motorovy olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
e-panolin.cz

Re: motorovy olej

Příspěvek od e-panolin.cz »

To Autoxxxrady: Problém vidím v tom, že příchozí návštěvníci fora / možná i někteří "zdejší" / si vezmou ten vzorec za své a budou podle toho odvozovat žebříček jednotlivých olejů.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

V tom bych problém vůbec neviděl, bo ten "vzoreček" nemá o motorovém oleji vypovídací hodnotu pražádnou... :) A pokud ji tam někdo najde, uvidí, je to kouzelník, jediná proměnná veličina ovlivnitelná lidským faktorem je logicky toliko interval výměny... :mrgreen:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

e-panolin.cz píše:To Autoxxxrady: Problém vidím v tom, že příchozí návštěvníci fora / možná i někteří "zdejší" / si vezmou ten vzorec za své a budou podle toho odvozovat žebříček jednotlivých olejů.
Teď ti vůbec nerozumim? To nemá s kvalitou oleje přece nic společného. Že motor zatěžuje olej nemá s kvalitou oleje nic společného. Jak bys jsi z toho odvozoval žebříček olejů? Jako, že výrobce předepisuje olej do motoru. Ty si spočítáš zatížení podle vzorce? A tím řekneš, že ten olej co je v motoru s větším zatížení je lepší než druhý?
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: motorovy olej

Příspěvek od bio »

....
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Promiň bio, ale morseovu abecedu jsem už zapomněl, tak ti nerozumim.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

.... je písmeno H, s dovolením :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
e-panolin.cz

Re: motorovy olej

Příspěvek od e-panolin.cz »

Jasně, vzoreček nemá s kvalitou oleje nic společného.
Jen chci říct, že dva stejné vozy a oleje se rovná stejné "číslo zatížení" , ovšem rozdílné provozní podmínky, nerovná se stejný výsledek. Čili tolik ke zevšeobecňování. Doufám že je to jasné?.!
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

Jasné je to nad Slunce a jestli to někomu nepoleze do kebule, tož je to jeho věc - ve dvou stejných motorech budou (vycházejíce ze vzorečku) oleje prvoplánově zatíženy měrou stejnou, nakolik však budou zatíženy druhoplánově a jak budou zatížení odolávat, bude záležet na mnoha okolnostech subjektivních i objektivních... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

e-panolin.cz píše:Jasně, vzoreček nemá s kvalitou oleje nic společného.
Jen chci říct, že dva stejné vozy a oleje se rovná stejné "číslo zatížení" , ovšem rozdílné provozní podmínky, nerovná se stejný výsledek. Čili tolik ke zevšeobecňování. Doufám že je to jasné?.!

No je to jen zatížení oleje toť vše. To je spíš pro porovnání motorů.
Nerovná se stejný výsledek čeho? Tady jde jen o výsledek toho zatížení. Porovnání motorů.

Prostě to má jenom znázornit, jak se zvětšilo zatížení olejů.
např. VWGolf
1.8i 66kw výměna 15 000km olejová náplň 3.8l
výsledek 146 000
dnes
1.4TSI 118kw výměna 30 000km olejová náplň 3,6l
výsledek 708 000

:wink:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

A že tedy lze odvodit, u jakých (kterých) motorů je předpoklad, že olej bude dostávat víc na zadek a tedy by měl být použit pokud možno odpovídající kvality... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: motorovy olej

Příspěvek od NOVON »

TSi umře dříve na hydraulický napínák řetězu než na olej :-)
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

1.8TSI ne
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pitris »

Colommbo píše:A že tedy lze odvodit, u jakých (kterých) motorů je předpoklad, že olej bude dostávat víc na zadek a tedy by měl být použit pokud možno odpovídající kvality... :?
U sportovních, které jsou hodně zatěžovány teplotně a výkonově. Protože tam je olej zatěžován jak z hlediska oxidační stability, tak i z hlediska pevnosti olejového filmu.
Autoxxxrady píše:Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu je dán pevností mazacího filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Bohužel, tento údaj, vyplývající i z výkonových specifikací, je často zanedbáván. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.
HTHS viskozita je hodně důležitá :!:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Autoxxxrady

Re: motorovy olej

Příspěvek od Autoxxxrady »

Poznámka k tloušťce mazacího filmu.
HTHS udává její tloušťku. I když je větší tloušťka, tak olej s menší tlouštkou může mít olejový film pevnější, takže vydrží víc než ten olej s tlustším filmem. HTHS neudává pevnost mazacího filmu. Pak záleží na aditivech. Proto například oleje do Formulí můžou mít nízké viskozity a olejový film se neporuší. Nějáký kvalitní olej pro závodní použití běžně k dostání např. 5W-30 sice má nižší viskozitu než například 5W-50 pro komerční použití, ale olejový film může mít pevnější a odolnější proti přetržení.
HTHS nemá přímou úměru s pevností mazacího filmu!!!

To jen pro trochu osvěty, že s opravdu špičkovými oleji se neni třeba honit bezhlavě za co nejvyšší viskozitou.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pitris »

Tak olej pro ef-jedničky sem snad tahat nebudeme :P Tam je potřeba hodně nízkoviskózní olej, aby při těch otáčkách vůbec stihnul protéct :P A aditivační balíček těchto olejů by byl hóóóóódně drahý.

HTSH sice nemá přímou úměru s pevností mazacího filmu, ale za prvé pro běžné oleje (kterých je tak možná 9 z 10-ti) je to dobré vodítko pro kvalitu a pevnost olejového filmu, a za druhé málokdo si pro běžné použití koupí Millera CFS nebo Motul 300V. A Redline je u nás k sehnání hodně těžko.

A hodnota HTHS viskozity třeba u Motulu 300V 5w30 je 3,5mPa.s, a Mobil1 5w50 má 4,21mPa.s.
A např. Redline 5w30 má HTHS 3,8mPa.s (což je asi u 5w30 nejvíc) a Redline 5w50 už 5,9mPa.s.
A Redline 5w40 s HTHS 4,6 je fakt víc, než ten Mobil1 5w50, ale Redline je absolutní TOP mezi oleji.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět