Nemrzka G12 a destilka?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

PPP

Nemrzka G12 a destilka?

Příspěvek od PPP »

Prosim Vas, ako je to s nemrznucimi kvapalinami, ktore su oznacovane ako G12? Maju/mozu sa riedit s destilovanou vodou alebo nie?
V servise mi tvrdili ze sa nesmu aspon tie co ponukaju (castrol a fuchs), lenze ja som kupil capovanu g12 od valvoline a podla papiera ktory mi k nemu ukazali je najlepsie riedit ju na 55%. Akurat ze to o riedeni bolo ako keby okopirovane zo stranky pre G48. Takze neviem ci sa proste moze riedit alebo to bol len omyl nejakeho marketingaca a ja mam v aute teraz nemrzku znehodnotenu destilovanou vodou.
Skusal som najs info na valvoline strankach ale tam som nenasiel jednoznacnu informaciu, len spolocny popis pre 3 produckty od G12 az po ktovieco. na castrole tiez
A este ako je to s dobou vymeny pri pouzivani G12?
A kedze toto velminesledujem, je G12 to naj co sa da dnes pre dnesne motory pouzivat, alebo su aj lepsie nemrzky (ak si odmyslim rozne speciality)?
Luboš T.
Příspěvky: 123
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

A čím bys ji chtěl ředit? G 12 je kapalina na bázi ethylenglykolu jako ostatní jedovaté kapaliny a stejně jako ony se ředí vodou, nejlépe destilovanou v poměrech: G 12 : voda = bod tuhnutí ve °C, 1 : 2 = -20, 1 : 1,5 = -27, 1 : 1 = -38
Životnost v motoru max. 5 let.
PPP

Příspěvek od PPP »

:) Otazka znela ci sa riedi a nie cim :)
Ale dakujem za odpoved, uz som pokojny a spokojny.
PPP

Příspěvek od PPP »

PS: Tu destilku som specialne vyslabikoval na klavesnici aby ma tu niekto nezvozil s tym, ze voda z potoka nie je to prave do chladica (aj ked tatranske potoky nie su velmi mineralizovane) a hla, nepomohlo :).
Ale 120cky idu aj s vodou z potoka aj s karlovarskou a ktovie s cim este :).
KarelR

Příspěvek od KarelR »

To PPP. Samozřejmě se tato kapalina ředí, neředěná je myslím nemrznoucí do -80 stupňů, to je přece evidentní nesmysl ji takto používat v podmínkách střední evropy, snad ještě na jižním pólu (prý je tam větší zima jak na severním). Inhibitorů obsažených v této kapalině je pro rozumná ředění (1:2) dostatek, ale z hlediska jistoty, že mě nezamrzne chladič, bych šel do ředění 1:1 destilovanou vodou což stačí, jak výše uvedl pan Luboš T do -38 stupňů. Jiná otázka ovšem je, zda jste špatně nepochopil pracovníky, kteří Vám kapalinu nabízeli. Pokud Vám totiž chtěli říci, že se tato kapalina nesmí míchat či ředit jiným typem chladicí kapaliny, založené na jiné, než glykolové bázi (i takové jsou), pak by jejich informace byla zcela správná.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Vdaka za potvrdenie toho ze sa naozaj ma riedit.
Pracovnikov servisu som hadam pochopil spravne, ked mi vraveli ze sa nema riedit lebo ze obsahuje nejake mazivo ktore pomaha vodnej pumpe.
Sice sa mi to nezdalo, ale clovek nikdy nevie, tak som sa tu opytal.
Inac na doplnenei mojej zmatocnej otazky, papier od valvoline mi ukazali v predajni autodielov kde som nemrzku kupoval a ta so spominanym servisom nema nic spolocne, snad len to ze su v tom istom okrese :).
^Petr^

Příspěvek od ^Petr^ »

