Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Shi
Příspěvky: 1351
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Shi »

greg píše: A podľa Vás 0W-20 nie je problém? Len ja som veľmi skeptický voči 0W-20 alebo tieto 5W-30 fakt lepšie chránia motor? Nadspotrebu od 5W-30 neriešim, lebo neverím že spraví viac ako 1 deci na 100 km/l.
0W-20 není problém, pokud je olej včas měněn. Základní otázkou je, co to je to včas.

Oleje 0w-20 všech slušných značek spoléhají na to, že opotřebení brání aditiva přítomná v oleji. Tato aditiva vytváří kluzné vrstvy a postupně se spotřebovávají (mění se chemické složení). Tyto oleje taky spoléhají na to, že nedojde k nadměrnému naředění oleje palivem, což je problém zejména pokdu se jezdí krátké trasy.

Osobně s 0w-20 a 0w-16 nemám problém, pokud není horké léto a pokud se olej mění včas.
Pokud se mění včas (aditiva nejsou spotřebovaná, olej není naředěn palivem), a pokud je motor na takto řídký olej navržen, tak to není problém ani v létě.

Moje osobní zkušenost je, že v horkém létě olej Honda 0w-20 s nájezdem 6000+ km to při vysoké zátěži na dálnici přestal zvládat.

V hybridu máme zatím 0w-16 a měníme každých 10 000 km, co tam půjde na léto ještě nevím, jsem zvědavý co mi řeknou v servise. Pokud budou trvat na 0w-16, tak tam nový olej půjde v květnu a ven půjde na konci září ...

Nectností mnoha olejů 0w-20 (Honda, Mazda a částečně i Toyota) je vysoká odparnost a to, že tyto oleje mají jako základ oleje s velmi nízkou viskozitou a jsou nacpané modifikátory viskozity a velkým množstvím levných aditiv.
Ravenol i Mobil 1 na to jdou z jiného konce a podle mě na to jdou lépe než Mazda/Honda a Toyota (Toyotí 0w-20 se mi jeví lepší než 0w-20 od Mazdy či Hondy).

Pokud 0w-20, tak bych asi vzal Ravenol DFE 0w-20. Hodně zajímavou volbou je i Ravenol SFE 5w-20, který je i za teplot pod nulou kompromisem mezi 0w-20 a 0w-30.
Pokud se s autem nejezdí převážně krátké trasy, tak Ravenol DXG 5w-30 je mimořádně rozumná volba na celoroční použití.

Jak už uvedl kornel - oleje plnící ILSAC GF-6A nebo API SP jsou v současné době sázkou na jistotu - ne náhodou všechny mnou uvedené Ravenoly (tj DFE, SFE i DXG) plní API SP a ne náhodou oleje 0w-20 od Mazdy, Hondy ani Toyoty, které by plnily API SP nejsou u nás běžně dostupné a ty dostupné plní pouze API SN/SN+.

Co se týče Motulu, do něj bych šel pouze za předpokladu, že bude plnit API SP a že cena bude v porovnání s Ravenolem hodně zajímavá. Jinak bych řekl, že u Motulu hodně platíš za značku a ne vždy za to reálně dostaneš něco navíc.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Mirec 29 »

Kornel :wink:
Len dodám že ani väčšia záťaž na motor (hlavné či ojničné ložiská) nebude problém pretože tu budú použité širšie ložiská ktoré sú únosnejšie a kde moc viskoznejší olej nie je prínosom...
Za mňa od ravenolu SFE čo je síce sae 20 ale s hths na hranici 30tky a hlavne bez "zahusťovadla" ... takých je sakra málo.
Inak ani dxg nie je zlá voľba... sám so ho mal aj v horúcom lete a super :wink:

Greg: ak máš chuť pokukaj ako sa darí sae 20 nájdeš tam aj motory Mazda.
https://oil-club.de/index.php?board/155-0w-20/
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1768
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

Shi píše: 0W-20 není problém, pokud je olej včas měněn. Základní otázkou je, co to je to včas.
toto je vskutku alfa a omega u tejto kategórie olejov a to doslova z každého hľadiska... zakladovy olej-polymery viskozity-nariedovanie palivom vs. viskozitná stabilita, antioxidanty a antiwear prvky chrániace agregát pred opotrebením, atd.. za mňa ideál max tých 7tis.km pri bežnom používaní. Častá vysoká záťaž max 4tis.km :arrow:

