který je lepší
Moderátor: Colommbo
Total Q 9000 5w40 xCastrol Edge turbo diesel 5w40
a co by jste řekli na tuto volbu? Total nebo Castrol? a hlavně proč?
Re: Total Q 9000 5w40 xCastrol Edge turbo diesel 5w40
...Pitris Ti to vysvetlí rád...anonymní píše:a co by jste řekli na tuto volbu? Total nebo Castrol? a hlavně proč?
...hlavne koli pomeru cena vykon,to vychadza lepšie na ten Total...
Re: Total Q 9000 5w40 xCastrol Edge turbo diesel 5w40
A do čeho je chceš použít? Tady jsou tech. listy:anonymní píše:a co by jste řekli na tuto volbu? Total nebo Castrol? a hlavně proč?
http://www.olejspol.cz/attachments/eo_z ... -5W-40.pdf
http://www.olejspol.cz/attachments/eo_z ... 0-5W40.doc
Z těchto dvou olejů lze použít Castrol Edge i do motoru VW TDI-PD (plní normu 505.01), do každého jiného bych použil ten Total. A proč? Už jsem to zde psal několikrát - i když uznávám, že ta nová řada EDGE je zřejmě kvalitou jinde, než ty "staré" oleje, které nedokázaly udržet vnitřek motoru dlouhodobě čistý, a s Totalem mám (já osobně) dobré zkušenosti jak, co se týče vnitřní ochrany a čistoty motoru, tak s jeho nízkou odparností - (téměř) neubývá, a po dlouhodobém používání mám vyzkoušeno, že s Totalem je nižší opotřebení motoru - ale pouze na pár motorech, nejsou to nějaké stokusové zkoušky. Ale musím napsat znovu, že to nebyla nová řada EDGE.
mám pocit, že to není čerpadlo-tryska, já bych volil ten Total.....a nebo Mobil1 - pokud je motor O.K. třídu 0w40, pokud "budeš topit pod kotlem", (když je to čipnutý), nebo už je znatelný úbytek oleje, tak 5w50anonymní píše:jedná se o použití v Octavia TDi 81Kw r.v.99 chip 105kw tak nějak nevím , co by bylo nej....
ta "0w" je opravdu vhodná (a nejvhodnější) na zimu a časté studené jízdy, ale "pokračování" té třídy SAE je "40", a to znamená DOSTATEČNOU tepelnou rezervu a stabilní olejový film i při vysokých venkovních teplotách a i při normálním i mírně zvýšeném teplotním zatížení motoru. Pokud bys tomu ale opravdu dával "zabrat", je vhodnější ta 5w50.
Dnes se většinou do nových aut používají oleje 0 nebo 5W-30, ale často je alternativně doporučen olej 5W-40 při provozu za vyšších teplot a delším větším zatížení motoru, např. dovolená v jižním Španělsku. Olej třeba 5W-50 je vhodný na léto do velmi výkonných motorů, kde je velmi často využíván plný potenciál motoru. Ta šedesátka je vyloženě pro závodní speciály, kde je ovšem mnohem vyšší teplota motoru a hlavně samotného oleje. Do běžného motoru ji nemá žádný smysl dávat, za normální provozní teploty bude klást motoru zbytečný odpor. Zde bude bohatě stačit čtyřicítka a pro běžný provoz i třicítka.anonymní píše:ok,ale nechápu proč se potom vyrábějí a hlavně doporučují oleje 0w30 a 5w30 pro maximální zatížení bude ta třicítka stačit? na co potom jsou oleje 5w50 potažmo 10w60? nechápu
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje.