Jaký motor, a kolik "kvaltů"
Moderátor: Colommbo
Já Tě chápu, modeláři a pravdu máš.
Ovšem já psal svůj příspěvek striktně ve vztahu k automatické převodovce, kterou má Harry ve svém autě (přečetl jsem si to teď po sobě a můj záměr nebyl úplně ).
Tudíž 4 kvalty a bez brždění motorem.
Nové 7-mi stupňové automaty třeba u Mercedesu jsou o něčem jiném.
Ovšem já psal svůj příspěvek striktně ve vztahu k automatické převodovce, kterou má Harry ve svém autě (přečetl jsem si to teď po sobě a můj záměr nebyl úplně ).
Tudíž 4 kvalty a bez brždění motorem.
Nové 7-mi stupňové automaty třeba u Mercedesu jsou o něčem jiném.
Chlapi, nechci do těch "automatů" moc zasahovat, protože u osobáků nemám téměř žádné poznatky - ale co vím, tak u autobusů Karosa s automatem to při sundání nohy z plynu brzdí motorem, (mimochodem, VÝBORNÁ věc na brždění je RETARDÉR), a je tam možnost navolení "kvaltu napevno". A je tam přepínač D N R, kde D je vpřed, a řadí si to samo, N je neutrál, a R je zpátečka. A pokud potřebuji podřadit, sešlápnu plyn "na podlahu", a jde tam nižší stupeň. Ale popravdě - raději mám ruční šaltr.....i když beru, že v osobácích jsou ty automaty "někde jinde", než u městských autobusů.
Tzv. "kick-down" má každý automat.Pitris píše: A pokud potřebuji podřadit, sešlápnu plyn "na podlahu", a jde tam nižší stupeň. Ale popravdě - raději mám ruční šaltr.....i když beru, že v osobácích jsou ty automaty "někde jinde", než u městských autobusů.
A jinak by ses možná divil, kam už dospěly současné automaty (pochopitelně jen ty povedené) v osobácích. Třeba bys potom i zjistil (pravda, možná trochu nepříjemné zjištění...), že dnešní automat "to umí" nejen pohodlněji, ale hlavně rychleji a v případě řazení pod kick-downem dokonce efektivněji, než naprostá většina běžných řidičů!
Ano, šesti stupňový automat od VW, sedmikvalt u Mercedesu, a nebo ten nový osmikvalt z Lexusu jsou jinde, ale já tam nepotřebuji "sázet kvalty" jako F1 - a co týká té pohodlnosti, mě to ruční řazení se spojkou (a třeba i s meziplynem) vůbec nevadí,
a tak nějak "by mě to u řízení chybělo" - řadím (dobře, řadím) rád
Ale beru, automaty jsou krok vpřed.....
a tak nějak "by mě to u řízení chybělo" - řadím (dobře, řadím) rád
Ale beru, automaty jsou krok vpřed.....
Naposledy upravil(a) Pitris dne ned lis 08, 2009 11:38, celkem upraveno 2 x.
Modeláři, už jsem Ti jednou sdělil, že můje první auto s AT jsem měl v r. 1966, a mimo to jsem celý život dělal auta....modelář píše:Sice jsem programově nechtěl znovu rýpat, ale na tohle už opravdu považuji za nutné reagovat:
Ty další "kvalty", přesněji pozice voliče, jsou tam pouze od toho, aby za situací, kdy to není vhodné (např. stoupání v serpentýnách či naopak prudké klesání a z toho vyplývající potřeba "brzdit motorem") automat neřadil vyšší kvalt, než který si řidič voličem předvolí. A třebaže naprosto souhlasím s tím, že po atmosférickém benzíňáku by člověk neměl nic moc chtít pod 2000 ot./min., tak v případě jeho kombinace s automatem to neplatí, a to ze tří dostatečně pádných důvodů:
- není tam přímá mechanická vazba mezi motorem a hnacím ústrojím a hydraulický přenos momentu dokáže leccos vykompenzovat;
- pokud by to s přihlédnutím k "nepřiměřenému" zacházení s pedálem plynu mělo již motoru vadit, automat si sám podřadí;
- konstruktér (především pak ten japonský) nejspíše nebyl hlupák a zvolil takový řídící program pro AT, aby vyhovoval charakteristice daného motoru pro běžné ježdění (a to, co Harry popisuje, není nic jiného, než právě běžné ježdění).
Takže mi to opravdu nemusíš učit, jak se s tím má zacházet, a psát sem takový, s prominutím, nesmysl, že
Protože to by to auto muselo mít oči a mozek, aby vidělo před sebe a hodnotilo situaci. To se sice již blíží, ale já to na svém autě MY 96/97 (r. v. 1998,) zatím ještě nemám.....S automatem se v zásadě jezdí na "D"!!!
Ten volič, který tam je, je v podstatě omezovač. Používá se hlavně proto, aby se AT usnadnila funkce tím, že se zamezí neustálému přeřazování mezi dvěma rychlostními stupni (na př. 2-3-2-3-2,) při určitém jízdním režimu (kolony, dlouhé táhlé kopce a pod.) , protože by se AT zbytečně opotřebovávala.