Nájdu sa aj 0w-20tky s odparnosťou pomerne nízkou trebárs Amsoil SS - 8,5 čo je už vo všeobecnosti veľmi dobrá hodnota (v danej triede pravdepodobne s pár ďalšími olejmi s vyšším podielom esterových zložiek a minimom krakovania TOP)
Mirec 29 píše: Len dodám že ani väčšia záťaž na motor (hlavné či ojničné ložiská) nebude problém pretože tu budú použité širšie ložiská ktoré sú únosnejšie a kde moc viskoznejší olej nie je prínosom...

ano to je ďalšia vec.. ale až tu som nechcel zachádzat :D
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Páni ďakujem, prečítal som všetky Vaše príspevky a veľa ste mi pomohli.
Do 0W-20 sa mi až tak nechce, tým pádom by som mohol ostať aj pri Mazda 0W-20 Supra X oleji... Jednoducho neviem, bojím sa v lete :D s autom jazdím na dlhšie trasy... sú aj kratšie ako 15 km tam-a-späť ale väčšinou jazdím dlhšie trasy miešane 40% okresky 60% diaľnice....

Som pevne rozhodnutý na Ravenol 5W-30... Zobral by som radšej 0W-30 ale žiaľ s API SP som nikde nenašiel olej vo viskozite 0W-30 ani u Ravenolu ani u iných značkách a keď zmena tak jedina na API SP kvôli LSPI... a nenašiel som ani nič podobné k hodnotám Ravenolu...

Pomôžte mi prosím v tejto poslednej veci.

či mám zobrať Ravenol DXG 5W-30
https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30

alebo

Ravenol HDX 5W-30
https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30

HDX má HTHS 3,4 mpas, čo je skoro norma, a DXG má 3,25 mpas, ktorá tiež nie je zlá hodnota, ale predsa, snažíme sa aby sme mali maximálnú možnú ochranu :D ... ale DXG je PAO a u HDX to nie je uvedené že by bol PAO.

Ďakujem :)
abc
Příspěvky: 1075
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od abc »

greg udělej to úplně jednoduše. Před zimu ( říjen-listopad ) dáš Mazda olej 0w20 a někde v dubnu DXG-čko které je přece o chlup výš jak HDX, je to USVO oproti Clean Synto, teda vyšší rada a tady si o tom můžeš přečíst abych nepsal román :arrow:
motorovy-olej-ravenol-t5061-615.html
A abys to neměl lehké byl tu zmíněn i vynikající SFE 5w20 s hths 2,9. :)
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Mirec 29 »

greg píše:

HDX má HTHS 3,4 mpas, čo je skoro norma, a DXG má 3,25 mpas, ktorá tiež nie je zlá hodnota, ale predsa, snažíme sa aby sme mali maximálnú možnú ochranu :D ... ale DXG je PAO a u HDX to nie je uvedené že by bol PAO.

Ďakujem :)
Aká norma... :) Žiadna norma.
Už to tu zaznelo a zopakujeme že viac hths tu neznamená lepšie...
Oba spĺňajú rovnaké normy či schválenia ibaže majú rozdielne zloženie...oba spravia svoje a poslúžia motoru rovnako dobre...bral by som ten lacnejší a čas by som venoval aj iným prevádzkovým kvapalinám :wink:
Na záver ti zamotám hlavu a napíšem že ja by som vôbec nedal ravenol ale radšej mobil 1 ESP 0w30 LV ktorý spĺňa aj SP :mrgreen:
https://www.mobil.com/en-pl/passenger-v ... p-lv-0w-30
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
doki
Příspěvky: 21
Registrován: úte srp 10, 2021 20:52

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od doki »

greg píše: Zobral by som radšej 0W-30 ale žiaľ s API SP som nikde nenašiel olej vo viskozite 0W-30 ani u Ravenolu ani u iných značkách
Ďakujem :)
zle si hľadal
Petro-Canada Supreme Synthetic 0W-30
https://oleje-pema.cz/zbozi/motorovy-ol ... -1l_210739
Hyundai i30 1.5 DPI 2021
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1768
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

API SP v SAE 0w-30 má aj AMSOIL SS (ako som už spomínal) a taktiež aj Penrite a ešte sa možno medzi inými značkami olejov u nás nie bežných nájde niečo.
Ten Mobil1 ESP LV 0w-30 by bola skvelá voľba tiež (to je vo všeobecnosti Mobil 1 vždy )

greg máš z čoho vyberať.. prechádzaš si tým klasickým obdobím kedy pre motoristu-olejára nie je nič dosť dobré :lol: to ťa prejde časom
jarson1
Příspěvky: 2099
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od jarson1 »

