Tak to klobouk dolů, co někteří z Vás o olejích mají za znalosti. Moc děkuji všem. Jako poslední variantu, po tom co jsem načerpal z vašich doporučení, zvažuji ještě olej: https://www.znackoveoleje.cz/znackoveol ... 3-5W-30-5lPitris píše:Z těchto Tebou vybraných olejů bych to já poskládal takto - a jak ve školeRenda1966 píše:Děkuji všem za radu. Vybral jsem dle doporučení v příručce MAZDA tento olej:
http://www.oleje-pema.cz/motorovy-olej- ... 24893.html
prosím o malou konzultaci, zda je vhodný na interval 20 tis., nebo 12 měsíců. Mazda má svůj olej tento ale nezdá se mi jako nejlepší varianta. http://www.oleje-pema.cz/motorovy-olej- ... 54297.html (nebo se pletu?)
Jako druhý vybraný mám tento: http://www.oleje-pema.cz/motorovy-olej- ... 34219.html
který je prosím lepší?
Četl jsem tu i doporučení na http://www.millersoils.cz/trident-5w30 ale má API jen SL, není lepší najít něco s SN nebo SM. Je to novější třída, nebo ne?
1 - Trident - bo má ještě "poctivou" SL a nemá C3
2 - Shell Helix Ultra ECT - má sice C3 , ale už SN
3 - Mobil Super 3000 XE - sice má SM a C3, ale pořád má normální HTHS viskozitu
4 - Mazda Original Ultra - sice má SL, ale má A5 (bude mít pravděpodobně sníženou HTHS viskozitu)
PS1: ta Mazda Original Ultra by se mohla posunout "za 1", ale jen v případě častých krátkých jízd....
Jinak u výměnných intervalů se udávají 2 hodnoty: kilometrová a časová. A platí ta co nastane dřív.
A těch 20tkm by se dalo akceptovat snad jen u dlouhých klidných jízd, ale i tak je to strašně moc !! Olej by se měl měnit při krátkých (či "ostřejších") jízdách do/po 10-ti tkm nebo při delších do/po 15-ti tkm nebo po 1roce....
PS2: Oleje ACEA A3/B3/C3 mají normální HTHS viskozitu, která zaručuje pevnější olejový film.
Oleje A1/B1 a drtivá většina A5/B5 mají HTHS viskozitu sníženou, která se při vyšším teplotním namáhání - např. dlouhé rychlé jízdy, dovolená v Chorvatsku nebo časté jízdy s přívěsem - může dostat "na limit" a může dojít k poškození/trhání olejového filmu, k meznímu tření a tím ke zkrácení životnosti motoru !
PS3: API SM je sice novější než SL, ale bohužel není lepší.... a pročA ještě možná dovysvětlení k ACEA Cx - oleje pro motory s filtry pevných částic (obdoba API SM)Pitris píše:Velmi zjednodušeně: API SL měl ještě jako prioritu mazání, API SM už upřednostňuje nižší emise....
Potíž je v tom že v době, kdy vznikla norma API SM (v r.2004), existovaly aditiva která sice dokázala snížit emise, ale na úkor kilometrové životnosti oleje. Kdo ale "nečeká" na maximální výrobcem motoru stanovený interval výměny a mění dřív, toto řešit nemusí. Ale API SN (z r.2010) už - byť stále ty emise má snižovat - obsahuje novější aditiva, která již motoru neškodí....
https://www.znackoveoleje.cz/znackoveol ... roby-oleju
Oleje API SN jsou už přirovnatelné k ACEA Cx-10 nebo Cx-12 - novější (pro motor neškodná) aditiva.
Je pro mé použití ten nejlepší? Většinou jezdím krátké trasy po městě, 1x za rok Itálie s karavanem a jinak párkrát po republice na hory. Měnit budu cca po 10 - 12 tis. což je můj roční nájezd. Žádné závodění jen občas mi bouchnou saze. Ještě jednou díky za cenné rady a rozšíření obzoru.