KarelR píše:To PPP. Samozřejmě se tato kapalina ředí, neředěná je myslím nemrznoucí do -80 stupňů, to je přece evidentní nesmysl ji takto používat v podmínkách střední evropy, snad ještě na jižním pólu (prý je tam větší zima jak na severním). Inhibitorů obsažených v této kapalině je pro rozumná ředění (1:2) dostatek, ale z hlediska jistoty, že mě nezamrzne chladič, bych šel do ředění 1:1 destilovanou vodou což stačí, jak výše uvedl pan Luboš T do -38 stupňů. Jiná otázka ovšem je, zda jste špatně nepochopil pracovníky, kteří Vám kapalinu nabízeli. Pokud Vám totiž chtěli říci, že se tato kapalina nesmí míchat či ředit jiným typem chladicí kapaliny, založené na jiné, než glykolové bázi (i takové jsou), pak by jejich informace byla zcela správná.
To je teda nesmysl neredeny koncentrat tuhne uz pri -15C tedy nezmrzne ale taky netece stava se kasovity to same jako pri prekroceni narede teploty.
Minimalni redeni je vetsinou 1:1 (-40C). Snad jen stary Fridex Stabil mel redeni 1.5:1 coz odpovidalo -60C. Ale redit se musi vzdy!
Miro

Příspěvek od Miro »

Protože PPP zmínil na začátku i firmu FUCHS, chtěl bych k tomuto tématu pár věcí. FRICOFIN G 12 od jmenované firmy se ředí běžnou vodovodní vodou z řádu, ne destilovanou. Důvodem je použití aditiv, které vyžadují minerály se kterými reagují a poskytují tak antikorozní ochranu, ochranu proti kalům, usazování vodního kamene a kavitaci. Destilovaná voda může způsobit nežádoucí pěnění. Výrobci vozidel běžně udávaná doba po výměnu je 5 let na rozdíl od G 11 (3 roky). Kapaliny označené jako G 12 a G 11 nejsou vzájemně mísitelné! Nyní je však na trhu novinka od několika výrobců označovaná jako G 12 PLUS (např. FRICOFIN G 12 PLUS), která je vzájemně mísitelná s kapalinou G 11 a tím odpadá řada problémů.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Myslim ze do starsich motorov to asi nebude potrebne. Tam je mineralo vobvykle dost :). Ibazeby sa oxid hlinity a mozno aj oxidy zeleza medzi mineraly nepocitali.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

^Petr^ píše:
KarelR píše:To PPP. Samozřejmě se tato kapalina ředí, neředěná je myslím nemrznoucí do -80 stupňů, to je přece evidentní nesmysl ji takto používat v podmínkách střední evropy, snad ještě na jižním pólu (prý je tam větší zima jak na severním). Inhibitorů obsažených v této kapalině je pro rozumná ředění (1:2) dostatek, ale z hlediska jistoty, že mě nezamrzne chladič, bych šel do ředění 1:1 destilovanou vodou což stačí, jak výše uvedl pan Luboš T do -38 stupňů. Jiná otázka ovšem je, zda jste špatně nepochopil pracovníky, kteří Vám kapalinu nabízeli. Pokud Vám totiž chtěli říci, že se tato kapalina nesmí míchat či ředit jiným typem chladicí kapaliny, založené na jiné, než glykolové bázi (i takové jsou), pak by jejich informace byla zcela správná.
To je teda nesmysl neredeny koncentrat tuhne uz pri -15C tedy nezmrzne ale taky netece stava se kasovity to same jako pri prekroceni narede teploty.
Minimalni redeni je vetsinou 1:1 (-40C). Snad jen stary Fridex Stabil mel redeni 1.5:1 coz odpovidalo -60C. Ale redit se musi vzdy!
To Petr: Skutečně, takový nesmysl, že koncentrát, který při ředění 1:1 je nemrznoucí do -40C (-38C), což je pravda, neředěný tuhne a stává se kašovitý při -15C jsem už dlouho neslyšel. Ještě, že kontrolu a doplnění řeším před zimou (kdybych byl totiž nedej bože nucen tento koncentrát koupit v zimě, musel bych ho doma dloubat z láhve třeba klacíkem???) :shock: .