Ale prd 8)
....leda , ze by si po uspesnom vybere opustil toto forum. Inak je to ako droga. Furt sem budes liezť a každých 10tkm vymýšľať nieco "lepsie" :)
Ver mi , osobna skusenost. Vzdy si vravim ,ze mam vybrate navzdy a vzdy mi tu niekto nasadi chrobaka ... :D :D :D
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1768
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od kornel »

nuž sú v tomto aj nevyliečitelní "pacienti" :D najhorší stav "z-pandorovatenie" je ale veľmi vzácny úkaz na ktorý zatial nenašla žiadna olejárska spoločnosť riešenie
abc
Příspěvky: 1075
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od abc »

Pandora ale už má velkého konkurenta. :)
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
jarson1
Příspěvky: 2099
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od jarson1 »

No, tak ja teda odolavam pokuseniam vcelku uspesne. Skor ak uz sa necham zviklat, tak ide o nejaky vyhodny kup.
Ale parametre plus/minus drzim a v podstate len striedam ravenol a shell.
Zase mam v zivote aj ine nez sa 24 hodin denne zamestnavat olejom.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Shi
Příspěvky: 1351
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Shi »

greg píše:Páni ďakujem, prečítal som všetky Vaše príspevky a veľa ste mi pomohli.
Do 0W-20 sa mi až tak nechce, tým pádom by som mohol ostať aj pri Mazda 0W-20 Supra X oleji...
Není 0w-20 jako 0w-20, takový Ravenol DFE je úplně jiná liga, než 0W-20 v balení Mazda, Honda, Toyota.
Poznat je to na hodnotě odparnosti - DFE má 6%, ostatní zmíněné mají 11%-15% nebo i víc.
greg píše: Jednoducho neviem, bojím sa v lete :D s autom jazdím na dlhšie trasy... sú aj kratšie ako 15 km tam-a-späť ale väčšinou jazdím dlhšie trasy miešane 40% okresky 60% diaľnice....
Oleje 5w-XX jsou na drtivé většině území ČR použitelné celoročně (Horská Kvilda a její okolí je čestnou výjimkou), navíc viskozita DXG 5w-30 při opravdu nízkých teplotách bude nižší, než u leckterých 0w-30 - viz teplota skápnutí oleje DXG.

Ravenol DXG 5W-30 je podle mě mimořádně rozumná volba a lepší volba, než HDX. Pokud se motor snese s oleji 0w-20, tak bude Ravenol DXG 5W-30 naprosto v pohodě a se značnou výkonovou a teplotní rezervou.

Já jezdím často trasy pod 5km a trasu nad 30 km jedu jednou za 14 dní a to je jediný důvod, proč jezdím na Ravenol SSO 0w-30. Taky nemusím řešit LSPI. Kdybych už neměl nakoupen olej do zásoby, tak kvůli krátkým trasám šáhnu bez obav po SFE 5w-20.

Osobně nejsem příznivec toho střídat bezhlavě oleje mezi značkami kvůli tomu, že různě koncipované oleje tvoří různé kluzné vrstvy a díky mé hlouposti jsem si nyní mohl vyzkoušet, že kluzná vrstva po Ravenolu SSO při přechodu na jiný olej vydržela cca 1000-1500 km a vytvoření nové vrstvy trvalo cca 500 km. Těch 500 km mezi 1500 a 2000 km motor nezněl tak sametově, jako obvykle.

Takže kdybych chtěl střídat viskozity, tak bych se držel olejů jedné značky a jedné koncepce.

TLDR: Použij Ravenol DXG 5w-30 (mám ho v garáži nachystaný na léto taky) a pokud nebudeš nespokojen, tak u něj zůstaň. Já se na zimu vrátím k SSO a pak budu vědět, zda se kluzná vrstva mezi DXG a SSO slyšitelně měnila, nebo ne - typuji, že rozdíl mezi dvěma USVO oleji s wolframem a molybdenem slyšet nebude.
greg
Příspěvky: 27
Registrován: stř led 04, 2023 8:57

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od greg »

Páni, ste veľmi nápomocní fakt veľká vďaka :) .
Pravdupovediac nechcem sa pustiť do značiek Petro Canada, Amsoil atď práve kvôli tomu čo napísal kolega Shi, keď si vyberem olej teraz, tak keď to bude v poho tak plánujem používať tento olej "večne" :D . V mojom okolí tieto značky ako Petro Canada, Amsoil, Penrite nie sú dostupné. Ravenol viem zohnať bez problémov, aj Mobil atď a dlhodobo. Cenovo ten Ravenol DXG by mi vyšlo na 5 litrov do 50,-EUR čo dosť dobrá cena... Mazda 0W-20 Supra X som kupoval tiež 5 litrov za 47,-EUR.

