Jaký motor, a kolik "kvaltů"

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

modelář píše:Volvo S80 2,5T AT FWD (výroba letošní jaro) s vypnutým ESP gumuje při rozjezdu jak víno, stačí pořádně prošlápnout plyn! To, co popisuješ Ty, je maximální pr.sárna, vůči které je tam právě ona Tebou zmíněná ochrana: běžného používání AT se však nijak nedotýká, a pokud má motor dostatečný výkon ve vztahu k možnostem trakce pohonu, chová se strandardně, tj. hrabe (samozřejmě při deaktivovaných protiprokluzových elektronických systémech). Kdyby tomu totiž tak nebylo, nikam bys na kluzkém povrchu nevyjel, zvláště pak s 2WD.
Žádný prasárny s autem nedělám, zkusil jsem to jenom jednou, a to schválně, abych poznal jeho funkce a možnosti.
Víš, co, vyprávěj to technikům Subaru.

Hlavně nemám letošní auto za Švédska, ale 12 let staré z Japonska....
Trochu rozdíl v konstrukční škole. :!: :idea:
Nemám v autě co deaktivovat, to přišlo až v r. 2004.
V Subaru ještě před pár lety nedávali do aut palubní počítače, jen proto, aby to nerozptylovalo řidiče. :wink: Až si to vynutil evropský trh....
Za to měli dávno všechna okna na elektiku a ta dvě střešní taky. V době, kdy v Evropě se to dělalo na kličku.:!:
Já jsem zde psal o svém starém autě, (protože já nové nepotřebuji a nechci,) a nesnaž se mi školit.
První auto s AT jsem měl v r. 1966. Kdy jsi jel poprvé s AT Ty.... :?: :!: Mimo to nejsem automontér z leknutí, a nevystudoval jsem strojařinu za husu, nebo vloni v Plzni! :?: :!:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

palooo píše:uff, zaujimava debata... no mam 2 auta s automatom, obidva 4st., jeden 1.5 74kw, druhy 3.0V6 147kw, prehrabnut si prehrabnu obidva...i ked na suchu takmer neznatelne, na mokrom neni problem...

ale ine som chcel, neviem ci spravne chapem kolegu vyssie, ze vytoci na N a zaradi rychlost? alebo stoji na brzde zaroven s plynom? uff, no divim sa ze mu ta prevodovka este nedala zbohom... obidve zalezitosti su dost prasackym chovanim kk HD menicu, spojkam aj prevodovemu oleju ktory sa nadmerne prehrieva a prepaluje. otacky do ktorych pusti motor pri zaradenej D, stlacenej brzde a plnom plyne sa nazyvaju tusim "stall speed", su presne definovane vyrobcom a robit toto je dobre akurat tak pri analyze nejakeho problemu... z toho mala co viem o AT, drzat auto zabrzdene pod plynom sa moze maximalne tak 5 sekund a pred dalsim zaradenim by sa malo minimalne 5 minut chladit na volnobeh, inak hrozi poskodenie HD menica... zaradenie D pod plynom dava zasa riadne zabrat spojkam, hriadelom, poloosiam... a hlavne ak sa jedna o nejaku silnejsiu pohonu jednotku
Řadím na rozjezd zásadně za volnoběhu (a pochopitelně zabrzděném voze). :!:
"R" a "P" řadím zásadně za absolutní nepohyblivosti vozu. :!: Zkusil jsem si jen jednou rozjezd ze zabržděného auta pod plynem, abych věděl co to udělá..... Nedělal jsem to nijak násilně: Prostě to nejde.
Nic víc! (Nejsem prase.)
Subaru má tuto (výše popsanou,) protismykovou ochranu. Prostě kola při rozjezdu neproklouznou. Mimo to má kontrolku teploty provozní kapaliny AT. Na víc má funkci "*HOLD", což je rozjezd až z 2. stupně AT na kluzkém povrchu. Pochopitelně nesmí být předvolen 1. stupeň.
Konstrukcí AT je mnoho, a některé mají "luxusní" "výhody"...... :lol:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
modelář

Příspěvek od modelář »

Ale u modernějších vozů je to zablokováno. Já jsem to zkoušel na Mondeu. Vytočíš motor bez kvaltu jen do 2500 rpm.