V zácpách by mi to neustále řadilo 1-2, pak bych musel zabrzdit, a opět 1-2..... Proto třeba na Jižní spojce v Praze v pravidelné odpolední zácpě jsem někdy nucen zařadit "1". (Ujetých 5 /pět/ km za 35 až 45 minut, ne-li 2 hodiny, tomu tak nějak odpovídá, že. )
Japonský konstruktér určitě hlupák nebyl, ale fakt je ten, že auto je ochotno jet za určitých podmínek i na 1000 rpm, a to já nechci. Japonský konstruktér patrně počítal s tím, že mezi volantem a sedadlem bude něco, co tomu autu alespoň trochu "usnadní život..... Třeba normální, chápavý řidič, který si alespoň přečetl "Návod k obsluze"! (Mimo jiné jsem také konstruktér....)
BTW, moje auto také při nepřerušovaném (i pouze jemném) přibrzďování v klesání samo podřazuje!
Pokud vidíš na reklamních ukázkách, jak Japonci jezdí s novým Subaru po městě (bez problémů a uzardění,) na 1200 rpm., tak to je věc, kterou si mohou dovolit oni, protože to jednak není jejich auto, je předváděcí, a i kdyby bylo, tak mají dost peněz na to, aby si po ujetí 100.000 km koupili nové.....
Já prostě se Subaru pod 1800 rpm. jezdit NEBUDU! Pokud možno tak ani ne pod 2000.... (Zrovna tak, jako si tam, do ojetého motoru, nenaleju doporučovaný olej 5W/30 !!!)
Já mám svou letitou praxi na řadě značek, a budu jezdit tak, jak jezdím.
Naposledy upravil(a) Harry dne pát lis 06, 2009 22:52, celkem upraveno 1 x.
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.
Castrol NEBRAT !
Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy
Není dne, aby se člověk nenas*al.
Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Castrol NEBRAT !
Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy
Není dne, aby se člověk nenas*al.
Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Tak nahlížím, že jediný normální dikutující, který se zde nepředvádí, (ač by mohl nejvíce, kdyby chtěl,) je Pitris.
Vůbec mi nevadí, pokud se mnou někdo nesouhlasí. Vadí mi, když oponent argumentuje neodborně, pouze neúplnými a překroucenými nebo nepodloženými "fakty".
Tímto ztrácí diskuse zde nejen na úrovni, ale hlavně na hodnotě, a stává se z ní "hospodská pivní" debata, Bohu žel, bez píva.....
Nevím, nač tolik emocí, tolik touhy prosadit svůj vlastní osobní, i když třeba mylný, názor.....
Vždyť se tady snad o nic nesoutěží, žádné suprstár z nás nebudou.....
"D" - drive, jízda vpřed, "D" v kroužku - overdrive, rychloběh.
Já tam "D" v kroužku nemám, rychloběh se řadí automaticky, dle TCU.
Takže musím říci, že při 2000 rpm na rychlost - předvolbu "D" v každém případě mohu, pokud TCU uzná za vhodné, a je zařazena "4", jet 82 km/ hod.
Pokud uberu plyn, mohu jet na nižší otáčky pomaleji, a to já nechci, protože podtáčení motoru škodí.
Můj automat sám neřadí "1" pouze v extrémních podmínkách, řadí ji při každém rozjezdu, třeba i rozjezdu s kopce, on totiž nemá oči!
Mohu ovšem stisknout tlačítko "*HOLD", / * = symbol sněhové vločky,/ a AT zařadí na rozjezd přímo "2".....
Pokud někdo napíše tohle,
.....tak nemá cenu ztrácet čas odpověďmi......................
Vůbec mi nevadí, pokud se mnou někdo nesouhlasí. Vadí mi, když oponent argumentuje neodborně, pouze neúplnými a překroucenými nebo nepodloženými "fakty".
Tímto ztrácí diskuse zde nejen na úrovni, ale hlavně na hodnotě, a stává se z ní "hospodská pivní" debata, Bohu žel, bez píva.....
Nevím, nač tolik emocí, tolik touhy prosadit svůj vlastní osobní, i když třeba mylný, názor.....
Vždyť se tady snad o nic nesoutěží, žádné suprstár z nás nebudou.....
Na automatu předvolba "D" samozřejmě neznamená rychlostní stupeň, to mi nemusíš vykládat, ale možnost zařazení všech dostupných stupňů, kdyby jich tam bylo třeba 15......anonymní luk.zah píše:Také nechci rýpat,ale protože mní sám s automatickými převodovkami značné zkušenosti (a těžce na nich ´ujíždím´ ), tak musím říci, že při 2000 rpm na rychlost D v žádném případě nejedeš 82 km/ hod
Rychlost D totiž neexistuje. To D na automatu pouze znamená, že si převodovka sama řadí dle potřeby všechny rychlostní stupně od 2 do 4 ( jednička se u automatu využívá zřídka a u toho tvého, Harry, ji automat sám řadí pouza v extrémních podmínkách, což je třeba rozjezd do prudkého kopce s plným autem a nebo musel bys ji tam dát sám).