Plánujem používať teda ten Ravenol 5W-30 DXG, nakoľko má PAO základ a má aj HTHS 3,25 (pre moju dušu :D :D ). Ravenol mi príde ako veľmi sympatická solídna značka, ktorá nežije len z reklám ako tie "veľké značky"

V predošlom aute (PSA 2.0 HDI 103 KW) som napríklad používal olej REVLINE Ultra Force 5W-30... Bol viac ako vynikajúci... HTHS klasika, najazdil som 100.000 km s týmto olejom (výmeny tiež 1 rok / 10000 km čo nastal skôr) bol oveľa lepší ako Total ECS 5W-30.
https://revline.pl/produkt/revline-ultr ... -c3-5w-30/

Som taký typ človeka ktorý "obchádza" tieto veľké značky aj kvôli tomu, že najviac sa "pančujú" a bojím sa od toho. Práve preto ma strašne ťahá k Ravenolu :D a tiež aj kvôli hodnotám...

Pri Mobil1 0W-30 ESP LV pri popise som našiel len API SP ako len "tvrdenie" výrobcu, pri certifikáciach a normách je len API SL a API SN... hodnota HTHS 3.0 tiež nespravil na mňa dobrý dojem :D

A ozaj z vyššej hodnoty HTHS nemôže byť problém? nakoľko Mazda 0W-20 by mal mať len 2.6... a to je značný rozdiel oproti Ravenolu DXG.. tam je 3,25.

Ďakujem :)
Shi
Příspěvky: 1351
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Mazda 6 2.5 - Skyactiv - 143kW

Příspěvek od Shi »

HTHS 2.6 je spodní hranice pro oleje 0w-20. Předpis říká, že 0w-20 má mít HTHS v rozmezí 2,6 až 2,9 mPas. Hodnota HTHS 2.6 už je horní hranicí pro 0w-16.

Navíc dokud olej 0w-20 nedosáhne provozní teploty, která je mezi 85 a 95 stupňů Celsia, což bude tak prvních 15-20 minut každé jízdy během zimy, tak má viskozitu, která je vyšší, než viskozita 5w-30 při provozní teplotě 90 stupňů. To znamená, že motory musí nějaký rozptyl viskozity směrem nahoru bez problémů zvládnout.
Díky polárním složkám základového oleje má DXG snahu sám od sebe lézt do štěrbin a lepit sa na každý kov, ke kterému se dostane. Za provozu se pak všude, kam se olej dostane a kde je nějaké zvýšené tření, vytváří kluzné vrstvy, které tyto části chrání před opotřebením i když je motor ještě studený.

Dobré je, pokud to lze, podívat se jaké viskozity se pro tvůj motor doporučují mimo EU - Rusko, Austrálie, Turecko a podobné trhy, pak budeš mí klidnější spaní. Takto jsem třeba zjistil, že hybrid, do kterého dle návodu "musí jít 0w-16 a přinejhorším dočasně 0w-20", v Austrálii snese 15w40 a u nás se v něm "legálně" dá použít 0w-16 až 5w-30. Přitom tento motor v modelu Toyota Crown nedávno schválili pro provoz s olejem 0w-8.

Čistě hypoteticky by opravdu mohla být vysoká HTHS viskozita problém, ale to by mohlo nastat nejdřív u olejů xW-40 a to spíš u těch okruhových typu Ravenol RCS 5w-40, které mají HTHS viskozitu >4.0 a ani za provozní teploty by se nemusely dokázat dostat do těch nejužších míst, pokud motor s oleji s takto vysokou HTHS viskozitou nepočítá. Proto je nesmysl používat oleje 5w-50 tam kde s tím výrobce nepočítá a člověk si není jist tím, co činí.

Když si zadáš do Ravenolího vyhledávače svůj motor, tak uvidíš co všechno se do něj dá použít. Tyhle vyhledávače sice nejsou 100% spolehlivé, ale většinou ty údaje nejsou úplně špatně.

Nevím co přesně máš za model/ročník, ale pro Mazda 6 SKYACTIV-G 2.5 (143 kW) (2018 - ) mi vypadlo toto:
https://oilguide.ravenol.de/?lang=en&se ... b5c104e28a

Tedy 5w-40 bych do něj bez dobrého důvodu nestrkal, ale 5w-30 bych se opravdu nebál.
Odpovědět