5W-40 bohatě stačí, ale jestli je hlavně v létě motor často hodně zatěžován tak tou padesátkou také nic nezkazíš. Co se týká normy oleje, tak je oba pro deset let staré auto plní s rezervou. Když má motor 40 stupnů tak ho nevytáčej.Martin z Kladna píše:Ahoj, který olej je lepší do 96 kw benzínového auta z roku 98 japonce? Q8 5w40 nebo Q8 10w50? Co je vlastně lepší? Když je kinematická viskozita při 40 a 100 C vyšší? Já osobně rád auto točím a na dálnici jezdím také rychleji, KDYŽ TO JDE. Potřebuju olej, abych se nemusel bát trochu auto prohnat, ale zase ho neničit. Díky za každou radu Martin
který je lepší
Moderátor: Colommbo
Já mám taky "japončíka" z devadesátýho osmýho - sice mám o 15 koní míň - ale taky to rád (hlavně v létě) "protáhnu"; v zimě jezdím na 5w40, zhruba od půli března do listopadu dávám 10w50 - tu Q8.Martin z Kladna píše:Ahoj, který olej je lepší do 96 kw benzínového auta z roku 98 japonce? Q8 5w40 nebo Q8 10w50? Co je vlastně lepší? Když je kinematická viskozita při 40 a 100 C vyšší? Já osobně rád auto točím a na dálnici jezdím také rychleji, KDYŽ TO JDE. Potřebuju olej, abych se nemusel bát trochu auto prohnat, ale zase ho neničit. Díky za každou radu Martin
Jinak, ohledně té kinematické viskozity: čím nižší je při 40°C, tím dřív je motor chráněn - nikoliv mazán, olej maže daleko dřív, téměř hned po startu, (ale podle venkovní teploty, a "zimní" viskozity) - před opotřebením při studeném startu, čím vyšší je kinematická viskozita při 100°C, tím je možno motor více teplotně zatěžovat, ať už způsobem jízdy, nebo venkovní teplotou - olej má dostatečně "stabilní" mazací film, který se při zátěži nepřeruší. Jinak, pokud chceš celoroční olej pro vyšší zátěž, je vhodná třída 5w50 - jeden z nejlepších je Mobil1.
Předpokládám, že Ti jde o kinematickou viskozitu při 100°C. Ve třídě xw/40 je rozmezí viskozity HTHS dle normy 12,5 - 16,3 mm/s2, reálně se pohybuje někde mezi 13,8 - 15,4. Je to ale hodnota, která se provozem mění - klesá. Čím je nižší, tím je (zjednodušeně řečeno) olej řidší - úspora paliva (ale ne o litry, spíš mililitry), čím je vyšší, tím je olej hustší, a olej lépe dotěsní vůle v motoru (motor se může zdát tišší).1616 píše:díky ale ještě jedna otázka a ted se to týče všech olejů.Při výběru je my jasné že mam brát ohled co předepisuje výrobce atd. jde o něco jiného ,který olej je lepší ten který má vyšší kinematickou viskozitu a viskozní index třeba u 10W40 děkuji
A s tím viskozitním indexem - ve třídě 10w40 se pohybuje někde mezi hodnotami 145 až 161, tam bych volil hodnotu někde v horní polovině, ale ne úplně nahoře, protože sice čím vyšší index viskozity, tím se olej (opět velmi zjednodušeně) lépe "vypořádá" se změnami teplot, ale na druhou stranu je na výrobu takového oleje potřeba více polymerních modifikátorů viskozity, které ale provozem rychleji chemicky degradují.....je to kompromis - něco za něco ale zase bych to až tak "nepitval", protože použije-li se olej zavedené značky, je to v pohodě, protože i když má nějaký ukazatel nepatrně horší hodnotu, tak jiný bude zase o něco lepší.....důležité je, aby to "spolu" fungovalo, a to u značkového oleje určitě bude
1616: s tou včasnou výměnou oleje a filtru máš pravdu, jen doplním, že nejenom kilometrově, ale i časově se olej často "přejíždí" - obyčejně bývá maximum 1rok - byť bys najel třeba jen 5tkm, (u některých aut to výrobce motoru "natáhl" na 2roky, ale zase se od toho pomalu upouští).
A co se týká kvality Castrolu - asi "píchnu do vosího hnízda", protože jsem jeden z těch, co "ho nemusím", a ne proto, že je předražený, ale proto, že s ním mám dost špatné zkušenosti (a ne v jednom případě) - měl jsem možnost "nahlédnout" do motorů provozovaných (a nepřejížděných) na Castrol (ale je fakt, že to nebyla nová řada EDGE). Já ho ale používat ani doporučovat NEBUDU. i když nikomu nebudu brát jeho jiný názor.....Je fakt, že ho doporučují (hlavně) něměčtí výrobci do německých aut, ale vím jistě, že jsou kvalitnější značky.
A co se týká kvality Castrolu - asi "píchnu do vosího hnízda", protože jsem jeden z těch, co "ho nemusím", a ne proto, že je předražený, ale proto, že s ním mám dost špatné zkušenosti (a ne v jednom případě) - měl jsem možnost "nahlédnout" do motorů provozovaných (a nepřejížděných) na Castrol (ale je fakt, že to nebyla nová řada EDGE). Já ho ale používat ani doporučovat NEBUDU. i když nikomu nebudu brát jeho jiný názor.....Je fakt, že ho doporučují (hlavně) něměčtí výrobci do německých aut, ale vím jistě, že jsou kvalitnější značky.