motorový olej RAVENOL

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
kater
Příspěvky: 220
Registrován: ned úno 09, 2020 21:59

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od kater »

Zas nový Pandora?
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Mirec 29 »

Shi píše:
MichalOlej píše:Ještě ten bod 6 - ten který je za studena tekutější. Jaký to je?
SSO -35°C 5580
DXG -35°C 11800
Tekutější je zjevně SSO, ale při teplotách, které neklesají pod -20 je to úplně jedno.
Já používám oba, respektive DXG se zrovna chystím lít do motoru.

Mimochodem, abych ti zamotal hlavu, tak nejlepší Ravenolí 0w-30 je jejich 5w-20 :lol:
Ste si vedomí že miešaťe hrušky s jablkami :?: U sso uvádzaš CCS a u Dxg uvadzaš MRV...:idea: takto sa vyberať/porovnávať naozaj nedá :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1764
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od kornel »

celkovo sa tu už riešia nezmysly a snaha objaviť bájne Eldorádo :D
Brodys
Příspěvky: 166
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Brodys »

MichalOlej píše:Zas tak to nehrotim říkám rad se svezu na okreskách 100-150 jak kde a kdy, ty dálnice 150-200, klimu mám zapnutou pořád i v zimě pneu na 2,6 bar - tlaky mám 2,5 a vejs podle obsazení.
Jezdím výhradně na Vervu 100 - nikdy jsem nenatankoval jiný benzin do BP.
Ale pokud jsou oba oleje dle vás super a pro mě použití není rozdíl tak pokud budu mít s jedním předpokládám SSO když je ,,hustší” vyšší spotřebu třeba o 0,2l tak proč pak nezvolil ten co mi umožní nižší spotřebu když co do ochrany dle vás není rozdíl.
Proto se ptám jestli se mezi nimi dá čekat nějaký rozdíl.
Fakt je to už přehnané, ale jezdil jsem s Millersem 5w30 eco, Ravenolem SSO 0w30 a teď mám Ravenol DFE 0w20 a spotřeba v tom samém autě víceméně stejná, max deci rozdíl, ale těžko říct, jestli je to olejem, takže zbytečné rozjímání....
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
MichalOlej
Příspěvky: 36
Registrován: čtv dub 27, 2023 21:44

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od MichalOlej »

Tyjo, no a co tě vedlo k přechodu z 0W-30 na 0W-20? Naopak to chápu ale přecházet takto to jsem moc neslyšel.
Tak to je fajn, ze to na spotřebě není poznat. Nicméně o to hůř protože v těch okejích nevidím žádný rozdíl.
Brodys
Příspěvky: 166
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Brodys »

MichalOlej píše:Tyjo, no a co tě vedlo k přechodu z 0W-30 na 0W-20? Naopak to chápu ale přecházet takto to jsem moc neslyšel.
Tak to je fajn, ze to na spotřebě není poznat. Nicméně o to hůř protože v těch okejích nevidím žádný rozdíl.
Koupil jsem hybrid od Toyoty, kde jsou k olejům naštěstí dost benevolentní. Ze začátku zděšen, okamžitými maximálními otáčkami při plynu na podlaze, jsem se bál, že 0w20 to nedá. Časem jsem objevil pokus, kde člověk měřil teplotu oleje během provozu tohodle hybridního nezmara a v něm se ukázalo, že se olej jen tak tak zahřeje. Dál se mi přechod z EV módu na spalovák zdál při vyšší SAE míň kultivovaný, takže jsem zkusil 0w20, která je nejvíce doporučována a zatím spokojenost. Ale 10tkm na náplň nedám ani náhodou,zas tolik jí nevěřím.
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
MichalOlej
Příspěvky: 36
Registrován: čtv dub 27, 2023 21:44

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od MichalOlej »

Aha tak to jo
Koby46
Příspěvky: 25
Registrován: sob črc 28, 2018 11:46

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Koby46 »

Věděl by někdo, kolik molybdenu obsahuje SSL 0w40? A zda ne ten olej pořád stejný? Například od 2018? ;) děkuji
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1764
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od kornel »

Ravenol SSL 0w-40 :arrow: receptura od 2018 nezmenená (všetky parametre sedia s najaktuálnejšou verziou)
Molybden - 54
Fosfor - 986
Zinok - 1039
Bór - 88
Horcik - 20
Vápnik - 2783
Wolfram - 123
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše: Ste si vedomí že miešaťe hrušky s jablkami :?: U sso uvádzaš CCS a u Dxg uvadzaš MRV...:idea: takto sa vyberať/porovnávať naozaj nedá :wink:
Já bych řekl, že v obou případech srovnávám dynamickou viskozitu vyjádřenou ve stejných fyzikálních jednotkách "Pa·s" a při stejné teplotě. To mi nepříjde jako hrušky s jablkama.

Liší se to metodou měření, takže ty dvě metody u stejného oleje nepochybně dojdou k trochu jiným hodnotám, ale ten rozdíl by neměl být nijak zásadní - pokud teda u oleje kde je použita hodnota metodou MRV nedojde k nějaké záludné krystalizaci, kterou bych ale u těchto olejů s vysokým podílem syntetické složky zrovna nepředpokládal. Pokud dvěma metodami dojdu k výsledkům, kde jeden olej má viskozitu dvojnásobnou oproti druhému oleji a navíc je to při teplotě, která je pro oba oleje dost daleko od bodu skápnutí, tak by ten můj závěr o tom, který olej je viskóznější, měl bez problémů platit.

Kdyby ti to takto nestačilo, tak viskozita dle MRV se při poklesu teploty o 5 stupňů Celsia zhruba zdvojnásobí, takže:
SSO by mělo mít MRV při -35 zhruba 8700 mPas
SSO má při -35 CCS viskozitu 5580 mPas
takže je vidět, že chyba tam nějaká je, ale pořád to nejsou hrušky s jablky.

Z druhé strany DXG:
CCS při -35 by byla asi tak 8000 mPas (dvojnásobek hodnoty při -30)
MRV při -35 je 11800 mPas

DXG prostě bude mít viskozitu při nízkých teplotách o něco vyšší, než má SSO.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Mirec 29 »

No myslím že si to trošku pletieš... nejedná sa o to isté merané inou metódou...
Ccs a mrv merajú rôzne vlastnosti oleja.
Test CCS (cold crank simulation) meria schopnosť oleja zachytavať sa a čerpať cez olejové čerpadlo pri šmykovom zaťažení...inak povedané ako ľahko dokáže čerpadlom prúdiť studený olej...
Mrv meria schopnosť oleja tiecť "vlastnou váhou" ide teda o niečo iné... veľmi stručne.
Obidva testy sú ovplyvnené viskozitou a rastom/vzorom kryštálov vosku, líšia sa však rýchlosťou šmyku, tj vyšším šmykovým čerpaním oproti nižšiemu šmykovému toku.

Tu neplatí žiadna rovnica nárastu pri nejakej teplote pretože ono je to výsledok celkového zloženia...cca ani mrv nemôžeš nijako prepočítať...
Tieto dve metódy nemôžeš porovnávať a vyvodzovať nejaké výsledky ktorý je lepší...je to zle.
Olej s nižším ccs (na rovnakom základe) značí že bol použitý menej viskózny zakl. olej na úkor "zahusťovadla" ...
CCS by som považoval za menej kritický ako MRV, pretože moderné olejové čerpadlá sú celkom schopné a efektívne. Faktory, ktoré ovplyvňujú MRV, sú nepolapiteľnejšie. Osobne sa teda neženiem za čo najmenším ccs ale skôr Mrv :wink:
Naposledy upravil(a) Mirec 29 dne úte kvě 02, 2023 20:34, celkem upraveno 1 x.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Koby46
Příspěvky: 25
Registrován: sob črc 28, 2018 11:46

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Koby46 »

kornel píše:Ravenol SSL 0w-40 :arrow: receptura od 2018 nezmenená (všetky parametre sedia s najaktuálnejšou verziou)
Molybden - 54
Fosfor - 986
Zinok - 1039
Bór - 88
Horcik - 20
Vápnik - 2783
Wolfram - 123
Děkuju! Málo málo molybdenu!
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Pitris »

Málo? Zas obsahuje wolfram. Záleží na tom s čím to srovnáváš. A pak, ještě méně (nebo vůbec) molybdenu nemá v 0w40 třeba:
Amsoil Extrem Power
Aral SuperSynt
Castrol Edge Titanium
Fuchs Titan SuperSyn
Liqui Moly Synthoil Energy
Mannol Legend+Ester
Mitan Alpine RS
Shell Helix Ultra
Total Quartz Energy
Valvoline SynPower
Wolf EcoTech
Yacco VX 1000 LL
A taky to nebudou špatné oleje.

Ale ano, jsou i tací co mají (nebo měly) toho molybdenu víc než SSL.... Například:
Amsoil Signature Series
Aral SuperTronic
Elf Evolution R-Tech Sport
Mobil1 FS
Motul 300V
Motul 8100 X-MAXX
Petronas Syntium 7000
Redline
Yacco Galaxie RS

A pokud je Ti molybdenu málo a zajímá Tě Ravenol, tak "racing" řada a RSP 5w30, RUP a RCS 5w40, anebo SSO či VSW 0w30 nebo VST 5w40. Nebo DXG 5w30 (ten je ale A5).
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Shi »

Mirec: Pokud oleje bereš čistě jako nenewtonovskou kapalinu, tak máš pravdu. Čím dále jsi od pour pointu, tím víc se to blíží newtonovské kapalině a chyba způsobvená jiným střihovým namáháním se zmenšuje. U newtonovské kapaliny by teoreticky oba způsoby měření měly vést ke stejnému výsledku.

Osobně tak rozdíl mezi MRV a CCS metodou spatřuji spíš v tom procesu velmi pomalého chladnutí, které dá šanci krystalizačním jádrům začít krystalizovat.

Že se tak moc nemýlím indikuje i poučka pravící, že s poklesem teploty o 5 stupňů viskozita vzroste cca 2x, kde jsme ti srovnal oba oleje jak dle MRV tak dle CCS a i to ukázalo, že DXG je prostě za studena viskóznější než SSO.
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: motorový olej RAVENOL

Příspěvek od Shi »

Koby46 píše:Děkuju! Málo málo molybdenu!
Víc molybdenu (cca 130ppm) má SSO 0w-30, to má pak ale zase mín wolframu (cca 90 ppm):
https://oil-club.de/wcf/index.php?attac ... 21124-pdf/
Odpovědět