Já jsem reagoval na tuhle část textu shora: hlavně proto jsem uvedl jako příklad ono Volvo, které je snad dostatečně "moderní". A ve výčtu "moderních vozů" s AT podporujících mé tvrzení bych mohl pokračovat.

Kromě toho je zbytečné právě mě školit z japonských vozů! Pokud jde konkrétně o starší Subaru, tak s "dědečkem" XT jsem jezdil už v r. 1991, párkrát jsem se svezl s kombíkem 2,0T 200 (nebo snad 205?) PS, poměrně často používal kombíka Legacy 2,0 AT a jako služební měl zároveň po tři roky (až do r. 1996) k dispozici Legacy Sedan 2,2 MT. To jen pro ilustraci historie. Pokud jde o současnost, mám praktickou zkušenost s Outbackem 2,5 AT a Legacy 2,0TD MT (v té dnes již minulé generaci a jediné to Subaru, které by mi plně vyhovovalo - a to rozhodně nejsem příznivce dieselů!).

Na základě uvedených zkušeností se Subaru + velkou množinou jiných vozů s AT si dovoluji trvat na tom, co jsem už napsal: Pokud Subaru na suchu nehrabe, není to nějakou ochranou před blby (viz tůrování motoru při zařazeném "D" a zašlápnutém pedálu brzdy a/nebo přeřazení z "N" na "D" při vytočeném motoru), ale výhradně proto, že výkon motoru (přesněji průběh křivky jeho točivého momentu) vzhledem k trakčním schopnostem permanentního 4WD na to jednoduše nestačí :!:
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

modelář píše:Ale u modernějších vozů je to zablokováno. Já jsem to zkoušel na Mondeu. Vytočíš motor bez kvaltu jen do 2500 rpm.

Já jsem reagoval na tuhle část textu shora: hlavně proto jsem uvedl jako příklad ono Volvo, které je snad dostatečně "moderní". A ve výčtu "moderních vozů" s AT podporujících mé tvrzení bych mohl pokračovat.

Kromě toho je zbytečné právě mě školit z japonských vozů! Pokud jde konkrétně o starší Subaru, tak s "dědečkem" XT jsem jezdil už v r. 1991, párkrát jsem se svezl s kombíkem 2,0T 200 (nebo snad 205?) PS, poměrně často používal kombíka Legacy 2,0 AT a jako služební měl zároveň po tři roky (až do r. 1996) k dispozici Legacy Sedan 2,2 MT. To jen pro ilustraci historie. Pokud jde o současnost, mám praktickou zkušenost s Outbackem 2,5 AT a Legacy 2,0TD MT (v té dnes již minulé generaci a jediné to Subaru, které by mi plně vyhovovalo - a to rozhodně nejsem příznivce dieselů!).

Na základě uvedených zkušeností se Subaru + velkou množinou jiných vozů s AT si dovoluji trvat na tom, co jsem už napsal: Pokud Subaru na suchu nehrabe, není to nějakou ochranou před blby (viz tůrování motoru při zařazeném "D" a zašlápnutém pedálu brzdy a/nebo přeřazení z "N" na "D" při vytočeném motoru), ale výhradně proto, že výkon motoru (přesněji průběh křivky jeho točivého momentu) vzhledem k trakčním schopnostem permanentního 4WD na to jednoduše nestačí :!:
Modeláři, já neškolím Tebe, Ty se pokoušíš školit mne.
Subaru, co mám, je moje první. Zároveň je to můj 32. automobil a 7. auto s AT......
Pokud se domníváš že máš pravdu, máš možnost si to ověřit na netu v Subaru klubech.
http://subarufanclub.cz/
http://www.subaruclub.cz/
http://www.subaru.com.cz/
Tato debata by nikam nevedla, takže z mé strany na toto thema již odpověď nečekej.
V jiných věcech se můžeme shodnout, v této nikoliv! :wink:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
modelář

Příspěvek od modelář »

