motorovy olej
Moderátor: Colommbo
Re: motorovy olej
Normální 5W-50 nahradí 5W-30 těchto výrobců bez problému. Je jedno, že mají HTHS nižší. Jsem chtěl ukázat na to, že při koupi těchto olejů stačí nižší viskozity. A že i když mají nižší HTHS oproti olejům běžným mají olejový film pevnější.
Re: motorovy olej
Ing.Petr Chytka,CSc., spol.SUNOCO-Transa s.r.o. autorizovaný tribodiagnostik, člen certifikační autority v oboru tribodiagnostiky.
Jen tak pro opáčko.Proto doporučuji tam, kde není prováděna pravidelná analýza vypouštěného oleje, vždy se držet spodní hranice intervalu doporučovaného výrobcem automobilu. A s každými 100tisíci km na tachometru snížovat interval, a to progresivně, po 100 tis.o 10%,po 200tis o 20%,po 300tis o 30%,atd. Navíc pak začít používat olej určený pro tyto opotřebené motory.
Když auto jen projede pár kilometrů, kdy se motor neprohřeje dochází ke kontaminaci oleje kondenzovanou vodou a palivem. To snižuje životnost oleje. Vliv zde má i konstrukční stáří, resp. opotřebení motoru, které tento jev prohlubuje. Známe motory, kde po půl roce studeného provozování byl olej zcela degradován.
Re: motorovy olej
Sunoco Marathon 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B3Ing.Petr Chytka,CSc. píše:.....s každými 100tisíci km na tachometru snížovat interval, a to progresivně, po 100 tis.o 10%,po 200tis o 20%,po 300tis o 30%,atd. Navíc pak začít používat olej určený pro tyto opotřebené motory.
Valvoline MaxLife Synthetic 5w40 API SM/CF, ACEA A3/B4, VW502.00, 505.00, MB229.1, 229.3
Valvoline MaxLife FE 5w30 API SJ, ACEA A1/B1/A5, Ford M2C-913 A nebo B
Valvoline MaxLife 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B4
Valvoline MaxLife Diesel 10w40 API CF, ACEA B3/B4
Valvoline MaxLife 15w40 API SJ/CF
Liqui Moly Super Leichtlauf 10w40 API SL/CF, ACEA A3/B4, VW505 00, VW501 01, VW500 00,
MB 229.1, PSA B81 2294
Jen tak pro opáčko.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: motorovy olej
Co by pan Ing. Chytka doporučil americkým řidičům trucků, u kterých mají motory životnost 1,5 až 2 mil. kilometrů (i víc)a pak se celý tahač sešrotuje (generálky se nevyplatí)? Na sklonku života tahače měnit olej 2x za jízdu? Pokud tedy budu brát, že tento výpočet výměnné lhůty platí jen pro malá auta, pak mám s vozidlem s 0,5 mil. kilometrů na krku chodit do servisu např. každé 2 měsíce (pokud mě to auto živí, pro obdivovatele vozidel v garáži je situace možná jiná, ale pak je problém dosáhnout takového proběhu, o tom že by si snad někdo koupil takový hrob jako dárek, bych snad ani neuvažoval)?? Tohle může vymyslet jedině........prodejce olejů. Bohužel na foru placeném výrobcem a prodejcem olejů se asi názory vedoucí k optimalizaci výměnných lhůt (což je nejen jejich prodloužení, ale i zkrácení, o tom jsem tady kdysi napsal celý elaborát, zájemci mohou nastudovat). Tehdy jsem rovněž vyzýval přispěvatele, aby zveřejnili zdokumentované případy havárií motorů následkem nedodržení výměnných lhůt, nikdo nic nezveřejnil, všechno ostatní (viz "LL intervaly výměn ničí motory, atd.) nutno považovat za hospodské kecy. Jen pro upřesnění, pro ty co nechtějí číst moje kdysi zveřejněné litánie, živil jsem se 10 let jako technolog oprav zemních strojů a nákladních aut, dalších 20 let mám na starosti provoz a udržbu asi 10 ks náklaďáků a těžké mechanizace, které tu firmu živí, takže žádné chození do garáže se podívat a třeba projet....Dál se nebudu šířit, tady to nemá cenu není o to zájem, ale pan Ing Chytka mě zvednul ze židle.
Franta
Re: motorovy olej
Musíš to brát s rezervou.
A výměna oleje s filtrem neni žádná zdlouhavá odstávka v servisu.
A výměna oleje s filtrem neni žádná zdlouhavá odstávka v servisu.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pon led 07, 2013 17:47, celkem upraveno 1 x.
Re: motorovy olej
Ano, 20 let máte na starosti provoz a udržbu asi 10 ks náklaďáků a těžké mechanizace, tak proč byste s malým autem chodil na výměnu oleje do servisu? Aha, žádné chození do garáže se podívat a třeba projet.
Re: motorovy olej
A ještě dodatek: Pan ing. Chytka je odborník v tribotechnice ! Kdo jste Vy ?
Re: motorovy olej
On jen doporučuje spodní hranici, když neznáš stav oleje. Ti nezakazuje LL používat.
Re: motorovy olej
Ale no tak soudruzi, nenechte prchlivost cloumat vašimi majestáty. Je to přece hezké, jak jsme každý jiný. Někdo nemění olej nikdy, někdo zas preventivně každou chvíli. A furt to de . Ani konec světa kvůli tomu nebyl .