Jinak souhlasím s modelářem - s automatem se jezdí zásadně na D. Ty ostatní rychlosti jsou tam jen pro extrémní podmínky (třeba tažení auta atd. atd.).
Jinak pro modeláře: automat NEBRZDÍ motorem
Jinak rychlostní stupeň označený 1-2 znamená, že si automat sám řadí od 1 do 2 NE výš. Rychlostní stupeň 3 znamená, že si automat volí rychlostní stupně do 3 a NE výš (tudíž 2 a 3 a v extrému i 1 za podmínek, které jsem popsal výš u D).
"D" - drive, jízda vpřed, "D" v kroužku - overdrive, rychloběh.
Já tam "D" v kroužku nemám, rychloběh se řadí automaticky, dle TCU.
Takže musím říci, že při 2000 rpm na rychlost - předvolbu "D" v každém případě mohu, pokud TCU uzná za vhodné, a je zařazena "4", jet 82 km/ hod.
Pokud uberu plyn, mohu jet na nižší otáčky pomaleji, a to já nechci, protože podtáčení motoru škodí.
Můj automat sám neřadí "1" pouze v extrémních podmínkách, řadí ji při každém rozjezdu, třeba i rozjezdu s kopce, on totiž nemá oči!
Mohu ovšem stisknout tlačítko "*HOLD", / * = symbol sněhové vločky,/ a AT zařadí na rozjezd přímo "2".....
Pokud někdo napíše tohle,
...a ještě tam nezapomene dát ,Jinak pro modeláře: automat NEBRZDÍ motorem:idea:
.....tak nemá cenu ztrácet čas odpověďmi......................
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.
Castrol NEBRAT !
Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy
Není dne, aby se člověk nenas*al.
Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Castrol NEBRAT !
Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy
Není dne, aby se člověk nenas*al.
Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Souhlasím s tím, že tato debata sklouzla do polohy výměny názorů s mým dnes již 97-letým tchánem (to není překlep!), kterou z mé strany obvykle končím zvoláním: "A zalepíme to klihem!"
Abych to přiblížil: Můj tchán je profesí stolař-lakýrník, pracoval v oboru od 12 let věku až do svého odchodu do důchodu v 60 (klidně si spočítejte, kdy to bylo), takže se stěží může argumentovat jeho nějakou nezkušeností. Problém je pouze v tom, že tzv. ustrnul ve vývoji, a tak např. dodnes odkládá použité (a "samozřejmě" nevyprané!) štětce do piksly s vodou, všechny nátěrové hmoty bez rozdílu jejich chemického základu ředí výhradně toluenem, barvy míchá klidně mezi sebou jenom podle barevného odstínu ("vždyť je to přece taky bílá...") a zásadně nerespektuje technologický předpis výrobce toho kterého přípravku pro postup jeho aplikace: ne že by ho snad vůbec nečetl, "pouze" ho otevřeně komentuje slovy, co že "je to zase za blbost"...
A jelikož se naštěstí stále ještě těší dobré fyzické kondici, občas něco povyspraví, vyrobí. Průser spočívá v tom, že předělat to po něm dá víc práce, než byla ta, kterou on - bezpochyby v dobré víře - odvedl. Tak např. v létě vyrobil všechny nové laťky na lavičku v zahradě. Prima, jenže od jejich nátěru se na ní nedá sedět, jelikož nátěr hned druhý den zpuchýřovatěl, což by zase tak nevadilo, ovšem dodnes stále lepí, což vadí podstatně více. A protože odstranění toho špatného nátěru by dalo více práce, než výroba nových latěk, budou asi zapotřebí nové laťky...
Abych to přiblížil: Můj tchán je profesí stolař-lakýrník, pracoval v oboru od 12 let věku až do svého odchodu do důchodu v 60 (klidně si spočítejte, kdy to bylo), takže se stěží může argumentovat jeho nějakou nezkušeností. Problém je pouze v tom, že tzv. ustrnul ve vývoji, a tak např. dodnes odkládá použité (a "samozřejmě" nevyprané!) štětce do piksly s vodou, všechny nátěrové hmoty bez rozdílu jejich chemického základu ředí výhradně toluenem, barvy míchá klidně mezi sebou jenom podle barevného odstínu ("vždyť je to přece taky bílá...") a zásadně nerespektuje technologický předpis výrobce toho kterého přípravku pro postup jeho aplikace: ne že by ho snad vůbec nečetl, "pouze" ho otevřeně komentuje slovy, co že "je to zase za blbost"...
A jelikož se naštěstí stále ještě těší dobré fyzické kondici, občas něco povyspraví, vyrobí. Průser spočívá v tom, že předělat to po něm dá víc práce, než byla ta, kterou on - bezpochyby v dobré víře - odvedl. Tak např. v létě vyrobil všechny nové laťky na lavičku v zahradě. Prima, jenže od jejich nátěru se na ní nedá sedět, jelikož nátěr hned druhý den zpuchýřovatěl, což by zase tak nevadilo, ovšem dodnes stále lepí, což vadí podstatně více. A protože odstranění toho špatného nátěru by dalo více práce, než výroba nových latěk, budou asi zapotřebí nové laťky...