Na pročítání klubových stránek nemám čas, zvláště pak, když nevím, co že bych tam vlastně měl hledat. To ten čas raději věnuji praktickému zkoušení vozů, mému druhému hobby...
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

Našel by jsi tam potvrzení mých slov. :) Od jiných autorů. :wink:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:A jen na odlehčení - Harry, ten motor, co máš tady na fóru u jména, netočí se obráceně? :lol:
Harry, zřejmě si nepochopil, v tom případě se omlouvám.
Myslel jsem ten obrázek, co máš u každého svého příspěvku pod jménem.....
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

Pitris píše:
Pitris píše:A jen na odlehčení - Harry, ten motor, co máš tady na fóru u jména, netočí se obráceně? :lol:
Harry, zřejmě si nepochopil, v tom případě se omlouvám.
Myslel jsem ten obrázek, co máš u každého svého příspěvku pod jménem.....
To jsem opravdu nepochopil, :roll: :lol: já myslel tu poznámku dole, místo podpisu..... :wink:
Ale, vždyť se nic hrozného nestalo. :!: :)
Mne se to nijak nedotklo, aspoň jsem Ti popsal svého oře..... :D
Na tom obrázku se opravdu točí doleva,..... ale páč tam není řemenice ani setrvák, můžeme si myslet, že je to pohled zezadu.... :wink:
Někdy je to lepší zezadu..... :lol:
S Tebou se diskutuje dobře, solidně, takže omlouvat se není třeba. :!:

Měj se hezky! :wink:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
ka-spel
Příspěvky: 1092
Registrován: úte lis 07, 2006 22:51
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ka-spel »

Chlapi s vama se diskutuje super. Jak za starých dobrých časů motorcafé na auto.cz Tam bývali diskutéři jako m.... a j..... Vidím to na návrat starých dobrých časů. :wink:
byloObrázek
je Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Harry píše:......To jsem opravdu nepochopil, :roll: :lol: já myslel tu poznámku dole, místo podpisu..... :wink:
Ale, vždyť se nic hrozného nestalo. :!: :)
Super - dík :wink:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Harry píše:......Jezdí to normálně do 4000 rpm. Pak v tom "bouchnou saze" a je to jako když Tě někdo silou strčí do zad.....
To znám, ale je fakt, že mám "o litr míň", a koní tolik, co Ty kilowat - Honda Civic 1.5 VTEC
- takže "ten kopanec" je trochu slabší :lol:
Harry píše:......V 6600 rpm zapne omezovač, a buď přeřadíš výš, nebo musíš ubrat, motor začne koktat.....
totéž, jen mě až v 6800 rpm, a je fakt, že tak od 5000 do 6500 je to "silně návykové" :lol:
Harry píše:......Normálně jezdím mezi 2000 a 3800 rpm, aby mi to neutrhlo šrajtofli,.....:lol: ono i tak to dost žere, páč se to nesmí podtáčet, takže po vesnicích na "2"..... :roll: Spotřeba podle podmínek 8,8 až 20.... Průměr 13-14 na krátké popojížďky.....
Já můžu padesát km/h i na čtyřku - asi 1800 rpm, ale raději tam mívám "za tři". A pokud se "hlídám" (ale zas moc ne, když je potřeba, tak to "sešlápnu") - je tam kontrolka ECONO, jezdím i (a hlavně) po městě za 6,5litrů/100km. Ale je fakt, že "umí i za 10" :lol:
(To je ale pak "daň" za těch "návykových "od 5000 do 6500" :lol: )
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

Já hrozně nerad podtáčím (takhle podčvercovej - 99,5x79) motor.....
Takže se (mimo couvání :lol: ) držím 2000 rpm, maxim. jsem ochotný na rovině klesnout na 1800.
Těch 2000rpm, je u mne /tachometrových/ 43 Km/h na "2", 64 na "3" a 82 na "D". Takže pokud je v obci 40, což u nás a okolo je skoro všude, nemůžu jet ani na "3". Teda můžu, ale nechci, protože bych se při 55 na tachometru dostal na 1550 rpm.....
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
modelář

Příspěvek od modelář »

Sice jsem programově nechtěl znovu rýpat, ale na tohle už opravdu považuji za nutné reagovat: S automatem se v zásadě jezdí na "D"!!!