Byla by zajímavá nějaká anketa, kolik lidí se nechá ovlivnit (třeba ohledně výměnných intervalů) tím, co se tu píše. Já bych řekl, že minimum, ale třeba tomu tak není.
Byla by zajímavá nějaká anketa, kolik lidí se nechá ovlivnit (třeba ohledně výměnných intervalů) tím, co se tu píše. Já bych řekl, že minimum, ale třeba tomu tak není.
Re: motorovy olej
Já si zbouchnul vanu na 10l oleje, takže u mě cajk i LL interval
Re: motorovy olej
My sme užívatelia olejov, ktoré nám tribotechnik odporučil, s akými-takými praktickými znalosťami čo-to konkrétny olej robí s motorm do ktorého ho lejemNávštěvník píše:A ještě dodatek: Pan ing. Chytka je odborník v tribotechnice ! Kdo jste Vy ?
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: motorovy olej
Pánové - jak napsal Itall (a řekl komoří Lang) "nenechte prchlivost cloumat vašimi majestáty".
Pan Smíšek to bere "moderně" - až se to podělá, tak se to sešrotuje, a koupí se nové. Firma zaplatí.
To mi, "obyčejní", musíme měnit častěji, aby nám to auto vydrželo. Nám to firma nevymění.....
Pan Smíšek to bere "moderně" - až se to podělá, tak se to sešrotuje, a koupí se nové. Firma zaplatí.
To mi, "obyčejní", musíme měnit častěji, aby nám to auto vydrželo. Nám to firma nevymění.....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: motorovy olej
Z tohoto usuzuji, že onen odborník se nevyjadřoval k flotilovému provozu nákladních aut, ale k osobákům. Proto nechápu, proč sem někdo plete náklaďáky s naprosto jiným charakterem provozu, odlišnými nároky na olej, jinými oleji a z toho vyplývajícími zcela jinými výměnnými lhůtami.Autoxxxrady píše:Ing.Petr Chytka,CSc., spol.SUNOCO-Transa s.r.o. autorizovaný tribodiagnostik, člen certifikační autority v oboru tribodiagnostiky.
....
Když auto jen projede pár kilometrů, kdy se motor neprohřeje dochází ke kontaminaci oleje kondenzovanou vodou a palivem. To snižuje životnost oleje. Vliv zde má i konstrukční stáří, resp. opotřebení motoru, které tento jev prohlubuje. Známe motory, kde po půl roce studeného provozování byl olej zcela degradován.
- Colommbo
- Příspěvky: 9940
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: motorovy olej
Tááák, chlapci, přesně tak, hlavně klid a vlastní, je-li k dispozici, rozum...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: motorovy olej
http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-m ... rove-oleje
Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy, estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace. Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. Přítomnost esteru také není omezena na jeden konkrétní typ "unikátního" motorového oleje, ale může být běžnou součástí kteréhokoliv motorového oleje na trhu. Na závěr můžeme jako obvykle zdůraznit, že žádný motor nepotřebuje žádný unikátní olej, ale pouze motorový olej příslušné specifikace
Proto také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Millers Oils
CFS 5w40 NT
Sestaven z plně syntetických základových olejů s použitím 3-esterové složky.
Díky použitým polyalfaolefinům (PAO) a 3-esterovým základovým olejům je minimalizováno množství použitých polymerů, díky čemuž je mazací film více odolný vůči střihu a ztrátě viskozity, zejména v nejnamáhavějších místech agregátu.
• 3-esterová složka výrazně zlepšuje mazací schopnosti přispívá ke snížení třecích sil a celkovému vylepšení výkonu lubrikantu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jsou ty oleje esterové nebo je tam jen přídavek esterů, pro rozpuštění těch aditiv a tím zlepšení vlastností, ale drtivý základ je PAO A ty estery nemají vliv na mazací schopnost oleje. To by tam muselo být nad 10% aby to nebyl běžný přídavek. Asi radši o tom nepřemýšlet
Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy, estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace. Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. Přítomnost esteru také není omezena na jeden konkrétní typ "unikátního" motorového oleje, ale může být běžnou součástí kteréhokoliv motorového oleje na trhu. Na závěr můžeme jako obvykle zdůraznit, že žádný motor nepotřebuje žádný unikátní olej, ale pouze motorový olej příslušné specifikace
Proto také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Millers Oils
CFS 5w40 NT
Sestaven z plně syntetických základových olejů s použitím 3-esterové složky.
Díky použitým polyalfaolefinům (PAO) a 3-esterovým základovým olejům je minimalizováno množství použitých polymerů, díky čemuž je mazací film více odolný vůči střihu a ztrátě viskozity, zejména v nejnamáhavějších místech agregátu.
• 3-esterová složka výrazně zlepšuje mazací schopnosti přispívá ke snížení třecích sil a celkovému vylepšení výkonu lubrikantu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jsou ty oleje esterové nebo je tam jen přídavek esterů, pro rozpuštění těch aditiv a tím zlepšení vlastností, ale drtivý základ je PAO A ty estery nemají vliv na mazací schopnost oleje. To by tam muselo být nad 10% aby to nebyl běžný přídavek. Asi radši o tom nepřemýšlet