motorovy olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Normální 5W-50 nahradí 5W-30 těchto výrobců bez problému. Je jedno, že mají HTHS nižší. Jsem chtěl ukázat na to, že při koupi těchto olejů stačí nižší viskozity. A že i když mají nižší HTHS oproti olejům běžným mají olejový film pevnější.
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Ing.Petr Chytka,CSc., spol.SUNOCO-Transa s.r.o. autorizovaný tribodiagnostik, člen certifikační autority v oboru tribodiagnostiky.
Proto doporučuji tam, kde není prováděna pravidelná analýza vypouštěného oleje, vždy se držet spodní hranice intervalu doporučovaného výrobcem automobilu. A s každými 100tisíci km na tachometru snížovat interval, a to progresivně, po 100 tis.o 10%,po 200tis o 20%,po 300tis o 30%,atd. Navíc pak začít používat olej určený pro tyto opotřebené motory.

Když auto jen projede pár kilometrů, kdy se motor neprohřeje dochází ke kontaminaci oleje kondenzovanou vodou a palivem. To snižuje životnost oleje. Vliv zde má i konstrukční stáří, resp. opotřebení motoru, které tento jev prohlubuje. Známe motory, kde po půl roce studeného provozování byl olej zcela degradován.
Jen tak pro opáčko.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pitris »

Ing.Petr Chytka,CSc. píše:.....s každými 100tisíci km na tachometru snížovat interval, a to progresivně, po 100 tis.o 10%,po 200tis o 20%,po 300tis o 30%,atd. Navíc pak začít používat olej určený pro tyto opotřebené motory.
Sunoco Marathon 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B3
Valvoline MaxLife Synthetic 5w40 API SM/CF, ACEA A3/B4, VW502.00, 505.00, MB229.1, 229.3
Valvoline MaxLife FE 5w30 API SJ, ACEA A1/B1/A5, Ford M2C-913 A nebo B
Valvoline MaxLife 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B4
Valvoline MaxLife Diesel 10w40 API CF, ACEA B3/B4
Valvoline MaxLife 15w40 API SJ/CF
Liqui Moly Super Leichtlauf 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B4, VW505 00, VW501 01, VW500 00,
MB 229.1, PSA B81 2294

Jen tak pro opáčko.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: motorovy olej

Příspěvek od František Smíšek »

Co by pan Ing. Chytka doporučil americkým řidičům trucků, u kterých mají motory životnost 1,5 až 2 mil. kilometrů (i víc)a pak se celý tahač sešrotuje (generálky se nevyplatí)? Na sklonku života tahače měnit olej 2x za jízdu? Pokud tedy budu brát, že tento výpočet výměnné lhůty platí jen pro malá auta, pak mám s vozidlem s 0,5 mil. kilometrů na krku chodit do servisu např. každé 2 měsíce (pokud mě to auto živí, pro obdivovatele vozidel v garáži je situace možná jiná, ale pak je problém dosáhnout takového proběhu, o tom že by si snad někdo koupil takový hrob jako dárek, bych snad ani neuvažoval)?? Tohle může vymyslet jedině........prodejce olejů. Bohužel na foru placeném výrobcem a prodejcem olejů se asi názory vedoucí k optimalizaci výměnných lhůt (což je nejen jejich prodloužení, ale i zkrácení, o tom jsem tady kdysi napsal celý elaborát, zájemci mohou nastudovat). Tehdy jsem rovněž vyzýval přispěvatele, aby zveřejnili zdokumentované případy havárií motorů následkem nedodržení výměnných lhůt, nikdo nic nezveřejnil, všechno ostatní (viz "LL intervaly výměn ničí motory, atd.) nutno považovat za hospodské kecy. Jen pro upřesnění, pro ty co nechtějí číst moje kdysi zveřejněné litánie, živil jsem se 10 let jako technolog oprav zemních strojů a nákladních aut, dalších 20 let mám na starosti provoz a udržbu asi 10 ks náklaďáků a těžké mechanizace, které tu firmu živí, takže žádné chození do garáže se podívat a třeba projet....Dál se nebudu šířit, tady to nemá cenu není o to zájem, ale pan Ing Chytka mě zvednul ze židle.
Franta
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Musíš to brát s rezervou.
A výměna oleje s filtrem neni žádná zdlouhavá odstávka v servisu.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pon led 07, 2013 17:47, celkem upraveno 1 x.
Návštěvník

Re: motorovy olej

Příspěvek od Návštěvník »