To PPP: Servisu, jehož pracovníci rozdávají takovéto rady, bych se na Vašem místě vyhýbal velkým obloukem, jelikož informace, že koncentrát chladicí kapaliny obsahuje mazivo pro vodní pumpu, vypovídá hodně o jejich profesní odbornosti. Ložiska vodní pumpy běžných aut jsou totiž uzavřená a obsahují celoživotní náplň mazacího tuku. Pokud do nich z jakékoli příčiny chladicí kapalina vnikne, velmi rychle je zničí.
Mazání speciálním olejem, rozptýleným v chladicím médiu R134a se využívá jen u kompresoru klimatizace, ten ale nemá nic společného s chladicím okruhem motoru. Jedná se o dva nezávislé okruhy, fungující na zcela odlišném principu.
^Petr^

Příspěvek od ^Petr^ »

Anonymous píše:
^Petr^ píše:
KarelR píše:To PPP. Samozřejmě se tato kapalina ředí, neředěná je myslím nemrznoucí do -80 stupňů, to je přece evidentní nesmysl ji takto používat v podmínkách střední evropy, snad ještě na jižním pólu (prý je tam větší zima jak na severním). Inhibitorů obsažených v této kapalině je pro rozumná ředění (1:2) dostatek, ale z hlediska jistoty, že mě nezamrzne chladič, bych šel do ředění 1:1 destilovanou vodou což stačí, jak výše uvedl pan Luboš T do -38 stupňů. Jiná otázka ovšem je, zda jste špatně nepochopil pracovníky, kteří Vám kapalinu nabízeli. Pokud Vám totiž chtěli říci, že se tato kapalina nesmí míchat či ředit jiným typem chladicí kapaliny, založené na jiné, než glykolové bázi (i takové jsou), pak by jejich informace byla zcela správná.
To je teda nesmysl neredeny koncentrat tuhne uz pri -15C tedy nezmrzne ale taky netece stava se kasovity to same jako pri prekroceni narede teploty.
Minimalni redeni je vetsinou 1:1 (-40C). Snad jen stary Fridex Stabil mel redeni 1.5:1 coz odpovidalo -60C. Ale redit se musi vzdy!
To Petr: Skutečně, takový nesmysl, že koncentrát, který při ředění 1:1 je nemrznoucí do -40C (-38C), což je pravda, neředěný tuhne a stává se kašovitý při -15C jsem už dlouho neslyšel. Ještě, že kontrolu a doplnění řeším před zimou (kdybych byl totiž nedej bože nucen tento koncentrát koupit v zimě, musel bych ho doma dloubat z láhve třeba klacíkem???) :shock: .

To PPP: Servisu, jehož pracovníci rozdávají takovéto rady, bych se na Vašem místě vyhýbal velkým obloukem, jelikož informace, že koncentrát chladicí kapaliny obsahuje mazivo pro vodní pumpu, vypovídá hodně o jejich profesní odbornosti. Ložiska vodní pumpy běžných aut jsou totiž uzavřená a obsahují celoživotní náplň mazacího tuku. Pokud do nich z jakékoli příčiny chladicí kapalina vnikne, velmi rychle je zničí.
Mazání speciálním olejem, rozptýleným v chladicím médiu R134a se využívá jen u kompresoru klimatizace, ten ale nemá nic společného s chladicím okruhem motoru. Jedná se o dva nezávislé okruhy, fungující na zcela odlišném principu.

http://www.coyote.cz/main.php?what=productlist&druh=4

Neni to tam dobre videt ale hned pod modrou tabulkou o redeni je tucne napsano:
NEŘEDĚNÝ KONCENTRÁT TUHNE PŘI -12C

a jedna se o klasicky AntiFreeze normy VW TL 774 C (G48)
KarelR

Příspěvek od KarelR »

To Petr:
http://www.webareal.cz/php/vyrobky.php? ... ategorie=6

Nemrznoucí kapalina Antifreeze G48
popis produktu : Koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů včetně hliníkových.Láhev 1 l

Koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů včetně hliníkových. Chrání chladící systém před poškozením mrazem, korozí a tvorbou usazenin. Nenarušuje pryžové části systému. Svými vlastnostmi odpovídá specifikaci VW TL 774 C nebo British Standards BS6580. Po naředění destilovanou vodou slouží jako chladicí medium spalovacích motorů. Doporučená výměnná lhůta je 2-3 roky.

