni olej s nevelkym mnozstvim esteru. Sel bych spis po olejich vhodnych pro silnicni pouziti ale i track days, coz jsou treba Fuchs Pro S, Ravenol Rxx nebo zde zmineny Redline - tyto vsechny maji vetsi mnozstvi esteru a jsou delany tak, aby snesly opravdu hodne.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27488
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Pitris »

Jak psáno - s "race" Ravenolem 5w40 bude motoru fajn, ale když....
Koby46 píše:Porsche doporučuje Mobil 1 0W-40....
a máš obavy z jeho nižší viskozity, můžeš Mobil1 FS 5w50. A tu normu A 40 by měl splňovat taky.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Koby46
Příspěvky: 25
Registrován: sob črc 28, 2018 11:46

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Koby46 »

Všem díky za odpovědi. Odpovím do jednoho příspěvku.


Shi: K tomu tlaku, na volnoběh to píše při zahřátým motoru malinko pod 3 bary, jakmile člověk jede, tak to v podstatě hned usadí na 5. Co jsem pochopil, tak je tohle hodně dobře. Spousta těch aut mají tlaky kolem 1,5 při volnoběhu a 0w40 a to je už špatně, na 5 se jim to dostane s motorem nad 4000 otáček apodobně... Včera jsem procházel ještě faktury z historie, a pravda je, že tam ravenol byl i z Porsche centra jednou a to ale taky 0w40. Zcela upřímně, uplně nevim jak velký rozdíl je 0W a 5W - já měl vždycky v autěch 5W, krom jednoho bmw, kde jsem pak přešel taky na 5W. Ale tady jsem hrozně nahodlanej tou aurou kolem bore scoringu, kdy každej článek o tom začíná slovy: pokud čtete o bore scoringu, pravděpodobně jste dávali olej 5w, asi bydlíte v chladným klimatu, asi jezdíte v zimě, asi jezdíte krátký trasy atd... Přijde mi, že celý trabl vzniká po trochách při každém startu, možná proto Porsche tak tvrdě lpí na tý 0W? Jsou to spíš dohady.



V poslední době se řeší ještě třeba norma api sn plus LSPI. Mohl by tohle někdo případně trochu zjednodušeně popsat, zda koukat i na to? Mám pocit, že s tím přišel zrovna Mobil 1.


Pokud by někoho zajímal problém u motorů v Porsche modelech, má na to chuť což tady asi jo, tady je pacientů dost :-)) přikládám 2 videa.

https://www.youtube.com/watch?v=dzDerJOdcfI
https://www.youtube.com/watch?v=-T6VrwRSQ0I&t=557s
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Shi »

Minimální volnoběžný tlak a tlak při nějakých otáčkách předepisuje servisní příručka výrobce. Pokud je tlak dosažen, motor je mazán.
Pro můj motor platí:
minimální volnoběžný 0,7 baru
3000 ot: min 3,5 baru

Takže když mám volnoběžný 1 bar a při 3000 ot/min mám 4 bary, tak vím, že olej je viskózní dost. Kdybch použil viskóznější olej, tak se mi zvednou tlaky oleje, ale ničemu tím nepomůžu, pouze snížím průtok a zhorším chlazení motoru. Pokud má auto čidlo tlaku, tak se dá viskozita oleje opravdu hodně optimalizovat.

Takže bych vyšel z toho co určil výrobce motoru a použil bych co nejřidčí olej, který požadované minimum s rezervou plní a šel bych po oleji, který má hodně robustní základový olej - což jsou Ravenolu ony oleje Rxx .

0W vs 5W - rozdíl je jen při teplotách pod -10, ovšem 0W bývaly plná syntetika a neumělo se je šidit a vyrábět levně, zatímco 5w-se daly šidit a dělat levně.

Bore scoring - selhání olejového filmu, muj tip by bylo přílišné naředěním oleje palivem tzn nedostaečně často měněný olej. Palivo se do oleje dostává mj. při intenzivním brždění motorem ve vysokých otáčkách a při studeném startu. Prostě to chce olej často měnit. BMW kdysi u M předepisovalo výměnu oleje podle množství spáleného paliva, protože kilometry lze najezdit hodně různým způsobem a mají tím pádem malou vypovídací hodnotu. :wink:

Ředění oleje palivem je jeden důvod obliby olejů 5w50 a taky jeden z důvodů proč mají motory v Alfách zbytečně špatnou pověst. Prostě umazal by to i 5w-30, ale na olej 5w-50 lze provozovat i když je v něm už hodně paliva. Pokud se ví, že na to daný model trpí, tak správné řešení je měnit často olej (a na takovou výměnu stačí odsávačka, člověk nemusí pod auto a měnit pokaždé filtr) a ne flikovat to zbytečně hustým olejem, který taky má svá negativa.

LSPI je problém jen u moderních motorů s přímovstřikem.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Durex »

Osobně si nemyslím,že by ovalita vznikala jen díky použití oleje 5W místo 0W.

To,že k největšímu opotřebení dochází při studeným startu obecně je známa věc – tedy pokud nedochází k přehřívání oleje, výpadkům tlaku v mazací soustavě případně stálý malý tlak.

A nebo k ředění oleje palivem jak tu již poznamenal Shi

Je několik dalších motorů,které trápí podobný problém a není to způsobeno olejem resp. nikdy nebyl ani předepsán olej 5W natož 0W …

Já bych se oleji 5W50 vůbec nebál. Jen bych s tím autem nejezdil v zimně na nákupy po městě a nenakládal mu za studena. Víc udělat nemůžeš.

A co se týká LSPI,tak pokud s tím autem budeš jezdit normálně,tak ti vůbec nehrozí. I když je pravda,že se silným motorem se jezdí dost blbě normálně - tedy normálně ve smyslu pro pohodu motoru ....
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Shi »

Koby46 píše: pokud čtete o bore scoringu, pravděpodobně jste dávali olej 5w, asi bydlíte v chladným klimatu, asi jezdíte v zimě, asi jezdíte krátký trasy atd..
To by mohlo být, ovšem znamená to, že auto jezdilo se zničeným olejem a ani olej 0w by to tím pádem nevytrhl. Jako prevence borescoringu slouží:
- estery nebo jiné polární složky, které se drží na povrchu kovu
- protiotěrová aditiva (na bázi bóru)
- aditiva snižující tření (na bázi molybdenu a wolframu)

Pokdu jsou ale v oleji estery, není dobré jezdit pouze krátké trasy a olej pravidelně neprohřát. Čím víc tam těch esterů je, tím větší je voda v oleji problém.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Durex »

takže v podstatě chovat se k autu tak,jak bylo zamýšleno. Jezdit za hezkýho počasí, né moc často a když už,tak delší trasu a když je prohřáto,tak si to otáčkově užít. A jelikož to v podstatě odpovídá použití jako u motorek,tak proto i takovej interval na výměnu oleje. Tedy když to zjednoduším, tak problém vlastně není. :twisted:
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do Porsche 911

Příspěvek od Shi »

Durex: Taky si myslím. Je potřeba si uvědomit, že ředění oleje palivem je u některých motorů reálný problém, měnit olej včas a nehonit studený motor.

Nejsem si jistý, zda je ideální používat 5w50 v situaci, kdy 0w-40 zvládá zajistit dostatečný tlak, ale rozhodně je to jeden ze způsobů jak se vypořádat s ředěním oleje. Druhý způsob je měnit olej dřív, než ho palivo významně naředí.

V případě, že manuál k autu oleje 5w-50 vysloveně připouští, tak asi není nad čím váhat.
Odpovědět