Ty další "kvalty", přesněji pozice voliče, jsou tam pouze od toho, aby za situací, kdy to není vhodné (např. stoupání v serpentýnách či naopak prudké klesání a z toho vyplývající potřeba "brzdit motorem") automat neřadil vyšší kvalt, než který si řidič voličem předvolí. A třebaže naprosto souhlasím s tím, že po atmosférickém benzíňáku by člověk neměl nic moc chtít pod 2000 ot./min., tak v případě jeho kombinace s automatem to neplatí, a to ze tří dostatečně pádných důvodů:
- není tam přímá mechanická vazba mezi motorem a hnacím ústrojím a hydraulický přenos momentu dokáže leccos vykompenzovat;
- pokud by to s přihlédnutím k "nepřiměřenému" zacházení s pedálem plynu mělo již motoru vadit, automat si sám podřadí;
- konstruktér (především pak ten japonský) nejspíše nebyl hlupák a zvolil takový řídící program pro AT, aby vyhovoval charakteristice daného motoru pro běžné ježdění (a to, co Harry popisuje, není nic jiného, než právě běžné ježdění).
anonymní luk.zah

Příspěvek od anonymní luk.zah »

Také nechci rýpat,ale protože mní sám s automatickými převodovkami značné zkušenosti (a těžce na nich ´ujíždím´ :wink: ), tak musím říci, že při 2000 rpm na rychlost D v žádném případě nejedeš 82 km/ hod :idea:

Rychlost D totiž neexistuje. To D na automatu pouze znamená, že si převodovka sama řadí dle potřeby všechny rychlostní stupně od 2 do 4 ( jednička se u automatu využívá zřídka a u toho tvého, Harry, ji automat sám řadí pouza v extrémních podmínkách, což je třeba rozjezd do prudkého kopce s plným autem a nebo musel bys ji tam dát sám).

Jinak souhlasím s modelářem - s automatem se jezdí zásadně na D. Ty ostatní rychlosti jsou tam jen pro extrémní podmínky (třeba tažení auta atd. atd.).

Jinak pro modeláře: automat NEBRZDÍ motorem :idea:

Jinak rychlostní stupeň označený 1-2 znamená, že si automat sám řadí od 1 do 2 NE výš. Rychlostní stupeň 3 znamená, že si automat volí rychlostní stupně do 3 a NE výš (tudíž 2 a 3 a v extrému i 1 za podmínek, které jsem popsal výš u D).
modelář

Příspěvek od modelář »

Dobrá, tedy ještě přesněji:
- "D" znamená, že AT řadí všechny kvalty, kterými disponuje. A nemusí být pouze 4, dnes jsou vcelku běžné už i 7-stupňové automaty.
- Pokud má AT "OD", pak by se neměl používat při jízdě po městě nízkou rychlostí, protože se jedná - zjednodušeně řečeno - o nucené přemostění HDM na rychloběhu. (Poznámka: "zamykání", resp. přemostění HDM, mají dnes prakticky všechny AT, a to přinejmenším na dvou-třech nejvyšších kvaltech, jedná se ovšem o tzv. "měkké" přemostění, tj. řízené ECU AT v případě jízdy ustálenou rychlostí, nikoli "tvrdé", tedy vynucené řidičem zvolením "OD".
- Pokud zvolíš dostatečně "nízký kvalt" ve vztahu k rychlosti jízdy, projeví se to při jízdě s kopce, nuceném vytočení motoru přes hnací ústrojí a AT (bez dotyku pedálu plynu), brzdným efektem. Pravda, funguje to jakž takž až od nějakých 4000 ot./min. výše, ale přesto funguje. Některá AT ústrojí (třeba ve vozech Mercedes) si umějí dokonce sama "podřadit" při výrazném náklonu, tudíž "brzdí motorem" např. při sjezdu do podzemní garáže - velmi příjmená to "automatická" funkce, kterou bohužel zdaleka nedisponují všechny automaty.

Vše, co jsem napsal, platí samozřejmě pouze pro "klasický" automat s HDM.
Odpovědět