Nazdar kamarádi,
přeposílám trochu arogantní odpověď jednoho odborníka.
Dobrý den Jirko,
ředidlo S6006 je směsí uhlovodíků, včetně aromatických, a hlavní složkou (více než 90%) je benzínová frakce.
Přívlastek "bezaromatikový" mi není znám a pokud se jedná o "bezaromatický" takový výrobek též neznám.
Přesto se lze k Vašemu experimentu vyjádřit následovně:
Úprava motorové nafty tímto způsobem není vhodná!
1) neudáváte doporučené dávkování (ani ho nechci znát) a obávám se, že bude Vaše tendence naftu předávkovat (speciální přísady se dávkují v množství cca 0,02% příslušné účinné látky na každou jmenovanou vlastnost);
motorový olej obsahuje uhlovodíky, které ve vznětovém motoru neshoří a budou dlouhodobě motor zanášet, především spalovací prostor a pístní kroužky, dále mohou také vznikat úsady a jinak se zanášejí vstřikovací trysky
2) benzín SNIŽUJE cetanové číslo motorové nafty, ale přídavek bude pro tuto vlastnost tak nevýznamný, aby to bylo pozorovatelné negativně či pozitivně
3) benzín sice rozpouští parafíny, ale v koncentracích, které jsou pro trvalý provoz vznětového spíše nebezpečné, v možné koncentraci nebude pozorovatelný vliv
4) zlepšení mazivosti motorové nafty vlivem motorového oleje je více než pravděpodobné, ale jisté škody uvedené v bodě 1) za to nestojí
Věřte mi, že aditiva do motorové nafty jsou zcela odlišné chemické látky.
Věnujte čas spíše pravopisu než na experimentům v oblasti chemie, výsledky budou brzy viditelné, pro okolí velmi příjemné a žádné škody nehrozí.
Ing. Miloš Auersvald - vedoucí odboru laboratoří
Ústav paliv a maziv, a.s. Praha
tel. 731429194, 321713078, 321750266
fax. 321725288
e-mail:
milos.auersvald@upmas.cz