- 70°C ředění 1:0 s vodou
- 38°C ředění 1:1 s vodou
- 27°C ředění 1:1,5 s vodou
- 18°C ředění 1:2 s vodou

Stačí to třeba takhle? To ředění 1:0 = žádná voda, pouze samotný koncentrát. Ono stačí přemýšlet, samotný koncentrát prostě NEMŮŽE mít nižší stupeň zamrznutí nebo rosolovatění, jako jeho směs s vodou, ať už destilovanou či pitnou. Pokud budete chtít vyhledat více odkazů, rád Vám vyhovím. Ale prosím, nejdříve si zjistěte skutečnosti, alespoň nebudete plácat nesmysly.
^Petr^

Příspěvek od ^Petr^ »

To KarelR:
Zas takovy nesmysl to neni nebo zalezi na vyrobci a na slozeni produktu.
Ja vychazel z kapaliny se kterou mam zkusenost.
Obrázek[/img]

Redeni 1:0 je dost atypicke a vetsina kapalin ma redeni minimalni 1:1 (-40C).
Napr. Dilenska prirucka pro Fabii
Obrázek
KarelR

Příspěvek od KarelR »

To Petr: OK, navrhuji příměří, nedalo mi to, podíval jsem se po výrobci této sračky a…, jistě to vysvětluje hodně, i to, že koncentrát je schopný zamrznout při uváděných –12C. Asi se zapomněli někde v 60sátých letech v době 120tek, teď už nechápu jenom jedno, proč utrácíte peníze za tento drek, když je na trhu dost skutečně nemrznoucích kapalin za rozumné ceny.
1.1.1. Obchodní název : COYOTE - Antifreeze hliník
1.1.2. Účel použití: Nemrznoucí směs do chladičů automobilů
1.2. IDENTIFIKACE VÝROBCE: LYBAR a.s.

Co třeba tohle?
http://www.vltava2000.cz/NOSEK/default. ... tmentID=15
Antifreeze C2230 do -70 C , Antifreeze SL do -80C
nebo:
http://www.tectane.cz/produkty/tectane/1397.htm
TECTANE® - provozní kapaliny
koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů včetně hliníkových. Chrání chladící systém před poškozením mrazem, korozí a tvorbou usazenin. Nenarušuje pryžové části systému. Svými vlastnostmi odpovídá specifikaci VW TL 774 C nebo British Standards BS6580. Po naředění destilovanou vodou slouží jako chladicí medium spalovacích motorů. Doporučená výměnná lhůta je 2-3 roky.
- 70°C ředění 1:0
- 38°C ředění 1:1
- 27°C ředění 1:1,5
- 18°C ředění 1:2

Já osobně používám tuto chladící kapalinu v ředění 1:1 (-38C), neředěná rovněž –80C, k plné spokojenosti své i chladicího systému.
http://www.texaco.cz/page.php?pNum=2&sub=1
Havoline Extended Life Antifreeze Coolant (XLC) VW, AUDI, ŠKODA TL-774D FORD SS-M97B44-C GM 6277M, MAN 324, MB 325.3, MACK, CAT a další Speciální chladicí kapalina na bázi ethylenglykolu s prodlouženou životností vhodná pro všechny typy spalovacích motorů. Dlouhá životnost (celoživotní náplň) je zajištěna pomocí speciálních aditiv (G12) (org. karboxyl. kyseliny), které zaručují bezproblémový provoz 650.000 Km (nákladní vozy), 250.000 Km (osobní vozy). Barva - červená.
Luboš T.
Příspěvky: 123
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Pokud jde o dohady kolem tunutí koncentrátů chladících kapalin je třeba říci, že všechny, které obsahují 1,2-Ethandiol tedy ethylenglykol bez obsahu vody, tuhnou v orig. obalu opravdu už kolem -15°C. Nejedná se tedy o nekvalitní výrobky! Je to většina používaných chladících kapalin. Tyto, je nutné vždy používat ředěné vodou. V případě, že výrobce popisuje obal jinými body tuhnutí v koncentrované podobě, nejedná se buď vůbec o ethylenglykol nebo co je častější bývá již koncentrát mírně naředěn vodou s patřičnými aditivy. Malé množství vody obsažené v etylenglykolu jeho bod tuhnutí prudce sníží do hlubokých mrazů, dalším přídavkem vody se bod tuhnutí postupně zvyšuje / tedy směrem k+hodnotám/.
Odpovědět