A helemese, nějak jsi je "poopravil": původně totiž šla řeč o nízké ceně, spolehlivosti a nízké spotřebě. Já u těch původních, na které jsem narážel, když jsem psal o mylných premisách, s dovolením zůstanu.Misojogi píše:ktore su teda tie moje vadne premisy?
ze chcem nizku spotrebu?
ze chcem auto pouzitelne aj na ine ako na tahanie?
ze chcem do auta nieco aj zmestit?
Ad nízká cena
Pokud někdo prodává ojetinu za 1000 EUR, pak takto nízká cena vyplývá:
- ze stáří vozidla;
- z jeho ojetosti, opotřebovanosti anebo špatného technického stavu;
- z mizivé poptávky na trhu, dnes zejména kvůli vysoké spotřebě paliva.
Z toho vyplývá, že pokud si chceš pořídit pro tvé účely použitelné vozidlo, musí spadat pod třetí odrážku. Jenže ty se snažíš lovit ve vodách, které bývají obvykle zcela vylovené.
Ad spolehlivost
Za 1000 EUR můžeš dostat i spolehlivou ojetinu, ovšem bude buď hodně stará, nebo hodně exotická. A jak tě tu už dostatečně známe, to druhé u tebe nepřichází v úvahu, přičemž to první je pod velkým otazníkem. Jinak totiž platí, že spolehlivé ojetiny se nikdo rozumný za 1000 EUR jen tak pro nic za nic ("z lásky ke kupci") nezbavuje!
Ad nízká spotřeba
Celý fenomén nízké spotřeby (a teď zcela opomíjím, zda deklarované či reálné) stojí na manipulaci s fyzikou:
- ano, nízké spotřeby dosahují lehká auta s pohonem jedné nápravy, jenže ty kvůli tahání karavanu potřebuješ těžší auto, pokud možno s pohonem 4x4;
- nízká spotřeba je nezřídka dosahována za cenu extrémně vysokých emisí NOx, tj. prací s chudou směsí; ona chudá směs zároveň způsobuje vysoké tepelné zatížení motoru, který nezřídka pracuje na hranici své tepelné odolnosti už při normálním využívání, natož pak při tahání karavanu - tedy pokud se přitom "nepřepne do normálního režimu", což však znamená, že o tu nízkou spotřebu přicházíš;
- nízká spotřeba se zvláště dnes platí sníženou životností agregátu kvůli jeho celkové poddimenzovanosti; skutečně si chceš pořídit již utahanou ojetinu na hraně její životnosti a ještě za ní tahat karavan?
Když to shrnu, tak:
- požadavek nízké spotřeby se vylučuje s požadavkem na spolehlivost, resp. odolnost, a zároveň s požadavkem na nízkou cenu;
- požadavek auta na každodenní používání se vylučuje s požadavkem auta na tahání karavanu;
- naopak požadavek auta, do kterého lze něco i naložit, se nevylučuje s požadavkem auta vhodného na tahání karavanu, akorát musíš zapomenout na ostatní své požadavky.
A ještě něco - dobře uspořádaná sestava tažné vozidlo-karavan vypadá asi takto:
- vpředu široké (s velkým rozchodem) a těžké tažné vozidlo s výkonným, pokud možno alespoň šestiválcovým motorem vpředu a pohonem přinejmenším zadní, ale ještě lépe obou náprav;
- ideálem je co nejmenší zadní převis tažného vozidla (to aby páka sestavy oj přívěsu-tažné zařízení byla co nejmenší);
- vzadu do nejužší, co nejnižší a co nejlehčí karavan na krátké oji s nájezdovou brzdou; dvounápravové uspořádání výhodou!
Z právě řečeného zároveň vyplývá, proč není např. Oct.01 kombi bez 4x4 vhodným tažným vozidlem pro karavan.