Max. pracovní teplota oleje

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Šemik

Max. pracovní teplota oleje

Příspěvek od Šemik »

Zdravím :)

Moc bych potřeboval bych vědět, jaká je max. přípustná pracovní teplota běžných motorových olejů, např. Paramo M7ADSIII a podobných ? Před 25ti lety se proi tehdejší oleje udávalo asi 135°C, ale to je už hodně dávno :(

Díky za každou odpověď :wink:
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Asi se jedná o Tatru ?
Předpokládám , že se jedná o teplotu na olejovém čidle.
U ostatních částí motoru jsou dosahovány i vyšší teploty oleje. Ta teplota se dramaticky nezměnila, při vyšší teplotě se snižuje viskozita oleje a může docházet k trhání mazacího filmu.
Vysoká teplota jakéhokoliv oleje urychluje stárnutí oleje a tím snižuje jeho životnost .
Diskuze zde : http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... ht=teplota
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... ht=teplota
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... ht=teplota
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... ht=teplota
Šemik

Příspěvek od Šemik »

Díky za odpověď, ale o Tatru se nejedná. Jde o motor Favorit 136, avšak upravený. Teplotu bych chtěl měřit v hladině v olejové vaně.

Nejde mi o nějaké přesné info na 0.5°C, čistě informačně bych rád věděl jestli např. teplota 120°C ve vaně je už kritická a pod.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud bys šel přes 130 st. C, musíš použít chladič oleje.
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

a olej bych nepoužíval výše uvedený , ale šáhl bych po oleji SAE 5W nebo 10W / 40-50.
Jo a chladič bych i s hadicema v dobrém stavu k prodeji. Origo Favorit. Když tak napiš SZ.
Šemik

Příspěvek od Šemik »

Díky, chladič už mám zařízený.

Tenhle olej (M7ADSIII) chci používat jen pro první km po složení motoru - dejme tomu tak 500km. Pak chci přejít na něco kvalitnějšího, 10W-40 asi Mogul GX-FE pro.

Ale tedy zpět k té teplotě - 120°C už mám považovat za kritických pokud by nastaly?
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Jo klidně si dej na budík červenou čárku - 120 alespon budeš mít malo rezervu.
Pkod1

Příspěvek od Pkod1 »

Teplota oleje ve vane neni tim spravnym meritkem zatizeni oleje. Dulezite je drzet teplotu na prvnim pistnim krouzku pod teplotou cca 230st.C. Pokud tedy zachovate bez vyraznych zmen puvodni konstrukci motoru, bude ta teplota 120 ve vane OK. Pokud ale pujde vykon nahoru, zvetsi se i teplotni spad a bude nutne bud lepe chladit, nebo drzet teplotu niz. Jenze takhle "radit" od stolu je jak strelba naslepo.
[/code]
Mick

teplota

Příspěvek od Mick »

Pokud můžu poradit, já osobně v upraveném motoru z Fa používám Valvoline VR1 10W/60,na který jsem motor i zajížděl... Motor má okolo 120PS, točivý moment cca 130Nm. Já mám motor vzadu,používám ol.chladič, teplota +- 100°C
Záleží jak je motor upravenej, jak se bude používat.
skritek

Příspěvek od skritek »

Nekde jsem cetl ze motor ma nejvetsi vykon pri teplote 125 stupnu C jestlize zmenim chladivo a termostat a budu motor ohrivat na 125 stupnu co na to olej?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

skritek píše:Nekde jsem cetl ze motor ma nejvetsi vykon pri teplote 125 stupnu C jestlize zmenim chladivo a termostat a budu motor ohrivat na 125 stupnu co na to olej?
Ale ne v normálním běžném motoru. Tam je provozní teplota (záleží na tom kterém modelu) asi od 80-ti do 110-ti°C. A na tuto teplotu je motor přizpůsoben. Pokud by se Ti povedlo zvednout provozní teplotu dlouhodobě na 125°C, myslím si, že dřív, než co olej, Tě bude zajímat, kde máš hasičák :lol: , protože "něco" v motoru odejde.....Na takovou teplotu je potřeba motor upravit jinak, než jen dát jiný termostat a chladivo.....
anonymní

Příspěvek od anonymní »

dlhodoba teplota oleja vo vani 120 a viac sa povazuje za hranicnu. Dlhodobo udrziavanie celej naplne na 120 uz znamena skratenie vymennej lehoty a hrozbu vytvarania a usadzania karbonu. Ano,teplota chladiacej zmesi sa zvykne zvysovat,nie vsak teplota oleja.
Pkod

Příspěvek od Pkod »

skritek píše:Nekde jsem cetl ze motor ma nejvetsi vykon pri teplote 125 stupnu C jestlize zmenim chladivo a termostat a budu motor ohrivat na 125 stupnu co na to olej?
Nejvetsi problem bude ta teplota 125°C pro chladivo. U vodni baze chladiva by tato teplota znamenala provozni tlak v chladici min. 0,15MPa plus rezervy. A to bude podle meho hlavni problem.

Jinak mate pravdu, zvysenim teploty motoru roste ucinnost a tedy i vykon.

Olejova napln je problemem predevsim na nejteplejsich mistech motoru. Teplota techto kritickych mist vsak ma malo spolecneho s teplotou oleje ve vane.
Vysokou teplotou v olejove vane se urychluje oxidace a odpar oleje, coz resi castecne moderni technologie vyroby oleju. Technikym resenim je chladic oleje.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Ale existují chlad. kapaliny s bodem varu vysoko nad 100 st. C při atmosférickém tlaku (např. Paraflu), kde pracovní teplota 120-125 st. C neznamená ani při minimálním přetlaku žádný problém. Osobně se však domnívám, že tohle není zrovna cesta, kterou by se měl člověk ve snaze "ladit motor" ubírat.
PKod1

Příspěvek od PKod1 »

Ano, chladici kapaliny maji pri optimalni koncentraci bod varu mirne zvyseny. Pri bezne pouzivanych koncentracich na cca 105st.C a pri pomeru 1:1 az na 110st.C. S dalsim zvysovanim koncentrace rychle roste viskozita kapaliny, snizuje se tepelna vodivost i tepelna kapacita.
Ovsem intenzivne ohrivane casti motoru v duledku omezene tepelne vodivosti a tepelne kapacity kapaliny (merneho tepla) vytvareji lokalne teplejsi mista. Na tech by bez dostatecneho navyseni tlaku v chladicim okruhu dochazelo k vytvareni parnich polstaru a k prehrivani.

Souhlavim vsak s tvrzenim, ze zvysovani teploty chladici kapaliny neni idealni cesta ke zvyseni vykonu motoru.

PS: k Vami uvadenemu produktu jsem nenasel technicky list ani popis parametru. Reklamni letaky uvadeji pripustne teploty chladiciho okruhu do 110st.C (mysleno zrejme uzavreny tlakovy okruh)
Odpovědět