Ano, 20 let máte na starosti provoz a udržbu asi 10 ks náklaďáků a těžké mechanizace, tak proč byste s malým autem chodil na výměnu oleje do servisu? Aha, žádné chození do garáže se podívat a třeba projet.
Návštěvník

Re: motorovy olej

Příspěvek od Návštěvník »

A ještě dodatek: Pan ing. Chytka je odborník v tribotechnice ! Kdo jste Vy ?
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

On jen doporučuje spodní hranici, když neznáš stav oleje. Ti nezakazuje LL používat.
Itall

Re: motorovy olej

Příspěvek od Itall »

Ale no tak soudruzi, nenechte prchlivost cloumat vašimi majestáty. Je to přece hezké, jak jsme každý jiný. Někdo nemění olej nikdy, někdo zas preventivně každou chvíli. A furt to de :lol: . Ani konec světa kvůli tomu nebyl :D .
Byla by zajímavá nějaká anketa, kolik lidí se nechá ovlivnit (třeba ohledně výměnných intervalů) tím, co se tu píše. Já bych řekl, že minimum, ale třeba tomu tak není.
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Já si zbouchnul vanu na 10l oleje, takže u mě cajk i LL interval :wink:
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5789
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: motorovy olej

Příspěvek od jerome »

Návštěvník píše:A ještě dodatek: Pan ing. Chytka je odborník v tribotechnice ! Kdo jste Vy ?
My sme užívatelia olejov, ktoré nám tribotechnik odporučil, s akými-takými praktickými znalosťami čo-to konkrétny olej robí s motorm do ktorého ho lejem :!: :idea: :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pitris »

Pánové - jak napsal Itall (a řekl komoří Lang) :wink: "nenechte prchlivost cloumat vašimi majestáty".:P
Pan Smíšek to bere "moderně" - až se to podělá, tak se to sešrotuje, a koupí se nové. Firma zaplatí.
To mi, "obyčejní", musíme měnit častěji, aby nám to auto vydrželo. Nám to firma nevymění..... :x
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: motorovy olej

Příspěvek od Návštěvník »

Autoxxxrady píše:Ing.Petr Chytka,CSc., spol.SUNOCO-Transa s.r.o. autorizovaný tribodiagnostik, člen certifikační autority v oboru tribodiagnostiky.
....
Když auto jen projede pár kilometrů, kdy se motor neprohřeje dochází ke kontaminaci oleje kondenzovanou vodou a palivem. To snižuje životnost oleje. Vliv zde má i konstrukční stáří, resp. opotřebení motoru, které tento jev prohlubuje. Známe motory, kde po půl roce studeného provozování byl olej zcela degradován.
Z tohoto usuzuji, že onen odborník se nevyjadřoval k flotilovému provozu nákladních aut, ale k osobákům. Proto nechápu, proč sem někdo plete náklaďáky s naprosto jiným charakterem provozu, odlišnými nároky na olej, jinými oleji a z toho vyplývajícími zcela jinými výměnnými lhůtami. :shock: :?
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

Tááák, chlapci, přesně tak, hlavně klid a vlastní, je-li k dispozici, rozum... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-m ... rove-oleje
Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy, estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace. Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. Přítomnost esteru také není omezena na jeden konkrétní typ "unikátního" motorového oleje, ale může být běžnou součástí kteréhokoliv motorového oleje na trhu. Na závěr můžeme jako obvykle zdůraznit, že žádný motor nepotřebuje žádný unikátní olej, ale pouze motorový olej příslušné specifikace

Proto také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Millers Oils
CFS 5w40 NT
Sestaven z plně syntetických základových olejů s použitím 3-esterové složky.
Díky použitým polyalfaolefinům (PAO) a 3-esterovým základovým olejům je minimalizováno množství použitých polymerů, díky čemuž je mazací film více odolný vůči střihu a ztrátě viskozity, zejména v nejnamáhavějších místech agregátu.
• 3-esterová složka výrazně zlepšuje mazací schopnosti přispívá ke snížení třecích sil a celkovému vylepšení výkonu lubrikantu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jsou ty oleje esterové nebo je tam jen přídavek esterů, pro rozpuštění těch aditiv a tím zlepšení vlastností, ale drtivý základ je PAO :?: A ty estery nemají vliv na mazací schopnost oleje. To by tam muselo být nad 10% aby to nebyl běžný přídavek. Asi radši o tom nepřemýšlet
Odpovědět